Jump to content
Annons

Neve 1073 Mest överskattade preampen!? / Med ljudexempel


crillemannen

Recommended Posts

Tjo,

 

Jag har gjort en YT video på temat Neve 1073. Jag sålde min Main preamp (crane song spider) I år då jag inte behövde så många kanaler.  Och jag bestämde mig för att köpa en neve 1073-style preamp. Efter några förslag från duktiga producenter föll valet på Aml 1073ez i rackformat.  

 

I ärlighetens namn var jag ganska besviken första gången jag använde den. Min huvud mikrofon som jag verkligen gillar lät väldigt annorlunda med 1073,på ett dåligt sätt.. nu har jag fått suga lite på karamellen kan väl säga att det inte riktigt känns så illa men vet fortfarande inte om jag kommer behålla dem. 

 

Så jag gjorde en video där jag spelat in en låt, splittat signalen. En till mina rme ufx preamps och en till 1073. Allt är gain matchat och processat exakt likadant. Och nu känns det väl mer som preampen inte har så stor betydelse haha!

 

Aja, vill ni lyssna finns både video och råa filer att ladda ner:

https://youtu.be/U1P0d23uGOY

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Överskattad och överskattad..

Om man börjar i den här änden. 1073 har spelat in fler legendariska skivor än en spider. Är U47 världens bästa sångmikrofon? Nej!? Men vi känner igen soundet från skivorna vilket gör att vi älskar dom! Lite så är det. Sen personligen så tycker jag att det låter rätt gött med biffiga i/o trafos. Men allt är såklart en smaksak. Det känns också som att en spider (aldrig testat själv) är ganska olik soundmässigt mot en 1073? Såklart en bra produkt så jag kan förstå att hoppet från en Crane till "neve" säkert är lite off.

Jag har hur som helst själv två stycken AML fast i 500 serien och skillnaden där är väl att jag inte har någon output/trim som vad som tycks finnas i den rackade varianten. Något som jag ser som rätt så användbart beroende på vad jag är ute efter. Vid sång så använder jag istället min Heritage DMA73 (utan EQ) som just har en och har output på max och rider upp gain för att få så rätt level och så mycket headroom och så låg dist på sångtagningen som möjligt. Heritage kommer upp till 80dB medans AML 500 går upp till 65dB? Det är verkligen skillnad men jag använder dem till olika saker. EQ delen är faktiskt superb på AML enligt mig.

 

Jag har dock aldrig riktigt A/B testat någon av alla dessa "neve" preamps mot orginalen men har haft turen att jobba flertalet gånger med ett 8048 bord men desto betydligt mer med ett kelso bord. Det är liksom en helt annan grej.. 

 

Visst kan det vara så att du inte gillar soundet med preampen. Men låt mig fråga, hur har du använt den vid inspelning? Testa att dra på AML på max och använd en kompressor som fader i 1:1 läge. Kanske händer det något annat då. Skakar defintivt liv i din lågoutputade Sm7a 😎

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1: Spelar det nån roll? Det viktiga är väl framförandet och låten - resten är sekundärt. Ingen kommer undra vilken preamp som använts vid inspelning.

2: 1073an låter ju så jävla bra!! Hur kan du ens fundera på nåt annat??? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa red_house_painter:

Överskattad och överskattad..

Om man börjar i den här änden. 1073 har spelat in fler legendariska skivor än en spider. Är U47 världens bästa sångmikrofon? Nej!? Men vi känner igen soundet från skivorna vilket gör att vi älskar dom! Lite så är det. Sen personligen så tycker jag att det låter rätt gött med biffiga i/o trafos. Men allt är såklart en smaksak. Det känns också som att en spider (aldrig testat själv) är ganska olik soundmässigt mot en 1073? Såklart en bra produkt så jag kan förstå att hoppet från en Crane till "neve" säkert är lite off.

