Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

Öhmm vart börjar man.. En uppenbar "smygreklam" för Äpplet och dessutom en vĂ€ldigt religiöst laddat sĂ„ngtext. Dessutom inspelat med dyra instrument i ett akustiskt behandlat rum, vilket ju gör att det blir dyrare Ă€n det verkar.

Ska man komma i nÀrheten av det ljudet pÄ ett billigt sÀtt sÄ fÄr man nog spela in varje del av trumsetet för sig och inte hela setet samtidigt i ett rum med sÀmre akustik.

pme (oregistrerad)
Postat

Öhmm vart börjar man.. En uppenbar "smygreklam" för Äpplet och dessutom en vĂ€ldigt religiöst laddat sĂ„ngtext. Dessutom inspelat med dyra instrument i ett akustiskt behandlat rum, vilket ju gör att det blir dyrare Ă€n det verkar.

Ska man komma i nÀrheten av det ljudet pÄ ett billigt sÀtt sÄ fÄr man nog spela in varje del av trumsetet för sig och inte hela setet samtidigt i ett rum med sÀmre akustik.

LÀrdomen Àr sÄlunda att man ska lÀgga pengarna pÄ akustik och instrument och inte pÄ ljudkort och mikrofoner, Àr vi överens?

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

LÀrdomen Àr sÄlunda att man ska lÀgga pengarna pÄ akustik och instrument och inte pÄ ljudkort och mikrofoner, Àr vi överens?

BÄde ja och nej. Beror ju pÄ omstÀndigheterna med.

Grovt förenklat sÄ Àr det ju instrumenten som ar viktigast. Men man mÄste ju kunna hantera dem med. Spelar man slarvigt sÄ lÄter det slarvigt. Slarvar man med ljudet sÄ lÄter det slarvigt.

Har man inte ett vÀlljudande rum sÄ fÄr man köra med mindre rumsklang och nÀrmicka istÀllet. Sedan sÄ kan man blanda in en rumsmick som inte lÄter helt 100, bara för att fÄ det att lÄta mera naturligt om man vill. Har man ett vÀlljudande rum sÄ slipper man ju mÄnga problem. Men har man sedan inte bra utrustning för att spela in instrumenten och rummet med sÄ faller det ju dÀr med. det Àr ju lÀttare att fÄ till ett bra ljud med mickar och preamps som gör sÄ att man sÀtter ljudet direkt för dÄ slipper man sitta och pilla i datorn senare.

SjĂ€lvklart sĂ„ vill man ju ha bra instrument, ett bra rum och bra kringutrustning med. Sedan sĂ„ beror det ju pĂ„ vad man gillar för typ av ljudbild och viken typ av musik man jobbar med. SjĂ€lv sĂ„ tycker jag att ljudet i denna video Ă€r sjĂ€llöst och platt. Även om det Ă€r snyggt och stĂ€dat sĂ„ blir det för alldagligt och lockar inte mig till att lyssna alls. Samma sak med lĂ„ten i sig, men det Ă€r ju inte vad trĂ„den handlar om.

Det viktigaste Àr ju att kunna spela instrumenten pÄ ett sÀtt som passar det man ska spela in. Ju duktigare man Àr pÄ det desto lÀttare blir resten av inspelningen. Men vet man vad man gillar för ljud sÄ kan mickar, ljudkort och mikrofonval göra lika mycket som instrument och akustik. Skulle nog pÄstÄ att det beror pÄ hur man vill jobba med sina inspelningar och hela produktionen.

Men mÄnga skulle nog tjÀna mer pÄ att ha ett vÀlljudande inspelningsrum med. Men rummen Àr ofta dyr i sig dÄ man mÄste hyra eller bygga dem innan man ens kan börja att fixa akustiken i dem. SÄ man fÄ ju anpassa valet av utrustning och akustikbehandling efter behov och förutsÀttningar man faktiskt har.

