Jump to content
Annons

2006/2007 års vinklar på piratkopiering


Björn Olsberg

Recommended Posts

Nåväl, jag är inte orolig, kommer väl till största delen vara snorungar med DC++ som kommer stödja Piratpartiet och de får ju inte ens rösta!

Bra sagt!!!! 😳

Man får ju hoppas att det fortfarande finns människor i vårt land med sunt förnuft.

Man får väl ha överseeende med att snorungarna på DC++ inte har fått det än.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

ChrisSnyder (oregistrerad)

Jag kan inte förstå att dom som sitter på DC eller torrents och tankar grejor, inte förstår att dom ÄR kriminella. Dom bryter mot lagen och stjälar.

Tycker det skulle vara otroligt soft ifall snuten tog till ordentliga metoder. Att så fort nån tankade hem en platta eller nåt så loggas det hos leverantören, sen en gång i månaden så skickas dessa listor ut till polisen som gör rassia och sätter dit alla som gör det, även dom under 18. Skulle räcka med ett halvår sen skulle nerladdningen minska brutalt tror jag.

Jävla idioter dom där Piratpartiet, klart dom inte bryr sig eftersom dom inte lyckats skapa nånting som drar in pengar i hela sitt liv.

Ska jag som låtskrivare bo på gatan och mata mina ungar med luft och regnvatten eller? Songwriter eller regissör ÄR ett yrke, och ingen har nån rätt att sno det och ta ifrån oss våra löner.

Inför skottpengar på dom som laddar hem album och filmer istället. Att man får et par hundringar för alla man anger till polisen. Jag skulle inte tveka en sekund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det skulle vara otroligt soft ifall snuten tog till ordentliga metoder. Att så fort nån tankade hem en platta eller nåt så loggas det hos leverantören, sen en gång i månaden så skickas dessa listor ut till polisen som gör rassia och sätter dit alla som gör det, även dom under 18.    Skulle räcka med ett halvår sen skulle nerladdningen minska brutalt tror jag.

Det är så jäkla många så det skulle nog inte bli lätt att sätta dit alla människor. Dessutom skulle det vara massa kränkande saker om det var folk som rotade i vad man skickade över internet. Tror tyvärr inte det skulle funka, men det vore ju en dröm 😆

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Jaja....

Inte mycket av de hack å crack SX som fungerar ivarjefall om det nu kan vara till tröst...

Undrar hur många gånger "folk" har blivit tvugna att formatera pga.. "falska" eller utgångna updates eller cracks....

Säkert betydligt fler än de som fått det att fungera...För att inte tala om stabiliteten som troligtvis uteblir...(gäller ej äldre vst,som tydligen var vidöppet)

Nå väl----Jag har förståelse för att ungdomen laddar hem skiten.Dom laddar ju allt annat med så......

Men ska man "jobba" mer pro ska man nog köpa programen...Inte för andras eller företagen skull utan sin egen!!!

Skulle vara trist om man jobbat i 2månader med ett projekt som sedan "försviner" när man exporterar det som ex wav fil eller mp3...

Jaja... Jag betalar för mina prylar och vet att det fungerar...Så är i varjefall jag nöjd....

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Tycker det skulle vara otroligt soft ifall snuten tog till ordentliga metoder. Att så fort nån tankade hem en platta eller nåt så loggas det hos leverantören, sen en gång i månaden så skickas dessa listor ut till polisen som gör rassia och sätter dit alla som gör det, även dom under 18.    Skulle räcka med ett halvår sen skulle nerladdningen minska brutalt tror jag.

Det är så jäkla många så det skulle nog inte bli lätt att sätta dit alla människor. Dessutom skulle det vara massa kränkande saker om det var folk som rotade i vad man skickade över internet. Tror tyvärr inte det skulle funka, men det vore ju en dröm 😆

.Viktor

Knappast en dröm med mer och mer övervakning och kontroll av medborgare. Varför vill ni skapa strukturer som kan (och kommer att) användas på de mest vädervärdiga sätt?

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det skulle vara otroligt soft ifall snuten tog till ordentliga metoder. Att så fort nån tankade hem en platta eller nåt så loggas det hos leverantören, sen en gång i månaden så skickas dessa listor ut till polisen som gör rassia och sätter dit alla som gör det, även dom under 18.    Skulle räcka med ett halvår sen skulle nerladdningen minska brutalt tror jag.