Jag har hur som helst själv två stycken AML fast i 500 serien och skillnaden där är väl att jag inte har någon output/trim som vad som tycks finnas i den rackade varianten. Något som jag ser som rätt så användbart beroende på vad jag är ute efter. Vid sång så använder jag istället min Heritage DMA73 (utan EQ) som just har en och har output på max och rider upp gain för att få så rätt level och så mycket headroom och så låg dist på sångtagningen som möjligt. Heritage kommer upp till 80dB medans AML 500 går upp till 65dB? Det är verkligen skillnad men jag använder dem till olika saker. EQ delen är faktiskt superb på AML enligt mig.

 

Jag har dock aldrig riktigt A/B testat någon av alla dessa "neve" preamps mot orginalen men har haft turen att jobba flertalet gånger med ett 8048 bord men desto betydligt mer med ett kelso bord. Det är liksom en helt annan grej.. 

 

Visst kan det vara så att du inte gillar soundet med preampen. Men låt mig fråga, hur har du använt den vid inspelning? Testa att dra på AML på max och använd en kompressor som fader i 1:1 läge. Kanske händer det något annat då. Skakar defintivt liv i din lågoutputade Sm7a 😎

 

Tack för lyssningen!

Ja alltså jag gillar bara inte färgningen.  Men nu när det gått en tid då tycker jag inte att den låter illa. Men spidern ohh den var bara grym. Super punchy, ren men ändå med vibe! 

Sen är tyvärr själva testet missvisande. Jag använde min m269c inte sm7b.

 

Till din fråga. Själva inspelningen var nog gainen runt 20-30db på preampen. Jag gillar inte neve crunchen direkt. Inte på sång i alla fall så försöker hålla det rätt cleant.  Som jag sa i videon så är de där äldre Neumann mickarna redan så färgade å har rätt mkt fräs så dra på ännu mer känns sådär! 

 

Men jag skulle inte argumentera med någon som gillar Neve om man kommit fram till den slutsatsen genom egna tester.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, crillemannen said:

Tack för lyssningen!

Ja alltså jag gillar bara inte färgningen.  Men nu när det gått en tid då tycker jag inte att den låter illa. Men spidern ohh den var bara grym. Super punchy, ren men ändå med vibe! 

Sen är tyvärr själva testet missvisande. Jag använde min m269c inte sm7b.

 

Till din fråga. Själva inspelningen var nog gainen runt 20-30db på preampen. Jag gillar inte neve crunchen direkt. Inte på sång i alla fall så försöker hålla det rätt cleant.  Som jag sa i videon så är de där äldre Neumann mickarna redan så färgade å har rätt mkt fräs så dra på ännu mer känns sådär! 

 

Men jag skulle inte argumentera med någon som gillar Neve om man kommit fram till den slutsatsen genom egna tester.

Kan förstå det, kan tänka mig att den är pristine då det också är en rätt utvecklad AD. Och den är väl ändå trafolös va?

😇 yes men jag såg din sm7a! Det är klart att preampen färgar på rätt bra vid låga källor och sm7an kan defintivt låta olika beroende på vilken preamp man väljer. Samma med bandmikrofoner såklart.
Har en sm7a "redo" i kontrollrummet och brassar på den genom AML oftast (mest för att EQa på ingång) och det är många gånger den "slask" inspelningen fått vara kvar. Grym mick. Ännu grymmare med lite driv på den!

M269 är fantastiska! Jag har ingen själv men skulle såklart vilja ha en. Får klara mig med en riktigt bra moddad U67 klon. Nu jobbar jag med en och samma sångare som är mer åt tenorhållet och har hittat rätt genom min CAPI kedja efter att ha provat runt en hel del. Det finns liksom en punsh som inte riktigt går att beskriva. Förvisso inte neve style men valet av preamp är rätt viktigt. Men det är som sagt smaksak och jag har heller inga problem att driva på preamparna för jag gillar liksom det! 

Sen gillar jag ren transparans när jag trackar syntar. Inte samma liga men jag saknar min Audient ADC för det ändamålet. På den källan är en färgad preamp inte alls min grej.

Jag säger inte "neve" är bäst och det är klart att många aldrig ens kanske kommer veta vad "neve" är på riktigt för att man som oftast kanske kommer jobba med dess kloner. "De riktiga" är bra dyra och kanske inte riktigt värt pengarna till slut när det finns alternativ som är rätt bra.

