JJRockford Postat 19 juli 2016 Postat 19 juli 2016 http://therecordingrevolution.com/2013/05/22/recording-your-band-with-only-one-microphone-video/
k9 (oregistrerad) Postat 20 juli 2016 Postat 20 juli 2016 Ăhmm vart börjar man.. En uppenbar "smygreklam" för Ăpplet och dessutom en vĂ€ldigt religiöst laddat sĂ„ngtext. Dessutom inspelat med dyra instrument i ett akustiskt behandlat rum, vilket ju gör att det blir dyrare Ă€n det verkar. Ska man komma i nĂ€rheten av det ljudet pĂ„ ett billigt sĂ€tt sĂ„ fĂ„r man nog spela in varje del av trumsetet för sig och inte hela setet samtidigt i ett rum med sĂ€mre akustik.
pme (oregistrerad) Postat 20 juli 2016 Postat 20 juli 2016 Ăhmm vart börjar man.. En uppenbar "smygreklam" för Ăpplet och dessutom en vĂ€ldigt religiöst laddat sĂ„ngtext. Dessutom inspelat med dyra instrument i ett akustiskt behandlat rum, vilket ju gör att det blir dyrare Ă€n det verkar. Ska man komma i nĂ€rheten av det ljudet pĂ„ ett billigt sĂ€tt sĂ„ fĂ„r man nog spela in varje del av trumsetet för sig och inte hela setet samtidigt i ett rum med sĂ€mre akustik. LĂ€rdomen Ă€r sĂ„lunda att man ska lĂ€gga pengarna pĂ„ akustik och instrument och inte pĂ„ ljudkort och mikrofoner, Ă€r vi överens?
k9 (oregistrerad) Postat 20 juli 2016 Postat 20 juli 2016 (redigerat) LĂ€rdomen Ă€r sĂ„lunda att man ska lĂ€gga pengarna pĂ„ akustik och instrument och inte pĂ„ ljudkort och mikrofoner, Ă€r vi överens? BĂ„de ja och nej. Beror ju pĂ„ omstĂ€ndigheterna med. Grovt förenklat sĂ„ Ă€r det ju instrumenten som ar viktigast. Men man mĂ„ste ju kunna hantera dem med. Spelar man slarvigt sĂ„ lĂ„ter det slarvigt. Slarvar man med ljudet sĂ„ lĂ„ter det slarvigt. Har man inte ett vĂ€lljudande rum sĂ„ fĂ„r man köra med mindre rumsklang och nĂ€rmicka istĂ€llet. Sedan sĂ„ kan man blanda in en rumsmick som inte lĂ„ter helt 100, bara för att fĂ„ det att lĂ„ta mera naturligt om man vill. Har man ett vĂ€lljudande rum sĂ„ slipper man ju mĂ„nga problem. Men har man sedan inte bra utrustning för att spela in instrumenten och rummet med sĂ„ faller det ju dĂ€r med. det Ă€r ju lĂ€ttare att fĂ„ till ett bra ljud med mickar och preamps som gör sĂ„ att man sĂ€tter ljudet direkt för dĂ„ slipper man sitta och pilla i datorn senare. SjĂ€lvklart sĂ„ vill man ju ha bra instrument, ett bra rum och bra kringutrustning med. Sedan sĂ„ beror det ju pĂ„ vad man gillar för typ av ljudbild och viken typ av musik man jobbar med. SjĂ€lv sĂ„ tycker jag att ljudet i denna video Ă€r sjĂ€llöst och platt. Ăven om det Ă€r snyggt och stĂ€dat sĂ„ blir det för alldagligt och lockar inte mig till att lyssna alls. Samma sak med lĂ„ten i sig, men det Ă€r ju inte vad trĂ„den handlar om. Det viktigaste Ă€r ju att kunna spela instrumenten pĂ„ ett sĂ€tt som passar det man ska spela in. Ju duktigare man Ă€r pĂ„ det desto lĂ€ttare blir resten av inspelningen. Men vet man vad man gillar för ljud sĂ„ kan mickar, ljudkort och mikrofonval göra lika mycket som instrument och akustik. Skulle nog pĂ„stĂ„ att det beror pĂ„ hur man vill jobba med sina inspelningar och hela produktionen. Men mĂ„nga skulle nog tjĂ€na mer pĂ„ att ha ett vĂ€lljudande inspelningsrum med. Men rummen Ă€r ofta dyr i sig dĂ„ man mĂ„ste hyra eller bygga dem innan man ens kan börja att fixa akustiken i dem. SĂ„ man fĂ„ ju anpassa valet av utrustning och akustikbehandling efter behov och förutsĂ€ttningar man faktiskt har. Redigerat 20 juli 2016 av k9
