Jump to content
Annons

Funderar på att köpa studiomonitorer.


gebba

Recommended Posts

Hej! Jag är ny här och har ganska nyligen fått upp intresset för att göra musik ( EDM/Beats i FL).
Jag har en 8" sub+ "hemmabyggda" högtalare i (sluten) låda med:
https://www.hifikit.se/komponenter/hogtalarelement/r2904-700005.html
https://www.hifikit.se/revelator-15w-4531g00.html

 

Jag sitter i ett mindre rum 14kvadrat och funderar på genelec 8040 men de är otroligt dyra.

Det känns som jag har problem runt de lägre frekvenserna  typ 40-250hz kanske.

Vad skulle ni rekommendera att göra 🙂 ?

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Riktiga monitorer är verkligen att rekommendera,  men har gärna kvar de du har nu för att kunna"referenslyssna" mellan mixarna så du hör hur det låter i "vanliga högtalare också. 

Genelec tycker jag över lag är rätt dyra,  men finns många andra bra märken. 

Äger själv ett par KRK Rokit5 5. Minns inte väg jag gav för dom, tror det var 5000:- men hade en reklamation i inbyte.

Hittade detta 

https://m.thomann.de/se/krk_rokit_rp5_g4_bundle.htm?glp=1&gclid=Cj0KCQjwo6D4BRDgARIsAA6uN1-NQFtg6L0spPOunhRGfT9e3IigsMGmBifHwgzD8DBvVSyny5AMlXMaAo1bEALw_wcB

 

Bra pris för 2 st. Monitorer säljes annars styckvis. Går att tweaka för rummet och verkar vara bra i övrigt enligt recensioner och ditt behov (? )😉

Finns många här på forumet som har monitorer att tipsa om. Kolla gärna runt på nätet efter recensioner,  besök musikaffär med musik du lyssnar på och kanske gjort själv och verkligen vet hur de låter. 

Blev förvånad själv första gångerna jag lyssna på några låtar och även via Yotube. Låter lite plattare och allt hörs verkligen..... 

Men hoppas på att du hittar några bra högtalare som passar rummet😉😎👍🤜🤟

Redigerat av vayzeria
Tilägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett par betydligt billigare och neutrala studiomonitorer. Finns ingen anledning att gå på prisklassen ~14.000 kr om du är amatör och det är ditt första par 🙂 såvida du inte är ekonomiskt oberoende!

Blanda inte in din sub i nyförvärvet bara, risken finns att det gör basåtergivningen sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha hs7 har jag med kikat lite på sedan har jag några elac högtalare liggandes jag kanske borde testa med och se om det hjälper något.

Som du beskriver att allt låter plattare och man hör allt är hur jag jag upplever det när jag sitter med mina hörlurar dock blir det jobbigt i längden.

Det är inte bråttom så kanske borde vänta lite till jag är med säker på vad jag behöver egentligen eller kolla blocket och liknande för något billigare till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Veta var du ska ställa högtalarna (sök på ”the flame” på nätet), akustikbehandling och rumkorrigering med eq efter mätning tex sonarworks gör susen. 
Jag gjorde detta för att om jag ska köpa dyra studiomonitorer vill jag få ut allt av dem, visade sig att jag är tillräckligt nöjd med mina krk vxt 6 + adam sub när lyssningen blev optimerad. Det kräver sina uppoffringar dock, ofta sitta långt inne i rummet osv för att få mesta utav systemet , 60cm djup absorbent på bakväggen, heltäckande absorbenter på sidorna 40cm djup från golv till tak. 
Jag är därför av åsikten att fokusera på akustiken innan, det kommer optimera vad du hör nu, men även om du köper studiomonitorer. Speciellt kommer basen bli bättre med allt ovan

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Casper Bjerkehagen said:

Veta var du ska ställa högtalarna (sök på ”the flame” på nätet), akustikbehandling och rumkorrigering med eq efter mätning tex sonarworks gör susen. 

Håller helt med, blev samma visa här efter mätning med Sonarworks. Visade sig att jag var helt nöjd med de monitorer jag redan har

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
56 minutes ago, gebba said:


Är lite inne på dessa men räcker det med att jag kör med RCA till XLR-kontakt för att koppla in dem?
För att slippa köpa till externt ljudkort tänker jag.

Du kan ju testa. I teorin borde det fungera. (En sak som jag skulle sakna är fysisk volymkontroll.)

PS. Du har väl koll på att det angivna priset är per styck? (Så det blir 7800 kr för ett par.)

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minutes ago, gebba said:

https://www.thomann.de/se/krk_v6_serie_4.htm?ref=intl&shp=eyJjb3VudHJ5Ijoic2UiLCJjdXJyZW5jeSI6IjkiLCJsYW5ndWFnZSI6InN2In0%3D

Är lite inne på dessa men räcker det med att jag kör med RCA till XLR-kontakt för att koppla in dem?
För att slippa köpa till externt ljudkort tänker jag.

Klart det räcker. Problemet som kan uppstå är dock att det integrerade ljudkortet läcker signaler från resten av datorn, t ex kan det brusa eller "tjuta" lite i högtalarna när du scrollar sidor, eller att det brusar i takt till hur hårddisken läser/skriver.

Om du tröttnar på dessa småljud får du väl köpa ett externt ljudkort 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, gebba said:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=537652

Jag borde väl också kunna använda den som ett ljudkort/volymkontroll så länge?

Sedan finns volymkontroll på mitt tangentbord.

 

Tanken var att få igång det sedan får jag väl sätta mig in i hur det fungerar med externa ljudkort till högtalarna.


Tack för all hjälp ❤️ !!