Det är så jäkla många så det skulle nog inte bli lätt att sätta dit alla människor. Dessutom skulle det vara massa kränkande saker om det var folk som rotade i vad man skickade över internet. Tror tyvärr inte det skulle funka, men det vore ju en dröm 😆

.Viktor

suck 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte deras resonemang. Hur mycket musik och annat tror de att det kommer att finnas om kompositörerna inte får betalt?? Det största delen av alla som gör musik vill ju ha betalt. Dom kommer sitta där, piraterna, med sina nedladdningsprogram och vara helt lagliga men inte få hem nån musik, i alla fall ingen ny, eftersom alla lägger ner.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte deras resonemang. Hur mycket musik och annat tror de att det kommer att finnas om kompositörerna inte får betalt?? Det största delen av alla som gör musik vill ju ha betalt. Dom kommer sitta där, piraterna, med sina nedladdningsprogram och vara helt lagliga men inte få hem nån musik, i alla fall ingen ny, eftersom alla lägger ner.

😉

Jepp. Ska bli intressant att se hur filmen slutar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte deras resonemang. Hur mycket musik och annat tror de att det kommer att finnas om kompositörerna inte får betalt?? Det största delen av alla som gör musik vill ju ha betalt. Dom kommer sitta där, piraterna, med sina nedladdningsprogram och vara helt lagliga men inte få hem nån musik, i alla fall ingen ny, eftersom alla lägger ner.

😉

Förstår inte ditt resonemang heller. Det kommer att skapas mycket musik även om man får svårare att få inkomst på det man skapar. Det finns människor som skapar inte främst styrda av pengar eller önskan att nå berömmelse utan av upplevd nödvändighet och äkta kärlek till musiken.

Jag säger inte att man inte skulle vilja livnära sig på det man verkligen tycker om att göra men att det absolut kommer att skapas musik oavsett.

Tror även att mjukvaror kommer att skapas men att takten på utvecklingen kan gå ner och att det kan bli färre kvalitetsvaror att välja på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte deras resonemang. Hur mycket musik och annat tror de att det kommer att finnas om kompositörerna inte får betalt?? Det största delen av alla som gör musik vill ju ha betalt. Dom kommer sitta där, piraterna, med sina nedladdningsprogram och vara helt lagliga men inte få hem nån musik, i alla fall ingen ny, eftersom alla lägger ner.

:rolleyes:

Förstår inte ditt resonemang heller. Det kommer att skapas mycket musik även om man får svårare att få inkomst på det man skapar. Det finns människor som skapar inte främst styrda av pengar eller önskan att nå berömmelse utan av upplevd nödvändighet och äkta kärlek till musiken.

Jag säger inte att man inte skulle vilja livnära sig på det man verkligen tycker om att göra men att det absolut kommer att skapas musik oavsett.

Tror även att mjukvaror kommer att skapas men att takten på utvecklingen kan gå ner och att det kan bli färre kvalitetsvaror att välja på.

Jag tror nog att Pienny syftar på profesionell musik? 😉

Förhoppningen:

Jag tror att en del människor kommer att inse känslan av att äga en legal CD-skiva istället för illegala mp3-kopior.

Angående det här inlägget, så formulerade jag mig väldigt illa. Det jag menade var inte att det vore en dröm om allt blev kontrollerat med polis o hela kitet. Nä absolut inte, det jag menade var att det vore en dröm om all illegal nedladdning upphörde. =)

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tycker det skulle vara otroligt soft ifall snuten tog till ordentliga metoder. Att så fort nån tankade hem en platta eller nåt så loggas det hos leverantören, sen en gång i månaden så skickas dessa listor ut till polisen som gör rassia och sätter dit alla som gör det, även dom under 18.    Skulle räcka med ett halvår sen skulle nerladdningen minska brutalt tror jag.

Det är så jäkla många så det skulle nog inte bli lätt att sätta dit alla människor. Dessutom skulle det vara massa kränkande saker om det var folk som rotade i vad man skickade över internet. Tror tyvärr inte det skulle funka, men det vore ju en dröm :rolleyes:

.Viktor

Knappast en dröm med mer och mer övervakning och kontroll av medborgare. Varför vill ni skapa strukturer som kan (och kommer att) användas på de mest vädervärdiga sätt?

Strukturen Internet existerar redan och vedervärdiga saker uförs varje sekund (pedofili och andra lagbrott,piratkopiering m.m.m.m), internet behöver definitivt reglering och övervakning eftersom folk tror att andra regler gäller här än i verkliga livet, men så är det inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte ditt resonemang heller. Det kommer att skapas mycket musik även om man får svårare att få inkomst på det man skapar. Det finns människor som skapar inte främst styrda av pengar eller önskan att nå berömmelse utan av upplevd nödvändighet och äkta kärlek till musiken.

Jag säger inte att man inte skulle vilja livnära sig på det man verkligen tycker om att göra men att det absolut kommer att skapas musik oavsett.

