Jump to content
Annons

Omslag till CD


hammagrella

Recommended Posts

Nån som har tips på freeware/shareware som fixar omslag (typ ett enkelt vikbart blad bara) till vanliga jewelcase CDs? Har själv NERO som brännarprogram och där hänger det med ett omslagsprogram som jag aldrig har blivit polare med när det gäller utskrifter.

Egentligen skulle jag kunna använda Word eller nåt simpelt bara jag hade en mall med måtten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kladdkritor var ett bra tips. Annars har jag hittills kört med smörpapper som jag pressat mot skärmen och kalkerat med. Innan dess körde jag konstant med systemkassar som luftiga omslag...ja, du kanske har rätt, varför tråka till sig med riktiga konvolut....... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Men kan du inte bara vara lite kreativ och mäta och ha dig och göra en egen mall i t ex photoshop?

Freeware och gratisprogram var det ja.. hähähä 😳 -- Har du office paketet så har jag för mig att det fanns nåt bra program där "Publisher?". Eller nåt liknande, där man kunde ställa upp cm mått och sträcka ut bilder för att passa in dem. Har inte använt Office paketet på en herrans massa år, så jag vet inte om det finns kvar.

/Majken "Wordpad människa"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat...

Hur slö får man va  🙂

Det är ju det som är så skönt - man får vara precis hur slö man vill! Det finns tackolov ingen lag mot det....än! 😆😆😆

Tack för alla tips gott folk, får se om det blir kladdkritor eller Office el Label xpress....

Link to comment
Dela på andra sajter

phod (oregistrerad)

Omslaget på Pages första singel "Dansande Man" färglades med kritor individuellt. Pressningen låg på runt 300ex har jag för mig och idag är de samlarobjekt utan dess like. Kritor regerar! Page också för övrigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Problem blir det oavsett om det är freeware, shareware, word, ur Officepaketet eller CD label Pro från Scan Mos som jag själv köpt och använt, OM... man vill skriva på alla sidor, skriva ut flera blad och sedan klamra ihop dessa till ett riktigt häfte.

1) Om man gjort en lämplig rektangel i Photoshop eller i Officepaketet t.ex., så är det svårt att få den EXAKT på samma ställe vid utskrift på baksidorna s.a.s. ändå. Om man nu inte har en skrivare som klarar dubbelsidig utskrift direkt. 😆

2) Det finns inga lämpliga papper för bläckstråleskrivare, åtminstone inte från de kända företagen, som KLARAR dubbelsidig utskrift, alltså är bestrukna på BÄGGE sidor! Alltså får man nöja sig med text och snygga bilder på varannan sida. 😕 Hellöjligt!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte jobbigare än att skriva i måtten när du öppnar ett nytt dokument i Photoshop om du nu har det.

Ska det vara utskrift på baksidan behöver man ju inte krångla mer än att limma på det.

Ska du göra fler ex än du orkar limma är det bara att skicka till tryck.

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Sluta driv med oss..... 😕

Vadå då? 😆

Edit: Har du så stora ambitioner för ditt häfte får du väl lämna till tryck.

Hur stor har felmarginalen blivit för dig när du testat skriva ut på baksidorna?

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Varje felmarginal är för stor. Nä, men allvarligt, det funka inte alls då...

...men idag fick jag fatt på ett papper som är dubbelsidigt, för ink jet. Nu skall jag bara köpa skrivaren. 😉

Det är lite märkligt att vissa skrivare anger att de klarar 9000 dpi drygt (tänker på Canon Pixma 5000 t.ex., när det inte finns några papper för den upplösningen! 😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen annan har nämt det, så då gör jag det... Gimp!

Inte värdens enklaste program, men väldigt kompetent och gratis. Många jämför det med Photoshop. http://www.gimp.org/

Men om du redan har bilden klar och bara vill ha hjälp med att placera ut bilden och skriva ut färdiga mallar, så finns det inbyggda funktioner i nästan alla CD brännar program, tex Nero.

