Jump to content
Annons

Melodifestivalledningen tillsätter oberoende jury


wonderboy

Recommended Posts

I Göteborgs-Posten för dryga veckan sedan stod det om detta i en artikel. Jag rev ut den för att kunna referera till den men klippet har förkommit. Jag tar det fritt ur minnet och ber om ursäkt för eventuella felaktigheter. Rätta mig gärna om Du vet bättre!

Tomas Hall, Melodifestivalansvarig på SVT, meddelad att man tillsätter en jury bestående av musikkunnigt folk från SVT, SR samt ev några till som skall granska förra årets låtar en gång till. Det är ju så att musikförlagen gör en första grovgallring där lejonparten av bidragen ratas. De kvarvarande bidragen går sen vidare för en bedömning ledd av SVT.

Tydligen så har det första ledet ifrågasatts av ett antal kompositörer som anser sig felaktigt behandlade. En kompositör från Västkusten ondgjorde sig över att ingen av hans åtta bidrag hade kommit vidare och menade att musikförlagen "pushar för sina egna". Här får jag, i och för sig, ett par funderingar: Bara för att man skickat in ett antal låtar så behöver de ju inte bli uttagna - kan det vara si och så med självkritiken? Sen tyckte jag det framgick av artikeln att förlagen gärna skriver avtal med kompositörer vars låtar går vidare. Har jag fel?

Nåväl, Tomas Hall sa att 98% av alla kompositörer är nöjda med hur upplägget för gallringen ser ut. Denna utredning skulle endast göras för att möta upp den kritik som ändå framkommit. En företrädare för förlagen förklarade sig också nöjd med hur det fungerar. Denne menade också att det var bra att man nu gjorde en extra koll så att alla skulle bli lugnade. Denne menade också att det var omöjligt att undvika misstankar om jäv eftersom branschen är så liten och alla känner alla.

Nu blir det riktigt suddigt i minnet men Hall sa nånting om att SVT själva hade gått igenom låtarna internt vid något tillfälle och de hade bara tvekat vad gällde en eller två låtar, resten hade varit solklart.

Fyll gärna i om Du vet något mer.

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om kritiken finns så måste SVT agera. Ämnet är intressant, och för trovärdighetens skull tycker jag de gör helt rätt som utreder om det finns fog för misstankarna.

Mycket kan ha hänt på nyhetens väg från SVT via GP och dig till forumet, men det vore onekligen intressant att veta var siffran 98 procent kommer ifrån. Spontant skulle jag vara lite försiktig med att ta den som fakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ganska jättesäker på procentsatsen. Det var Tomas Hall som uttalade sig om den kritik som hade hörts. Han sade något i stil med att 2% hade varit missnöjda och, följdaktligen, 98% hade varit nöjda. Jag är dock osäker på hur orden föll. Skall se om jag kan gräva fram den däringa artikeln.

Samtidigt förstår jag ju varför Hall har intresse av att låta folk tro att förhållandet är enligt procentsatsen ovan. Det skall ju helst se ut som nånting som de gör "bara för säkerhets skull" och inte för att det finns ett massivt missnöje.

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller med om kritiken, det är befogat att ifrågasätta varför bolagen får sålla bland egna bidrag och bidrag utifrån.

Dock tror jag att SVT skulle mörka om de kom fram till att urvalsprocessen fungerade dåligt eftersom så många isf har berörts genom årens lopp.

Kanske jag själv har chans att komma med i år?! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall se om jag kan gräva fram den däringa artikeln.

Hört talas om Internet? 😉

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=229822

Sen tyckte jag det framgick av artikeln att förlagen gärna skriver avtal med kompositörer vars låtar går vidare. Har jag fel?

Fast det där är väl lite moment 22. Om du inte redan är tecknad av ett förlag, sållas ditt bidrag automatiskt bort (överdrivet), och går du inte vidare blir du inte tecknad av nåt förlag. Kruxet med gamla modellen var väl att om man var tecknad via ett förlag i förväg hade man mycket större chanser att gå vidare.

Läste t.ex nån artikel om nåt förlag som hade lovat vissa sina artister att gå vidare med alla deras bidrag. Och sen sitter samma förlagsperson som skickat in bidraget med i jyrun och bedömmer bidraget. I praktiken innebär det ju att juryn har samma egenintresse som om de skulle varit mutade.

