Jump to content
Annons

Studiobygge på gång.


wicked_s

Recommended Posts

Skönt att få lite kritik och idéer, sånt tackar man alltid till. Det kommer att vara en fläkt kopplad till systemet. Kompisen jobbar som sagt med ventilation och han skulle sätta upp någon elmotor som drev fläktar, sög ut och in eller vad det nu var. Tror att det kan bli bra, men jag är ingen expert.  😄

Vi som inte har en sådan poolare, läs jag =D skulle gärna vilja ha en redovisning på hur man ska göra sådan ventilation =D

Jag kan dokumentera arbetet, knäppa lite bilder och lägga upp när det beger sig. Ska sätta igång med ventilationen nästa vecka 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Säkerhtesdörrar brukar vara bra.

Tunga och Massiva.

En bra grej att göra är att installera två dörrar men ett litet mellan rum

som skapar ett Vacum emellan dörrarna.

Ok, ska kolla runt lite på nätet efter sådana. Jo två dörrar med ett mellanrum hade jag tänkt att köra på. Hm, de lär ju vara svindyra såna där dörrar. 😄

Jag har satt in en dörr som heter "ModDörr typ F61" (tel 036-378070). Jag har inte priset men dom är inte lyxiga, bara ljudklassade. Funkar!

Ett tips till: Jag har Ecophonplattor i hela taket.

Wow, tusen tack.. ska kolla närmare på dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer kritik ... eller rättare sagt frågor? 😄 Är fläktar så bra att använda i en studio där man helst vill eliminera alla källor till oljud?

När det gäller ditt golv och eventella fuktproblem så kan jag varmt rekommendera Nivell golvreglar. Golvet i min enkla studio är uppbygt med sådana reglar och det har fungerat förbluffande bra mot de fuktproblem som vi hade innan ... Nackdelen är dock att de höjer golvet en del och har man begränsad takhöjd så kanske man bör välja något annat ... 😄

Den eldrivna fläkten kommer att byggas fast på utsidan av huset sen kommer ventilationskanalerna att gå in i huset därifrån, så jag tror inte att det kommer att höras från fläkten.

Var inne och kollade nivellsystem och det verkade väldigt intressant, men med min takhöjd så är frågon om jag inte kommer att få gå böjd som ett U i rummet då 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer kritik ... eller rättare sagt frågor? 😉 Är fläktar så bra att använda i en studio där man helst vill eliminera alla källor till oljud?

När det gäller ditt golv och eventella fuktproblem så kan jag varmt rekommendera Nivell golvreglar. Golvet i min enkla studio är uppbygt med sådana reglar och det har fungerat förbluffande bra mot de fuktproblem som vi hade innan ... Nackdelen är dock att de höjer golvet en del och har man begränsad takhöjd så kanske man bör välja något annat ...  😉

Den eldrivna fläkten kommer att byggas fast på utsidan av huset sen kommer ventilationskanalerna att gå in i huset därifrån, så jag tror inte att det kommer att höras från fläkten.

Var inne och kollade nivellsystem och det verkade väldigt intressant, men med min takhöjd så är frågon om jag inte kommer att få gå böjd som ett U i rummet då 🙁

Nivell har ju allt från 10 - 200 mm regelsystem beroende på takhöjd osv. Nackdelen med nivell är att det är dyrt. Men systemet är mycket bra mot fukt och även för ljud. Skall det funka riktigt tillfredställande krävs det dock att man har bra utsugning osv. Fukt i plttor på mark uppkommer för att lite isolering under plattan. Gamla källarplattor består av betong och mer eller mindre organiskt material i form av gammal lim, trä och dyl. Då är god ventilation ett måste i nivell/platon golvet stilla stående luft, hög fuktighet och organiskt material är att likställa med microbfest. Microbfest ger lukt och sjukkonstruktion

Har monterat mängder av nivellgolv och dessa är enkla att göra för en yrkesman tar ett golv ca 1-1,5 timmar/kvm för en novis kanske det dubbla.

Att sätta fäkten på utsidan är ett bra sätt att bli av med det direkta ljudet av fläkten. Jag misstänker också att någon form av kanalljuddämpare monteras på sytemet det brukar vara standard.

Sedan klä in kanalen med gips för mer ljudisolering.