Till slut handlar det egentligen om låten. Men arbetsmomentet dit är ändå en viktig del! Därför älskar jag hardware och dess inverkan för att bearbeta ens beslutsångest 😆

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med din analys. 

1073 är bra, precis som många andra preamps.  Gillade också den till vissa bakgrunds elguror som satte ett fint djup i mixen. 

Till sången skulle jag nog vilja splitta skillnaden mellan 1073 och rme, 1073 gjorde att det lät för stort och fladdrigt vilket för mig går mer åt demo hållet, och rme något för ofärgat, men generellt funkade bättre i ljudbilden. 


 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan aldrig jämföra originalen med billiga kopior. Allt Neve jag någonsin använt, äkta Neve alltså, har låtit fantastiskt.
Nästan alla kopior jag testat, inklusive plugins, har låtit fan. Lindell är det enda jag hittat som jag gillar än så länge där.

 

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan sa van Caine:

Man kan aldrig jämföra originalen med billiga kopior. Allt Neve jag någonsin använt, äkta Neve alltså, har låtit fantastiskt.
Nästan alla kopior jag testat, inklusive plugins, har låtit fan. Lindell är det enda jag hittat som jag gillar än så länge där.

 

Nu tar du väl ändå i så du "skiter" ner dig 😄

 

Det är ju som att säga att alla mickar som baseras på u47 låter dåligt? Jag har flera dyra original mickar men tycker inte man behöver vara så hård. Vintage är i princip alltid bättre. Men endast säg 10%

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/12/2020 at 3:09 AM, red_house_painter said:

Överskattad och överskattad..

Om man börjar i den här änden. 1073 har spelat in fler legendariska skivor än en spider. Är U47 världens bästa sångmikrofon? Nej!? Men vi känner igen soundet från skivorna vilket gör att vi älskar dom! Lite så är det. Sen personligen så tycker jag att det låter rätt gött med biffiga i/o trafos. Men allt är såklart en smaksak. Det känns också som att en spider (aldrig testat själv) är ganska olik soundmässigt mot en 1073? Såklart en bra produkt så jag kan förstå att hoppet från en Crane till "neve" säkert är lite off.

Jag har hur som helst själv två stycken AML fast i 500 serien och skillnaden där är väl att jag inte har någon output/trim som vad som tycks finnas i den rackade varianten. Något som jag ser som rätt så användbart beroende på vad jag är ute efter. Vid sång så använder jag istället min Heritage DMA73 (utan EQ) som just har en och har output på max och rider upp gain för att få så rätt level och så mycket headroom och så låg dist på sångtagningen som möjligt. Heritage kommer upp till 80dB medans AML 500 går upp till 65dB? Det är verkligen skillnad men jag använder dem till olika saker. EQ delen är faktiskt superb på AML enligt mig.

 

Jag har dock aldrig riktigt A/B testat någon av alla dessa "neve" preamps mot orginalen men har haft turen att jobba flertalet gånger med ett 8048 bord men desto betydligt mer med ett kelso bord. Det är liksom en helt annan grej.. 

 

Visst kan det vara så att du inte gillar soundet med preampen. Men låt mig fråga, hur har du använt den vid inspelning? Testa att dra på AML på max och använd en kompressor som fader i 1:1 läge. Kanske händer det något annat då. Skakar defintivt liv i din lågoutputade Sm7a 😎

 

Vänder man på steken så är det knappast 1073 som gjort skivorna legendariska . . . . 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, Nenne said:

Vänder man på steken så är det knappast 1073 som gjort skivorna legendariska . . . . 

Beroende på hur man vänder perspektivet så tycker jag såhär... JA och NEJ 🙃

allt går lite hand i hand kan jag tycka men med många faktorer. Men visst, man behöver varken en 1073 eller en U47 för att göra en smashhit. För att dra det vidare så lät ju Sinatra och Nat King Cole som de gjorde (förvisso även Hitler.. Med fotnot att det var från cmv3 som U47 baserades på något år efter att WWII tog slut...) och Queen mixades på neve vid ett tillfälle (för att dra ytterliggare en referens till Crillemannen).

