Jump to content
Annons

Kassettdäck med studiokvalité


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Har blivit sugen på att köpa ett kassettdäck till min studio. För att kunna spela in på och föra över äldre inspelningar som jag har på kassettband till datorn. Så jag undrar om det fanns/finns något kassettdäck/spelare som var mer eller mindre standard i studios på den tiden då kassetter fortfarande användes? Som ger så bra inspelnings-kvalité som möjligt. Alla tips på kassettdäck uppskattas. Men jag är ute efter ett så bra som möjligt. Det kanske finns någon här som hade (eller har) kassettdäck i sin studio back in the days som kan tipsa om vad som är bra och vad som bör undvikas.

Tacksam för svar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Ginza skickade reklam om en idag eller var det igår. Annars köp en gammal Yamaha porta eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste aldrig modellbeteckningen, men de bästa kassett-deck jag använt var från Sony &...Pioneer, vill jag minnas. Var noga med att det finns tre tonhuvuden (heads) så att du kan lyssna samtidigt som du spelar in.

Inte helt hundra, men KAN vart en sån här.

D3S_8395-1600.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ginza skickade reklam om en idag eller var det igår. Annars köp en gammal Yamaha porta eller nåt.

Kollade Ginza, men jag har en liknande redan sen tidigare. Nu skulle jag vilja uppdatera till ett mer studio orienterat kassettdäck. Men tack för ditt tips.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste aldrig modellbeteckningen, men de bästa kassett-deck jag använt var från Sony &...Pioneer, vill jag minnas. Var noga med att det finns tre tonhuvuden (heads) så att du kan lyssna samtidigt som du spelar in.

Inte helt hundra, men KAN vart en sån här.

D3S_8395-1600.jpg

Ok. Är det något mer jag bör vara noga med att det finns på däcket, förutom 3 tonhuvuden? För att det ska hålla bästa/studio standard?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quetzalcoatl (oregistrerad)

Nakamichi är ett märke jag vill minnas var populärt. Här är en sådan på Tradera.

http://www.tradera.com/item/170604/283016361/nakamichi-cr-3-i-mycket-fint-skick

Sedan handlar det nog mer om skick när det gäller kassettdäck. Och sedan ska man själv rengöra och avmagnetisera osv. Får en massa hemska flashbacks här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Är det något mer jag bör vara noga med att det finns på däcket, förutom 3 tonhuvuden? För att det ska hålla bästa/studio standard?

Vet faktiskt inte, har haft extremt varierat resultat av de bandare jag testat hittills. Kassetter är ju inte ett professionellt format till att börja med, så det finns inga direkta riktlinjer jag känner till för studiobruk, men rekommenderar att testa bandaren innan köp så du vet vad du får!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre tonhuvuden är alltså för att göra bättre inspelningar. Ska du bara spela upp band och överföra till datorn så behövs det inte.

(Å andra sidan brukar/brukade de bättre kassettdäcken alltid ha tre tonhuvuden, så man kan kanske se det som en indikation på bättre kvalitet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre tonhuvuden är alltså för att göra bättre inspelningar. Ska du bara spela upp band och överföra till datorn så behövs det inte.

(Å andra sidan brukar/brukade de bättre kassettdäcken alltid ha tre tonhuvuden, så man kan kanske se det som en indikation på bättre kvalitet.)

Jaa, på sätt & vis är det ju sant. Med tre tonhuvuden så kan du lyssna på exakt vad du just spelar in samtidigt som du spelar in det, så man kan ställa volymen absolut perfekt för varje inspelning utan att behöva gissa det minsta, men själva kvaliteten förändras ju inte :-)

Tonhuvud ett: raderhuvud. Tonhuvud två: Skrivhuvud (vill minnas även ofta läshuvud i play-modet). Tonhuvud tre: läshuvud i record mode. Kanske i play-mode åsså, minns som sagt inte exakt vad som var kotym där.

Till TS:

Använde faktiskt en sån bandare som mättnads-effekt ett tag, men det blev ganska brutal latency (tar ungefär en halv sekund beroende på decket innan den skrivna signalen kommer från skrivhuvudet till läshuvudet), och de program jag jobbade i då (slutet av 90-talet, en mörk mörk tid i ljudteknikens historia) klarade inte sånt särskilt väl. Nu har jag inget sånt deck längre, men det finns på att-göra-listan.

