Jump to content
Annons

Kassettdäck med studiokvalité


hertingen

Recommended Posts

Om ett kassettdäck har 3 huvuden, dolby b-c (ev s) och val för normal, chrome och metal kan man säga generellt att det är ett bra kassettdäck då?

Såg att jag missat kommentera detta.

Nja, jag skulle säga att de även behöver dubbel capstan closed loop och om det ska spelas in justerbar bias.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gissar att tonhuvudena på din Nakamichi behövde trimmas till rätt inställning. Svårt att sälja dyr hifi med felinställda tonhuvuden, all köpemusik skulle låta katastrof på ett Nakamichi däck om det körde en egen standard hur tonhuvudena skulle vara positionerade. 

Nej, helt fel. De var trimmade till rätt inställning för Nakamichi. Enligt Nakamichi fick man väl ut mer ur tejpen med deras inställning. Ganska korkat. Det där sa ju ingen nånting om när jag köpte däcket som var svindyrt då. Det hade tre huvud så man kunde lyssna direkt vid inspelning. Med de bästa kassetterna var det nästan ingen skillnad på source och tape.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett Nakamichidäck för länge sen, riktig flott, det gick att spela in bandet live med två line från mixern samt tre mickar, en left en rigth o en mono! Fast det hamnade ju bara på två spår på kassetten. Ljudet var väl bäst av alla däck, men det dåliga var att Nakamichi hade en egen standard på hur spåren låg på tejpen. Så tog man en kassett med bra ljud inspelad på ett annat kassettdäck lät det dåligt uppspelat i Nakamichin. Samma sak om jag spelade in hemma o sen körde kassetten i bilstereon, taskig diskant var det som märktes mest. Kom på att ändra på tonhuvudet i en av bilarna så blev det bättre.

Men har du gamla kassetter du vill köra så välj nåt annat.

Det där lät ju inte så roligt. Jag har rätt många gamla kassetter och jag vill ju både kunna lyssna på dom bra/enkelt och smidigt samtidigt som jag vill göra nyare inspelningar som jag vill kunna dela med mig. Och då vill jag ju att dom ska fungera bra på de flesta system. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att jag missat kommentera detta.

Nja, jag skulle säga att de även behöver dubbel capstan closed loop och om det ska spelas in justerbar bias.

Vad innebär dubbel capstan och closed loop? Finns det enkel capstan också och vad är skillnaden isf? Jag har för mig att jag läst någonstans att ett enkelt kassettdäck har bättre kvalitét (både ljud och bygg-mässigt) än ett dubbelt kassettdäck. Stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad innebär dubbel capstan och closed loop? Finns det enkel capstan också och vad är skillnaden isf? Jag har för mig att jag läst någonstans att ett enkelt kassettdäck har bättre kvalitét (både ljud och bygg-mässigt) än ett dubbelt kassettdäck. Stämmer det?

Kan inte alla detaljer men dubbel capstan så har du två drivhjul (ofta samma motor dock) som drar i själva bandet på var sida om huvudena och closed loop gör att dessa spänner bandet rätt och levererar konstant hastighet med bättre precision.

(kan nog va så att är det dual capstan så är det också closed loop)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte alla detaljer men dubbel capstan så har du två drivhjul (ofta samma motor dock) som drar i själva bandet på var sida om huvudena och closed loop gör att dessa spänner bandet rätt och levererar konstant hastighet med bättre precision.

(kan nog va så att är det dual capstan så är det också closed loop)

Ok, då förstår jag. 🙂 Har suttit och kollat runt lite på specar på olika kassettdäck. Det finns ju alla möjliga olika funktioner som känns bra att ha typ "auto calibration" (eller vad det nu heter) som automatiskt ställer in bandet på optimal inspelnings kvalitét. Finns det några funktioner som är mer eller mindre onödiga att ha? Som låter bättre än vad det är? Och är det något man absolut bör undvika att ha på sitt däck?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom de märken som nämnts finns det även några hyfsade Denon. Har kvar min Denon 710 som låg lite högre i consumer-skiktet. Helt ok och har de flesta tekniker. 

Jag var lite inne på Denon tills jag hittade det här: 

One thing that plagues many Denon decks, and often goes without remarks is that many Denon's tend to erase treble tones on playback. This is because of the type of erase head used in many Denon's.

This mainly affects type I tapes, and is irreversible ie. the highs are gone for good.*yikes*

Denon is by no means the only one having this shortcoming (many late 80's early 90's japanese decks have this "feature") but this seems more often to be the case with Denon's than others.

This effect can be as much as -3db at 15KHz after 5 playbacks (the effect slows down after a few playbacks).

Det låter ju inte så kul. Är det något du har märkt av? 

Är det någon som vet om man kan räkna med det här problemet på fler märken/modeller? Låter ju inte så roligt om kvalitén på bandet blir sämre ju oftare man spelar upp det i däcket. Eller är det helt enkelt något man får leva med vad gäller kassettband och kassettdäck?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...