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Sedan sÄ Àr ju hela mixen i sig sÄ mÀttad med effekter att man inte hör sÄ tydligt exakt hur vÀlljudande dessa prylar de anvÀnder faktiskt Àr. SÄngspÄret lÄter ju allt annat Àn naturligt. Skulle det vara en lÄt som krÀver mer nakenhet och mindre kosmetika sÄ skulle det lÄta helt annorlunda med. TÀnk en lÄt och arrangemang som krÀver ett mera naturtroget ljud, dÄ kanske rÀtt mick och annan utrustning skulle vara viktigare Àn att kunna fÄnga rummet? SjÀlv brukar jag föredra nÀr man mickar nÀrmare instrumenten i de sammanhangen. Och lÄter bli att mÀtta ljudbilden med en massa kompressorer och EQ som dödar dynamiken och stÀller till det med de övertoner som Àr viktiga för att en akustisk gura ska lÄt naturligt.

Men det Àr ju Äterigen en smaksak i första hand.

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat

Men jag fÄr ju erkÀnna att ljudet i videon lÄter proffsigt och passar musikstilen Àven om det inte alls faller mig i smaken.

Postat

Kul att du tog dig tid att skriva en ordentlig recension av denna drygt 6 minuter lĂ„nga video. Men skulle det inte kunna rĂ€cka att ta den för vad den Ă€r, ett bevis för att det gĂ„r att gör helt ok produktioner med den nĂ€stan billigaste utrustningen som finns? 🙂

TÀnker att videon snarare ska bedömas ur perspektivet huruvida nÄgot hade blivit bÀttre med dyrare ljudkort och mikrofon.

Oj, ditt senaste svar kom ungefĂ€r samtidigt som jag postade mitt 🙂

Postat (redigerat)

Personligen tycker jag att det dÀr lÀt ganska trÄkigt, men det beror nog mycket pÄ att lÄten var riktigt trött och hade ett dÄligt arrangemang.

Är vĂ€l egentligen ingen nyhet att det gĂ„r att fĂ„ bra resultat med dĂ„lig utrustning, det gĂ„r att göra sĂ„ otroligt mycket med alla pluggar som finns idag.

"Don't fix it in the mix" Àr nog det mest utdaterade uttrycket som existerar idag. Den som Àr duktig kan fixa allt i mixen idag.

Redigerat av vmbr
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Hans poÀng brukar vara att inte slÀnga pengar pÄ en massa pluggar och istÀllet köpa hans videos. Jaja, sjÀlvklart vill ha dem istÀllet för en massa pluggtillverkares fickor. Men rÀtt i sak ÀndÄ att det Àr bÀttre lÀgga dem pÄ mixkunskap. Var inte sÄ lÀnge sen nÄgon hÀr pÄstod att hans mixar blev bÀttre med brainworks pluggar, tror jag det var. skrev att det inte Àr pluggar som gör ens mix bÀttre utan ens kunskaper men vÀgrade tro det och att det var pga pluggarna hans mixar blev bÀttre. Marknadsföringens regel ett i sÀljargument, köp vÄra pluggar sÄ fÄr du en proffsmix pÄ köpet. :rolleyes:

Postat

Kul och intressant video! Jag gillar "back to basics"-tĂ€nket och tycker faktiskt att de lyckas visa nĂ„got. 🙂

Sen har flera skrivit bra kommentarer och analyser hÀr i trÄden, men man fÄr vÀl helt enkelt vÀlja vad man vill ta med sig frÄn en sÄn hÀr video.

SjÀlv tycker jag det Àr speciellt intressant att höra trummorna och att se trummisen. Bra trumljud, men jag kan tÀnka mig att trummisen spelar bra mycket hÄrdare i vanliga fall. Jag gissar att han softar / pet-spelar för att hÄlla ett kontrollerat sound som inte blir sÄ slamrigt, för att det ska vara lÀttare att fÄnga med en mikrofon. Det blir vÀldigt stor skillnad pÄ trummornas klang i rummet om man spelar starkt som en "normal" rocktrummis.

