Jump to content
Annons

ljudexempel på olika mikrofontekniker


MagnusB

Recommended Posts

Annons
det skulle vara kul att höra ljudexempel på en ljudkälla som är inspelade med olika stereomicktekniker. A-B, XY, NOS, ORTF. känner någon till nån länk eller så?

Bra tips.. Kanske vi kunde be tidningen Studio sponsra Claes för ett sådant projekt.. Claes har ju redan en yppelig samling mikrofontest på sin sajt så han har ju vanan inne så att säga 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft funderingar på annat, för att visa vilken skillnad avstånd och off-axis gör, för att göra folk medvetna om hur betydelsefull placeringen är, men det ligger en bit i framtiden... 😄

Olika stereotekniker är också ett utmärkt uppslag till utbyggnad av testsiten. 🙂

Puffskyddsinspelningarna blir förresten färdiga i samband med den nu pågående omgången testinspelningar av micar - så nästa vecka klipper jag ljudfiler och lägger upp ett gäng inspelningar... Bättre sent än aldrig... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Finnemang Claes.. Fast jag tror inte att jag kommer att höra nån skillnad faktiskt.. jag är tveksam.. Vad tror du själv Claes? 😳

EDIT: på puffskydden alltså..!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Finnemang Claes.. Fast jag tror inte att jag kommer att höra nån skillnad faktiskt.. jag är tveksam.. Vad tror du själv Claes? 😆

😆

Enligt somliga ska det ju vara en gigantisk skillnad mellan nylon- och metall-puffskydd, så vi får se... 😛

Detta lilla snedsteg kommer i alla fall upp i form av ett blindtest utan facit, så att folk ska få rösta på vad de tycker låter bäst och vad som gör puffskyddsjobbet bäst. Facit kommer senare, efter ett par veckor - när de som är intresserade bör ha hunnit lyssna igenom och rösta. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Finnemang Claes.. Fast jag tror inte att jag kommer att höra nån skillnad faktiskt.. jag är tveksam.. Vad tror du själv Claes?  😆

😆

Enligt somliga ska det ju vara en gigantisk skillnad mellan nylon- och metall-puffskydd, så vi får se... 😛

Detta lilla snedsteg kommer i alla fall upp i form av ett blindtest utan facit, så att folk ska få rösta på vad de tycker låter bäst och vad som gör puffskyddsjobbet bäst. Facit kommer senare, efter ett par veckor - när de som är intresserade bör ha hunnit lyssna igenom och rösta. 😄

Gör några likadana också. Folk kommer tycka sig höra skillnad på dom också, jag lovar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finnemang Claes.. Fast jag tror inte att jag kommer att höra nån skillnad faktiskt.. jag är tveksam.. Vad tror du själv Claes?  😆

😛

Enligt somliga ska det ju vara en gigantisk skillnad mellan nylon- och metall-puffskydd, så vi får se... 😄

Detta lilla snedsteg kommer i alla fall upp i form av ett blindtest utan facit, så att folk ska få rösta på vad de tycker låter bäst och vad som gör puffskyddsjobbet bäst. Facit kommer senare, efter ett par veckor - när de som är intresserade bör ha hunnit lyssna igenom och rösta. 🙁

Gör några likadana också. Folk kommer tycka sig höra skillnad på dom också, jag lovar.

Jag tror att det räcker ändå - utan att bluffa med likadana... 😄 Det blir 10st varianter (metallskydden framifrån och bakifrån, eftersom det påstås göra skillnad...). En snutt sång och en snutt tal med varje puffskyddsvariant. Christinas inspelningar är redan klara, så det är bara latmasken Claes som ska göra sin insats, medan Christina placeras framför kontrollerna... 😆

Det finns 2 olika nylonskydd, 3 olika metallskydd (varav det ena hör till micen), ett skumskydd, raggarlösningen med en penna - och så helt utan skydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 2 olika nylonskydd, 3 olika metallskydd (varav det ena hör till micen), ett skumskydd, raggarlösningen med en penna - och så helt utan skydd.

Ingen nylonstrumpa? 🙁

😆

Det lär ju inte bli så mycket skillnad jämfört med ett fabriksgjort nylonskydd... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 2 olika nylonskydd, 3 olika metallskydd (varav det ena hör till micen), ett skumskydd, raggarlösningen med en penna - och så helt utan skydd.

Ingen nylonstrumpa? 🙁

😆

Det lär ju inte bli så mycket skillnad jämfört med ett fabriksgjort nylonskydd... 😉

Men tusan så mycket billigare. Jag gjorde ett panikpuffskydd en gång.. Snodde svart nylonstrumpa av tjejjen. Själva fästet gjorde jag av en sån där tvinnad flaskborste jag råkade hitta som jag tvinnade upp.. Och fästet.. Tja naturligtvis allas vår vän Gaffatejpen 🙂

Totalapris.. Tja 10~30 spänn kanske.. Funkade finfint! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 2 olika nylonskydd, 3 olika metallskydd (varav det ena hör till micen), ett skumskydd, raggarlösningen med en penna - och så helt utan skydd.

