Jump to content
Annons

Studiobygge på gång.


wicked_s

Recommended Posts

Tjenare,

Vid denna månadens löning så hade jag tänkt att sätta igång och bygga min lilla projekt-studio. Har hängt en del på "JohnLSayers.com"-forumet och försökt att snappa upp en del tips. Men det känns lättare att fråga om hjälp och tips här på forum.studio.se då det känns lättare att formulera sig på svenska vad det gäller material och tillvägagångssätt.

Mitt främsta mål med studion är att skriva musik men även att lägga gitarr, bas, keyboard och sång på kommande skivor. Trummor kommer att spelas in någon annanstans. Till att börja med så hade jag tänkt att bygga kontrollrummet. Har precis flyttat in i ett hus och hade tänkt att använda källaren. Det finns två rum tillgängliga, men jag kan bara använda det ena till en början då vi måste ha någonstans att förvara gräsklippare och annan skit. Så småningom så hade jag tänkt att bygga ett skjul till trädgårdsredskapen och använda det andra rummet också.

Problemet är att det är ganska lågt tak, så det kommer inte att bli något flytande golv och massa takisolering. Så jag tänkte se ifall någon av er har några bra idéer angående hur man kan akustikbehandla rummet? Ljudnivån ut kommer inte att vara några större problem, eftersom att jag inte kommer att spela in akustiska trummor och basen kommer att köras via en bas pod eller liknande.

Frågan är bara i vilken ände man ska börja. Jag hade tänkt att sätta igång med bygget inom ett par veckor och jag tänkte att jag skulle planera allting tills dess så att jag vet vad som ska göras och i vilken ordning.

Här är en liten skiss över rummet med mått:

studiosketch.jpg

Här är en bild på rummet som jag tog med digitalkameran:

studio01.jpg

Och här är en ritning som jag fick av John Sayers, som jag kommer att köra på:

plan2_130.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm. På bilden som du tagit på källaren så verkar det som om du har eller har haft fuktproblem!

Om du nu ska lägga golv och täcka väggarna med organiskt material så kan det bli problem med mögel är jag rädd för.

Om du nu ska lägga golv se då till att du har ett ventilerat mellanrum mellan betong golvet och golvet du lägger, och att du ALDRIG har något organiskt (trä och papp mm.) i kontakt med betong golvet eller väggarna. Utan att du då har en distans i metall och att mellanrummet är ventilerat hela tiden. Särskilt på sommaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 år i byggbranschen finns här... Som spikmästare numera i annan tjänst inom bygg

Perfekt! Vilken ände börjar man i när man ska göra ett sånt här projekt? Jag är helt nollad.

Göra en budget:-)

Nej skämt å sido... Börja med väggarna, alternativt taket. Du har ju begränsad tak höjd 211 är lite...Skulle du kunna leva med 2 meter? I sådana fall gör du som detta... Rummet är 4 m långt och 3,5 m brett..Du behöver hattprofiler i plåt 25 mm höga. dessa är 4.5 m långa och ligger på ca 15-20 spänn metern du behöver i antal 9 stycken typ egentlige 8 men vi tar 9. Kostar dig säg 1000 spänn men jag räknar högt..I samband med detta inhandlar du gipsskivor... du behöver 28 kvadrat eller 13 skivor av diomension 900x2500...dessa skivor är ca 10 spänn dyrare än 1200x2500 men betydligt mer lätthanetrliga i tak..... 900 skivorna går lös på ca 35 spänn kvadraten typ säg 40 rå..sen behöver du skruv och hålband...samt skp skena 45/25 hålbandet är försumbart skp:n går lös på 12 spänn metern kanske.du behöver åsså ca 15 kvadrat 45 mm isolering typ isover piano eller dylikt...Taket går lös på säg 3000 spänn typ mellan tummen och pekfingret...hur du gör

1) ta ett vatten pass förslagsvis ett som är 1,8 m och väg av höjden 1 meter upp från golv ungefär....

2) mät upp till tak i varje hörna samt även i mitten för att hitta rummets "lägsta" takhöjd

3) från denna sätter du 45/25 skp skenan på rummets väggar 5 cm från lägsta punkten ( e du med?)