Skulle vilja ha någon "panel" i väggen med exempelvis tele-jack och annat gott, vad heter dessa prylar och vad hittar man dem? Någon som vet?

Panelen du undrar över om...Är en skena man monterar moduler i i form av tele, kraft, data osv. Finns hos samtliga leverantörer av el material typ Storel, ahlsell osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är la antagligen försent för detta tips då du säkert redan har köpt allt byggmaterial.

Men tanten och jag har oxå precis köpt hus och ska göra en totalrenovering, och när vi kollade priser på byggmaterial här i Sverige så va ju priserna alltifrån låga.

Men så kollade vi på priserna i Polen, och där är det otroligt billigt, till exempel en vanlig innerdörr som kostar här i Sverige 2000kr, kostar där 2-300kr!

Så det är helt klart värt att kolla upp innan man inhandlar grejor i Sverige.

Tar man färjan över så kostar det med släo 2400kr tur och retur, det är pengar som man snabbt sparar in!!

Det bästa är att grejorna som dom säljer där nere är samma som här i Sverige, samma märke och så. Men otroligt mycket billigare!

Lite OT, men om man bestämmer sig för att köpa ett IKEA kök där nere och något är fel på det så kan man byta grejorna på IKEA i Sverige. Praktiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är la antagligen försent för detta tips då du säkert redan har köpt allt byggmaterial.

Men tanten och jag har oxå precis köpt hus och ska göra en totalrenovering, och när vi kollade priser på byggmaterial här i Sverige så va ju priserna alltifrån låga.

Men så kollade vi på priserna i Polen, och där är det otroligt billigt, till exempel en vanlig innerdörr som kostar här i Sverige 2000kr, kostar där 2-300kr!

Så det är helt klart värt att kolla upp innan man inhandlar grejor i Sverige.

Tar man färjan över så kostar det med släo 2400kr tur och retur, det är pengar som man snabbt sparar in!!

Det bästa är att grejorna som dom säljer där nere är samma som här i Sverige, samma märke och så. Men otroligt mycket billigare!

Lite OT, men om man bestämmer sig för att köpa ett IKEA kök där nere och något är fel på det så kan man byta grejorna på IKEA i Sverige. Praktiskt!

Ja det mesta är redan köpt och tanten nämnde det förslaget i början också, att inhandla byggmaterial i Polen, men det kändes lite bökigt och så där men ifall jag ska göra något större projekt än detta så lär det vara ett alternativ.

Det där med IKEA lät väldigt intressant, vi ska ju renovera köket någon gång nästa år så tack för tipset 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Nivell har ju allt från 10 - 200 mm regelsystem beroende på takhöjd osv. Nackdelen med nivell är att det är dyrt. Men systemet är mycket bra mot fukt och även för ljud. Skall det funka riktigt tillfredställande krävs det dock att man har bra utsugning osv. Fukt i plttor på mark uppkommer för att lite isolering under plattan. Gamla källarplattor består av betong och mer eller mindre organiskt material i form av gammal lim, trä och dyl. Då är god ventilation ett måste i nivell/platon golvet stilla stående luft, hög fuktighet och organiskt material är att likställa med microbfest. Microbfest ger lukt och sjukkonstruktion

Har monterat mängder av nivellgolv och dessa är enkla att göra för en yrkesman tar ett golv ca 1-1,5 timmar/kvm för en novis kanske det dubbla.

Att sätta fäkten på utsidan är ett bra sätt att bli av med det direkta ljudet av fläkten. Jag misstänker också att någon form av kanalljuddämpare monteras på sytemet det brukar vara standard.

Sedan klä in kanalen med gips för mer ljudisolering.

Skulle vilja ha någon "panel" i väggen med exempelvis tele-jack och annat gott, vad heter dessa prylar och vad hittar man dem? Någon som vet?

Panelen du undrar över om...Är en skena man monterar moduler i i form av tele, kraft, data osv. Finns hos samtliga leverantörer av el material typ Storel, ahlsell osv...

Ahh, ok 10 - 200 mm... jag missuppfattade nog deras webbsida något. Låter som en rätt bra lösning ändå, rummet är ju väldigt litet så det kan väl inte bli så fasligt dyrt ändå? Jag ska kolla upp vad det skulle gå på.