Vissa saker förändras inte så mycket... Och i regel byggs grejer idag inte på samma sätt med samma typ av kvalite om vi jämför idag och "valfritt år".

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, red_house_painter said:

Beroende på hur man vänder perspektivet så tycker jag såhär... JA och NEJ 🙃

allt går lite hand i hand kan jag tycka men med många faktorer. Men visst, man behöver varken en 1073 eller en U47 för att göra en smashhit. För att dra det vidare så lät ju Sinatra och Nat King Cole som de gjorde (förvisso även Hitler.. Med fotnot att det var från cmv3 som U47 baserades på något år efter att WWII tog slut...) och Queen mixades på neve vid ett tillfälle (för att dra ytterliggare en referens till Crillemannen).

Vissa saker förändras inte så mycket... Och i regel byggs grejer idag inte på samma sätt med samma typ av kvalite om vi jämför idag och "valfritt år".

Jag tror att vad som låter "bra" är väldigt subjektivt och vissa prylar blir "bättre" därför att man vant sig med att det ska låta så.

Jag köpte en Gibson Memphis ES 335 och förväntade mig att den skulle låta bättre än min urgamla, motsvarande Epiphone. Det gjorde den inte trots en prisskillnad på c:a 20000 skr . . . . möjligen va den, marginellt, mer lättspelad och lät litet annorlunda, Men bättre? Jag vet inte. . . . . ?

Ett högre pris och högre renommé betyder inte alltid "bättre".

Jag tycker det gäller de flesta prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Nenne said:

Ett högre pris och högre renommé betyder inte alltid "bättre".

Jag tycker det gäller de flesta prylar.

Givetvis inte. Men idag betalar vi för hantverket om vi vill ha det. Skulle man köpa en mixerbord på 60-70 talet så kostade det pengar. Det fanns inga allen and heath bord gjorda på kretskort osv. Gibson görs inte heller idag på samma sätt som det gjordes då. Men klart att det finns undantag om vill hitta ett. Hur som helst det är lite onödigt att snacka om subjektivitet här kan jag tycka.
Kvalite är också subjektivt. Jag tycker det känns gött att bounca ner grejer på min tascam 244. Det blir smutsigt och lofi. Allt måste inte gå genom en studer bara för att den är dyrare och "bättre".

Man kommer dock inte ifrån att neve och övriga elektrobyggare under den tiden satte en standard då på hur vi trackar idag. Ford likaså med bilar...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, red_house_painter said:

Givetvis inte. Men idag betalar vi för hantverket om vi vill ha det. Skulle man köpa en mixerbord på 60-70 talet så kostade det pengar. Det fanns inga allen and heath bord gjorda på kretskort osv. Gibson görs inte heller idag på samma sätt som det gjordes då. Men klart att det finns undantag om vill hitta ett. Hur som helst det är lite onödigt att snacka om subjektivitet här kan jag tycka.
Kvalite är också subjektivt. Jag tycker det känns gött att bounca ner grejer på min tascam 244. Det blir smutsigt och lofi. Allt måste inte gå genom en studer bara för att den är dyrare och "bättre".

Man kommer dock inte ifrån att neve och övriga elektrobyggare under den tiden satte en standard då på hur vi trackar idag. Ford likaså med bilar...

Nej du har poänger i det, (även om jag tycker att Gibons kvalitet har hållit sig mycket bra genom åren, min -65 LP har inte högre kvalitet än min 2018 LP Classic. Detsamma gäller Fender, så länge man håller sig till American pro-modellerna.) Det jag egentligen vill ge uttryck för är att man inte måste ha top-notch-grejjor för att göra bra musik.

Jag möter ofta unga musikanter/mixare/producent-wannabees som tror att bara de har rätt grejor så blir musiken så mycket bättre. Det blir den inte.

Detta och mitt förra, inlägg riktar sig kanske egentligen inte mot dig utan mer mot unga människor, vilka läser här, som av ekonomiska eller andra orsaker inte kan skaffa sig "rätt" utrustning. De tror att musiken automatiskt blir bättre för att man har en massa dyra grejjer i racken. Det blir den inte.