4) När du skruvat skp skenan runt rummet så klipper du till hattprofilerna i längden på rummet dessa kan ju bli olika om rummet är lite snett vilket inte är helt ovanligt i ädre kåkar.. Men du skall utgå från det hörnet söm är mest likt 90 grader.....När du börjar sätter du första hattprofilen centrum 40 cm från vägg..Nästa på 45 cm från första hattprofilen OBS!! inte imellan utan mellan centrum till centrum på hattprofilerna... Fäst hattprofilerna med antingen popnit eller korta plåt skruv(13 mm)

5) Gör hattprofilerna klara. Dags för debut gips skivan...Börja med att använda dig av ett färgsnöre...Slå mitten på den första hattprfilen du monterade...Frän detta streck monterar du din första gippskiva OBS utåt rummet inte mot vägg..Näst gipsskiva du sätter skall ligga på hälften av den första skivan...Svårt att förklara kolla in www.danogips.se eller gyproc.se de borde ha montage anvisningar...Men du gör detta för att förskjuta kortändarna med halva gipsskivanslängd ungefär,,,Detta är bra ur ljudsynpunkt! Samt att du får ett bra montage...

6) Men en liten varning här... När du monterat första gipsskivan så skall det isoleras åsså:-) Detta gör du genom att lägga isoleringen uppe på gipsskivan..Ett alternativ är att isolera innan men då måste du använda typ silvertejp för att den inte skall rasa ner ju....

7) Förtsätt och gips/isolera tills första lagretr gips är klart...Glöm ite att rita sterck på gipsskivorna 45 cm infrån kanten dvs i mitten detta är för att förenkla montaget av det andra lagret gips....Allt under 2 lager gips är försumbart....

8) Beundra ditt grymma hantverk och känn dig stolt...Du är igenom steg 1...ALternativ2 om du gör väggarna först:-)

ATT GÖRA EN GIPS VÄGG

Vi säger att du gör ett rum med parallella väggar det är samma princip som med sneda väggar...Men börja så här...

1) Mät vinklarna i rummet om du inte redan gjort detta med taket.... Mät ut ca 10 cm från väggen och ruta dig ett streck gör detta i varje hörn...

2) Ta upp ditt färgsnöre och slå streck mellan dessa punker i hörnen...Du kommer nu ha 4 fina streck parallellt med dina gamal väggar....

3) Dags att skruva och plugga reglar:-)

4) Du måste mängda men det gör vi hör och nu rummet är 4+3.5+4+3.5 alltså 5 m... Du skall ha 30 m skp 70/25 alternativt skp 45/25 samtidigt behöver du reglar till detta och gips...reglar kan var plåt eller trä det är egentligen sak samma.... Trä är billigare så det tar vi :-) 45x45 kostar runt säg 7-8 spänn metern 45x70 kanske 10-12 spänn... Du skall ha ett antal reglar på 2,1 m ungefär 30 st säg 70 m ungefär....Börja i hörnan som känns bäst...Återigen beök danogips eller gyprocs hemsida för montage anvisningar finns najsiga CAD/jpg filer där.. Du behöver också ca 25 skivor gips säg att de kostar dig 1500..samt isolering ca 30 kvadrat dina väggar kostar dig ca 3000 spänn och med infätning ca 4000 ungefär....

5) jobba igen

6) Beundra konstverket

Nu e det dags för golvet....

Ut med en plast PE åldersbeständig!

På detta lite sån Aerolen...På detta spånskiva...på detta nålfiltsmatta eller dylikt... Du sätter prislappen....Du har nu ytskikten klara..Resten är att inreda med rumsakustiska åtgärder och det är en helt annan pilsner som jag med ära kan överlämna åt folk som säkert kan det bättre än jag....

OBS... Snedställda väggar är ett alternativ...men jag personligen röstar ned det då det i ditt fall inte gör någon större nytta iom det "lilla" rummet och den låga takhöjden...Så istället för att knöla till själva byggandet med snedställda väggar ltand etak och annat mumbo jumbo så lägg lite krut på andra typer av rumsakustiska årgärder för att "rädda" reflexer och grejjer... Och en grej i planerings stadiet....Om du tänkt dig ett framtida fönster/dörr mellan dina 2 rum...Gör dörr/fönster öppningen och gipsa rakt över den. Men denna yta målar du inte elle rmarkera den på något sätt så du lätt kan såga upp där för framtiden....

