Jump to content
Annons

Att planka nån annans fras, riff, melodislinga


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Ibland avslöjas låtskrivare som har plankat nån annans melodislinga, ett riff eller fraser och versrader. Håkan Hellström har ju blivit kallad Sveriges störste låttjuv. Men jag tycker det verkar omständigt och jobbbigt att sno andras material för att därefter lägga till mer text eller baka in det med fler instrument.

Jag tycker det är mycket enklare att själv komma på ytterligare textrader, ett riff eller nåt annat, till en grej man själv redan påbörjat. Det går snabbare om inte annat. För det är ju alltid lättare att spela nåt man själv kommer/kommit på. Annars måste man ju först lära sig att spela det som man tänkt sno ifrån. Det är att gå omvägar.

Ungefär lika jobbigt som att ljuga. För då måste man ju dels komma ihåg sanningen och hur man har ljugit. Dubbelt arbete liksom.

:rolleyes:

simma lugnt!//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror sällan att stölderna är medvetna, det är nog snarare något som händer av en slump. Man har någon melodislinga i bakhuvet, spelar den och inser inte förrän långt senare att den kommer från en annan låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen knycker man det mesta när man skriver. Omedvetet så klart, men att en någorlunda produktiv låtskrivare skulle komma på fullständigt nya idéer varje gång är ju helt orimligt. Och mest snor man ju från sig själv. Det finns ju en anledning till att alla mer eller mindre har ett "visst sound". Hade man kommit på helt nya idéer varje gång så hade det ju inte varit möjligt.

edit: fel..

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Att man plankar omedvetet kanske betyder ett bättre musiköra än man trodde själv. Sen kan det ta ett par dar innan man kommer på vilken låt det är. Själv hittade jag nåt rätt fräckt riff på gitarren i förra veckan, dan efter kände jag igen att det var Lose Your Self M`N`M, som jag satt och spelade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också att det iallafall väldigt ofta är helt omedvetet... man sitter och lallar och då är det inte så konstigt att det som känns mest naturligt att lalla fram är nåt som man redan hört flera gånger och blivit van vid, så att säga. Jag har själv varit med om det en hel del, man gör nån låt och upptäcker först efter ett tag att en ganska viktig del av den är en modifierad variant av nåt annat, och vad ska man göra då? Om det är en så viktig del av låten att det liksom inte går att ändra den utan att det bara låter krystat eller dåligt? Jag tycker det är fel att inte låta folk göra nåt av en sån låt bara därför... kanske är bättre att kontakta ursprungliga upphovsmannen och göra nån slags deal, om man ska ge ut den t ex. Eller bara skriva "melodin inspirerad av abcxyz" eller nåt liknande i sleaven. Fast det kanske kan sluta illa om man har lånat från nån som ligger på nåt stort bolag... man vill ju helst inte åka på juridik-däng.

Jobbigt att vi ska ha en så otroligt föråldrad copyrightlag... ett exempel är ju t ex att om du gör motsvarande detta fast när det gäller en produktion och inte en melodi, så kan ingen göra nånting. Jag minns t ex en tevereklam för ett tag sen som hade bakgrundsmusik som var närmast identisk med Air's Alone in Kyoto... men det var inte den! Typ andra ackord, och lite annorlunda men snarlik melodi. Men i övrigt så var det liksom samma låt...

Dags att uppdatera de där lagarna kanske.

EDIT: För övrigt så råkar jag också ganska ofta på det motsatta... jag skriver en låt som kommer så naturligt och låter så bra att jag helt omöjligt vågar tro att jag skrivit den själv... och så gör jag inget med den. Har flera sånna låtar på lager... jobbigt. 🙂

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

tbruce, ge järnet, låt oss höra. Alla framgångsrika låtskrivare snor som vildar. I dag hörde jag Lena Ph:s nya single, tydligen skriven av Orup. I breaket har han snott versen till Fun Boy Three's, The Lunatics have taken over the asylum. Superskickligt.

Edit: Stavvfell

Redigerat av Stinkey
Link to comment
Dela på andra sajter

tbruce, ge järnet, låt oss höra. Alla framgångsrika låtskrivare snor som vildar. I dag hörde jag Lena Ph:s nya single, tydligen skriven av Orup. I breaket har han snott versen till Fun Boy Three's, The Lonatiks have taken over the asylum. Superskickligt.

tänker du på "Unga pojkar och äldre män"?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
För övrigt så råkar jag också ganska ofta på det motsatta... jag skriver en låt som kommer så naturligt och låter så bra att jag helt omöjligt vågar tro att jag skrivit den själv... och så gör jag inget med den. Har flera sånna låtar på lager... jobbigt.  😛

För en 16-17 år sedan börjande jag nynna på en melodislinga av den mer smöriga/vackra typen. Kunde inte komma på vad det var för något.

Spelade den sedan under 6-7 års tid för olika människor utan att någon kunde komma på vad det var. "Du får acceptera att du gjort den själv!"

Till slut gjorde jag väl det men inte riktigt helhjärtat.

Var sedan för 7-8 år sedan på konståkningsuppvisning med barn. Döm om min förvåning då jag hör "min slinga" strömma ut ur högtalaren: SNÖVIT och de sju dvärgarna från Disneys film!!!!!!

Befrielse, den var inte min 🙂😛😳

Hjärnan och minnet är synnerligen spännande skämtare 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också att många gör det för att hedra. Håkans musik blir ju t ex större än den skulle vara annars pga att han lånar och gör kollage.

