Jump to content
Annons

Studio tipsar – Så volymstark ska din mix vara 2017


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons

Jag läste på om detta för något år sedan och det är intressant ocj det finns exempel på stora artister som släppt volym svaga masters t.ex Beyoncés senaste album. Dock så pratade jag med en masterings tekniker som jobbar på ett rätt känt företag och han kör på som vanligt dvs mer åt -8 RMS om inte kunderna frågor om något annat vilket de inte gör rent generellt. 

Skulle man köra på -12 rms så skulle man ju inte ens behöva limitera mixen, Inget fel i det men jag tror många av mina kunder hade undrat vad jag sysslade med om jag masterade så lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man köra på -12 rms så skulle man ju inte ens behöva limitera mixen, Inget fel i det men jag tror många av mina kunder hade undrat vad jag sysslade med om jag masterade så lågt.

Då är det din uppgift att förklara för dem att det kommer låta bättre när låtarna laddas upp digitalt (och varför det är så). Jag är mycket mån om att föra en diskussion om volym med mina band/artister om de har frågor och det har aldrig varit några problem att mastra till -12 LUFS eller -16 LUFS.

Om du komprimerar hårt i mixen (det är ju en smaksak och delvis genreberoende) så är det möjligt att du inte behöver limitera för att nå -12 LUFS, men "normal" dynamisk musik kräver det i regel.

CD brukar jag däremot pressa upp i volym tills de blir nöjda.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är uppdaterat 2017 ? det verkar vara precis samma artikel som 2016, vad har jag missat? Är det LUFS värdena för tjänsterna som är uppdaterade, fast med samma rekommendation på -12LUFS?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ingen nyhet, det är ett blogginlägg. En gång om året är det högst lämpligt att hålla koll på vilka nivåer som är rimliga att hålla.

I övrigt tackar jag för positiv feedback och pepp och önskar er alla en god fortsättning på 2017.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...