Jump to content
Annons

Studiofestival!


Signert

Recommended Posts

Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Oj, detta låter riktigt skoj. Kan mycket väl bli första Studio Festivalen jag är med på 😄

/Majken

Anar jag Buzz i uppstart? 😄

Ohh.. Buzz, det var längesen. Börjar kanske bli dags att damma av Tracker-kunskaperna 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul initiativ! 😄

Hur är det med samarbeten, är det okej?

I alla tidigare festivaler har det varit tillåtet att sammarbeta med folk utanför forumet så jag antar att det är samma sak här...

Och får man sammarbeta med folk utifrån borde man väl få sammarbeta med folk på forumet också :rolleyes:

😄

.Viktor

Konstig regel det där. Så här tycker jag: du skall själv stå för musik/text/produktion. Däremot går det utmärkt att ta hjälp av andra musiker och sångare, oavsett om de är medlemmar på forumet eller inte.

Fast i enlighet med festivalens tema så får givetvis inget gage utbetalas. 😉😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en regelvrängarfråga!

Jag antar att det är OK att koppla elgitarren till en analog förstärkare och linea den till ljudkortet.

Om man istället kopplar en mick till förstärkaren, är detta också OK?

Då har man ju möjlighet att använda reverb, EQ mm, alltså hårdvarueffekter.

:rolleyes:

Klurig kille! Jag funderade i flera sekunder och bestämde sedan att endast tillåta mjukvaruförstärkare. Hoppas ni inte går i taket nu, men jag tycker att det är helt i festivaltemats anda; så mycket som möjligt i burken och gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore kanske en tanke att starta en undertråd där vi samplar( 😉 ) ihop länkar till/tips på gratispluggar/instrument så slipper alla leta ihjäl sig efter dessa....åsså blir det ännu rättvisare........mmm.... också skulle reglerna kunna utvidgas till att ingen gratisplugg som inte finns med i denna tråd får användas. DVS när du hittat nått du tänker använda så fyll på i tråden så att du inte faller på regeln 😄

Alla skulle ha möjligheten att få tillgång till alla använda pluggar och eventuella tveksamheter skulle kunna uppdags på ett tidigt stadium!!

Smart va....eller :rolleyes:

edit: stavade möjligheten med ä...(extrainfo för den nyfikne editfreaken)

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en regelvrängarfråga!

Jag antar att det är OK att koppla elgitarren till en analog förstärkare och linea den till ljudkortet.

Om man istället kopplar en mick till förstärkaren, är detta också OK?

Då har man ju möjlighet att använda reverb, EQ mm, alltså hårdvarueffekter.

😲

Klurig kille! Jag funderade i flera sekunder och bestämde sedan att endast tillåta mjukvaruförstärkare. Hoppas ni inte går i taket nu, men jag tycker att det är helt i festivaltemats anda; så mycket som möjligt i burken och gratis.

Hur får man koppla gitarren till ljudkortet då?

Som jag ser det är det ingen större skillnad mellan att linea en gitarrförstärkare eller att koppla en gitarr via preamp.

Är det bara gitarr direkt in i ljudkortet som gäller?

Får man inte micka förstärkare heller?

Link to comment
Dela på andra sajter

en tråd men plugg länkar är ingen dum idé.

här kommer ett trum tips: på www.musicrobot.com kan du söka efter låtar i midi format. importera till ditt program och ta bort alla spår utom trummor så har du ett färdigt trummkomp, får väl efter fixas lite för att passa din låt 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul initiativ! 🙂

Hur är det med samarbeten, är det okej?

I alla tidigare festivaler har det varit tillåtet att sammarbeta med folk utanför forumet så jag antar att det är samma sak här...

Och får man sammarbeta med folk utifrån borde man väl få sammarbeta med folk på forumet också 😕

🙂

.Viktor

Konstig regel det där. Så här tycker jag: du skall själv stå för musik/text/produktion. Däremot går det utmärkt att ta hjälp av andra musiker och sångare, oavsett om de är medlemmar på forumet eller inte.