Link to comment
Dela på andra sajter

2) Det finns inga lämpliga papper för bläckstråleskrivare, åtminstone inte från de kända företagen, som KLARAR dubbelsidig utskrift, alltså är bestrukna på BÄGGE sidor! Alltså får man nöja sig med text och snygga bilder på varannan sida.  😉 Hellöjligt!

Kan rekommendera HP Brochure & Flyer(Glossy) papper. Ganska tunt, blankt, bläckstrålepapper som går att printa på båda sidor. Passar perfekt till cd-inlagor. Inte så dyrt heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Signe: Vad säger du????????????? Har HP ett papper nu? Det hittar jag ingenstans! Har det utgått eller är det "för nytt" för att finnas?

Idag köpte jag alltså ett papper för dubbelsidig bläckstråleutskrift! Det var tunt som katten, men vägde faktiskt 120 gram ändå. Hoppas det ger bra utskrifter, för det var dyrt som attan! Över 5 spänn bladet. Tyvärr är det nog på utgående dessutom. Det var på Svenskt Pappers specialbutik f.ö.

Men... var köper jag det där HP-papperet? Det låter ju suveränt! Hoppas nu fler efterfrågar och nappar på såna här grejer här på forumet nu också, så att dessa typer av papper inte försvinner helt på marknaden. När jag frågade en erfaren säljare på bokhandeln Wettergrens som har kontotsvaror i mängd en dag, så sa han att han aldrig fått frågan om dubbelsidigt bläckstrålepapper förut!

Alltså: VAR finns HP-pappret?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Dags för lite summering av vad snabbsökningen på bl.a. Google lett till:

Följande dubbelsidiga papper har jag funnit hittills:

1) Hp Brochure & Flyer, 160 gram, A4, halvblankt. Passar HP:s skrivare, men säkert andra också. Pris 50 ark 130 - 175 kr, beroende på var man handlar.

Styckpris: ca. 2.5 kr.

2) Svenskt papper, 120 gram, A4, halvblankt. Passar Apple, Canon, Epson, HP, Lexmark m.fl. Vattenfast. Klarar upp till 1440 dpi. Pris 100 ark 259 kr. Styckpris:

ca. 5,20 kr. Inköpt idag. Testas inom kort hoppas jag, med lämplig skrivare.

3) Canon Double Sided Glossy, 270 gram. Tjockt glansigt.

4) Dataline. 275 gram. Ännu fetare, nästan lika glansigt.

Återigen har Internet och kontakter gett mig mer än försäljare i butiker.

Tycker de två första alternativen är vettigast om man vill vika dem och kanske häfta ihop flera blad.

Skulle egentligen ha sovit för tre timmar sen, men de unga grannarna runt 20 år har födelsedagsfest (?) och spelar Elvis & J Cash på högsta volym. Jag kontrar med rockigare och hårdare Randy Bachman, cd:n "Merge". 😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Styckpriset för "Svenskt papper" var korrekt!! Det skall dock stå 50 ark.

Kom på en ytterligare fråga: När det tillverkas skrivare som klarar över 9000 dpi, som t.ex. Canon PiXMA 5000, varför görs det då inga PAPPER med de specifikationerna??

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Släng in ett foto eller en teckning i scannern och våldta det i photoshop eller liknande. Låt inte kreaviteten ta slut ioch med CD:n. Sätt barn och blomma till att klippa och klistra och vika. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag återupplivar en död gammal tråd, men det var bara det att jag är ute efter papper till skivomslag och tyckte det var onödigt att starta en ny tråd i onödan. Hur som helst:

1) Hp Brochure & Flyer, 160 gram, A4, halvblankt. Passar HP:s skrivare, men säkert andra också. Pris 50 ark 130 - 175 kr, beroende på var man handlar.

Styckpris: ca. 2.5 kr.

Var kan man få tag på sånt papper, nån som vet? (musik?) Har letat och letat med hittar det inte... 😏 Det där är alltså typ lika tunt som sånt papper som är i riktiga skivtexthäften?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...