Då kommer i alla fall Per Gessle att lägga ner, och världen blir ett lite bättre ställe att leva på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte ditt resonemang heller. Det kommer att skapas mycket musik även om man får svårare att få inkomst på det man skapar. Det finns människor som skapar inte främst styrda av pengar eller önskan att nå berömmelse utan av upplevd nödvändighet och äkta kärlek till musiken.

Jag säger inte att man inte skulle vilja livnära sig på det man verkligen tycker om att göra men att det absolut kommer att skapas musik oavsett.

Då kommer i alla fall Per Gessle att lägga ner, och världen blir ett lite bättre ställe att leva på.

:rolleyes:

Den där platsar nästan i "Citat-tråden" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

vilket vidrigt parti.. hur fan kan någon seriöst hålla med om deras åsikter?? ingen patent = ingen utveckling.. men det är juh klart.. varför skulle det behövas ett botemedel mot aids/hiv eller en lösning på världens hunger någon gång i framtiden?? ..nä fyfan.. fri musik och film till folket för det är ju det som är viktigt! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte ditt resonemang heller. Det kommer att skapas mycket musik även om man får svårare att få inkomst på det man skapar. Det finns människor som skapar inte främst styrda av pengar eller önskan att nå berömmelse utan av upplevd nödvändighet och äkta kärlek till musiken.

Jag säger inte att man inte skulle vilja livnära sig på det man verkligen tycker om att göra men att det absolut kommer att skapas musik oavsett.

Då kommer i alla fall Per Gessle att lägga ner, och världen blir ett lite bättre ställe att leva på.

Då är ju saken klar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

vilket vidrigt parti.. hur fan kan någon seriöst hålla med om deras åsikter?? ingen patent = ingen utveckling.. men det är juh klart.. varför skulle det behövas ett botemedel mot aids/hiv eller en lösning på världens hunger någon gång i framtiden?? ..nä fyfan.. fri musik och film till folket för det är ju det som är viktigt! 🙂

Vilken historielektion du ger - ingen patent = ingen utveckling.

Världen var outvecklad och så kom patent och först då började människan göra något för att förbättra sin situation.

Link to comment
Dela på andra sajter

jaja.. ok kanske överdrev lite ..förlåt då..

låt mig förklara vad jag menade då.. de skedde självklart en viss utveckling ..mest då för egen vinning.. men den utvecklingen som skedde var ju minimal i förhållande till vad den är nu.. vilket vi till stor del kan tacka tex patentlagarna för.

snälla förklara för mig varför något företag skulle lägga pengar på utveckling av någon produkt om det inte leder till att dom kan sälja mer??

...för det förstår du väll att om alla andra företagen fritt skulle kunna kopiera företagets produkter skulle dom kunna tillverka produkterna billigare än dom som utvecklande den eftersom dom också skulle tvingas lägga ut mer pengar pga kostnaderna för utvecklingen.. medians de andra företagen bara behöver betala för framställningen..

Link to comment
Dela på andra sajter

klurigt---och alldeles för mycket "politik" här--dra ner det till vår nivå-gör man musik gratis eller vill man ha något för sitt kreativa slit och nedlagda pengar (för de som betalar studiotid/utrustning mm)skall allt va fritt?-finns nog inte många här som INTE laddar hem grejor--och DOM ser er,men skiter i det just nu för det finns inte lagar och resurser tillräckligt--KINA---snart---vi går ju mot ÖSTSTATS-kontroll sedan flera år---fast dom la ner...eller Orwell1984 eller vilken sci-fi noja som helst=redan här--det är kört grabbar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara svara snabbt och som tankarna faller nu.

"de skedde självklart en viss utveckling ..mest då för egen vinning.."

Den utveckling du talar om är väl också motiverad av egen vinning. Du talar om att om det inte fanns patent (vilket väl skall ge egen vinning) så fanns det över huvudtaget ingen motivation för något företag att utveckla produkter.

--

Jag förnekar inte att det kan vara en drivkraft. Men jag vill inte bara säga ja och amen till att det är det ända sättet att skapa motivation och att kunna driva en utveckling. Vissa saker får vi höra ända från det att vi är små. Att så är det och så måste det vara. Ändå kan man undra och hoppas att - som i det här fallet - det kan finnas andra sätt att organisera saker och ting.

Jag uppfattar inte patent som något alltigenom enbart gott. Vissa människor ser det säkert som att utan patent hade "produkten" inte funnits (vilket nog kan vara troligt i vissa fall) och att den inte kan komma alla tillgodo är ett pris som vi rätt lätt kan betala - särskilt om jag själv är på den rätta sidan och kan betala. Det är alltså inget man bekymmrar sig om. För andra människor kan det vara ett stort bekymmer. Det är värre att veta att det finns lösningar men jag lämnas ensam med mina problem. Det är skillnad på att överskrida världen tillsammans oavsett utvecklingsnivå än att vara utlämnad och exploaterad i en aldrig så utvecklad värld.