Ska man använda ett kassettdeck till effekter dock så är bra Noise Reduction & out-of-this-world AD/DA-omvandlare inte bara din bästa vän - det är ofta ett direkt krav om man vill ha bett i grejerna. Även om lofi absolut har sin charm det med :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nakamichi är ett märke jag vill minnas var populärt. Här är en sådan på Tradera.

http://www.tradera.com/item/170604/283016361/nakamichi-cr-3-i-mycket-fint-skick

Sedan handlar det nog mer om skick när det gäller kassettdäck. Och sedan ska man själv rengöra och avmagnetisera osv. Får en massa hemska flashbacks här.

Tack för tipset! Tyvärr är jag mitt i en flytt så jag missade såklart den där auktionen. Vad menar du med hemska flashbacks? 🙂 Hur ofta behövs däcket rengöras och avmagnetiseras? Är det något man kan göra själv?

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa, på sätt & vis är det ju sant. Med tre tonhuvuden så kan du lyssna på exakt vad du just spelar in samtidigt som du spelar in det, så man kan ställa volymen absolut perfekt för varje inspelning utan att behöva gissa det minsta, men själva kvaliteten förändras ju inte :-)

Tonhuvud ett: raderhuvud. Tonhuvud två: Skrivhuvud (vill minnas även ofta läshuvud i play-modet). Tonhuvud tre: läshuvud i record mode. Kanske i play-mode åsså, minns som sagt inte exakt vad som var kotym där.

Till TS:

Använde faktiskt en sån bandare som mättnads-effekt ett tag, men det blev ganska brutal latency (tar ungefär en halv sekund beroende på decket innan den skrivna signalen kommer från skrivhuvudet till läshuvudet), och de program jag jobbade i då (slutet av 90-talet, en mörk mörk tid i ljudteknikens historia) klarade inte sånt särskilt väl. Nu har jag inget sånt deck längre, men det finns på att-göra-listan.

Ska man använda ett kassettdeck till effekter dock så är bra Noise Reduction & out-of-this-world AD/DA-omvandlare inte bara din bästa vän - det är ofta ett direkt krav om man vill ha bett i grejerna. Även om lofi absolut har sin charm det med :-)

Tack för informationen! 🙂 Så om jag gör inspelningar som jag vill föra över på kassett så har jag alltså en fördel av att ha tre tonhuvuden så jag ser hur stark inspelningssignalen är? Ser man inte det om man har ett kassettdäck med två tonhuvuden och VU-mätare eller dioder?

Hur är det med dolby nr? Vad jag har förstått så finns det upp till dolby S som kom i slutet av kassettdäckens era och ska vara den bästa dolby verisionen. Det är väl också att föredra antar jag. Och hur funkar det föresten? Om jag spelar upp ett kassettband med dolby S valt på däcket, blir det bättre ljudkvalitet då? Eller måste inspelningen jag lyssnar på vara inspelad med dolby S också för att få någon nytta av det?

Och hur är det med kassettband? Hur viktigt är det? Om jag har ett bra kassettdäck med tre tonhuvuden och dloby S så antar jag att jag behöver kassettband som är bra också för att få ut bästa kvalitén på ljudet. Eller går det lika bra med vilka kassettband som helst? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quetzalcoatl (oregistrerad)

Tack för tipset! Tyvärr är jag mitt i en flytt så jag missade såklart den där auktionen. Vad menar du med hemska flashbacks? 🙂 Hur ofta behövs däcket rengöras och avmagnetiseras? Är det något man kan göra själv?

Jag är så gammal att jag inte minns så bra längre, men jag minns att man var tvungen att rengöra kassettdäckets vitala delar med speciell rengöringsvätska och tops enligt en viss rutin.

Sedan skulle tonhuvuden mm avmagnetiseras med en defluxer som var en märklig apparat som vibrerade i händerna på en.

Sen har vi detta med bandtrassel. Jag undrar hur många timmar man har suttit och försökt rädda kassettband med den bästa inspelning man har gjort där bandet har trasslat ihop sig på ett sätt som gjorde att man aldrig hörde den inspelningen igen.