En stark text är ofta lätt att tolka in sin egen situation i, och att då släppa en solid låt baserad på textlån från tre-fyra andra(som håkan gjort i diverse låtar), är enormt snyggt. Det är ju exakt samma sak som sker inom t ex hiphopen eller varför inte hos Rocky Dennis där små små slingor bakas in som referenser till historien.

Alla former av kreativ stöld är alltså av godo så länge man ger orginialet en ny kontext.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En viktig sak i sammanhanget är väl också att "stölden" ska vara naturlig och komma av sig själv... eller? Känslan av att "han/hon har sagt det så bra... det går inte att säga bättre", och så snor man lite.

Om man inte är ute efter kreddpoäng och vill namedroppa till höger och vänster, men det är ju olidligt trist om jag får säga vad jag tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tycker det är betydligt värre med alla extremt obegåvade covers och sample-covers som görs stup i ett, och tyvärr

står dessa alltsom oftast att finna inom hiphopen som blir alltmer komisk (på fel sätt) och töntig för var dag som går!

Skäms över att gilla hiphop (nästan lika mycket som jag numer skäms över att digga Jodeci 😄!)

(Ja, ja vet det finns massa bra hiphop, talar om trenden inom det som säljer!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
För en 16-17 år sedan börjande jag nynna på en melodislinga av den mer smöriga/vackra typen. Kunde inte komma på vad det var för något.

Spelade den sedan under 6-7 års tid för olika människor utan att någon kunde komma på vad det var. "Du får acceptera att du gjort den själv!"

Till slut gjorde jag väl det men inte riktigt helhjärtat.

Var sedan för 7-8 år sedan på konståkningsuppvisning med barn. Döm om min förvåning då jag hör "min slinga" strömma ut ur högtalaren: SNÖVIT och de sju dvärgarna från Disneys film!!!!!!

Hehe fyfan va kul, jag brukar nynna på låtar som jag

inte vet var det är för något och brukar ofta vara nån gammal julsång

eller barnvisa.. hjärntvättad är man :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Jag tror också att många gör det för att hedra. Håkans musik blir ju t ex större än den skulle vara annars pga att han lånar och gör kollage.

Hedra, javisst. Men Hellström och göra kollage?? Kom igen Lena?! Ärligt talat, att han inte har blivit stämd är ett under.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag tror inte att det är jobbigare att planka någon annans riff än det är att komma på ett själv, i alla fall inte för alla. Jag vet att ibland kan jag komma på riff som jag själv inte kan spela. 😆 Och då får jag sitta själv och nöta in det jag just har kommit på. 😆

Och med detta menar jag inte att medveten låtstöld är okej... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen knycker man det mesta när man skriver. Omedvetet så klart, men att en någorlunda produktiv låtskrivare skulle komma på fullständigt nya idéer varje gång är ju helt orimligt. Och mest snor man ju från sig själv. Det finns ju en anledning till att alla mer eller mindre har ett "visst sound". Hade man kommit på helt nya idéer varje gång så hade det ju inte varit möjligt.

edit: fel..

Eftersom antalet noter i en oktav är 12 och antalet kombinationer av dessa under ett tidsintervall är ändligt, måste antalet möjliga melodier att uppfinna vara ändligt. 😉

Och eftersom det upptäcks fler med tiden, så är det alltså inte konstigt att det snos mer nuförtiden. 😄 Ehumm, bara en fundering.

Undrar om Led Zeppelin hade denna problematik? Har alltid tyckt att de gjórt den mest originella musik (som fortfarande går att lyssna på). Fast förstås hade de influenser från blues mm.

Beatles hittade på något helt nytt, men fy sjutton vad låtarna i början låter lika. "Det här låter bra grabbar, vi gör 50 låtar med 3 ackord."

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Beatles hittade på något helt nytt, men fy sjutton vad låtarna i början låter lika. "Det här låter bra grabbar, vi gör 50 låtar med 3 ackord."

så blev det också 50 bra låtar! Det är det som är svårt, att göra något enkelt och originellt av 3 ackord.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Ja det är skitjobbigt. För ett tag sedan gjorde jag en låt som jag var riktigt nöjd med... sen kom jag på att det i princip var Frank Zappas låt om Bobby Brown... Ståkarrangemanget, gitarrspåren och texten som fick åka i soporna hade jag jobbat hårt och länge med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Underhill (oregistrerad)

För 2½ år sedan fick jag en testlåt av en producent som körde många stora band på 70 och 80 talet.

Det fanns ingen text eller melodi och jag gick lös för första gången. Detta resulterade i att jag panikslagen ringde upp honom och sa att allt bara påminner om något annat.

Svaret var "då ska du tänka; vad bra, vad kan jag sno mer".

Detta sades med ett visst mått av skämt i rösten men utan detta råd hade jag aldrig kunnat få ur mig låtar som alltid funnits i skallen 😉

Man får helt enkelt känna av hur mycket man lånar/stjäl/isnpireras av av andra artister annars skulle man ju aldrig kunna göra något man själv är riktigt nöjd med om det aldrig påminner om sina egna ikoner, 😆 eller hur.

Sen får man ju lita på sin kritiska omgivning som reptilsnabbt hittar 20 andra låtar i ditt alster än den eller de du snodde/lånade/inspirerades av från början......

ROCK ON - ALWAYS / Mr U 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...