Jag ser det inte som hållbart på det sätt som utvecklingen går. Vi lever mer och mer i "ekonomism" där det handlar om att vara den/de smarta. Färre får mer och fler får mindre del av kakan. Detta skall sedan skyddas. Skyddas från konkurenter. Skyddas från att andra vill ha en del av kakan. Skyddas från terrorister och vanliga hederliga skurkar. "säg är det konstigt att man längtar bort nån gång".

Ibland undrar jag även vem fan som ger någon rätt att ta patent på saker som egentligen en massa andra människor har varit med och bidragit till. Varför skall några få plötsligt få den allra största nyttan av det? För att det gagnar samhällsnyttan? Det är det enda sättet att gagna samhällsnyttan?

Allt detta är inte patentets fel. Fast jag undrar helt enkelt om det kan vara en byggsten i en konstruktion som kanske inte är den bästa möjliga. Och jag vill helt enkelt hålla det öppet att det kanske finns andra vägar att gå, andra tankar att tänka, känslor att känna. Jag upplever det rätt ofta som att vi är väldigt fastlåsta vid föreställningar som jag inte är övertygad om måste vara för evigt.

Men men, vem vet kanske är patent skrivet på budordstavlan? Kanske är det "den enda vägen". Berätta gärna ni som vet. Jag vet för lite.

Oj, jag orkar inte tänka längre måste sova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den utveckling du talar om är väl också motiverad av egen vinning. Du talar om att om det inte fanns patent (vilket väl skall ge egen vinning) så fanns det över huvudtaget ingen motivation för något företag att utveckla produkter.

Beror på vad man menar med egen vinning såklart… men om jag säger såhär då.. hur många av de som idag forskar om aids/hiv tror du skulle ha gjort det om dom inte fick betalt för det?? visst finns det några man kan betala med insamlade pengar och statliga bidrag men vi kan nog utan at han några egentliga siffror säga att en betydande del är betalda av företag, företag som inte skulle ha några motiv till forskningen om det inte vore för pengarna som dom kan tjäna pga patentlagen.

--

Jag förnekar inte att det kan vara en drivkraft. Men jag vill inte bara säga ja och amen till att det är det ända sättet att skapa motivation och att kunna driva en utveckling. Vissa saker får vi höra ända från det att vi är små. Att så är det och så måste det vara. Ändå kan man undra och hoppas att - som i det här fallet - det kan finnas andra sätt att organisera saker och ting.

det är självklart inte den enda källan till motivation.. finns folk som frivilligt vill hjälpa till också.. men det krävs pengar till forskning.. vart ska dom enorma summor som idag tex läggs på läkemedelsforskningen komma ifrån hade du tänkt??

Jag uppfattar inte patent som något alltigenom enbart gott. Vissa människor ser det säkert som att utan patent hade "produkten" inte funnits (vilket nog kan vara troligt i vissa fall) och att den inte kan komma alla tillgodo är ett pris som vi rätt lätt kan betala - särskilt om jag själv är på den rätta sidan och kan betala. Det är alltså inget man bekymmrar sig om. För andra människor kan det vara ett stort bekymmer. Det är värre att veta att det finns lösningar men jag lämnas ensam med mina problem. Det är skillnad på att överskrida världen tillsammans oavsett utvecklingsnivå än att vara utlämnad och exploaterad i en aldrig så utvecklad värld.

jo jag håller absolut med om att det är förjävligt att inte alla kan ha råd med den hjälpen dom behöver.. dom borde vi abslut försöka hjälpa.. men som sagt.. jag tror inte hjälpen hade funnits alls av anledningar jag redan förklarat.. men du får som sagt gärna komma med förslag på lösningar till de problemen jag ser..

Jag ser det inte som hållbart på det sätt som utvecklingen går. Vi lever mer och mer i "ekonomism" där det handlar om att vara den/de smarta. Färre får mer och fler får mindre del av kakan. Detta skall sedan skyddas. Skyddas från konkurenter. Skyddas från att andra vill ha en del av kakan. Skyddas från terrorister och vanliga hederliga skurkar. "säg är det konstigt att man längtar bort nån gång".

det har alltid handlat om att vara den starka/smarta/bästa... tyvärr.. inget nytt i utvecklingen där..

förstår inte vad ditt missnöje med storföretagen har med patentlagen att göra?? om vi vänder på det hela istället.. småföretagen som jobbar med utveckling kommer väll knappast han en bättre chans mot de stora om det stora företagen kan sno deras idéer och dessutom redan har en mångfaldigt större budget att lansera dom med?