(Och den dÀr crashen till vÀnster Àr nog flyttad för att fÄ rÀtt balans i ljudbilden?)

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Budgetprylar har sedan lÀnge nÀstan samma ljudkvalité som dyrare prylar, tÀnker frÀmst pÄ ADDA och mickpreampar.

Grymt för musikskapandet och man kan inte skylla pÄ prylarna om det inte lÄter som man tÀnkt sig.

Lite coola nya mickar och bra monitorer Àr inte sÄ dumt att samla pÄ sig.

Redigerat av drloop
Postat

Imponerande! Jag undrar ocksÄ ifall en mikrofon med till allt gör att det Àr lÀttare att fÄ ett uniformt/balanserat ljud pÄ allt dÄ det inte Àr alldeles för mÄnga paletter (d.v.s. mÄnga olika mikrofiner vilket innebÀr olika ljudkaraktÀrer) iblandade.

k9 (oregistrerad)
Postat

Imponerande! Jag undrar ocksÄ ifall en mikrofon med till allt gör att det Àr lÀttare att fÄ ett uniformt/balanserat ljud pÄ allt dÄ det inte Àr alldeles för mÄnga paletter (d.v.s. mÄnga olika mikrofiner vilket innebÀr olika ljudkaraktÀrer) iblandade.

Bara sÄ lÀnge som rummet funkar bra nog för att fÄnga ett helt kit med en mick. Sedans sÄ mÄste man spela trummorna vÀldigt kontrollerat med. Skulle det vara en röjjigare lÄt eller en trummis som spelar mycket spökslag och anvÀnder dynamiken för att fÄ olika typer av klanger och ljud ur trummor och cymbaler sÄ blir det genast mycket bökigare att spela in och mixa en lÄt.

KÀnns som att jag hellre skulle anvÀnda ett digitalt trumset för att fÄ mer dynamik och fÄ ett intressantare trumspÄr Àn att anvÀnda denna teknik alls. För mig skulle det kÀnnas som att det gav en bÀttre förutsÀttning för att fÄ mera liv i lÄten, samt att med rÀtt trumset och pluggar sÄ skulle ju mixen vara supersmidig med.

Heal denna lÄt Àr ju skriven och arrad pÄ ett sÀtt som ska passa inspelnings tekniken. SjÀlv skulle jag nog tröttna pÄ att bara kunna spela in pÄ detta sÀtt rÀtt sÄ fort dÄ det inte skulle passa den musik jag vill spela in till att börja med.

För mig Ă€r det ett nödvĂ€ndigt ont att sitta och ratta til ljudet pĂ„ datorn. Är mycket roligare att försöka spela in ljudet sĂ„ bra som möjligt frĂ„n början sĂ„ att man slipper sitta vid datorn sĂ„ mycket. DĂ„ fĂ„r man ju mera tid att skriva och spela in andra lĂ„tar med. Men det Ă€r som sagt bara en frĂ„ga om hur man gillar att arbeta och ljudet kan sĂ„klart bli lika bra vilken vĂ€g man nu Ă€n vĂ€ljer av dessa tvĂ„ alternativ.

Postat

Hela grejen med videon Àr vÀl att visa att det gÄr att fÄ ett ok resultat Àven om man bara har en 1000-kronors mik och ett ljudkort för en par tusen om man har kunskapen att mixa och spela in pÄ rÀtt sÀtt.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

KĂ€nns som att hela grejen med videon Ă€r att göra reklam för Apel snarare. Även det religiösa budskapet gör att jag reagerar lite pĂ„ vad syftet med denna video egentligen Ă€r till att börja med. Men det Ă€r ju inte av intresse för detta forum sĂ„klart. SĂ„ trĂ„den har ju sĂ€kerligen inte postats för att göra reklam eller sprida nĂ„got budskap. Utan bara för att visa pĂ„ en inspelning som lĂ„ter hel ok trots billig utrustning.