k9 (oregistrerad) Postat 20 juli 2016 Postat 20 juli 2016 (redigerat) Sedan sÄ Àr ju hela mixen i sig sÄ mÀttad med effekter att man inte hör sÄ tydligt exakt hur vÀlljudande dessa prylar de anvÀnder faktiskt Àr. SÄngspÄret lÄter ju allt annat Àn naturligt. Skulle det vara en lÄt som krÀver mer nakenhet och mindre kosmetika sÄ skulle det lÄta helt annorlunda med. TÀnk en lÄt och arrangemang som krÀver ett mera naturtroget ljud, dÄ kanske rÀtt mick och annan utrustning skulle vara viktigare Àn att kunna fÄnga rummet? SjÀlv brukar jag föredra nÀr man mickar nÀrmare instrumenten i de sammanhangen. Och lÄter bli att mÀtta ljudbilden med en massa kompressorer och EQ som dödar dynamiken och stÀller till det med de övertoner som Àr viktiga för att en akustisk gura ska lÄt naturligt. Men det Àr ju Äterigen en smaksak i första hand. Redigerat 20 juli 2016 av k9
k9 (oregistrerad) Postat 20 juli 2016 Postat 20 juli 2016 Men jag fÄr ju erkÀnna att ljudet i videon lÄter proffsigt och passar musikstilen Àven om det inte alls faller mig i smaken.
JJRockford Postat 20 juli 2016 TrĂ„dstartare Postat 20 juli 2016 Kul att du tog dig tid att skriva en ordentlig recension av denna drygt 6 minuter lĂ„nga video. Men skulle det inte kunna rĂ€cka att ta den för vad den Ă€r, ett bevis för att det gĂ„r att gör helt ok produktioner med den nĂ€stan billigaste utrustningen som finns? đ TĂ€nker att videon snarare ska bedömas ur perspektivet huruvida nĂ„got hade blivit bĂ€ttre med dyrare ljudkort och mikrofon. Oj, ditt senaste svar kom ungefĂ€r samtidigt som jag postade mitt đ
vmbr Postat 20 juli 2016 Postat 20 juli 2016 (redigerat) Personligen tycker jag att det dĂ€r lĂ€t ganska trĂ„kigt, men det beror nog mycket pĂ„ att lĂ„ten var riktigt trött och hade ett dĂ„ligt arrangemang. Ăr vĂ€l egentligen ingen nyhet att det gĂ„r att fĂ„ bra resultat med dĂ„lig utrustning, det gĂ„r att göra sĂ„ otroligt mycket med alla pluggar som finns idag. "Don't fix it in the mix" Ă€r nog det mest utdaterade uttrycket som existerar idag. Den som Ă€r duktig kan fixa allt i mixen idag. Redigerat 20 juli 2016 av vmbr
Die Hard (oregistrerad) Postat 20 juli 2016 Postat 20 juli 2016 Hans poÀng brukar vara att inte slÀnga pengar pÄ en massa pluggar och istÀllet köpa hans videos. Jaja, sjÀlvklart vill ha dem istÀllet för en massa pluggtillverkares fickor. Men rÀtt i sak ÀndÄ att det Àr bÀttre lÀgga dem pÄ mixkunskap. Var inte sÄ lÀnge sen nÄgon hÀr pÄstod att hans mixar blev bÀttre med brainworks pluggar, tror jag det var. skrev att det inte Àr pluggar som gör ens mix bÀttre utan ens kunskaper men vÀgrade tro det och att det var pga pluggarna hans mixar blev bÀttre. Marknadsföringens regel ett i sÀljargument, köp vÄra pluggar sÄ fÄr du en proffsmix pÄ köpet.