Ibland undrar jag även vem fan som ger någon rätt att ta patent på saker som egentligen en massa andra människor har varit med och bidragit till. Varför skall några få plötsligt få den allra största nyttan av det? För att det gagnar samhällsnyttan? Det är det enda sättet att gagna samhällsnyttan?

du får ge något bra exempel på det här..för jag förstår inte vad du menar riktigt..

Allt detta är inte patentets fel. Fast jag undrar helt enkelt om det kan vara en byggsten i en konstruktion som kanske inte är den bästa möjliga. Och jag vill helt enkelt hålla det öppet att det kanske finns andra vägar att gå, andra tankar att tänka, känslor att känna. Jag upplever det rätt ofta som att vi är väldigt fastlåsta vid föreställningar som jag inte är övertygad om måste vara för evigt.

Men men, vem vet kanske är patent skrivet på budordstavlan? Kanske är det "den enda vägen". Berätta gärna ni som vet. Jag vet för lite.

Oj, jag orkar inte tänka längre måste sova.

Nej världen är långt ifrån perfekt och självklart är inte patentlagen bara till nytta alltid.. jag påstår inte att den är perfekt i alla fall.. men jag förstår inte hur någon på största allvar kan tycka att hävandet av den vore ett bättre alternativ..

nu är jag också riktigt trött hoppas jag lyckats skriva någe sånär förståligt i alla fall.. jag får återkomma och rätta migsjälv imorgon annars.. godnatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte deras resonemang. Hur mycket musik och annat tror de att det kommer att finnas om kompositörerna inte får betalt?? Det största delen av alla som gör musik vill ju ha betalt. Dom kommer sitta där, piraterna, med sina nedladdningsprogram och vara helt lagliga men inte få hem nån musik, i alla fall ingen ny, eftersom alla lägger ner.

😆

Förstår inte ditt resonemang heller. Det kommer att skapas mycket musik även om man får svårare att få inkomst på det man skapar. Det finns människor som skapar inte främst styrda av pengar eller önskan att nå berömmelse utan av upplevd nödvändighet och äkta kärlek till musiken.

Jag säger inte att man inte skulle vilja livnära sig på det man verkligen tycker om att göra men att det absolut kommer att skapas musik oavsett.

Tror även att mjukvaror kommer att skapas men att takten på utvecklingen kan gå ner och att det kan bli färre kvalitetsvaror att välja på.

Ja, men vad är det då som säger att musikern skulle göra något annat med sin låt än att behålla den själv? Det finns inte så många anledningar för de flesta att dela med sig av musiken om man varken vill ha berömmelse eller får pengar för det. Om man bara gör musik pga ett behov. Ska man då börja med razzior och leta igenom folks hus (alt. datorer) efter egetkomponerat material eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

"men om jag säger såhär då.. hur många av de som idag forskar om aids/hiv tror du skulle ha gjort det om dom inte fick betalt för det?? visst finns det några man kan betala med insamlade pengar och statliga bidrag men vi kan nog utan at han några egentliga siffror säga att en betydande del är betalda av företag, företag som inte skulle ha några motiv till forskningen om det inte vore för pengarna som dom kan tjäna pga patentlagen."

Det vet jag naturligtvis inte. Dock tror jag att det finns människor och företag som skulle forska även om det inte fanns patentlagar. Det finns massor med företag som lever i en väldigt konkurensutsatt situation och ändå väljer att driva företaget. Sen har jag aldrig menat att man inte skulle få betalt för det.

Egentligen är det väl dina och mina och andras pengar som går in i forskningen. Jag tror inte företagen har några egna pengar som inte kommer från samhället.

Men visst har ett forskningsdrivet företag en mer speciell situation. Så om man inte får inneha patent, kan man då inte forska längre? Har samhället helt enkelt inte råd då? Ärligt talat så vet jag inte hur det förhåller sig med det. Men en sak vet vi, att företag idag gör allt för att pressa ut fördelar och reducera sina förbindelser till samhället och nationer. Istället spelas nationer, regioner och människor ut mot varann. Inte många företag kommer frivilligt att säga att det går även om vi inte får det och det och det. (läs gärna, Det tysta övertagandet : Den globala kapitalismen och demokratins död av Noreena Hertz). Kan man ändå tänka sig att det skulle kunna gå att driva forskning i en mer konkurensutsatt miljö? Kan man tänka sig att företag skulle kunna samarbeta mer kring forskningsprojekt för att dela på kostnader? Kan det finnas "nya" eller annorlunda sätt att lägga upp utveckling eller har vi kommit tills vägs ände?

