Jump to content
Annons

CD-R med silver + tips


HoboRec

Recommended Posts

Hej hej!

Jag pysslar lite med diy produktioner, och vid mindre skalor så är det inte så ball att betala för cd-kopiering med labeltryck eftersom det bli väldigt dyrt om det är under ett par hundra och då blir det svårt att sälja jättebilligt.

Jag skulle vilja ha tips på vart man man kan köpa billiga cd-r skivor, då gärna utan tillverkarlogga på, helt silvrig undersida (Apfult med blå eller grön ton).

Sen om någon har tips på hur man kan göra egna tryck på skivan på nått smidigt och snyggt sätt skulle jag gärna ha tips på det med.

Ha de kalas!

/Ulf

www.gracewillfall.com

ulf@gracewillfall.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Ulf,

jag har trixat lite med detta men inte hittat någon riktigt bra lösning. Det som funkat bäst är som följer:

1 - köp inte skivor utan tillverkarnamn. Jag har mer än en gång tvingats kasta ett helt gäng med färdiga skivor. Just nu kör jag Memorex, 50st för 199:- på Siba tror jag det var. Köpta några paket. Helst köper jag 640Mb skivor om jag kan hitta dem billigt, det verkar som om en vissa CD-spelare får krångel med större skivor.

2 - Klas Olsson har klisteretiketter som man kör i färgskrivaren. Inte helt totalproffsigt, men med lite trix kan det bli snyggt. Knappt en krona per skiva. Det blir inte vattensäkert, men om man vill kan man köpa fixativ (=klarlack som konstnärer använder på kolteckningar o sånt) o spruta på etiketterna.

3 - spela inte in på högsta hastigheten. Det blir bara krångel i vissa CD-spelare.

Lycka till, detta är inte helenkelt.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Funderar på dom här memorexskivorna... dom är ändå gröntonade på undersidan väl? Om det är logga på spelar ju iofs ingen roll om man ska ha etiketter på. Såg att dom hade blanka cd-etiketter på CO också, det är ju rätt sjyst.

Har hållt på en del med etiketter innan, men då matta och har inte varit helt nöjd.

Det var därför jag funderade på helt blanka utan logga, så man kunde köra med spraymall eller något kanske.

hare!

/Ulf

www.gracewillfall.com

ulf@gracewillfall.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
sublunar (oregistrerad)

Kan tipsa om svarta CD-R skivor (t.ex. Razorsound), speciellt för audio. Brukade alltid ha problem att spela vanliga CD-R i min stereo, men den svarta typen av skiva funkar alltid. Sen är det bara att skriva ut och klistra på etiketter, som trombonisten tipsade om. Svart undersida är coolt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
janne c (oregistrerad)

Har en riktig printer för CD-skivor. Var svindyr 14,580:- + moms när jag köpte den. Kan printa ut bild och tex på skivorna om det inte är för många. Pris: det ordnar sig! Det som kostar är färgpatronen ca: 500-600:- för 500 skivor. Beronde på hur mycket färg det går åt.

Janne c

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Intressant ämne Fnulf! Jag hade skaffat program, etikettpress, en massa cd-etiketter från Tyskland, både matta och mer high gloss, för bläckstråleskrivare plus en hel hög limpa med lämpliga cdr-skivor från Dysan, helt utan text.

Då gick bägge hårddiskarna sönder i den stationära pc:n. Efter något datorlöst år skaffade jag nu då en bärbar. Jag tänker köpa en Canon Pixma-variant, där man kan skriva ut på cdr-skivor (och dvd) direkt. Det är mycket smidigare och proffsigare än att klistra etiketter. Det behöver inte heller vara den dyraste Pixma-modellen.

Cdr-skivorna skall naturligtvis INTE ha någon text på sig då, det skall vara s.k. "Printable". Vill Du ha silverundersida (vem vill inte ha det), så lär det finnas flera märken/företag som erbjuder det. Faktum är att jag såg företag på Nätet igår, som erbjöd printable cdr-skivor med silverovansida också!! det innebär att man alltså kan skriva ut delar av en ovansida liksom, och få vissa delar av den silvriga ovansidan synliga, om man nu vill det. Väldigt proffsigt!! Dum som jag var så skrev jag inte upp det företagets namn, men sök på "silver cdr printable" i google.com eller nå't?!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Jo, jag glömde skriva en sak. Det är viktigt tycker jag att det inte står "memorex cdr 74 min 48x" runt centrumhålet på den 10-pack med cdr-skivor jag köpte för nån månad sen. Affärsinnehavaren ville inte öppna paketet och visa en. De hade en hel pall inne... Skivans skrivbara (printable) ovansida var annars vit och själva skivans undersida silver.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tyska sajten www.wesellcd.com har de ett stort utbud av skivor till priser som nog är svåra att matcha i sverige typ 100 pack Cd-r för 160:-

Kan dock inte uttala mig om kvaliten än men det är kanske någon annan som har använt någon av deras produkter. De har Verbatim, Fujifilm, princo mm

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Har testat en massa märken. Verbatim, Fuji och kanske Sony tillhör favoriterna!

