Jump to content
Annons

Studiofestival!


Signert

Recommended Posts

Nu är det dags för nästa studiofestival som kommer att gå i snålhetens tecken - Gratisfestival!

Vi skall sätta den nya verkligheten på prov och skapa musik med datorer, utan att betala något för det.

Regler:

1. Ditt bidrag skall vara en av dig nyskriven originalkomposition i valfri genre. Du skall själv stå för musik/text/produktion. I övrigt går det bra att samarbeta med andra (t.ex. sångare).

2. Maxlängd 3 min (jag vill hålla ganska hårt på denna regel för att ge folk en chans att orka lyssna igenom alltihopa).

3. Du får använda hur många mjukvaruinstrument, "riktiga" instrument, sångare och samplingar som helst.

4. All mjukvara som används - utom inspelningsprogrammet - skall vara gratis. Gratis = freeware och donationware. Demoversioner av betalprogram är inte godkända. "Inbyggda" pluggar i t.ex. Cubase eller Logic är heller inte tillåtna. Detta gäller även EQ, kompressor, dithering, mm. Ev. samplingar måste naturligtvis också vara gratis.

5. Inga hårdvarueffekter eller hårdvarusyntar är tillåtna. Detta kan tyckas lite grinigt, men jag vill se vad som händer om vi flyttar in allt vi kan i burken.

6. Ditt bidrag skall ha en titel.

Anmälan:

Man anmäler sig genom att skicka in ett bidrag innan deadline.

Deadline:

Söndag 8 januari, kl.23:59 (Edit: stod felaktigt "söndag 9 januari")

Färdiga bidrag mailas till mig, alternativ PM:a en länk.

Till sist lite tips för er som vill leta gratisprogram: https://www.studio.se/index.php?showtopic=486

och https://www.studio.se/index.php?showtopic=17531

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag måste ställa en förtydligandefråga: Jag har en del grejjer som gratis följt med CM-magazines CD / DVD, men som INTE finns tillgängligt på nätet. Får dessa användas?

Jag kanske ska gissa svaret själv: NEJ, därför att jag betalat för tidningen, men vad säger le enfvältique jurryy (fransk accent)??

Beng1

Link to comment
Dela på andra sajter

räknas digitaltrummor som hård eller mjukvara?

alltså får man använda de "innbygda" ljuden eller bara midispåret och spela upp det med ett gratis vst plugin? eller inte alls?

vad säger regelboken? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan: Du gissar rätt. Man måste ju betala för att få tillgång till prylarna. Samma sak gäller för t.ex. strippade pluggar som bundlas med ljudkort mm.

Andy L: Nja, det finns väl betalmjukvara som bygger på open source-källkod? Är det freeware så är det ok.

Sixties: He he, nu är vi inne på de smaskiga regelfrågorna. 😏 Men, nej, jag tycker att en extern trummodul är att jämställa med hårdvarusynt. Däremot får du naturligvis använda trummorna till att trigga gratissamplingar.

Hård men orättvis! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

hur är det med reason? får man bara använda sig av gratissamplingar i de olika samplarna eller.. ?

medföljande samplingsbanker är förbjudet antar jag. Hur är det med malstrom t. ex? räknas den som medföljande mjukvarusynth eller.. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ujuj, valfri genre och valfria gratispluggar - många frihetsgrader blir det 🙁 Men kul!

Reason har ju inga "pluggar" utan syntharna och samplern är en del av programmet. På samma sätt har man tex EQ'arna i Logic och Cubase - inbyggda. De hamnar väl i samma kategori som syntharna i Reason så en liten regelförtydling är kanske bra.

Själv tolkar jag tävlingens grundtanke som att man ska kunna spela in exakt samma låt i vilket program man än väljer att använda. Logic, ProTools, Cubase etc.

Kan man isåfall formulera vissa av reglerna så här?