"det är självklart inte den enda källan till motivation.. finns folk som frivilligt vill hjälpa till också.. men det krävs pengar till forskning.. vart ska dom enorma summor som idag tex läggs på läkemedelsforskningen komma ifrån hade du tänkt??"

Från samhället precis som idag. Men ärligt talat har jag inte tänkt särskilt mycket på det. Inte mer än det jag nämner ovan. Vad jag ville med mitt "motinlägg" till dig var helt enkelt invända mot den ekvivalens du uppställer. Jag tycker att det behöver problematiseras inte bara sväljas som den sanning du så självklart framställde. Egentligen ligger det inte på mig att visa eller bevisa något utan på dig som upställt ett axiom eller vad du nu ansåg det vara.

Det finns problem med i stort sätt alla samhällskonstruktioner även de bästa och man kan inte bara ignorera frågor genom att säga att det är så och därmed basta. Det här är slutpunkten och det finns inget vi kan göra åt det. Det blir ett väldigt konserverande förhållningssätt. Bara för att man idag (kanske) inte förmår formulera något bättre så behöver man inte upphöja det nuvarande till det ända sanna.

Patent är inte bara något som främjar utveckling. Läs t.ex. Patently Absurd

---

"det har alltid handlat om att vara den starka/smarta/bästa... tyvärr.. inget nytt i utvecklingen där.. "

Kanske inte. Men är det en slags biologisk naturlag som inte låter sig kontrolleras? Är det då lika naturligt att vara kriminell? Alla är ju inte lika smarta eller smarta på samma sätt. Det finns ju brutal smarthet (vilket har ingått i många idag legetima företags historia). Skall den ena kontrolleras men inte den andra? Skall den ena upphöjas och den andra bekämpas? Vem har avgjort det?

---

"Nej världen är långt ifrån perfekt och självklart är inte patentlagen bara till nytta alltid.. jag påstår inte att den är perfekt i alla fall.. men jag förstår inte hur någon på största allvar kan tycka att hävandet av den vore ett bättre alternativ.."

Jag har egentligen inte påstått att den bara skall hävas eller skrotas. Jag är inte tillräckligt insatt i konskvenser eller alternativa möjligheter för att våga mig på något sådant. Jag har inte heller riktigt satt mig in i vad Piratpartiet vill. Jag läste helt enkelt tråden för att det var intressant och reagerade på ditt uttalande. Jag tror sådana "sanningar" har en sömngivande verkan. Jo visst är det synd att det blir si pch så samt om dem och dem men vi kan ju inte göra något åt det då vore att bryta mot de företagsekonomiska naturlagarna. Man kanske inte förmår göra så mycket åt det men man kanske kan hålla sig öppen för att det kan finnas något annat.

PS. Jag vet att du har medgett att det kanske inte är "sanning"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte deras resonemang. Hur mycket musik och annat tror de att det kommer att finnas om kompositörerna inte får betalt?? Det största delen av alla som gör musik vill ju ha betalt. Dom kommer sitta där, piraterna, med sina nedladdningsprogram och vara helt lagliga men inte få hem nån musik, i alla fall ingen ny, eftersom alla lägger ner.

😛

Förstår inte ditt resonemang heller. Det kommer att skapas mycket musik även om man får svårare att få inkomst på det man skapar. Det finns människor som skapar inte främst styrda av pengar eller önskan att nå berömmelse utan av upplevd nödvändighet och äkta kärlek till musiken.

Jag säger inte att man inte skulle vilja livnära sig på det man verkligen tycker om att göra men att det absolut kommer att skapas musik oavsett.

Tror även att mjukvaror kommer att skapas men att takten på utvecklingen kan gå ner och att det kan bli färre kvalitetsvaror att välja på.

Ja, men vad är det då som säger att musikern skulle göra något annat med sin låt än att behålla den själv? Det finns inte så många anledningar för de flesta att dela med sig av musiken om man varken vill ha berömmelse eller får pengar för det. Om man bara gör musik pga ett behov. Ska man då börja med razzior och leta igenom folks hus (alt. datorer) efter egetkomponerat material eller?

Nej alla kommer att sitta och hålla på de få låtar som skapas. Ingen kommer att låta någon annan få lyssna. Det är ju helt meningslöst ju. Men det kommer att bli razzior genomförda av Stazi på order av G.W Bush i den nya Musical act som kommer att vara ett tilllägg till Patriot act.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan kan det vara så svårt att förstå att man inte kan vinna något på att driva utvecklingen framåt som företagare när alla dina konkurrenter kommer sno din teknik samma sekund som den når marknaden?? Fattar du inte att utveckling bara skulle innebära kostnader för företagen om patentlagen hävdes? Ny teknik skulle ju bli gratis för alla som INTE lägger ut pengar på att få fram den. ..slutsatsen av det du väll aldrig få till något annat än att ingen vill lägga ut pengar på forskning, dvs inga företag och det är en klart Betydande del, eftersom det inte längre skulle innebära något försprång jämnt emot dina konkurenter, det skulle alltså bara innebära att du får högre kostnader än dina konkurenter.