För riktigt dåliga märken kan upp till 5 cdr per 100 st balla ur...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tipsa om svarta CD-R skivor (t.ex. Razorsound), speciellt för audio. Brukade alltid ha problem att spela vanliga CD-R i min stereo, men den svarta typen av skiva funkar alltid. Sen är det bara att skriva ut och klistra på etiketter, som trombonisten tipsade om. Svart undersida är coolt 🙂

ja/nej. De svarta skall funka i alla spelare säger reklamen men vissa Sonytransporter kan inte spela dem. Särskilt illa är det med 80-minutersplattor. 74-or och 63-or är bäst men var kan man köpa sådana idag?

För övrigt var Kodaks guld-cd bäst -- de verkar helt red book-kompatibla (fast de ju var orange book-standard) men folk vill ju aldrig betala för nåt och i konkurrensens namn fungerar marknadskrafterna som vanligt: Allt blir billigare men sämre (OBS! En generaliserad men ej ubikvid sanning). Inte kommersiellt gångbart att producera så fina cd-r idag. Men hade de funnits hade jag köpt dem, även för 15.--20.- stycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jahaja, nu är det t.o.m. snart morgon, och grannarna verkar ha slutat spela nu...

Värt att kolla in för cd-r är www.primera.com och www.discatonce.com.

De förra nämnde "mopedhead". Där finns bl.a. Tayoi Yuden. Ett märke som självaste Digitalfabriken använder och rekommenderar (jag har varit i kontakt med dem en del). Intressant var också diskussionen om att man kunde cd-r med olika standard för hur långt in på skivan man kunde skriva med bläckstråleskrivaren: Classic, Full, Total. De hade även Hi-space, till 50% billigare än Discatonce när det gäller snabb överslagsräkning av silver-skivan. Kontrollera själva. Men löjligt dyra på mappar till cd-r. Kan ju aldrig stämma!!

Discatonce hade också ett antal inressanta produkter. Hi-space var bäst. Fanns med silvrig skrivyta, med svart skrivyta (såg ut som den hade "spår" dessutom. Minietiketten var inte störande heller direkt) och en guld-cdr för extra lång lagringstid (denna var dock kanske ej inkjet-skrivbar?).

Kontrollera alltid om det är "silver" på BÄGGE sidor, vid beställning, om det är vad ni vill ha.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Hej Anders!

Det verkar inte som om de säljer lösa cd-skivor där, av typen 50/100-pack. Säkert ett bra företag för dem som vill få utskrifter på cd:s med inkjet plus mikrotunn plastfilm som laminering dock.

:rolleyes:

torkrum i tvättstugan//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har köpt från redan nämnda wesellcd.com, 235 spänn för 100 st,

vit printbar ovansida och silverbaksida. Några exemplar har visserligen

inte funkat i alla cdspelare fast det där är som ett lotteri.. man vet

aldrig vad som funkar.

Vad som däremot nästan alltid funkar är Clas Ohlsons absolut

billigaste skivor.. (179 kr för 50 st).

å sen har jag alltid haft problem med Verbatim

som hela tiden marknadsförs som någon sorts elitskivor.

Fast det kanske beror på att jag kör Mac?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Kan inte riktigt hålla med om att jag är organiserat oljud! 😉

Funderar numera på att köpa Samsungs cdr. 99 för 25 st eller 49 för 25 st på rean.

Frågan gäller närmast vilka skivor som helt saknar text runt centrumhålet!!

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Jag gillade också kodaks skivor, jag har skivor brända typ 2001 som fortfarande håller!!!!

Annars kör jag på ÖBs platinum, annars har musikaffären 25 pack maxell för 99:- Memorex har jag haft problem med...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har läst igenom tråden men inte sett någon som hittat en svensk butik som säljer bläckstråleskrivbara CDR med silvrig ovan- och undersida. Finns det?

Flåt´nu hittade jag Mopedheads länk till www.primera.se... finns det fler?

Redigerat av Mannex
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...