Och det är bara början. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så gammal att jag inte minns så bra längre, men jag minns att man var tvungen att rengöra kassettdäckets vitala delar med speciell rengöringsvätska och tops enligt en viss rutin.

Sedan skulle tonhuvuden mm avmagnetiseras med en defluxer som var en märklig apparat som vibrerade i händerna på en.

Sen har vi detta med bandtrassel. Jag undrar hur många timmar man har suttit och försökt rädda kassettband med den bästa inspelning man har gjort där bandet har trasslat ihop sig på ett sätt som gjorde att man aldrig hörde den inspelningen igen.

Och det är bara början. 

Minnen :-)

Isopropanol är vad man brukar använda. Rutinen är väldigt mycket att alltid gnugga topzen i samma riktning som banden går. Detta för att inte eventuella repor ska kunna skada banden när de passerar.

Letar faktiskt efter defluxer just nu. Knepiga att hitta in this day and age...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för informationen! 🙂 Så om jag gör inspelningar som jag vill föra över på kassett så har jag alltså en fördel av att ha tre tonhuvuden så jag ser hur stark inspelningssignalen är? Ser man inte det om man har ett kassettdäck med två tonhuvuden och VU-mätare eller dioder?

Hur är det med dolby nr? Vad jag har förstått så finns det upp till dolby S som kom i slutet av kassettdäckens era och ska vara den bästa dolby verisionen. Det är väl också att föredra antar jag. Och hur funkar det föresten? Om jag spelar upp ett kassettband med dolby S valt på däcket, blir det bättre ljudkvalitet då? Eller måste inspelningen jag lyssnar på vara inspelad med dolby S också för att få någon nytta av det?

Och hur är det med kassettband? Hur viktigt är det? Om jag har ett bra kassettdäck med tre tonhuvuden och dloby S så antar jag att jag behöver kassettband som är bra också för att få ut bästa kvalitén på ljudet. Eller går det lika bra med vilka kassettband som helst? 

[EDIT]

De nada, sånt här är kul :-)

På sätt & vis! Med tre huvuden så kan du höra på inspelningen samtidigt som du spelar in på samma sätt som om du lyssnade efteråt, så du kan slippa oönskad distorsion som skulle kunna dyka upp oväntat utan att tvingas spela in för lågt eftersom du hör den direkt! Vanliga kassettdeck låter dig bara höra in-signalen innan bandet under inspelningen.

Vad gäller Noise Reduction så skulle jag nog faktiskt undvika det om jag inte vet att den som lyssnar har exakt samma system. Det blir brusigare, men alla kan höra det. DBX hade ett bra system för NR åsså, men jag har faktiskt aldrig sett det i praktiken, bara från inspelningar. Ska man använda kassettdecket som en externa effekt inom studion så är dock NR helt fantastisk!

Gällande band så är skillnaden som natt & dag. Bokstavligt talat. Ferro är sämst, men även bäst lämpat för lofi-lekande vid exempelvis saturation och band-ekon. Chrome var det bästa som släpptes innan analoga band slutade utvecklas mer.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Quetzalcoatl (oregistrerad)

Letar faktiskt efter defluxer just nu. Knepiga att hitta in this day and age...

Jag gav bort min till en ung man som inte förstod bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med Dolby är att har man kodat in det på bandet så måste man koda av det vid lyssningen. Har man ställt in allt rätt så ska inte sånt påverka signalen nämnvärt negativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kassettdäck, vad roligt!

På den tiden jag HiFi-nördade och spelade in på kassett så gällde:

triple head - som tidigare beskrivits av van Caine,

dubbel capstan, closed loop - för max stabilitet och minimalt flutter

justerbar input - för att sätta rätt max-volymen

justerbar bias - för att kunna få bästa upplösning vs distorsion när man maxar volymen

HX Pro - som dessutom finjusterar bias beroende på materialet. (Jag har nog aldrig gjort en direkt jämförelse iofs men skulle ändå se till att det finns med).

Den måste självklart klara bandtyperna normal, chrome och metal iv.

Dolby NR B/C - för att det kan behövas ibland.