Förstår du vad jag försöker säga än eller är det fortfarande lika svårt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan kan det vara så svårt att förstå att man inte kan vinna något på att driva utvecklingen framåt som företagare när alla dina konkurrenter kommer sno din teknik samma sekund som den når marknaden?? Fattar du inte att utveckling bara skulle innebära kostnader för företagen om patentlagen hävdes? Ny teknik skulle ju bli gratis för alla som INTE lägger ut pengar på att få fram den. ..slutsatsen av det du väll aldrig få till något annat än att ingen vill lägga ut pengar på forskning, dvs inga företag och det är en klart Betydande del, eftersom det inte längre skulle innebära något försprång jämnt emot dina konkurenter, det skulle alltså bara innebära att du får högre kostnader än dina konkurenter.

Förstår du vad jag försöker säga än eller är det fortfarande lika svårt?

Jag förklarade att jag inte har svaret. Jag sa också att det är nog snarare du än jag som talar om för alla hur det måste fungera eller inte fungera alls. Fortfarande ser jag inte mycket underbyggnad till dina påståenden. Mer att du låter skrikig.

Utvecklingen har drivits framåt på olika sätt under olika tider. Jag vet inte precis varför de gamla babylionerna och grekerna forskade, men jag föreställer mig att det fanns en stark drivkraft utifrån ett rent intresse att utforska världen och alla mysterier kring hur allt hängar samman samt hur man kan lösa problem som finns för handen. Sedan har väl resurser från samhället samlats på olika sätt för att forska. T.ex. genom härskaren, universitet, kyrkan, kloster osv. Poängen här är mest att det handlar om att samla resurser för att kunna forska.

Jag tror att människan vill forska och skapa, är intresserad. Jag tror inte det avgörade är pengar utan intresset och lusten. Jag tror även att det finns människor som vill hjälpa, vill lösa de svåra problemen. Däremot om det finns ett problem, som det du tar upp så måste det naturligtvis lösas. Jag menar inte att man skall strunta i det. Jag tror att det kan innebära problem att bara rätt av ta bort något som t.ex. patent och låta allt annat vara som förut. Det kan hända att om man skulle komma fram till att patent gör mer ont än gott, så för att ta bort det så måste vissa andra saker ändras... men som sagt jag vet inte så mycket om det och kan inte säga vad som skall till eller om rentav allt är bättre som det är nu. Att det är bättre som det är, är något du säger medan jag intar en mer kritisk hållning. Men visst, utan att kunna göra så mycket mer än just vara lite kritisk.

Om det finns ett problem med att någon lägger ut alla medel på forskning och sedan blir grundlurad av andra som bara tar över utan att bidra så måste det lösas. Sedan kanske inte patent i den formen som existerar i dag är det enda svaret. Jag försökte säga att vi kanske kan göra andra konstruktioner. Svaret från dig var att fattar du inte att det måste vara som det är idag. Och då säger jag att det är jag inte övertygad om. Jag tror att det kommer att förändras med tiden. Förhoppningsvis till något bättre.

"Ny teknik skulle ju bli gratis för alla som INTE lägger ut pengar på att få fram den. ."

Pure speculation... om det nu är så att man tappar allt i samma sekund som man lanserar sin nya magsårsmedicin. Kunde man inte tänka sig att utveckling var helt frikopplad från produktion och distrubition. Dvs inte alls samma företag. Ersättning, royalty eller på något annat sätt se till att "utvecklingsbyrån" får sina omkostnander plus rimlig ersättning. På det sättet skulle själva produktionen, distrubitionen och försäljning vara helt utsatt för den annars så omhuldade marknaden.

För mig är inte det viktiga att de som är smartast skall ha mest utan att vi kan skapa något som är till mest nytta för flest människor. Dock är jag inte tillräckligt smart för att kunna presentera hur. Det är mer det att jag vill kunna vara med på ett sådant förhållningssätt till livet och omvärlden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Jag förklarade att jag inte har svaret. Jag sa också att det är nog snarare du än jag som talar om för alla hur det måste fungera eller inte fungera alls. Fortfarande ser jag inte mycket underbyggnad till dina påståenden. Mer att du låter skrikig.

Utvecklingen har drivits framåt på olika sätt under olika tider. Jag vet inte precis varför de gamla babylionerna och grekerna forskade, men jag föreställer mig att det fanns en stark drivkraft utifrån ett rent intresse att utforska världen och alla mysterier kring hur allt hängar samman samt hur man kan lösa problem som finns för handen. Sedan har väl resurser från samhället samlats på olika sätt för att forska. T.ex. genom härskaren, universitet, kyrkan, kloster osv. Poängen här är mest att det handlar om att samla resurser för att kunna forska.