Jayway Postat 20 juli 2016 Postat 20 juli 2016 Kul och intressant video! Jag gillar "back to basics"-tĂ€nket och tycker faktiskt att de lyckas visa nĂ„got. đ Sen har flera skrivit bra kommentarer och analyser hĂ€r i trĂ„den, men man fĂ„r vĂ€l helt enkelt vĂ€lja vad man vill ta med sig frĂ„n en sĂ„n hĂ€r video. SjĂ€lv tycker jag det Ă€r speciellt intressant att höra trummorna och att se trummisen. Bra trumljud, men jag kan tĂ€nka mig att trummisen spelar bra mycket hĂ„rdare i vanliga fall. Jag gissar att han softar / pet-spelar för att hĂ„lla ett kontrollerat sound som inte blir sĂ„ slamrigt, för att det ska vara lĂ€ttare att fĂ„nga med en mikrofon. Det blir vĂ€ldigt stor skillnad pĂ„ trummornas klang i rummet om man spelar starkt som en "normal" rocktrummis. (Och den dĂ€r crashen till vĂ€nster Ă€r nog flyttad för att fĂ„ rĂ€tt balans i ljudbilden?)
drloop (oregistrerad) Postat 21 juli 2016 Postat 21 juli 2016 (redigerat) Budgetprylar har sedan lÀnge nÀstan samma ljudkvalité som dyrare prylar, tÀnker frÀmst pÄ ADDA och mickpreampar. Grymt för musikskapandet och man kan inte skylla pÄ prylarna om det inte lÄter som man tÀnkt sig. Lite coola nya mickar och bra monitorer Àr inte sÄ dumt att samla pÄ sig. Redigerat 21 juli 2016 av drloop
punkrockdude Postat 21 juli 2016 Postat 21 juli 2016 Imponerande! Jag undrar ocksÄ ifall en mikrofon med till allt gör att det Àr lÀttare att fÄ ett uniformt/balanserat ljud pÄ allt dÄ det inte Àr alldeles för mÄnga paletter (d.v.s. mÄnga olika mikrofiner vilket innebÀr olika ljudkaraktÀrer) iblandade.
k9 (oregistrerad) Postat 22 juli 2016 Postat 22 juli 2016 Imponerande! Jag undrar ocksĂ„ ifall en mikrofon med till allt gör att det Ă€r lĂ€ttare att fĂ„ ett uniformt/balanserat ljud pĂ„ allt dĂ„ det inte Ă€r alldeles för mĂ„nga paletter (d.v.s. mĂ„nga olika mikrofiner vilket innebĂ€r olika ljudkaraktĂ€rer) iblandade. Bara sĂ„ lĂ€nge som rummet funkar bra nog för att fĂ„nga ett helt kit med en mick. Sedans sĂ„ mĂ„ste man spela trummorna vĂ€ldigt kontrollerat med. Skulle det vara en röjjigare lĂ„t eller en trummis som spelar mycket spökslag och anvĂ€nder dynamiken för att fĂ„ olika typer av klanger och ljud ur trummor och cymbaler sĂ„ blir det genast mycket bökigare att spela in och mixa en lĂ„t. KĂ€nns som att jag hellre skulle anvĂ€nda ett digitalt trumset för att fĂ„ mer dynamik och fĂ„ ett intressantare trumspĂ„r Ă€n att anvĂ€nda denna teknik alls. För mig skulle det kĂ€nnas som att det gav en bĂ€ttre förutsĂ€ttning för att fĂ„ mera liv i lĂ„ten, samt att med rĂ€tt trumset och pluggar sĂ„ skulle ju mixen vara supersmidig med. Heal denna lĂ„t Ă€r ju skriven och arrad pĂ„ ett sĂ€tt som ska passa inspelnings tekniken. SjĂ€lv skulle jag nog tröttna pĂ„ att bara kunna spela in pĂ„ detta sĂ€tt rĂ€tt sĂ„ fort dĂ„ det inte skulle passa den musik jag vill spela in till att börja med. För mig Ă€r det ett nödvĂ€ndigt ont att sitta och ratta til ljudet pĂ„ datorn. Ăr mycket roligare att försöka spela in ljudet sĂ„ bra som möjligt frĂ„n början sĂ„ att man slipper sitta vid datorn sĂ„ mycket. DĂ„ fĂ„r man ju mera tid att skriva och spela in andra lĂ„tar med. Men det Ă€r som sagt bara en frĂ„ga om hur man gillar att arbeta och ljudet kan sĂ„klart bli lika bra vilken vĂ€g man nu Ă€n vĂ€ljer av dessa tvĂ„ alternativ.