Sedan har vi diskussionen om hårda grejor vs VST-pluggar men den spar jag till en annan tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan sa Nenne:

Nej du har poänger i det, (även om jag tycker att Gibons kvalitet har hållit sig mycket bra genom åren, min -65 LP har inte högre kvalitet än min 2018 LP Classic. Detsamma gäller Fender, så länge man håller sig till American pro-modellerna.) Det jag egentligen vill ge uttryck för är att man inte måste ha top-notch-grejjor för att göra bra musik.

Jag möter ofta unga musikanter/mixare/producent-wannabees som tror att bara de har rätt grejor så blir musiken så mycket bättre. Det blir den inte.

 

Angående sistnämnda så är det nog väldigt delat. Min bror som jobbar som låtskrivare kan inte bry sig mindre om prylar. Och det verkar vara så bland alla de runt omkring honom. Och då är det ändå Sveriges "elit".

 

Fina prylar är kul men köper man det för att man tror att ens produktioner helt plötsligt skall bli bra/bättre då är man fel ute! 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, crillemannen said:

Angående sistnämnda så är det nog väldigt delat. Min bror som jobbar som låtskrivare kan inte bry sig mindre om prylar. Och det verkar vara så bland alla de runt omkring honom. Och då är det ändå Sveriges "elit".

 

Fina prylar är kul men köper man det för att man tror att ens produktioner helt plötsligt skall bli bra/bättre då är man fel ute! 

 

 

Ja, du uttryckte just det jag menar i meningen jag fetade.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Nenne said:

Jag möter ofta unga musikanter/mixare/producent-wannabees som tror att bara de har rätt grejor så blir musiken så mycket bättre. Det blir den inte.

Nej, det tror jag vi alla här är överens om. Men vissa saker kan underlätta för att få till önskade ljudideal. Ta min kasettporta igen som referens.

 

3 hours ago, Nenne said:

Detta och mitt förra, inlägg riktar sig kanske egentligen inte mot dig utan mer mot unga människor, vilka läser här, som av ekonomiska eller andra orsaker inte kan skaffa sig "rätt" utrustning. De tror att musiken automatiskt blir bättre för att man har en massa dyra grejjer i racken. Det blir den inte.

Sedan har vi diskussionen om hårda grejor vs VST-pluggar men den spar jag till en annan tråd.

Återigen. Det är ingen som sagt det? Vi pratade jämförelser här i tråden och ljudideal som man känner igen. Jag vet inte riktigt vad det här andra kommer ifrån? Om det kommer bara för att jag sagt att vissa saker byggs på annat sätt och kallar det för kvalite så står jag fast vid det.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, crillemannen said:

Angående sistnämnda så är det nog väldigt delat. Min bror som jobbar som låtskrivare kan inte bry sig mindre om prylar. Och det verkar vara så bland alla de runt omkring honom. Och då är det ändå Sveriges "elit".

 

Fina prylar är kul men köper man det för att man tror att ens produktioner helt plötsligt skall bli bra/bättre då är man fel ute! 

 

 

Jag kan instämma i detta och faktiskt till min stora förvånelse. Jag har jobbat och anordnat flera låtskrivar camps både i Sverige och i Europa för väldigt ledande låtskrivare och producenter.
Av alla jag mött så har det slagit mig om att väldigt få ens kan traktera ett instrument. Ninjor på midikeyboards och produktion! Men de flesta har mest skitit i vilket ljudkort de haft, upplösning yada yada.... Bara högtalarfan spelar starkt så är det ok. Mycket udda...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, slejnard said:

Nu blev jag nyfiken hur du använder portan? Har nämligen en likadan som mest har samlat damm sen jag började med DAW. Kanske kan komma till användning i nåt sammanhang? 

