Jump to content
Annons

2006/2007 års vinklar på piratkopiering


Björn Olsberg

Recommended Posts

Uppdaterat 20081027

Pirattråden - 2006/2007 års upplaga

På Studio forum startas då och då trådar som handlar om piratkopieringens vara eller inte vara. Ofta diskuteras samma fenomen med liknande infallsvinklar, och vi moderatorer har gjort vårt bästa för att styra diskussionen framåt.

För att tydligt belysa att väldigt många vinklar redan har diskuterats, har jag idag tagit beslutet att slå samman de trådar som har med ämnet att göra till en och samma tråd.

Eftersom piratdiskussioner är något löpande, har jag dessutom tagit beslutet att dela upp trådarna efter år som diskussionerna har förts.

Vi vill uppmuntra alla som vill delta i debatten att först läsa igenom hela tråden och endast komma med nya infallsvinklar. Annars kommer diskussionen inte framåt och hela tråden blir ännu mer irrelevant.

Övriga trådar i ämnet:

* 2004/2005 års vinklar på piratkopiering

* 2008/2009 års vinklar på piratkopiering

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

HEPP Piratpartiet, Nu är dom här

För och emot nu paugar och töser.

För egen del. Ja med ytterst lite tveksamhet..För till lite fler sakfrågor

och dom har min röst...

Piratpartiet

Och JAA The are for real 😆

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
någon mer än jag som anser att politik är helt ointressant?

Lyckligtvis finns det några som fattar att det är viktigt. Tacka dem för att du slipper stå och plocka potatis åt greve von knös.

Link to comment
Dela på andra sajter

någon mer än jag som anser att politik är helt ointressant?

Lyckligtvis finns det några som fattar att det är viktigt. Tacka dem för att du slipper stå och plocka potatis åt greve von knös.

ja det får jag väl göra, men eftersom jag inte är med och påverkar så får jag ju ta smällen senare för att jag inte var med?

Link to comment
Dela på andra sajter

någon mer än jag som anser att politik är helt ointressant?

Lyckligtvis finns det några som fattar att det är viktigt. Tacka dem för att du slipper stå och plocka potatis åt greve von knös.

Precis! Politik är oerhört viktigt, eftersom det påverkar allas vardag. Att inte rösta, är samma sak som att ge det parti man tycker sämst om, en större chans att få säga till om mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Puckon?

Piratpartiet står för avskaffande av immaterialrätten (upphovsrätt, patent, varumärken och mönsterskydd)

//S

Precis, puckon. Då blir det härligt fritt fram för IKEA att sno nya, unga designers material och göra egna, billiga polsktillverkade kopior av dem för en spottstyver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt det där... Jag fullkommligt älskar att det finns personer som är villiga att engagera sig så här starkt i en fråga! Sen tycker jag väl kanske att frågan om patent kanske är viktigare, tex bromsmedicin för hiv är svindyr baraför att ett företag har proklamerat sig rätten till att ha patent på receptet. Blir sjukt irriterad när jag tänker på det, en hel världsdel håller på att dö men de har inte råd att betala, så de får ingen hjälp....

Nä, det får fan bli ett JA, ÅT HELVETE MED ALLA SOCIALA KONSTRUKTIONER!

//FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Puckon?

Piratpartiet står för avskaffande av immaterialrätten (upphovsrätt, patent, varumärken och mönsterskydd)

//S

Precis, puckon. Då blir det härligt fritt fram för IKEA att sno nya, unga designers material och göra egna, billiga polsktillverkade kopior av dem för en spottstyver.

Det gör de ju i alla fall just nu! Bara man har stålar så kan man göra vad man vill! Öppna ögonen och se dig omkring...

Link to comment
Dela på andra sajter

får skylla migsjälv att jag postade mina tankar 😎

Tänker efter först istället?

Du är ju snart 19 år, då borde du väl ha fattat att allting inte är riktigt så bra som det verkar på baksidan av mjölkpaketen?

hehe, har typ den textraden i en låt jag har skrivit 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Puckon?

Piratpartiet står för avskaffande av immaterialrätten (upphovsrätt, patent, varumärken och mönsterskydd)

//S

Precis, puckon. Då blir det härligt fritt fram för IKEA att sno nya, unga designers material och göra egna, billiga polsktillverkade kopior av dem för en spottstyver.