berch Postat 22 juli 2016 Postat 22 juli 2016 Hela grejen med videon Àr vÀl att visa att det gÄr att fÄ ett ok resultat Àven om man bara har en 1000-kronors mik och ett ljudkort för en par tusen om man har kunskapen att mixa och spela in pÄ rÀtt sÀtt.
k9 (oregistrerad) Postat 22 juli 2016 Postat 22 juli 2016 (redigerat) KĂ€nns som att hela grejen med videon Ă€r att göra reklam för Apel snarare. Ăven det religiösa budskapet gör att jag reagerar lite pĂ„ vad syftet med denna video egentligen Ă€r till att börja med. Men det Ă€r ju inte av intresse för detta forum sĂ„klart. SĂ„ trĂ„den har ju sĂ€kerligen inte postats för att göra reklam eller sprida nĂ„got budskap. Utan bara för att visa pĂ„ en inspelning som lĂ„ter hel ok trots billig utrustning. Det jag skrivit sĂ€ger ju inte emot att det gĂ„r att anvĂ€nda billiga prylar och fĂ„ ett bra resultat. Men det blir missvisande om man samtidigt pĂ„stĂ„r att alla som har en sĂ„dan mick, ljudkort, dator och mjukvara kommer kunna spela in sin musik och fĂ„ ett lika bra resultat med. Men för just denna lĂ„t och i detta rum sĂ„ funkar denna utrustning bra. Vid andra tillfĂ€llen sĂ„ skulle det ju inte funka alls istĂ€llet. Vid andra tillfĂ€llen sĂ„ skulle det kanske varit onödigt dyr utrustning med. Redigerat 22 juli 2016 av k9
MRS8 Postat 22 juli 2016 Postat 22 juli 2016 svĂ„rt för mĂ„nga hĂ€r att acceptera att det gĂ„r att göra bra inspelning med billiga prylar đ
Top Floor Studios Postat 23 juli 2016 Postat 23 juli 2016 NĂ€, aldrig med smör. Eller menade du facepalmen? đ IsĂ„fall bara nĂ€r jag gör den pĂ„ andra...