En oberoende jury är helt klart bättre.

edit: ska påpeka att ovan är alltså vad jag hört och läst, bl.a på nätet... behöver alltså inte betyda att det är sakfakta. 😉

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad Ni säger. En sak förstår jag dock inte riktigt. Alla låtar som kommer med i melodifestivalen måste väl, vid någon punkt, förläggas? Om nu en låt "utifrån" skulle gå hela vägen till final så borde det väl vara intressant för ett förlag att skriva på ett avtal med kompositören? Varför skulle bolagen tacka nej till det? Jag förstår inte detta. Jag vet att de skall bevaka sina klienters intressen, samtidigt måste de ju jobba på att få nya. Om en låt hävdar sig bra i melodifestivalen så blir det ju en del sköna slantar. Man är med på samlings-cd, får prova till svensktoppen, fyra - fem av låtarna hamnar på försäljningslistan. Dessa låtar misstänker jag också "säljer in" fullängdscd:arna som artisterna påpassligt brukar släppa. Titta t ex på Caroline Wennergrens "A different kind of love" i årets omgång. Totalt otippad och t o m förhandssågad gick hon till final. Jag menar att det förlaget kan väl ändå inte finnas som inte, om villkoren är rimliga affärsmässigt, vill förlägga en låt som tagit sig till melodifestivalen? För övrigt är det väl så att låtarna måste vara förlagda för att kunna få spelas Förklara vad förlagen vinner på det påstådda/misstänkta/eventuella fusket som skulle gå ut på att plocka in "sina" låtskrivares alster istället för att teckna förlagsavtal med t ex någon av oss "glada amatörer"? Vari ligger den ekonomiska förlusten i det?

Sen, i sista änden, är det ju svenska folket som avgör vad som kommer att sälja eller inte och vad för placering en låt får. Jag kan bara spekulera men jag tror att folket skiter i vem som gjort låten. Det finns massor av saker som inverkar på valet av favoritlåt. Artist, klädval, smink, runkabilitet, hudfärg, danssteg, pyroteknik, ja, t o m om låten är bra eller inte. Kom bara inte dragandes med argumentet att en majoritet av svenska folket väljer sin favorit utifrån vem som skrivit låten.

Elvlis, här har Du en ypperlig chans att framföra en apart och avvikande åsikt, kom igen bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad Ni säger. En sak förstår jag dock inte riktigt. Alla låtar som kommer med i melodifestivalen måste väl, vid någon punkt, förläggas? Om nu en låt "utifrån" skulle gå hela vägen till final så borde det väl vara intressant för ett förlag att skriva på ett avtal med kompositören? Varför skulle bolagen tacka nej till det? Jag förstår inte detta. Jag vet att de skall bevaka sina klienters intressen, samtidigt måste de ju jobba på att få nya. Om en låt hävdar sig bra i melodifestivalen så blir det ju en del sköna slantar. Man är med på samlings-cd, får prova till svensktoppen, fyra - fem av låtarna hamnar på försäljningslistan. Dessa låtar misstänker jag också "säljer in" fullängdscd:arna som artisterna påpassligt brukar släppa. Titta t ex på Caroline Wennergrens "A different kind of love" i årets omgång. Totalt otippad och t o m förhandssågad gick hon till final. Jag menar att det förlaget kan väl ändå inte finnas som inte, om villkoren är rimliga affärsmässigt, vill förlägga en låt som tagit sig till melodifestivalen? För övrigt är det väl så att låtarna måste vara förlagda för att kunna få spelas Förklara vad förlagen vinner på det påstådda/misstänkta/eventuella fusket som skulle gå ut på att plocka in "sina" låtskrivares alster istället för att teckna förlagsavtal med t ex någon av oss "glada amatörer"? Vari ligger den ekonomiska förlusten i det?

Sen, i sista änden, är det ju svenska folket som avgör vad som kommer att sälja eller inte och vad för placering en låt får. Jag kan bara spekulera men jag tror att folket skiter i vem som gjort låten. Det finns massor av saker som inverkar på valet av favoritlåt. Artist, klädval, smink, runkabilitet, hudfärg, danssteg, pyroteknik, ja, t o m om låten är bra eller inte. Kom bara inte dragandes med argumentet att en majoritet av svenska folket väljer sin favorit utifrån vem som skrivit låten.

