Jump to content
Annons

gillar inte basen - tips?


bixop

Recommended Posts

Hej!

Jag gillar låten, och efter ett gott försök till mix måste jag erkänna att jag tycker att basen inte riktigt passar in i mixen/låten. Något spontant tips för att det ska låta bättre? Vad skulle du ha gjort?

Jag är ganska ny på mixning, så om du kommer på något mer konstruktivt tips att pröva förutom basfix så är du välkommen. Att låten inte är på proffsnivå får du leva med, så ha lagom förväntningar.

Lyssna här.

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låten låter najs! Men förstår vad du menar med basen. Skulle nog bara byta ut den helt enkelt, det finns inte mycket utrymme för förändring i ljudet som sitter just nu.

Vad som funkar är en svår fråga och något man får tessta sig fram med, men en fin Moog-bas - sågtand, kanske lite snedstämda oscillatorer, och ett inte för snabbt filter, skulle nog kunna vara mumma!

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Laban. Öppna upp en eq och dippa 800 hz med ett bell- eller peakfilter. Sedan kan du testa att lägga kick och bas på samma buss och dista eller komprimera dom tillsammans för att få dom att sitta ihop lite mer.

Svängig låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Ska ge eq-förslagen ett försök! Att låta en basist spela in bas är tyvärr omöjligt för mig just nu, fortfarande rookie. i framtiden kanske!

Glömde nämna att låten består mest av samples från en låt med ett band som spelar andinsk musik som jag klippt isär och bearbetat lite, melodin är lite annorlunda osv. Förutom det har jag lagt till trum-samples,bas och arrangerat plus lite annat fix.

På återlyssnande! //Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...