Det gör de ju i alla fall just nu! Bara man har stålar så kan man göra vad man vill! Öppna ögonen och se dig omkring...

Jag vet att de gör det, och det är något som upprör många, därav exemplet.

Personligen tycker jag att det är fel, ett avskaffande av immaterialrätten skulle inte arbeta till fördel för dessa unga designers, det skulle bara sopa vinsten i händerna på storföretag.

Link to comment
Dela på andra sajter

att frågan om patent kanske är viktigare, tex bromsmedicin för hiv är svindyr baraför att ett företag har proklamerat sig rätten till att ha patent på receptet. Blir sjukt irriterad när jag tänker på det, en hel världsdel håller på att dö men de har inte råd att betala, så de får ingen hjälp....

Är du seriös?

Tror att 99% av alla forskare drar ifrån Sverige om det nu skulle bli någon

OAS av patentfrihet,upphovsättfrihet...

Pengar är faktiskt en drivkraft för många innom forskarbranschen och människan.

Sen skulle förövrigt hela världen stämma lilla Sverige om vi nu skulle tillverka

någon annans medicin, kopiera låtar, osv osv...

Skall vi lägga ner nobelpriset också då eller?

Jobb skulle försvinna..

Du får nog ta å kamma dig lite....

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Dariuz (oregistrerad)
Svårt det där... Jag fullkommligt älskar att det finns personer som är villiga att engagera sig så här starkt i en fråga! Sen tycker jag väl kanske att frågan om patent kanske är viktigare, tex bromsmedicin för hiv är svindyr baraför att ett företag har proklamerat sig rätten till att ha patent på receptet. Blir sjukt irriterad när jag tänker på det, en hel världsdel håller på att dö men de har inte råd att betala, så de får ingen hjälp....

Problemet är väl att det sannolikt inte hade funnits någon bromsmedicin alls om inte immaterialrätten funnits. Faktum är att läkemedelsföretagen utgör ett tveeggat svärd. Å ena sidan står de för en oerhört stor del av utvecklingen inom medicinen, en utveckling som aldrig kommit till stånd utan möjligheten att få patent. Å andra sidan missbrukar de ofta den rätten.

Lite OT då detta är en site om musik men: Dock är frågan om Afrika och bromsmediciner långt mer komplex än så. Utan utbyggda strukturer för att säkerställa att medicinerna tas regelbundet och som de ska kommer vi snart ha en resistensituation som i praktiken gör alla befintliga mediciner värdelösa. Kom ihåg att detta är mediciner som måste tas flera gånger om dagen resten av patientens liv. Samtidigt har studier visat att preventiv verksamhet räddar betydligt fler liv för en likvärdig monetär insats än utdelning av bromsmediciner, även vid kraftigt sänkta bromsmedicinpriser. Dock kan det naturligtvis diskuteras om man ändå av humanitära skäl borde hjälpa även de som redan fått sjukdomen, trots de logistiska och kunskapsmässiga problem som uppkommer i samband med detta.

Redigerat av Dariuz
Link to comment
Dela på andra sajter

att frågan om patent kanske är viktigare, tex bromsmedicin för hiv är svindyr baraför att ett företag har proklamerat sig rätten till att ha patent på receptet. Blir sjukt irriterad när jag tänker på det, en hel världsdel håller på att dö men de har inte råd att betala, så de får ingen hjälp....

Är du seriös?

Tror att 99% av alla forskare drar ifrån Sverige om det nu skulle bli någon

OAS av patentfrihet,upphovsättfrihet...

Pengar är faktiskt en drivkraft för många innom forskarbranschen och människan.

Sen skulle förövrigt hela världen stämma lilla Sverige om vi nu skulle tillverka

någon annans medicin, kopiera låtar, osv osv...

Skall vi lägga ner nobelpriset också då eller?

Jobb skulle försvinna..

Du får nog ta å kamma dig lite....

mm, jag pratar inte inom ramen för nationer där av blir ju frågan svår. Som jag sa, åt helvete med alla sociala konstruktioner, nationen är en utav dem, en annan är att det vi lever i påstås vara en demokrati. Frågan ligger för mig på ett filosofiskt plan eftersom vissa, också en del inkompetenta forumanvändare, verkar tro att det paradigm vi lever i är "den enda vägen". (Där med har jag också citerat en tidigare stadsminister, för er som är observanta)

Just den drivkraft du pratar om, och verkar vilja representera, PENGAR, så äcklar dina tankar och din oförmåga att ha empati för dina medmänniskor!