Ingen nylonstrumpa? 🙁

😆

Det lär ju inte bli så mycket skillnad jämfört med ett fabriksgjort nylonskydd... 😉

Men tusan så mycket billigare. Jag gjorde ett panikpuffskydd en gång.. Snodde svart nylonstrumpa av tjejjen. Själva fästet gjorde jag av en sån där tvinnad flaskborste jag råkade hitta som jag tvinnade upp.. Och fästet.. Tja naturligtvis allas vår vän Gaffatejpen 🙂

Totalapris.. Tja 10~30 spänn kanske.. Funkade finfint! 🙁

En annan klassiker är ju stålgalje och strumpbyxa. Går lätt att böja till så att man får en liten klämma som, faktiskt, går att fästa på mickstativet.

Jag ser verkligen ingen anledning att köpa ett puffskydd i nylon när jag kan göra ett själv för inga pengar alls. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 2 olika nylonskydd, 3 olika metallskydd (varav det ena hör till micen), ett skumskydd, raggarlösningen med en penna - och så helt utan skydd.

Ingen nylonstrumpa? 🙂

😉

Det lär ju inte bli så mycket skillnad jämfört med ett fabriksgjort nylonskydd... 🙁

Men tusan så mycket billigare. Jag gjorde ett panikpuffskydd en gång.. Snodde svart nylonstrumpa av tjejjen. Själva fästet gjorde jag av en sån där tvinnad flaskborste jag råkade hitta som jag tvinnade upp.. Och fästet.. Tja naturligtvis allas vår vän Gaffatejpen 🙂

Totalapris.. Tja 10~30 spänn kanske.. Funkade finfint! 🙁

En annan klassiker är ju stålgalje och strumpbyxa. Går lätt att böja till så att man får en liten klämma som, faktiskt, går att fästa på mickstativet.

Jag ser verkligen ingen anledning att köpa ett puffskydd i nylon när jag kan göra ett själv för inga pengar alls. 🙂

...men det blir väldigt mycket snyggare och stadigare med ett fabriksgjort - så jag skulle aldrig ens överväga att tota ihop sådant själv... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 2 olika nylonskydd, 3 olika metallskydd (varav det ena hör till micen), ett skumskydd, raggarlösningen med en penna - och så helt utan skydd.

Ingen nylonstrumpa? 🙂

🙂

Det lär ju inte bli så mycket skillnad jämfört med ett fabriksgjort nylonskydd... 😆

Men tusan så mycket billigare. Jag gjorde ett panikpuffskydd en gång.. Snodde svart nylonstrumpa av tjejjen. Själva fästet gjorde jag av en sån där tvinnad flaskborste jag råkade hitta som jag tvinnade upp.. Och fästet.. Tja naturligtvis allas vår vän Gaffatejpen 🙂

Totalapris.. Tja 10~30 spänn kanske.. Funkade finfint! 🙂

En annan klassiker är ju stålgalje och strumpbyxa. Går lätt att böja till så att man får en liten klämma som, faktiskt, går att fästa på mickstativet.

Jag ser verkligen ingen anledning att köpa ett puffskydd i nylon när jag kan göra ett själv för inga pengar alls. 🙂

...men det blir väldigt mycket snyggare och stadigare med ett fabriksgjort - så jag skulle aldrig ens överväga att tota ihop sådant själv... 🥰

Äsch, vem bryr sig om hur snyggt det är? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Raggarlösningen med pennan som man sätter fast med gummiband framför micen så att den skyddar membranet någorlunda, fungerar hyfsat, men annars är det nylonstrumpa uppspänd på någon sorts ram, som andra har beskrivit här, som man får pilla ihop på något sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har råd med ett puffskydd, finns det nått hemmapul som funkar relativt bra då? 😎

penntricket provade jag men det funkade inge vidare för mig. När jag har haft fler sångare på en gång än jag har puffskydd så har jag satt micken lite högre upp (typ i höjd med pannan) o sen riktat den neråt mot munnen. Om sen sångaren/sångerskan (det gäller att vara politiskt korrekt!) sjunger rakt fram som vanligt så träffar inte luftströmmen mickrofonkapseln och däremd ingen risk för puffar. Det är ju därmed svårare att få till vissa sound som kräver att man är nära micken men det funkar i nödfall.

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har råd med ett puffskydd, finns det nått hemmapul som funkar relativt bra då?  😎

penntricket provade jag men det funkade inge vidare för mig. När jag har haft fler sångare på en gång än jag har puffskydd så har jag satt micken lite högre upp (typ i höjd med pannan) o sen riktat den neråt mot munnen. Om sen sångaren/sångerskan (det gäller att vara politiskt korrekt!) sjunger rakt fram som vanligt så träffar inte luftströmmen mickrofonkapseln och däremd ingen risk för puffar. Det är ju därmed svårare att få till vissa sound som kräver att man är nära micken men det funkar i nödfall.

Matte

Luftströmmen går ju huvudsakligen snett neråt, så det låter som en ganska säker metod.

Jag brukar normalt ha membranet i höjd med näsan och riktat svagt neråt mot munnen - men det är för nära för att vara säkert utan puffskydd, så ett sådant finns därför alltid med i bilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugn och fin. Du får ditt lystmäte angående puffskydd tillfredställt i nästa vecka, när jag har hunnit göra klart alla inspelningar, klippt färdigt och lagt upp på testsiten. Samtidigt med puffskydds-inspelningarna håller jag ju på med nästa mikrofon-omgång också... Pust! 😉🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...