Spelar in ackord på varje kanal på bandet och använder den sen som typ en mellotron. Alla ackord rullar ju samtidigt men då använder jag reglarna som instrument. Eller så bouncar jag stems genom bandaren och tillbaka. Finns en skevhet och en dist som är go tycker jag. Inte för allt men pianospår kan bli rätt goa

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, red_house_painter said:

Nej, det tror jag vi alla här är överens om. Men vissa saker kan underlätta för att få till önskade ljudideal. Ta min kasettporta igen som referens.

 

Återigen. Det är ingen som sagt det? Vi pratade jämförelser här i tråden och ljudideal som man känner igen. Jag vet inte riktigt vad det här andra kommer ifrån? Om det kommer bara för att jag sagt att vissa saker byggs på annat sätt och kallar det för kvalite så står jag fast vid det.

Det sista kommer av att ditt ljudideal kanske inte är alla andras ljudideal.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-15 at 11:19 sa crillemannen:

Nu tar du väl ändå i så du "skiter" ner dig 😄

 

Det är ju som att säga att alla mickar som baseras på u47 låter dåligt? Jag har flera dyra original mickar men tycker inte man behöver vara så hård. Vintage är i princip alltid bättre. Men endast säg 10%

Är det dåliga kopior så låter dom illa. Väldigt enkelt.
Det borde säga sig självt att man inte kan basera åsikter om originalet på olicensierade kopior, hade det varit sant så hade exempelvis SM57 legat väldigt brunt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan sa van Caine:

Är det dåliga kopior så låter dom illa. Väldigt enkelt.
Det borde säga sig självt att man inte kan basera åsikter om originalet på olicensierade kopior, hade det varit sant så hade exempelvis SM57 legat väldigt brunt till.

Ja om det är dåliga kopior. Ja. Men man kan ju inte säga alla kvalitets kloner är dåliga. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa crillemannen:

Ja om det är dåliga kopior. Ja. Men man kan ju inte säga alla kvalitets kloner är dåliga. 

Det spelar ingen som helst roll, man kan inte säga om en maskin är bra eller inte baserat på något annat än maskinen själv. Har du en riktig Neve du inte gillar? Fair enough, då är det inte din bag. Har du en snåljåps-Neve? Då är det plagiatet du inte gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt så måste inte "dålig översättning" betyda "dåligt ljud". En av mina favorit-compressorer är manley VariMU. Jag äger dock ingen själv, den jag arbetat med finns i en studio jag jobbat i, men jag har Pulse MU som är baserad på den.
Låter de lika? Inte särskilt, faktum är att de bara är ytligt lika till sound & har samma kontroller men är på helt olika nivå, men betyder det att MU är dålig?
Nope. Det betyder att det är en schysst plugin jag verkligen tycker om som påminner om en gammal Manley and that's it. Skulle Manley själva försöka marknadsföra sig via den dock så skulle INGEN pynta ut 50 lapp för den äkta varan, som är på en HELT annan nivå. Samma sak med övrigt Neve, Pultec, och SSL; det finns många som försöker härma dem, men det finns en orsak att de fortfarande går för summor som skulle kunna driva små länder för en ensam box som enbart kan användas ett spår i sänder.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

8 timmar sedan sa van Caine:

Det spelar ingen som helst roll, man kan inte säga om en maskin är bra eller inte baserat på något annat än maskinen själv. Har du en riktig Neve du inte gillar? Fair enough, då är det inte din bag. Har du en snåljåps-Neve? Då är det plagiatet du inte gillar.

Du uttrycker dig bara på ett väldigt tråkigt sätt. 

En bra klon är 90% lik originalet och jag kan påstå genom min egen erfarenhet av kloner och original av andra produkter att man kan ändå dömma ett sound om man gillar själva produkten, klon eller inte.

 

Vissa produkter är ju givetvis lättare och svårare att klona. En neve/preamp är inte svår. 

 

Jag ska dock låna original och göra en follow up. Troligtvis mot mina aml och stam. Det kan vara intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan sa pme:

I ett blindtest så brukar magin försvinna.

Sant! 

 

Det roligaste testet var väl när någon gjorde blind test mellan stradivarius för 20milj mot några av de bästa nybyggda fiolerna. Givetvis hörde ingen skillnad och om jag inte minns fel så föredrogs de nyare fiolerna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...