Nej angående den där panelen så tror jag att det kallas för patchbay... jag är inte säker dock. Ska kolla upp detta närmare också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade med en av världens otrevligaste människor idag. Jag måste ju ha ström till studion och jag har inte en aning om hur man går tillväga, så jag kollade i telefonkatalogen och ringde till ett lokalt "el-företag" för vägledning och prisuppgifter.

Jag förklarade att jag höll på att bygga en hobbystudio i min källare då jag sysslade med musik. Jag sa också att jag inte kan någonting om el och behövde hjälp med hur man skulle gå tillväga. Sen berättade jag att jag gärna gjorde så mycket som jag fick själv, förarbete alltså som inte hade med el att göra innan en elektriker kom dit och drog elen och kopplade på det. Typ borra hål i väggen och dra ett sånt där grovt plaströr där elkablarna ska vara... men då svarade han:

"Om du gör det själv så kommer det säkert att bli kondens i röret och det slutar med att det blir kortslutning och hela huset brinner ner... sånna projekt vill vi inte beblanda oss med... tack och hej då". Sen lade han bara på luren.

Ok, det kanske är livsfarligt att göra sånt arbete själv, det vet inte jag... men i så fall kunde människan för fan ha sagt att det var bättre att de kom och tittade på det innan, eller att de måste utföra allt sånt också. Men man behöver ju inte bete sig som en idiot.

Men det kanske hade varit samma sak ifall jag hade ringt en byggfirma och sagt att jag behövde hjälp med bygget, men att jag ville göra mycket själv... då hade de kanske sagt att de inte ville beblanda sig med det eftersom att jag kommer att göra helt fel och hela huset kommer att bli fuktskadat och ruttna och jag kommer att brinna i helvetet för all framtid.

Nej, man får väl utbilda sig till elektriker och skaffa behörighet istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kanske hade varit samma sak ifall jag hade ringt en byggfirma och sagt att jag behövde hjälp med bygget, men att jag ville göra mycket själv... då hade de kanske sagt att de inte ville beblanda sig med det eftersom att jag kommer att göra helt fel och hela huset kommer att bli fuktskadat och ruttna och jag kommer att brinna i helvetet för all framtid.

😛

Stor humor!

Link to comment
Dela på andra sajter

El och rör firmor skall lämna en garanti på jobben och har man varit där och fnulat själv kan de inte göra detta tyvärr. Därför är just el och rör lite "grinigare" på den biten. Vad gäller att sälja delar av ett bygge måste man vara otroligt tydlig med vad som skall göras. Nästan så man ibland måste vara byggkunnig. Vill man få ner kostnader på el så kan man dra VP rör och dosor själv. Och företag drar tråden och kopplar in. Läser man på lite hur det skall vara så är det inga större bekymmer. Vatten/avlopp är en annan pilsner dock...

Och sälja snickar jobb är enklare. DÅ man kan sälja tex. gipsväggar och tak medans man gör resten själv. Det kan iofs bli svårt om det är lite jobb dvs under 10-20000 spänn. Det är liksom knappt lönt för firman att etablera sig knappt. Men det finns ju gnosjödollar och dem funkar ju i många lägen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kanske hade varit samma sak ifall jag hade ringt en byggfirma och sagt att jag behövde hjälp med bygget, men att jag ville göra mycket själv... då hade de kanske sagt att de inte ville beblanda sig med det eftersom att jag kommer att göra helt fel och hela huset kommer att bli fuktskadat och ruttna och jag kommer att brinna i helvetet för all framtid.

😕

Stor humor!

Tackar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en förbannat billigt sätt att få till lite sjyst isolernig: Åk till ÖB och tjacka ett fett Kammouflage nät, låt det vädra ut någon veckan och sen har du en rätt grymt reflex dödare 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det? 🙁

Jo tack det går bra men det har varit en paus på någon vecka nu... jag väntar på en elektriker och så måste ventilationen göras färdigt. Annars så är taket och alla väggar färdiga, förutom en liten bit där ventilationen ska installeras. Sen är nästa steg att lägga golvet och snygga till det med lite färg och sånt. Så det största jobbet är redan gjort och det känns skönt.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...