* Valfritt sequencerprogram som kan "hosta" tredjeparts plugins (VST, AU etc)

* Audiospåren får bara vara inspelade genom sequencerprogrammet och får sen enbart routas genom nämnda plugins (dvs ingen inbyggd EQ tex)

* MIDI-spår routas på samma sätt också enbart genom plugins

Men det skulle väl iofs betyda att Reason blir svårt att använda... 🙂

Redigerat av 8bit
Link to comment
Dela på andra sajter

3. Du får använda hur många mjukvaruinstrument, "riktiga" instrument, sångare och samplingar som helst.

Låter skitkul, jag är på! 😛

Ett litet förtydligande bara...menar du på punkt 3 att man får använda endast gratis mjukvaruinstrument i sin komposition?

eller

menar du att man får använda både gratis mjukvaruinstrument och riktiga instrument t.ex. sång? 😕

Ursäkta min snurrighet men jag är precis nyvaken. 😳 Hade ju helt klart varit mest utmaning med endast gratis mjukvaruinstrument. 😄

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

djonas:

du får använda sång och riktiga instrument som inte innehåller någon mjukvara hur många du vill.

när det gäller mjukvara ska den inte kosta pengar att köpa, så även demo versioner av program som kostar pengar går bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ju helt klart varit mest utmaning med endast gratis mjukvaruinstrument. 😕

Mvh / djonas

Jag tycker att det skall bli intressant att höra hur t.ex. sångspår låter när de enbart processats med gratispluggar och inte en massa feta Waveskompressorer mm. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker också att man kan använda gratis program där det även står att man får skänka en slant om man vill.

men har du skänkt pengar har du ju betalat så då får du inte använda det! 😳

tror inte man får använda POD för den innehåller ju mjukvara, en analog channelstrip är nog ok, men inte med mjukvara.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker också att man kan använda gratis program där det även står att man får skänka en slant om man vill.

men har du skänkt pengar har du ju betalat så då får du inte använda det! 🙁

tror inte man får använda POD för den innehåller ju mjukvara, en analog channelstrip är nog ok, men inte med mjukvara.

OK men då går det bra med en SansAmp för den är helt analog 😆

Man kan ju göra detta nästan utan att använda pluggar om man vill.

Akustisk visa eller liveband t ex.

Idén är bra men om syftet främst är att se vad man kan göra med gratispluggar måste man kanske styra förutsättningarna mer eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det något gratis som låter som trummor som kan spela upp midi? har provat drumatic och power FX miracle drums och det var inte vad jag ville ha 🥰

är gm device något man får använda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom detta riskerar att utvecklas till en festival med tema hårklyverier, så vill jag stämma i bäcken. 😉

För att sammanfatta reglerna:

Gör en låt i valfri genre utan att använda betalmjukvara, samt utan hårdvarueffekter (varken analoga eller digitala) och dito syntar/ljudmoduler. Om du vill använda sång, gitarr, congas, mm, spela in med en mikrofon som går via en preamp rakt in i ljudkortet, alternativt lajna. Ingen extern eq, kompressor, mm.

Använd valfritt inspelningsprogram, men använd inte ev. medföljande instrument/ljud och effekter.

För att svara på O-jays fråga: visst kan man göra akustisk visa, men fortfarande vill man väl använda lite kompressor, eq, reverb, mm. Intressant att höra om det går att uppnå ett bra resultat med 100% gratismjukvara.

Sätt nu igång allesamman och komponera istället för att försöka hitta kryphål i reglerna! 😆

Och som någon påpekade i förra festivalen: det är inte Melodifestivalen vi håller på med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips/Idé: När låtarna presenteras så skall det finnas med en tydlig beskrivning exakt på vilka program, pluggar och prylar som använts. Om nån stackare sjungit in med en biltemamikrofon har fått till ett lika bra ljud som en glad Neumann-ägare så skall väl det premieras!

Link to comment
Dela på andra sajter

har fått ihop 18 gratis pluggar som verkar intresanta så nu ska jag börja spela in och se vilka som är nått att ha! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en regelvrängarfråga!

Jag antar att det är OK att koppla elgitarren till en analog förstärkare och linea den till ljudkortet.

Om man istället kopplar en mick till förstärkaren, är detta också OK?

Då har man ju möjlighet att använda reverb, EQ mm, alltså hårdvarueffekter.

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...