Angående nobelpriset kan jag bara rekommendera att lyssna på låten Dynamit med Timbuk 2 och peps så kanske det uppdagar sig för dig hur jag tänker!

Och angående min frisyr så har du helt rätt, alldeles för mycket vax

FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengar är faktiskt en drivkraft för många innom forskarbranschen och människan.

Om nu inte "PENGAR" och "STATUS" stod i vägen skulle vi säkert

både ha koloniserat universum samt inneha botemedel för "VÄÄÄÄÄLDIGT"

många sjukdomar...Eftersom pengar behövs för att driva forskningen

framåt..

Den gröna avundsjukan stirrar med ett hånflin på de som inte

klarar det en annan gör...

Om en forskare i dag skulle få fram ett botemedel mot AIDS ex, så skulle

resten av kåren gråta blod... iofs i skymundan för att inte skapa rubriker..

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknar med att när det kommer upp ett intresse att fler och fler sakfrågor kommer att debateras fram. 1500 Signturer lär dom inte ha ett enda problem med att fixa.

Dock måste dom skärpa till sig lite om imaterialrätten. Det dom säger om att ta bort det helt är på tok för grovt.

Däremot kanske rikta in sig på enskilda områden. Patent på fysiska uppfiningar, hjulet, synten eller whatever skall så klart finnas. Däremot på mjukvara skall det förbjudas och slås ner bestämt IMO.

Avsättandet av Bodström lär locka många från Piratbyrån. Han tilldelades namnet Blodström 🙂 där efter att datalagringen gick igenom i EU.

Från deras hemsida:

"(bl.a. att datalagringsdirektivet inte ska implementeras, en upphöjning av brevhemligheten till generell kommunikationshemlighet, och en grundlagsskyddad rätt till privatliv)."

Detta kan mycket väll ge dom min röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dariuz (oregistrerad)

FredAsp: Problemet med ditt resonemang är att det representerar en utopi, där andra drivkrafter än de monetära är tillräckliga. Faktum är att de i dagens samhälle inte är det, så det är en fundamental samhällsomvandling som måste till för att detta skall lyckas. Innan denna omvandling är ett faktum måste man ta hänsyn till hur det fungerar i realiteten, allt annat är fruktansvärt oansvarigt. Annars kommer allt som föreslås att leda till en försämring av levnadsvillkoren för de flesta. Alltså göra världen en rejäl otjänst.

Vidare är kunskap av oerhört stor vikt. Det handlar inte om att andra människor skulle ha mindre empati än du och att uttrycka detta utgör endast ett billigt retoriskt knep. Det handlar om kunskap och konsekvensanalys. Hur väl man än vill andra människor kommer man inte långt utan den kunskap och de medel som krävs för att hjälpa dem. Vad tror du själv skulle hända om vi skulle börja ösa bromsmediciner över Afrika? Skulle det lösa dagens situation, som kanske har sin grund i betydligt mer fundamentala missförhållanden? Finns det andra åtgärder som är viktigare och som skulle ge mer i dagens läge?

Redigerat av Dariuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste att det skulle börjas precis såhär, får skylla migsjälv att jag postade mina tankar 🙁

Rösta blankt så är du fri.

Från ansvar kanske!

Jag menade att om DjHex varken pallar engagera sig i partiernas rappakalja eller pallar med omgivningens jämmer över att han inte röstar, så rösta blankt. Och säg att du gör det för att inget av partierna känns riktigt rätt. 😉

Ja, jag är en dålig människa som uppmuntrar dagens ungdom till politisk apati. Och nej, jag röstar inte blankt själv. Längre. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill också starta parti!

fortkörarpartiet - för alla som är trötta på att kallas kriminella bara för att de kör för fort

vi kan ha flera partier... Mördarpartiet, Hallickpartiet... you name it!