Fast i enlighet med festivalens tema så får givetvis inget gage utbetalas. 😳😄

Ajdå... 😆

Undrar vad Dave Weckl, Janne Shaffer och grabbarna säger om det. Jag som hade tänkt att bjuda in dem 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en regelvrängarfråga!

Jag antar att det är OK att koppla elgitarren till en analog förstärkare och linea den till ljudkortet.

Om man istället kopplar en mick till förstärkaren, är detta också OK?

Då har man ju möjlighet att använda reverb, EQ mm, alltså hårdvarueffekter.

😉

Klurig kille! Jag funderade i flera sekunder och bestämde sedan att endast tillåta mjukvaruförstärkare. Hoppas ni inte går i taket nu, men jag tycker att det är helt i festivaltemats anda; så mycket som möjligt i burken och gratis.

Hur får man koppla gitarren till ljudkortet då?

Som jag ser det är det ingen större skillnad mellan att linea en gitarrförstärkare eller att koppla en gitarr via preamp.

Är det bara gitarr direkt in i ljudkortet som gäller?

Får man inte micka förstärkare heller?

Bara lajna, inte micka. Och sedan köra med mjukvarustärkare. Hur du lajnar spelar ingen roll, mixer eller linebox eller vadsomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fler marginalfrågr:

Freeware som inte finns tillgängligt på officiell website längre? jag tänker främst på gamla grejjer från Naturalstudio. Det finns säkert fler exempel.

Jag börjar fastna för konceptet... Börjar t ex grubbla på hur fan jag ska lira in min gura utan POD... Det kan bli kul.

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fler marginalfrågr:

Freeware som inte finns tillgängligt på officiell website längre? jag tänker främst på gamla grejjer från Naturalstudio. Det finns säkert fler exempel.

Jag börjar fastna för konceptet... Börjar t ex grubbla på hur fan jag ska lira in min gura utan POD... Det kan bli kul.

Bengan

Freeware är freeware. Letar man efter något gammalt som inte finns på officiella sajter längre kan man ju alltid ställa en fråga på känt internetforum. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Fler marginalfrågr:

Freeware som inte finns tillgängligt på officiell website längre? jag tänker främst på gamla grejjer från Naturalstudio. Det finns säkert fler exempel.

Jag börjar fastna för konceptet... Börjar t ex grubbla på hur fan jag ska lira in min gura utan POD... Det kan bli kul.

Bengan

Amplitube Uno, Voxengo Boogex och Guitarsuite är några gratisexempel som är användbara.

För sång mm är Blockfish, Spitfish och Floorfish bra.

Bara för att nämna några...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänkte på Rebirth, det är ju freeware nuförtiden sen propellerheads la ner det. Finns ju att ladda hem från www.rebirthmuseum.com.

Får man använda det?

Självklart. Som sagt, freeware är freeware.

hm får man det...

citat

"The ReBirth RB-338 ReFill can be downloaded, free of charge, from the Propellerhead website ReFill section by all registered Reason users."

För att bli en registered Reason user behöver man väl ha köpt något därifrån så är det verkligen freeware då? Iofs freeware för Reason users...

🙂😳

Link to comment
Dela på andra sajter

hm får man det...

citat

"The ReBirth RB-338 ReFill can be downloaded, free of charge, from the Propellerhead website ReFill section by all registered Reason users."

För att bli en registered Reason user behöver man väl ha köpt något därifrån så är det verkligen freeware då? Iofs freeware för Reason users...

🙂😳

Programmet ReBirth och refillen ReBirth är inte samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

hm får man det...

citat

"The ReBirth RB-338 ReFill can be downloaded, free of charge, from the Propellerhead website ReFill section by all registered Reason users."

För att bli en registered Reason user behöver man väl ha köpt något därifrån så är det verkligen freeware då? Iofs freeware för Reason users...

😎  😠

Programmet ReBirth och refillen ReBirth är inte samma sak.

nähä... 😛

då får jag ta och kolla in det, kanske något man kan använda 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

det var mest för att hålla intresset för tråden uppe så ingen missar den 😳

men jag har själv fått tips av andra så det är bara kul att kunna ge tillbaka lite.

vet som sagt inte hur de här pluggarna är men de kanske kan intressrera nån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...