JohnRick Postat 23 juli 2016 Postat 23 juli 2016 MÄhÀnda en s.k. shameless pun, men denna lÄt (och vÄra övriga) Àr enkom inspelade med en mick - vilket var för sÄng:
van Caine Postat 31 juli 2016 Postat 31 juli 2016 (redigerat) Jaa, för alla vet att enbart de dyrast inspelade lÄtarna blir nÄt bra ;-) ...och den hÀr lÄten var ett strÄlande exempel om det vore sant, den lÀt fan. Rösten var ett skÀmt & trummorna hade blivit kastrerade utan bedövning mitt i puberteten av en sjÀlvlÀrd amatörkirurg med Parkinson. Gitarrerna? Missfoster som blir mobbade av dansbands-ukuleles & lÀngtar efter varma sköna döden att befria dem frÄn smÀrtan av ett helt otroligt missbildat sound. PÄ det dÄliga sÀttet. En duktig musiker/producent kan skapa ett schysst lofi-sound med gamla och enkla prylar, men den hÀr lÄten saknande bÄde tekniken och kompetensen. Jag har hört ett antal amatörproduktioner som lÄtit mycket bÀttre Àn det hÀr. Redigerat 31 juli 2016 av van Caine
van Caine Postat 31 juli 2016 Postat 31 juli 2016 Vem sĂ€ger att det inte gĂ„r? đČ +1 Det Ă€r inte prislappen pĂ„ varje given pryl som avgör om den Ă€r rĂ€tt sak för jobbet eller inte, det Ă€r prylen sjĂ€lv och vad den klarar av som bĂ€st. En sak som anvĂ€nds flitigt hĂ€r exempelvis Ă€r en ombyggd Behringer-mic-amp med ett Telefunker-rör. Kostade inte ens 200:- (röret var dock ganska dyrt) men kan skapa tuffa trasiga effekter :-)
van Caine Postat 31 juli 2016 Postat 31 juli 2016 (redigerat) Jag undrar ocksÄ ifall en mikrofon med till allt gör att det Àr lÀttare att fÄ ett uniformt/balanserat ljud pÄ allt dÄ det inte Àr alldeles för mÄnga paletter (d.v.s. mÄnga olika mikrofiner vilket innebÀr olika ljudkaraktÀrer) iblandade. Nah, blir i princip tvÀrt om. PÄ lÄg nivÄ kommer man inte ifrÄn att alla mickar kommer ha nÄn typ av kraftig karaktÀr och gröt i olika register, och den kommer inte passa allt. Jag har massor av billiga mickar, allt ifrÄn Röde, ADK, och Sennheisers lÄgprisprylar (fÄtt gratis. Enda de klarat av Àr att göra ljudeffekter av billiga skrÀp-leksaker), till lite roligare saker som Line Audio, Shure, och AKG, och de Àr alla vÀldigt begrÀnsade i vad de gÄr att anvÀnda till. GÄr man dÀremot upp en bra bit i pris och köper ett stereopar av exempelvis extremt linjÀra DPA, Shoepps, eller kanske Earthworks, sÄ finns allt dÀr och kan filtreras fram. Dock Àr det just dÀr som skon fortfarande klÀmmer - det kommer ta en hel del tid att fÄ fram det bÀsta ljudet ur en extremt linjÀr inspelning jÀmfört med en mick som faktiskt Àr gjord för ett givet instrument, och man dÀrför fÄr halva jobbet gratis av. Placeringen kan bli meckig ÄssÄ dÄ man fÄr med ljud som ska vÀck och kan distrahera/maskera de frequenser man faktiskt Àr ute efter. I mitt jobb Àr Sennheiser MKH40 nÄgot av en arbetshÀst, Àven om bÄde Schoepps och DPA anvÀnds regelbundet (mitt eget kit bestÄr av ungefÀr 30 mickar just nu men det Àr bara en handfull som anvÀnds nÄgot sÄnÀr regelbundet), men för lÄgbudget skulle jag rekommendera ett grundlÀggande kit pÄ fyra-fem olika typer för olika behov, exempelvis en mer neutral (Line CM3 Àr schysst), en för basigare material, en för ljusare instrument, och sÄ vidare. Redigerat 31 juli 2016 av van Caine