Men det är väl ingen som ifrågasatt motiven till varför svenska folket röstar som de gör? Eller det är det kanske 😉 men misstron här var ju snarare sållningen innan det kommer fram till svenska folket.

Men du, så här: säg att jag som förlagsmänniska sitter med i juryn och ska välja mellan två bidrag; det ena har jag redan i min egen klientportfölj och har därmed redan investerat tid och pengar i. Det andra gillar jag också, men än om jag tror att det skulle gillas av svenska folket och "hävda sig bättre i melodifestivalen", så är det ju inte säkert att de "sköna slantarna" går till just mitt förlag. Inte är det väl svårt och tänka sig att en dylik jurymedlem skulle välja efter egenintresse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du, så här: säg att jag som förlagsmänniska sitter med i juryn och ska välja mellan två bidrag; det ena har jag redan i min egen klientportfölj och har därmed redan investerat tid och pengar i. Det andra gillar jag också, men än om jag tror att det skulle gillas av svenska folket och "hävda sig bättre i melodifestivalen", så är det ju inte säkert att de "sköna slantarna" går till just mitt förlag. Inte är det väl svårt och tänka sig att en dylik jurymedlem skulle välja efter egenintresse?

Jo, jag fattar Ditt resonemang till viss del, Hackebacke! Men om nu den däringa låten "utifrån" inte har ett förlag, varför väljer jag inte den låten då och tar kontakt med upphovsmannen? Jag menar jag vill ju förnya och förbättra mitt stall med duktiga låtskrivare. Let´s face it, tiderna förändras t o m i melodifestivalsammanhang. De som var de stora låtskrivarna på 80-talet är ju inte med längre och i den "modernisering" som man ju hållt på med så borde det bli både viktigt och lönande att hitta de nya låtskrivarna.

Sen, vad tror Ni? Vad kommer den "oberoende kommissionen" att komma fram till? Jag menar, säger de att det förekommit allvarliga fel så ser det ju illa ut för SVT och förlagen. Säger de att allt är i sin ordning, kommer kritikerna att acceptera detta eller är det fel då också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du, så här: säg att jag som förlagsmänniska sitter med i juryn och ska välja mellan två bidrag; det ena har jag redan i min egen klientportfölj och har därmed redan investerat tid och pengar i. Det andra gillar jag också, men än om jag tror att det skulle gillas av svenska folket och "hävda sig bättre i melodifestivalen", så är det ju inte säkert att de "sköna slantarna" går till just mitt förlag. Inte är det väl svårt och tänka sig att en dylik jurymedlem skulle välja efter egenintresse?

Jo, jag fattar Ditt resonemang till viss del, Hackebacke! Men om nu den däringa låten "utifrån" inte har ett förlag, varför väljer jag inte den låten då och tar kontakt med upphovsmannen? Jag menar jag vill ju förnya och förbättra mitt stall med duktiga låtskrivare. Let´s face it, tiderna förändras t o m i melodifestivalsammanhang. De som var de stora låtskrivarna på 80-talet är ju inte med längre och i den "modernisering" som man ju hållt på med så borde det bli både viktigt och lönande att hitta de nya låtskrivarna.

Sen, vad tror Ni? Vad kommer den "oberoende kommissionen" att komma fram till? Jag menar, säger de att det förekommit allvarliga fel så ser det ju illa ut för SVT och förlagen. Säger de att allt är i sin ordning, kommer kritikerna att acceptera detta eller är det fel då också?

du vet ju inte att låten inte är förlagd när du hör den i juryn. All info om låten och upphovsmännen är hemlig tills dess att bidragen är klara. Därför är det ju dumt att chansa. En annan grej är ju att det till syvens och sist är SVT som väljer vilken artist som ska sjunga låten och då väljer de ju ändå ingen okänd artist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplägget med att förlagen granskar alla bidrag, är självklart helt åt skogen fel.

Utan Notarius Publicus eller liknande närvarande har det ingen trovärdighet alls eftersom bidragen "bedöms" av folk som har ett intresse av att främja de som är kopplade till förlaget redan. Det är ganska självklart att förlagen då kommer att välja sina egna kompositörer före alla privatpersoners inskickade bidrag. Jag har väldigt svårt att tro att de verkligen har lyssnat igenom alla bidrag - och har hört från flera håll, att det går till precis så, att de bidrag som kommer till förlagen från SVT, får ligga i en hörna och plockas möjligen fram om det inte finns tilläckligt många bra bidrag från låtskrivare som är knutna till det aktuella förlaget.