Förutom de märken som nämnts finns det även några hyfsade Denon. Har kvar min Denon 710 som låg lite högre i consumer-skiktet. Helt ok och har de flesta tekniker. Kände dock igen namnet Nakamichi. Det var väl high-end när det begavs sig tror jag.

Körde många typer av band, normal och chrome men för demo var det Sony Metal XR (Type IV) som gällde. Gav bort sista oöppnade till en polare för några månader sedan som börjat tok-köra kassett igen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kassettdäck, vad roligt!

På den tiden jag HiFi-nördade och spelade in på kassett så gällde:

triple head - som tidigare beskrivits av van Caine,

dubbel capstan, closed loop - för max stabilitet och minimalt flutter

justerbar input - för att sätta rätt max-volymen

justerbar bias - för att kunna få bästa upplösning vs distorsion när man maxar volymen

HX Pro - som dessutom finjusterar bias beroende på materialet. (Jag har nog aldrig gjort en direkt jämförelse iofs men skulle ändå se till att det finns med).

Den måste självklart klara bandtyperna normal, chrome och metal iv.

Dolby NR B/C - för att det kan behövas ibland.

Förutom de märken som nämnts finns det även några hyfsade Denon. Har kvar min Denon 710 som låg lite högre i consumer-skiktet. Helt ok och har de flesta tekniker. Kände dock igen namnet Nakamichi. Det var väl high-end när det begavs sig tror jag.

Körde många typer av band, normal och chrome men för demo var det Sony Metal XR (Type IV) som gällde. Gav bort sista oöppnade till en polare för några månader sedan som börjat tok-köra kassett igen. 🙂

Bra lista! Refreshing memory, den sparar vi inför kommande inköp :-)

Fan, glömde bort Metal-banden... Pinsamt.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Kassettdäck, vad roligt!

På den tiden jag HiFi-nördade och spelade in på kassett så gällde:

triple head - som tidigare beskrivits av van Caine,

dubbel capstan, closed loop - för max stabilitet och minimalt flutter

justerbar input - för att sätta rätt max-volymen

justerbar bias - för att kunna få bästa upplösning vs distorsion när man maxar volymen

HX Pro - som dessutom finjusterar bias beroende på materialet. (Jag har nog aldrig gjort en direkt jämförelse iofs men skulle ändå se till att det finns med).

Den måste självklart klara bandtyperna normal, chrome och metal iv.

Dolby NR B/C - för att det kan behövas ibland.

Förutom de märken som nämnts finns det även några hyfsade Denon. Har kvar min Denon 710 som låg lite högre i consumer-skiktet. Helt ok och har de flesta tekniker. Kände dock igen namnet Nakamichi. Det var väl high-end när det begavs sig tror jag.

Körde många typer av band, normal och chrome men för demo var det Sony Metal XR (Type IV) som gällde. Gav bort sista oöppnade till en polare för några månader sedan som börjat tok-köra kassett igen. 🙂

Tack för det! 🙂 Så om jag har förstått det hela rätt... om jag ska göra inspelningar som jag ska dela eller spela upp på andra system då är det bättre att inte använda sig av någon dolby nr? Utan det bör jag bara använda om jag gör inspelningar som jag endast tänker lyssna på i den anläggningen/kassettdäcket som jag gjort inspelningen på? Hur funkar det med kassettbanden då? Jag antar att om jag gör en ispelning (eller lyssnar) på ett chrome band så sätter jag kassettdäcket i läge chrome, och om jag spelar in/lyssnar på en metal kassett så sätter jag däcket i läge metal? Spelar det någon roll sen om jag tar tex ett metal band och spelar upp det i ett kassettdäck som inte har "metal" som val för kassettinställning? Blir det samma sak som med dolby nr då? Eller har det mindre påverkan på ljudkvaliten?

Om ett kassettdäck har 3 huvuden, dolby b-c (ev s) och val för normal, chrome och metal kan man säga generellt att det är ett bra kassettdäck då? Eller finns det några tillverkare eller modeller som man bör undvika för de har dåligt rykte över lag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog inte några säkra svar på det där. Om du ska använda Dolby NR B/C får du nog testa och avgöra. Var olika för olika band tyckte jag och ja, du behöver ha det när du spelar upp. Ibland var det bättre med lite mer brus än att köra Dolby vill jag minnas. Däremot pilla med Bias det gjorde stor skillnad (hx gjorde säkert sitt också).