Det jag skrivit sÀger ju inte emot att det gÄr att anvÀnda billiga prylar och fÄ ett bra resultat. Men det blir missvisande om man samtidigt pÄstÄr att alla som har en sÄdan mick, ljudkort, dator och mjukvara kommer kunna spela in sin musik och fÄ ett lika bra resultat med.

Men för just denna lÄt och i detta rum sÄ funkar denna utrustning bra. Vid andra tillfÀllen sÄ skulle det ju inte funka alls istÀllet. Vid andra tillfÀllen sÄ skulle det kanske varit onödigt dyr utrustning med.

Redigerat av k9
Postat

svĂ„rt för mĂ„nga hĂ€r att acceptera att det gĂ„r att göra bra inspelning med billiga prylar 🙂

k9 (oregistrerad)
Postat

Vem sĂ€ger att det inte gĂ„r? đŸ˜Č

drloop (oregistrerad)
Postat

Gött, med smör?

Postat

MÄhÀnda en s.k. shameless pun, men denna lÄt (och vÄra övriga) Àr enkom inspelade med en mick - vilket var för sÄng:

Postat (redigerat)

Jaa, för alla vet att enbart de dyrast inspelade lÄtarna blir nÄt bra ;-)

...och den hÀr lÄten var ett strÄlande exempel om det vore sant, den lÀt fan. Rösten var ett skÀmt & trummorna hade blivit kastrerade utan bedövning mitt i puberteten av en sjÀlvlÀrd amatörkirurg med Parkinson. Gitarrerna? Missfoster som blir mobbade av dansbands-ukuleles & lÀngtar efter varma sköna döden att befria dem frÄn smÀrtan av ett helt otroligt missbildat sound. PÄ det dÄliga sÀttet.

En duktig musiker/producent kan skapa ett schysst lofi-sound med gamla och enkla prylar, men den hÀr lÄten saknande bÄde tekniken och kompetensen. Jag har hört ett antal amatörproduktioner som lÄtit mycket bÀttre Àn det hÀr.

Redigerat av van Caine
Postat

Vem sĂ€ger att det inte gĂ„r? đŸ˜Č

+1

Det Àr inte prislappen pÄ varje given pryl som avgör om den Àr rÀtt sak för jobbet eller inte, det Àr prylen sjÀlv och vad den klarar av som bÀst. En sak som anvÀnds flitigt hÀr exempelvis Àr en ombyggd Behringer-mic-amp med ett Telefunker-rör. Kostade inte ens 200:- (röret var dock ganska dyrt) men kan skapa tuffa trasiga effekter :-)

Postat (redigerat)

Jag undrar ocksÄ ifall en mikrofon med till allt gör att det Àr lÀttare att fÄ ett uniformt/balanserat ljud pÄ allt dÄ det inte Àr alldeles för mÄnga paletter (d.v.s. mÄnga olika mikrofiner vilket innebÀr olika ljudkaraktÀrer) iblandade.

Nah, blir i princip tvÀrt om. PÄ lÄg nivÄ kommer man inte ifrÄn att alla mickar kommer ha nÄn typ av kraftig karaktÀr och gröt i olika register, och den kommer inte passa allt. Jag har massor av billiga mickar, allt ifrÄn Röde, ADK, och Sennheisers lÄgprisprylar (fÄtt gratis. Enda de klarat av Àr att göra ljudeffekter av billiga skrÀp-leksaker), till lite roligare saker som Line Audio, Shure, och AKG, och de Àr alla vÀldigt begrÀnsade i vad de gÄr att anvÀnda till. GÄr man dÀremot upp en bra bit i pris och köper ett stereopar av exempelvis extremt linjÀra DPA, Shoepps, eller kanske Earthworks, sÄ finns allt dÀr och kan filtreras fram. Dock Àr det just dÀr som skon fortfarande klÀmmer - det kommer ta en hel del tid att fÄ fram det bÀsta ljudet ur en extremt linjÀr inspelning jÀmfört med en mick som faktiskt Àr gjord för ett givet instrument, och man dÀrför fÄr halva jobbet gratis av. Placeringen kan bli meckig ÄssÄ dÄ man fÄr med ljud som ska vÀck och kan distrahera/maskera de frequenser man faktiskt Àr ute efter.