Hade SVT tänkt till lite, så hade de begärt in alla bidrag först - och sedan sett till att inget förlag fick ut "sina" låtar för bedömning - utan alla skulle få privatpersoners och andra förlags låtar att bedöma...

Det vettigaste för en eller flera oberoende jurygrupper skulle vara att ha en kombination av musiker och vanliga dödliga, som inte har någon anknytning till SVT eller till förlag/skivbolag. För att förhindra trovärdighetsproblem, så skulle alla jurygrupper bytas ut varje år också. Man kunde också göra sållningar i flera steg på något sätt, där två jurygrupper fick lyssna på samma låtar för att förhindra eventuellt jäv - eller kanske att de ratade bidragen från en jury går vidare till en annan, för ytterligare bedömning.

De kunde ju exempelvis vända sig till detta forumet och söka folk till sina jurygrupper... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen vetefan hur mycket bättre och oberoende den där "oberoende juryn" egentligen är. För det första ska dom bara granska de bidrag som förlagen refuserat, dvs förlagen kan fortfarande välja alla sina egna bidrag utan att det granskas.

Sen stod det i artikeln att när SVT ifjol gjode stickprov fann de bara ett eller två fall där de var tveksamma till bedömningen. Detta tror jag är antingen av politiska anledningar (hur skulle det se ut om SVT erkände att deras system inte fungerade) eller är SVT själva bara inkompetenta som bedömmare. De vågar inte annat än att lita på förlagen.

Tomas Hall sade oxå i artikeln att "Jag vill påstå att 98 procent av låtskrivarna litar på systemet. Den här förändringen genomför vi för att övertyga de resterande två procenten", och vi alla vet att 98% är REN LÖGN. Så varför lita på det andra han säger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du, så här: säg att jag som förlagsmänniska sitter med i juryn och ska välja mellan två bidrag; det ena har jag redan i min egen klientportfölj och har därmed redan investerat tid och pengar i. Det andra gillar jag också, men än om jag tror att det skulle gillas av svenska folket och "hävda sig bättre i melodifestivalen", så är det ju inte säkert att de "sköna slantarna" går till just mitt förlag. Inte är det väl svårt och tänka sig att en dylik jurymedlem skulle välja efter egenintresse?

Jo, jag fattar Ditt resonemang till viss del, Hackebacke! Men om nu den däringa låten "utifrån" inte har ett förlag, varför väljer jag inte den låten då och tar kontakt med upphovsmannen? Jag menar jag vill ju förnya och förbättra mitt stall med duktiga låtskrivare. Let´s face it, tiderna förändras t o m i melodifestivalsammanhang. De som var de stora låtskrivarna på 80-talet är ju inte med längre och i den "modernisering" som man ju hållt på med så borde det bli både viktigt och lönande att hitta de nya låtskrivarna.

Sen, vad tror Ni? Vad kommer den "oberoende kommissionen" att komma fram till? Jag menar, säger de att det förekommit allvarliga fel så ser det ju illa ut för SVT och förlagen. Säger de att allt är i sin ordning, kommer kritikerna att acceptera detta eller är det fel då också?

du vet ju inte att låten inte är förlagd när du hör den i juryn. All info om låten och upphovsmännen är hemlig tills dess att bidragen är klara. Därför är det ju dumt att chansa. En annan grej är ju att det till syvens och sist är SVT som väljer vilken artist som ska sjunga låten och då väljer de ju ändå ingen okänd artist.

Tack, MusicGene! Nu fattar jag läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

För att komma med i melodifestivalen så måste (måste och måste... men det är dom som blir utvalda) demon låta skiva... Hur många av de 3000 bidrag som kommer in låter skiva?

Förmodligen en försvinnande liten del.

Hur mycket större sannolikhet är det att man kommer med om carola sjunger på demon? Kanske ungefär 12000% större chans

Alltså... låter demon skiva och carola sjunger så är man nästan garnanterad en plats i melodifestivalen.

Man behöver inte vara jävig för att tycka så.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag säger inte att urvalsprocessen är riggad men att ens tänka tanken att låta en av flera tävlingsdeltagare få välja ut sina

egna konkurrenter är ju minst sagt aningen korkat! Att sedan som SVT genomföra tanken helt och hållet är det... än mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på vilket skräp som släpps fram - och med tanke på att folk både i detta forum och i VST-forum och som brukar göra väldigt bra musik som är både välsnickrad och välproducerad, har skickat in som privatpersoner utan förlagskontrakt, så är det ganska uppenbart. Det behövs ingen utredning för att förstå hur det ligger till.