Om inte spelaren har autodetect på bandtyp (chrome, metal iv) så behöver du sätta läget rätt, japp.

Tillverkare vete fasen men jag skulle följa råden du fått tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, passar nog inte. Har en platt rem.

Precis som enligt en av kommentarerna: Saknar dock en liknande sats med plattremmar då många äldre kassettdäck använder dessa till kapstandriften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffade ett Sony TC-204SD häromdagen. Kostade mig 50 spänn på loppis. Har inte gjort några tester än men meningen är att jag ska spela in min podd på den (Back up på datorn samtidigt). All för den rätta vintage-känslan. In på band och sedan för jag över inspelningen till datorn och redigerar som vanligt. Jag hoppas att jag ska få till lite LoFi-känsla...

Kommer att testa i ett avsnitt av podden längre fram. Podden handlar om musik och det spelas och pratas en del om musik från första halvan av förra seklet. Jazz, blues och honky tonk. Rykande inaktuell musik.

18927054_10154837293536871_698327037_o.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skaffade ett Sony TC-204SD häromdagen. Kostade mig 50 spänn på loppis. Har inte gjort några tester än men meningen är att jag ska spela in min podd på den (Back up på datorn samtidigt). All för den rätta vintage-känslan. In på band och sedan för jag över inspelningen till datorn och redigerar som vanligt. Jag hoppas att jag ska få till lite LoFi-känsla...

Kommer att testa i ett avsnitt av podden längre fram. Podden handlar om musik och det spelas och pratas en del om musik från första halvan av förra seklet. Jazz, blues och honky tonk. Rykande inaktuell musik.

18927054_10154837293536871_698327037_o.j

Ett sånt där däck borde man väl kunna använda som en sorts mickförstärkare? Tänkte om man skickar in signalen i den (sång, trummor, synth eller vad man nu vill) via line eller mic ingångarna. Och sen drar på gainen så att VU-mätarna står på rött, borde man inte få lite nice analog-dist på signalen då?

Sen tar man in signalen i datorn via däckets line-out.

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nakamichi är ett märke jag vill minnas var populärt. Här är en sådan på Tradera.

http://www.tradera.com/item/170604/283016361/nakamichi-cr-3-i-mycket-fint-skick

Sedan handlar det nog mer om skick när det gäller kassettdäck. Och sedan ska man själv rengöra och avmagnetisera osv. Får en massa hemska flashbacks här.

Jag hade ett Nakamichidäck för länge sen, riktig flott, det gick att spela in bandet live med två line från mixern samt tre mickar, en left en rigth o en mono! Fast det hamnade ju bara på två spår på kassetten. Ljudet var väl bäst av alla däck, men det dåliga var att Nakamichi hade en egen standard på hur spåren låg på tejpen. Så tog man en kassett med bra ljud inspelad på ett annat kassettdäck lät det dåligt uppspelat i Nakamichin. Samma sak om jag spelade in hemma o sen körde kassetten i bilstereon, taskig diskant var det som märktes mest. Kom på att ändra på tonhuvudet i en av bilarna så blev det bättre.

Men har du gamla kassetter du vill köra så välj nåt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hade ett Nakamichidäck för länge sen, riktig flott, det gick att spela in bandet live med två line från mixern samt tre mickar, en left en rigth o en mono! Fast det hamnade ju bara på två spår på kassetten. Ljudet var väl bäst av alla däck, men det dåliga var att Nakamichi hade en egen standard på hur spåren låg på tejpen. Så tog man en kassett med bra ljud inspelad på ett annat kassettdäck lät det dåligt uppspelat i Nakamichin. Samma sak om jag spelade in hemma o sen körde kassetten i bilstereon, taskig diskant var det som märktes mest. Kom på att ändra på tonhuvudet i en av bilarna så blev det bättre.

Men har du gamla kassetter du vill köra så välj nåt annat.

Gissar att tonhuvudena på din Nakamichi behövde trimmas till rätt inställning. Svårt att sälja dyr hifi med felinställda tonhuvuden, all köpemusik skulle låta katastrof på ett Nakamichi däck om det körde en egen standard hur tonhuvudena skulle vara positionerade. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...