I mitt jobb Àr Sennheiser MKH40 nÄgot av en arbetshÀst, Àven om bÄde Schoepps och DPA anvÀnds regelbundet (mitt eget kit bestÄr av ungefÀr 30 mickar just nu men det Àr bara en handfull som anvÀnds nÄgot sÄnÀr regelbundet), men för lÄgbudget skulle jag rekommendera ett grundlÀggande kit pÄ fyra-fem olika typer för olika behov, exempelvis en mer neutral (Line CM3 Àr schysst), en för basigare material, en för ljusare instrument, och sÄ vidare.

Redigerat av van Caine
Postat

Det Àr klart att det gÄr att göra bra inspelningar/produktioner/mixar med enkla verktyg.

Jag reagerar mest pÄ att killen i filmen marknadsför sig sjÀlv som erfaren producent. Visst, han Àr definitivt ett proffs. Han lever pÄ det han gör, det vill sÀga videos om musikproduktion.

Men mycket av det han sÀger fÄr mig att tÀnka att han snarare Àr en DIY-snubbe som kommit pÄ den smarta idén att tjÀna pengar pÄ att dela med sig av sina egna insikter.

Vilket Ă„ andra sidan kanske ger ett Ă€nnu ljusare budskap. Du behöver varken proffsprylar eller tio Ă„rs yrkeserfarenhet för att fĂ„ till ett bra resultat. 🙂

Det viktiga Àr att ha en bra lÄt, bra musiker, och att nÄgon har en vision med produkten/produktionen.

Sedan Àr det trial and error som gÀller. Att aldrig ge upp, utan fortsÀtta försöka till dess man uppnÄtt visionen.

Eller nĂ„got annat, som lĂ„ter minst lika intressant. 😉

Postat

Smygreklam för behringer ocksÄ?Och avid, och protools, och graham..?

Postat

Jag reagerar inte sÄ mycket pÄ videon faktiskt haha, det lÄter vÀl ungefÀr som man kan förvÀnta sig. Kanske lite bÀttre, det Àr ett vÀldigt optimerat sound för budgeten, vilket Àr coolt.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Smygreklam för behringer ocksÄ?Och avid, och protools, och graham..?

Tycker att Apple loggan Àr det som sticker ut i den videon just för att den förekommer sÄ omotiverat mycket i bild.

SjÀlv skulle jag heller inte betala för en mix eller produktion med det resultatet heller. Det lÄter bara bra med tanke pÄ hur han spelat in och mixat. Tar man bort dessa faktorer sÄ lÄter det inte alls bra, bara livlöst och platt,

kÀnner jag nÀr jag lyssnar nu igen. Men jag har ju jÀtte svÄrt för denna typ av kristen slÀtstruken smörig popp-rock.

Redigerat av k9
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det Àr ju en trökig lÄt och inte sÄ spÀnnande arrat eller mixat, men grundljudet Àr bra. Det kan man göra mycket bra saker med.

Redigerat av drloop
Postat

Sammanfattningsvis sÄhÀr lÄngt; Det folk verkar tycka Àr viktigt Àr:

- Att det Àr en bra lÄt

- Att den Àr bra arrad

- Att den Àr vÀl framförd

- Att grundljuden Àr bra

- Att den som mixar och spelar in vet vad hen pysslar med

- Rumsbehandling

Det som ingen verkar tro skulle förbÀttra lÄten Àr att vÀlja nÄgon annan:

- Mikrofon

- Preamp

- AD/DA

- Pluggar

- Summering

- (Ytterligare saker som inte Àr med pÄ viktigt-listan men som jag inte kommer pÄ just nu)

TĂ€nker att det Ă€ndĂ„ Ă€r den viktigast poĂ€ngen/lĂ€rdomen med denna video 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.