Jag tror att människan vill forska och skapa, är intresserad. Jag tror inte det avgörade är pengar utan intresset och lusten. Jag tror även att det finns människor som vill hjälpa, vill lösa de svåra problemen. Däremot om det finns ett problem, som det du tar upp så måste det naturligtvis lösas. Jag menar inte att man skall strunta i det. Jag tror att det kan innebära problem att bara rätt av ta bort något som t.ex. patent och låta allt annat vara som förut. Det kan hända att om man skulle komma fram till att patent gör mer ont än gott, så för att ta bort det så måste vissa andra saker ändras... men som sagt jag vet inte så mycket om det och kan inte säga vad som skall till eller om rentav allt är bättre som det är nu. Att det är bättre som det är, är något du säger medan jag intar en mer kritisk hållning. Men visst, utan att kunna göra så mycket mer än just vara lite kritisk.

Om det finns ett problem med att någon lägger ut alla medel på forskning och sedan blir grundlurad av andra som bara tar över utan att bidra så måste det lösas. Sedan kanske inte patent i den formen som existerar i dag är det enda svaret. Jag försökte säga att vi kanske kan göra andra konstruktioner. Svaret från dig var att fattar du inte att det måste vara som det är idag. Och då säger jag att det är jag inte övertygad om. Jag tror att det kommer att förändras med tiden. Förhoppningsvis till något bättre.

"Ny teknik skulle ju bli gratis för alla som INTE lägger ut pengar på att få fram den. ."

Pure speculation... om det nu är så att man tappar allt i samma sekund som man lanserar sin nya magsårsmedicin. Kunde man inte tänka sig att utveckling var helt frikopplad från produktion och distrubition. Dvs inte alls samma företag. Ersättning, royalty eller på något annat sätt se till att "utvecklingsbyrån" får sina omkostnander plus rimlig ersättning. På det sättet skulle själva produktionen, distrubitionen och försäljning vara helt utsatt för den annars så omhuldade marknaden.

Jo men så fungerar det ju redan finns massor av företag som bara jobbar med att ta fram nya tekniker för att sedan låta andra sälja och distribuera, kolla bara på LCD och Plasmaskärms marknaden, finns väl i princip bara runt 10 utvecklare och tillverkare men tusentals märken.

även i musikbranschen så är det så de flesta ljudkort och mixers utvecklas av ett fåtal OEM tillverkare men säljs av hundratals olika "tillverkare gäller även mikrofoner och högtalarelement slutstegsmoduler m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns ett problem med att någon lägger ut alla medel på forskning och sedan blir grundlurad av andra som bara tar över utan att bidra så måste det lösas. Sedan kanske inte patent i den formen som existerar i dag är det enda svaret. Jag försökte säga att vi kanske kan göra andra konstruktioner. Svaret från dig var att fattar du inte att det måste vara som det är idag. Och då säger jag att det är jag inte övertygad om. Jag tror att det kommer att förändras med tiden. Förhoppningsvis till något bättre.

Precis..och jag har redan förklarat att jag håller med om att patentlagen inte är perfekt.. men först måste man väll ha en bättre lösning innan man ändrar på den man har, det har varken piratpartiet eller du kommit med.. eller i allafal så har jag inte fått någon förklaraing på varför hävandet av den vore ett bättre alternativ..

"Ny teknik skulle ju bli gratis för alla som INTE lägger ut pengar på att få fram den. ."

Pure speculation... om det nu är så att man tappar allt i samma sekund som man lanserar sin nya magsårsmedicin. Kunde man inte tänka sig att utveckling var helt frikopplad från produktion och distrubition. Dvs inte alls samma företag. Ersättning, royalty eller på  något annat sätt se till att "utvecklingsbyrån" får sina omkostnander plus rimlig ersättning. På det sättet skulle själva produktionen, distrubitionen och försäljning vara helt utsatt för den annars så omhuldade marknaden.

Nu motsäger du dig själv och Piratpartiet. Det är juh precis det här som piratpartiet Inte vill. Det är ju just det att man ska kunna kräva royalties för sina ideer som dom är emot..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara påpeka att Piratpartiet nu har fått ihop tvåtusen signaturer (och fler än så, efter vad jag har hört). De är alltså numera ett parti att räkna med, inte bara en idé.

Återstår att se vad som händer sedan...

PS. Angående min åsikt om partiet, så är jag lite splittrad. Jag vet inte riktigt vad jag tycker ännu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...