<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>

(tack till stymnos)</span>

Link to comment
Dela på andra sajter

FredAsp: Problemet med ditt resonemang är att det representerar en utopi, där andra drivkrafter än de monetära är tillräckliga. Faktum är att de i dagens samhälle inte är det, så det är en fundamental samhällsomvandling som måste till för att detta skall lyckas. Innan denna omvandling är ett faktum måste man ta hänsyn till hur det fungerar i realiteten, allt annat är fruktansvärt oansvarigt. Annars kommer allt som föreslås att leda till en försämring av levnadsvillkoren för de flesta. Alltså göra världen en rejäl otjänst.

Vidare är kunskap av oerhört stor vikt. Det handlar inte om att andra människor skulle ha mindre empati än du och att uttrycka detta utgör endast ett billigt retoriskt knep. Det handlar om kunskap och konsekvensanalys. Hur väl man än vill andra människor kommer man inte långt utan den kunskap och de medel som krävs för att hjälpa dem. Vad tror du själv skulle hända om vi skulle börja ösa bromsmediciner över Afrika? Skulle det lösa dagens situation, som kanske har sin grund i betydligt mer fundamentala missförhållanden? Finns det andra åtgärder som är viktigare och som skulle ge mer i dagens läge?

Jo men visst är problemen komplexa där av har jag inte som mening att försöka lösa problemet på detta forum eller i denna tråd. Det var bara min direkta tankar som svävade fritt, i ett sökande efter nån slags utopi. Tanken är väl inte att först och främst genomföra någon slags revolution utan snarare få människor att se världen ur andra och fler perspektiv.

Angående kunskapen så håller jag inte riktigt med dig. För att kort uttrycka hur jag tänker:

Skolan fostrar unga till att konsumera,

Kunskap skapar makt, där av någon underställd,

Kunskap startar krig och tar liv

Einstein ses som den smartaste personen någonsin men han utvecklade också atombomben,

Och så kanske till det viktigaste; med lärandet av kunskap kan kunskap legitimeras, där av blir den inget annat än en propagandamaskin som huserar i någon eller någras intresse.

Pust, ja såhär kan vi hålla på i evigheter, det var det där med retoriken du nämnde... Och utan att mena dig personligen!, varför tror du att du ska hjälpa andra, du kanske kan hjälpas och lära av andra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste att det skulle börjas precis såhär, får skylla migsjälv att jag postade mina tankar 😆

Rösta blankt så är du fri.

Från ansvar kanske!

Att rösta blankt är inte att göra sig fri från ansvar. Det är ett sätt att visa att man engagerar sig i valet, men ingen av de som står på listan uppfyller det man önskar. Man visar ett missnöje med hur politiken ser ut. Tror det är många som inte tänker på det, men att rösta blankt är ett vapen precis lika starkt som att rösta på ett parti. Att däremot strunta i att rösta, är att frånsäga sig rätten att klaga. Röstar man inte, har man inte heller rätt att käfta om saken. Man har ju haft möjligheten att påverka (rösta blankt till exempel) men tydligen inte brytt sig om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast jag har för mig att man inte längre räknar blankrösterna på samma sätt som tidigare, så det ger inte samma effekt i resultatet längre. Det är därför bättre att rösta på det man tycker är minst dåligt - om det inte finns något parti som stämmer hyggligt överens med de egna åsikterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast jag har för mig att man inte längre räknar blankrösterna på samma sätt som tidigare, så det ger inte samma effekt i resultatet längre. Det är därför bättre att rösta på det man tycker är minst dåligt - om det inte finns något parti som stämmer hyggligt överens med de egna åsikterna...

precis, det går inte att rösta blankt, din röst räknas då som soffliggare och att du inte deltagit i valet. Därför kan man inte visa sitt missnöje mot hela apparaten genom att rösta blankt.

hum...

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast jag har för mig att man inte längre räknar blankrösterna på samma sätt som tidigare, så det ger inte samma effekt i resultatet längre. Det är därför bättre att rösta på det man tycker är minst dåligt - om det inte finns något parti som stämmer hyggligt överens med de egna åsikterna...

precis, det går inte att rösta blankt, din röst räknas då som soffliggare och att du inte deltagit i valet. Därför kan man inte visa sitt missnöje mot hela apparaten genom att rösta blankt.

hum...

Hmm. Dumt. När ändrades detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...