//Mattias alias planeringskonsulten :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis gjort klart taket! Gjorde som du sa Zankan och det hamnade på cirka 3.000 kronor för materialet. Ska sätta igång med väggarna till helgen om allt går som planerat. Håller på och knäpper lite bilder också allt eftersom.

Angående ventilation så satt jag och snackade lite med gitarristen i bandet jag lirar med, och så slog det mig att han jobbar på ett företag som bara sysslar med installation av ventilation... öhh, ibland är man ju helt efter. Så han sa att han fixar material och jobb helt gratis. Han skulle montera någon eldriven fläkt på utsidan av huset som jag fattade det.

En fråga som dök upp idag var angående dörrar. Vet någon några bra dörrar som är lämpade för sånt här? Med bra ljudisolering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet någon några bra dörrar som är lämpade för sånt här? Med bra ljudisolering?

Säkerhtesdörrar brukar vara bra.

Tunga och Massiva.

En bra grej att göra är att installera två dörrar men ett litet mellan rum

som skapar ett Vacum emellan dörrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd. Jag ska följa med med nöje och se hur din studio tar form.

Jag och tjejen har precis köpt ett hus själva. Till den hör en friggebod, typ bauhaus byggsats på 10 m2. I den tänkte jag bygga min studio. Jag tänkte också lägga upp en sida för att visa hur det går...

The Mr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jädrans vad roligt att bygga studio! 😉

Ja det är kul som fan, men en hel djungel. Jag tror att de har börjat att tröttna på mig nere på bygghandeln.. idag var jag där 3 ggr och frågade en massa frågor och köpte prylar som jag hade glömt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkerhtesdörrar brukar vara bra.

Tunga och Massiva.

En bra grej att göra är att installera två dörrar men ett litet mellan rum

som skapar ett Vacum emellan dörrarna.

Ok, ska kolla runt lite på nätet efter sådana. Jo två dörrar med ett mellanrum hade jag tänkt att köra på. Hm, de lär ju vara svindyra såna där dörrar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd. Jag ska följa med med nöje och se hur din studio tar form.

Jag och tjejen har precis köpt ett hus själva. Till den hör en friggebod, typ bauhaus byggsats på 10 m2. I den tänkte jag bygga min studio. Jag tänkte också lägga upp en sida för att visa hur det går...

The Mr...

Åh kul och grattis till huset! Ja det är kul att se på hur andra gör så att man kan få lite inspiration och idéer. Bygga studio är nog bland det roligaste jag har gjort i hela mitt liv faktiskt. Ska lägga upp lite fler bilder till helgen hade jag tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Taket är helt klart och snart även väggarna. Så snart är det dags att lägga golvet... sen är det inte långt kvar tills man kan börja bruka lokalen! Jag kommer ju att sova, äta och skita där nere.

studio06.jpg

Redigerat av wicked_s
Link to comment
Dela på andra sajter

handlar du nere hos J´s plain band i skene? 😄

Kul att se hur hela bygget tar fart! Man kanske lär sig själv lite nu! Ska bli intressant att följa upp detta!

Var i rydal bor ni nu? Inte nära centrum antar jag...

(jooo, centrum vore ju fel att säga) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit pommes, detta är riktigt spännande. 🙂

Jaklans vad roligt. 😄

Ja det är riktigt kul, men det börjar bli lite tröttsamt med allt byggande... man vill ju att det ska bli färdigt så man kan sätta igång och använda det. Vet inte hur många timmar jag har lagt ner nu... jobbat varje dag i flera veckor, fast då är jag ju amatör på området, hade säkert varit klart för länge sedan om man anlitat något proffs. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

handlar du nere hos J´s plain band i skene? 😉

Kul att se hur hela bygget tar fart! Man kanske lär sig själv lite nu! Ska bli intressant att följa upp detta!

Var i rydal bor ni nu? Inte nära centrum antar jag...

(jooo, centrum vore ju fel att säga) 😮

Har handlat på Skene Järn, Marks trä och bygg samt Byggmax i Borås.

Nej inte mitt i "centrum", i villaområdet efter att man kört över Viskan. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där ser nice ut, Jag har exact samma rum att jobba me, på metern nästan. samma takhöjd osv. men jag har inte fått tummen ur. Hur gick det me funkten?