joachime Postat 31 juli 2016 Postat 31 juli 2016 Det Ă€r klart att det gĂ„r att göra bra inspelningar/produktioner/mixar med enkla verktyg. Jag reagerar mest pĂ„ att killen i filmen marknadsför sig sjĂ€lv som erfaren producent. Visst, han Ă€r definitivt ett proffs. Han lever pĂ„ det han gör, det vill sĂ€ga videos om musikproduktion. Men mycket av det han sĂ€ger fĂ„r mig att tĂ€nka att han snarare Ă€r en DIY-snubbe som kommit pĂ„ den smarta idĂ©n att tjĂ€na pengar pĂ„ att dela med sig av sina egna insikter. Vilket Ă„ andra sidan kanske ger ett Ă€nnu ljusare budskap. Du behöver varken proffsprylar eller tio Ă„rs yrkeserfarenhet för att fĂ„ till ett bra resultat. đ Det viktiga Ă€r att ha en bra lĂ„t, bra musiker, och att nĂ„gon har en vision med produkten/produktionen. Sedan Ă€r det trial and error som gĂ€ller. Att aldrig ge upp, utan fortsĂ€tta försöka till dess man uppnĂ„tt visionen. Eller nĂ„got annat, som lĂ„ter minst lika intressant. đ
Casperfren Postat 31 juli 2016 Postat 31 juli 2016 Ăhmm vart börjar man.. En uppenbar "smygreklam" för Ăpplet och dessutom en vĂ€ldigt religiöst laddat sĂ„ngtext. Dessutom inspelat med dyra instrument i ett akustiskt behandlat rum, vilket ju gör att det blir dyrare Ă€n det verkar. Ska man komma i nĂ€rheten av det ljudet pĂ„ ett billigt sĂ€tt sĂ„ fĂ„r man nog spela in varje del av trumsetet för sig och inte hela setet samtidigt i ett rum med sĂ€mre akustik. Smygreklam för behringer ocksĂ„?Och avid, och protools, och graham..?
Casperfren Postat 31 juli 2016 Postat 31 juli 2016 Jag reagerar inte sÄ mycket pÄ videon faktiskt haha, det lÄter vÀl ungefÀr som man kan förvÀnta sig. Kanske lite bÀttre, det Àr ett vÀldigt optimerat sound för budgeten, vilket Àr coolt.
k9 (oregistrerad) Postat 31 juli 2016 Postat 31 juli 2016 (redigerat) Smygreklam för behringer ocksÄ?Och avid, och protools, och graham..? Tycker att Apple loggan Àr det som sticker ut i den videon just för att den förekommer sÄ omotiverat mycket i bild. SjÀlv skulle jag heller inte betala för en mix eller produktion med det resultatet heller. Det lÄter bara bra med tanke pÄ hur han spelat in och mixat. Tar man bort dessa faktorer sÄ lÄter det inte alls bra, bara livlöst och platt, kÀnner jag nÀr jag lyssnar nu igen. Men jag har ju jÀtte svÄrt för denna typ av kristen slÀtstruken smörig popp-rock. Redigerat 31 juli 2016 av k9
drloop (oregistrerad) Postat 1 augusti 2016 Postat 1 augusti 2016 (redigerat) Det Àr ju en trökig lÄt och inte sÄ spÀnnande arrat eller mixat, men grundljudet Àr bra. Det kan man göra mycket bra saker med. Redigerat 1 augusti 2016 av drloop
JJRockford Postat 1 augusti 2016 TrĂ„dstartare Postat 1 augusti 2016 Sammanfattningsvis sĂ„hĂ€r lĂ„ngt; Det folk verkar tycka Ă€r viktigt Ă€r: - Att det Ă€r en bra lĂ„t - Att den Ă€r bra arrad - Att den Ă€r vĂ€l framförd - Att grundljuden Ă€r bra - Att den som mixar och spelar in vet vad hen pysslar med - Rumsbehandling Det som ingen verkar tro skulle förbĂ€ttra lĂ„ten Ă€r att vĂ€lja nĂ„gon annan: - Mikrofon - Preamp - AD/DA - Pluggar - Summering - (Ytterligare saker som inte Ă€r med pĂ„ viktigt-listan men som jag inte kommer pĂ„ just nu) TĂ€nker att det Ă€ndĂ„ Ă€r den viktigast poĂ€ngen/lĂ€rdomen med denna video đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.