Jump to content
Annons

Nytt Mix-Rum. Ritat av Claes Olsson


crillemannen

Recommended Posts

Hallå,

Jag har skaffat mig en studio partner och i och med det så bestämde jag mig för att bygga ett nytt mixrum där jag kommer sköta mixning och mastering av våra projekt. Rummet är ritat av Claes Olsson --> eora.se som har ritat b.la Top Floor Jacobs nuvarande studio, Jens Bogrens studio etc etc.

Jag är nästan klar så här kommer en uppsjö av bilder!

Först började jag med att skära klossar till 7st!!! 2d Diffusorer. Enligt Claes är det viktigt att få raka kanter på klossarna så vi delade på en 2'8 bräda för att sen skära brädorna i mindre klossar. 4st olika längder och så här såg det ut cirka 950 klossar senare:

20161004_150942.jpg

3 timmar senare och första 2D Diffusorn klar:

20161004_200552.jpg

Cirka 2-3 dagar senare så är alla 7 klara:

20161008_153841.jpg

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Spännande! Ska bli kul att följa detta. Var just iväg och beställde material för att själv bygga såna skylinediffar. 

Min studio blir dock inte efter någon ritning utan bara olika paneler som jag kan flytta runt på. Kommer nog att bygga ut med ett rum till bara för att kunna få ett bra studiorum och då kommer jag nog låta någon rita en vettig lösning åt mig. Tänker att alla paneler kan monteras bättre då. 

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag ser att alla 7 har samma mönster på klossarna. Är det ngt program som beräknat fram slumpmässigheten?

De ska vara så för att vara rätt stämda, så de är inte slumpmässigt placerade alls. 

Oj vi postade samtidigt. 

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Min önskan från början var att inte skruva i väggar osv. Jag kommer inte undan det helt och hållet men jag har byggt portabla basfällor i mdf istället för att skruva 45x95 regel i väggarna plus 3 lager gips som verkar vara standard.

IMG_20161002_185250.jpg

Dessa har jag sen fyllt med isolering. Markskivor är limmade på väggarna:

20161010_164226.jpg

I undre basfällan så sitter det en 30mm mdf skiva infälld. Hålen är 22mm breda. Det har även fogats ialla skarvar för att göra dem så täta som möjligt. 

Redigerat av crillemannen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Basfälla nr.3 vilket kommer stå mot bakre väggen. Här ligger den på rygg. Även den i 19mm mdf. Isolering står luftigt inuti och markskivor är limmade mot väggarna. I öppningen som är vinklad har vi skruvat mdf med olika mellanrum mellan varje spalt öppning.

20161012_131213.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

På basfälla nr.3 ska det stå 2st QRD basfällor. Det är olika djup i spalterna. De är gjorda i 10mm plywood och 70x45 regel ligger i spalterna.  Den är cirka 150x90cm. På bilden fattas under och överlock.

Dessa var inte så svåra att bygga. Vi måttbeställde delarna på Derome och sen var det bara att limma och spika. Jag tror delarna inkl. Maskinavgift gick på cirka 750:-/st gentemot 6000:-/st om jag skulle beställa dem.

20161013_170632.jpg

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att alla 7 har samma mönster på klossarna. Är det ngt program som beräknat fram slumpmässigheten?

De ska vara så för att vara rätt stämda, så de är inte slumpmässigt placerade alls. 

Nej just det, och jag frågade vilket program som gjort beräkningen för att säkerställa slumpmässigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Nej just det, och jag frågade vilket program som gjort beräkningen för att säkerställa slumpmässigheten.

Men det är ju inte slumpmässigt utan snarare en noga uträknad placering. Så inget program har säkerställt slumpmässigheten. Det är en standard placering, så vitt jag vet och en placering som man bygger standardiserade skylinediffar på. Missförstod dig och tolkade det som att du trodde att man slumpade fram ett mönster som borde funka istället för att räkna på en mera exakt konfiguration. 

Finns enklare allround skyliens med. Tror att man räknar på att denna konfiguration funkar så läge som väggen är ett visst antal meter ifrån varandra. Är rummet mindre så kan den sluta att funka, men är rummet tillräckligt stort så går det. Säger inte att det är så, men jag har för mig att jag läste det om just skylinediffar för några år sedan. 

Rätta mig gärna om någon vet att jag har fel. 