Jag satte plast-distanser på 10mm under väggreglerna och ska lägga sån där platon matta på golvet så att luften ska kunna cirkulera fritt. Sen byggde jag alla väggarna några centimeter ifrån betongväggen och det ska installeras ventilation... jag hoppas att detta kommer att räcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte negga bygget me platon men...dess funktion är ytterst begränsad utan en fläkt kopplat till systemet... Men det är ett mycket bra sätt att stoppa diffusionen inifrån samt att stoppa fukt som brukar vandra genom grundplattan upp på ytskiktet. Som ljudisolering är det i stort sett värdelöst, men det är ett bra sätt att skapa ett bra undergolv med förutsättningar.. Personligen skulle jag hellre lägga pengarna på något bättre... tex bara lägga PE-plast under golvet fullt dugligt om det är fritt från organiskt material. Och lägga de ca 50 kr/kvadrat på absorbenter eller annat.... Men som sagt palnerar man att utöka är platon ett bra första steg...

Fan nu har jag neggat som fan...Förlåt...men jag vill bara väl ju

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte negga bygget me platon men...dess funktion är ytterst begränsad utan en fläkt kopplat till systemet... Men det är ett mycket bra sätt att stoppa diffusionen inifrån samt att stoppa fukt som brukar vandra genom grundplattan upp på ytskiktet. Som ljudisolering är det i stort sett värdelöst, men det är ett bra sätt att skapa ett bra undergolv med förutsättningar.. Personligen skulle jag hellre lägga pengarna på något bättre... tex bara lägga PE-plast under golvet fullt dugligt om det är fritt från organiskt material. Och lägga de ca 50 kr/kvadrat på absorbenter eller annat.... Men som sagt palnerar man att utöka är platon ett bra första steg...

Fan nu har jag neggat som fan...Förlåt...men jag vill bara väl ju

Skönt att få lite kritik och idéer, sånt tackar man alltid till. Det kommer att vara en fläkt kopplad till systemet. Kompisen jobbar som sagt med ventilation och han skulle sätta upp någon elmotor som drev fläktar, sög ut och in eller vad det nu var. Tror att det kan bli bra, men jag är ingen expert. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade på en sak... Jag har dragit plaströr inne i väggen för att dra kablar igenom (ett rör för sånt som har med ljud att göra och ett rör för övrigt typ belysning, dator etc.) Skulle vilja ha någon "panel" i väggen med exempelvis tele-jack och annat gott, vad heter dessa prylar och vad hittar man dem? Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att få lite kritik och idéer, sånt tackar man alltid till. Det kommer att vara en fläkt kopplad till systemet. Kompisen jobbar som sagt med ventilation och han skulle sätta upp någon elmotor som drev fläktar, sög ut och in eller vad det nu var. Tror att det kan bli bra, men jag är ingen expert. 😉

Vi som inte har en sådan poolare, läs jag =D skulle gärna vilja ha en redovisning på hur man ska göra sådan ventilation =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkerhtesdörrar brukar vara bra.

Tunga och Massiva.

En bra grej att göra är att installera två dörrar men ett litet mellan rum

som skapar ett Vacum emellan dörrarna.

Ok, ska kolla runt lite på nätet efter sådana. Jo två dörrar med ett mellanrum hade jag tänkt att köra på. Hm, de lär ju vara svindyra såna där dörrar. 😉

Jag har satt in en dörr som heter "ModDörr typ F61" (tel 036-378070). Jag har inte priset men dom är inte lyxiga, bara ljudklassade. Funkar!

Ett tips till: Jag har Ecophonplattor i hela taket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att få lite kritik och idéer, sånt tackar man alltid till. Det kommer att vara en fläkt kopplad till systemet. Kompisen jobbar som sagt med ventilation och han skulle sätta upp någon elmotor som drev fläktar, sög ut och in eller vad det nu var. Tror att det kan bli bra, men jag är ingen expert.  :rolleyes:

Mer kritik ... eller rättare sagt frågor? 😎 Är fläktar så bra att använda i en studio där man helst vill eliminera alla källor till oljud?

När det gäller ditt golv och eventella fuktproblem så kan jag varmt rekommendera Nivell golvreglar. Golvet i min enkla studio är uppbygt med sådana reglar och det har fungerat förbluffande bra mot de fuktproblem som vi hade innan ... Nackdelen är dock att de höjer golvet en del och har man begränsad takhöjd så kanske man bör välja något annat ... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...