Står att den har kostat 29.995 kr, men verkar inte finnas på marknaden längre. Den funkade säkert ypperligt... 🙂

Köp dina XLR-RCA kablar istället och ta det som det kommer tycker jag. Du kan höja och sänka volymen med windowsikonen utan problem 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju min nuvarande förstärkare jag kör med som har inbyggd dac (ljudkort) men den blir också väldigt varm.

Skulle jag kunna köra med windows volymkontroll så har jag ju det via tangentbordet och det är väldigt smidigt.

https://www.thomann.de/se/seetronic_ma3mrf_adapter_3pin_xlr_to_rca.htm

Jag köpte dessa adaptrar bara för jag vet vilka störningar billiga kablar kan ge efter jag köpte rca kablar på biltema...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, gebba said:

Det är ju min nuvarande förstärkare jag kör med som har inbyggd dac (ljudkort) men den blir också väldigt varm.

Skulle jag kunna köra med windows volymkontroll så har jag ju det via tangentbordet och det är väldigt smidigt.

https://www.thomann.de/se/seetronic_ma3mrf_adapter_3pin_xlr_to_rca.htm

Jag köpte dessa adaptrar bara för jag vet vilka störningar billiga kablar kan ge efter jag köpte rca kablar på biltema...

Nu hänger jag inte med riktigt. Du har en dator med Windows. Du har dessutom en nuvarande förstärkare med DAC. Är det den som har RCA-utgångarna, inte datorn?

Hur kopplar du datorn till den nuvarande förstärkaren?

Tänker du koppla nya monitorerna direkt till datorn, eller till förstärkaren?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan sa oioioi:

Nu hänger jag inte med riktigt. Du har en dator med Windows. Du har dessutom en nuvarande förstärkare med DAC. Är det den som har RCA-utgångarna, inte datorn?

Hur kopplar du datorn till den nuvarande förstärkaren?

Tänker du koppla nya monitorerna direkt till datorn, eller till förstärkaren?

 

https://www.asus.com/us/Essence-Hi-Fi-Audio/Xonar_Essence_STX/

Fick det ljudkortet av en kompis för att kunna använda mina hörlurar så jag har kört RCA från det kortet till min förstärkare.

Jag har aldrig ägt några studiomonitorer innan så jag vet inte hur det blir med volym och eventuella störningar men får väl testa mig fram.
 

Det kanske är bra att ha flera högtalare att lyssna på för lite mer referens, tidigare har jag provat att lyssna på låtarna i bilen och ibland låter de helt annorlunda där.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/10/2020 at 7:26 AM, gebba said:

Hej! Jag är ny här och har ganska nyligen fått upp intresset för att göra musik ( EDM/Beats i FL).
Jag har en 8" sub+ "hemmabyggda" högtalare i (sluten) låda med:
https://www.hifikit.se/komponenter/hogtalarelement/r2904-700005.html
https://www.hifikit.se/revelator-15w-4531g00.html

 

Jag sitter i ett mindre rum 14kvadrat och funderar på genelec 8040 men de är otroligt dyra.

Det känns som jag har problem runt de lägre frekvenserna  typ 40-250hz kanske.

Vad skulle ni rekommendera att göra 🙂 ?

 

 

 

Vi har Yamaha HS8 i studion. Det är inget vi ångrar men det gjorde ett litet tapp i plånboken. :(. Men det låter toppen. Vi behöver ingen subba, om man säger så.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera ett externt ljudkort först och främst. kopplat till USB. Ljudkortet i datorn kommer du inte långt med speciellt länge. Du vill oxå undvika förstärkare som färgar ljudet och påverkar mixen.

sen skulle jag i det lilla rummet fundera på ett par 4.5” - 6” högtalare.  Måste du absolut ha en sub så släng in en sån oxå,  men ingen jävel lyssnar väl på musik på det sättet idag.?  Ska du inte ha låten på en klubb så behöver du ingen sub för att mixa i första läget. Den kan du ta sen.

HS7 hade jag ett tag. Lät jättebra tills de inte gjorde det längre. Svåra att mixa med. De har rumsinställningar och så, men hyfsat överprisade i min mening. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Provade att köra med RCA-> xlr adaptrarna och det brusar för mycket idem.

Kommer behöva fixa ljudkort och balanserade kablar för detta ska gå.

 

EDIT: har köpt ljudkort ( Focusrite Scarlett 2i2) och sladdar begagnat.
 

https://www.hifinews.com/content/hrt-music-streamer-ii-£290
Hittade också denna hemma som jag provar o köra med så länge och nu är bruset knappt hörbart.
Min vän vill bygga om mina första högtalare till golvare så får väl se om de kan vara till någon nytta senare med.

 

Nästa projekt blir väl någon form av mindre ljudisolering men jag känner mig ganska nöjd just nu med hur allt låter speciellt om man blandar det med studiolurar/bilen/inear lurara etc.

Det är redan någon form av mindre skumgummi under mina krk v6 och de står på mitt bort men skulle jag behöva mer skumgummi för att dämpa vibrationerna ännu mer?
 

Redigerat av gebba
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nog kontakta krk/thomann och och antagligen lämna tillbaka högtalarna tråkigt nog.

Det brusar fortfarande om mina högtalare efter nytt ljudkort/xlr kablar, bruset finns även kvar HELT utan några xlr/signalkablar också.

Det är inget extremt brus men datorhögtalare från 90-talet hade ju mindre störningar 😛

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brusar lika mycket även när jag kör helt utan kablar.

...Efter att ha läst lite så inser jag att det brusande ljudet är något som finns till viss del på alla aktiva studiomonitorer.

 

Redigerat av gebba
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...