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det finns flera olika program som man kan använda på nätet för att beräkna hur man bör kapa och placera stavarna. Har testat lite med dem och får snarlika eller identiska utformanden om man bestämmer ur lång den längsta staven får vara och hur stor plattan  får vara som man limmar stavarna på (alltså hur många stavar man vill använda). 

Här är ett sådant program som man kan leka runt lite med. 

http://www.mh-audio.nl/DiffusorCalculator3.asp?km=100&kl=14&calc=Calculate+Diffuser#result

Redigerat av k9
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På basfälla nr.3 ska det stå 2st QRD basfällor. Det är olika djup i spalterna. De är gjorda i 10mm plywood och 70x45 regel ligger i spalterna.  Den är cirka 150x90cm. På bilden fattas under och överlock.

Dessa var inte så svåra att bygga. Vi måttbeställde delarna på Derome och sen var det bara att limma och spika. Jag tror delarna inkl. Maskinavgift gick på cirka 750:-/st gentemot 6000:-/st om jag skulle beställa dem.

20161013_170632.jpg

Stryk på den med Herdins äkta bets, tex Mahogny eller teak. Blir skitsnyggt och är mkt lätt att stryka på med tex en kökssvamp. Man löser upp pulver i varmvatten bara. Omöjligt att misslyckas.

http://www.herdins.se/betser/herdins-akta-bets__28

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått in basfälla nr.3 och även satt in QRD diffusorerna. Imorgon kommer snickaren och sätter upp 2d molnet. Sen kommer även Claes imorgon och mäter rummet. Spännande och nervöst!!!

20161019_213434.jpg

Att man kan göra basfällor som ser ut så där var helt nytt för mig, Ser ju ganska enkel ut ändå. Kan det vara vettigt att sätta en sån mitt emot monitorsubben?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man kan göra basfällor som ser ut så där var helt nytt för mig, Ser ju ganska enkel ut ändå. Kan det vara vettigt att sätta en sån mitt emot monitorsubben?

Det vita är själva basfällan , det ofärgade iträ är qrd diffusorerna. Jag personligen hade inte byggt något utan att anlita en akustiker. Det finns en stor risk att man bara spenderar en massa pengar på material i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Vill eller måste man bygga allt själv så kan man använda de programmen som finns på nätet med. 

Här är en sida med bland annat olika typer av akustisk paneler och som man kan få hjälp med att beräkna för att bygga själv. 

Självklart så är det bättre att låta en akustiker få stå för räknandet och byggandet. Men för oss som inte tycker att vi har råd att anlita någon så kan det funka med dessa program och bygga själva. Även om det inte blir helt 100% så blir det förmodligen bättre. Blir det sämre så kan man ju bygga om själv och använda samma material utan att det kostar så mycket mer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill eller måste man bygga allt själv så kan man använda de programmen som finns på nätet med. 

Här är en sida med bland annat olika typer av akustisk paneler och som man kan få hjälp med att beräkna för att bygga själv. 

Självklart så är det bättre att låta en akustiker få stå för räknandet och byggandet. Men för oss som inte tycker att vi har råd att anlita någon så kan det funka med dessa program och bygga själva. Även om det inte blir helt 100% så blir det förmodligen bättre. Blir det sämre så kan man ju bygga om själv och använda samma material utan att det kostar så mycket mer. 

Länken försvann!

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes var i studion igår och mätte! Det blev strålande resultat. Diskanten är i princip perfekt men jag har en rätt stor dipp efter 45hz men det är inget jag kan påverka direkt för då det krävs större rumsvolym för att få bukt med det problemet.

Claes vill att jag ska bygga en till QRD fälla och sätta på stativ så jag kan rulla fram den framför dörren men det skjuter jag nog på framtiden. Själva kostnaden för rummet börjar också klarna, det verkar som om att jag hamnar på cirka 15000:- inkl moms. 

20161020_154120_2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer mätningarna:

http://studiohaga.net/Mixrum/Christian%20Svedin%20Nya%20Kontrollrummet.pdf

På 3:e grafen ser ni att  trådarna i princip sitter ihop perfekt, och det skall dem göra. Det är bara låg basen som far iväg men Claes visade några bilder på "ok" rum som såg betydligt värre ut. Och tydligen har jag 100x bättre rum än SVT's nya rum i Stockholm haha!

4:e grafen visar en liten dipp mellan 500-1000khz och det är dörren som skapar den dippen. Går som sagt att åtgärda med en QRD diffusor.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...