När man dessutom ser att det är samma upphovsmän som förekommer från år till år - och många gånger med flera bidrag samma år, så blir det ännu mer uppenbart att förlagen struntar i privatpersonernas bidrag och bara plockar fram sina egna låtskrivare som redan har kontrakt.

... Nej - jag brukar inte skicka in - så mina negativa kommentarer om denna s.k. tävling, beror inte på att mina egna bidrag inte har kommit med... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom alla har olika musiksmak så är det här egentligen en fråga som inte kan lösas. Man kanske skulle låta alla bidrag som skickas in få vara med i melodifestivalen så att svenska folket skulle få lyssna på låtar varje dag i ett år och sedan rösta.

Det spelar ingen roll vem som väljer ut låtarna. Så länge det är på det viset kommer det alltid komma upp såna här diskussioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom alla har olika musiksmak så är det här egentligen en fråga som inte kan lösas. Man kanske skulle låta alla bidrag som skickas in få vara med i melodifestivalen så att svenska folket skulle få lyssna på låtar varje dag i ett år och sedan rösta.

Det spelar ingen roll vem som väljer ut låtarna. Så länge det är på det viset kommer det alltid komma upp såna här diskussioner.

Njaaaa....

Om det vore så att det vore dåliga låtar, men där kompositörerna varierade en del från år till år, så skulle jag nog kunna hålla med om ditt resonemang. Men när samma personer återkommer år efter år...?? -Det har inte alls bara med musiksmak att göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart Förlagen gottar sej i dessa regler ida

dom kan ju kanske då kohandla för fullt , ungefär som

man bytte ishockeybilder när man va liten .

sen den slutliga klicken av bidrag som blir kvar

till SVT är ju helt och hållet de förlagen plockat ut

Inte undra på att de är samma gubbar och samma

häxor år efter år i denna tävling .

Och media verkar köpt

ingen vågar höja några röster alls

alla är väl rädda om sina positioner istället för rättvisan

Nere i Europa säger en del att Sverige är de sista

Sovjetstaten som inte fallit ännu

Alla bara skor sej på varann i Ankdammen .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hörde att under ett och samma tak i sverige finns de mellan

10-15 förlag som får en hög med bidrag till sej som SVT skickar ut

Ja sen kanske de finns några tak till

men samma klippska drag ( ja är detta sant , så liknar de karteller )

Borde de inte vara så att alla förlag i sverige fick sin samma

chans , de borde väl finnas ett gäng nu eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då var de snart dax att lämna in sina 10 bästa bidrag

som antagligen hamnar i papperskorgen direkt .

Eller känner du nån som har lite kuvär över med dom

rätta etiketterna 😳

Tror ja skall börja kalla melodifestivalen för Fuskfestivalen

i toner med mål att tjäna ändå mer miljoner .

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodifestivalen äcklar mig. Det är inte lika mycket musik det handlar om som att bli mediasveriges Se&Hör gunstlingluder. varje gång jag tänker på Lena ph, kicki danielsson å carola eller vafaan så kommer det en liten tomte å kittlar min KRÄKASÖVERALLT nerv. Sverige ältar samma "kändis elit" i allt och gallrar fram nya i realitysåpor. oj... nu har jag.. talat för mycket.. om ... om.... *SPYYyyyyYYY* 😳

jag skulle kunna skriva spaltmil om mitt generella och ohälsosamma hat om just schlager och melodifestaval, men jag slutar här, annars kommer jag inte sova utan bara tugga fradga hela natten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Mailade journalisten, som skrev artikeln, för två veckor sedan. Jag frågade om han visste något mer om hur det går för den oberoende juryn och om han skulle komma att skriva något mer om det.

Jag har inte fått något svar. Har någon av Er hört eller sett något?

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja veta ATT mitt bidrag verkligen kommit med i

högen av de dryga 3000 och inte kommit på avvägar eller kommit

in för sent eller kanske blivit diskvalificerat för att något varit fel

i papperen eller dylikt. Är det nån som vet om man kan få reda på OM man

verlkligen blivit lyssnad på. Det kanske bara kastades direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...