Jump to content
Annons

Tips på kompressor till sång


soulpop

Recommended Posts

Hej!

Sitter just nu på en Duet 2, Sm7b samt en Cloudlifter pre-amp (för att driva upp gainen på Sm7b) vilket funkar bra.

Nu är jag lite sugen på att köpa en kompressor att använda vid inspelning och har kollat bl.a. på en Warm Audio wa76.

Är det någon som har någon erfarenhet av den? Samt tror ni att det skulle funka bra med mina andra prylar?

Kan väl tillägga att jag nästan enbart spelar in sång (mestadels pop i någon form) om det nu skulle spela någon roll.

Jag hade väl tänkt att lägga runt 5000 och typ max 7500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ett ypperligt val för sång. Dock släpps en la2a-klon i April som också kan vara något: http://www.warmaudio...products/wa-2a/

Vilken som är bäst för just dig går inte att svara på. Men la2a-n är förmodligen snällare i attityden och dessutom betydligt lättare att ratta.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

WA76 kommer fungera alldeles utmärkt, har en själv och den låter fantastiskt. Eller ja, den låter som en 1176 ska så om man gillar det...

Dock så är såklart LA2A legendarisk på sång.

Dock så kommer den hamna utanför din budget då den verkar landa på 1100-1200 euro då den släpps.

Link to comment
Dela på andra sajter

WA76 kommer fungera alldeles utmärkt, har en själv och den låter fantastiskt. Eller ja, den låter som en 1176 ska så om man gillar det...

Dock så är såklart LA2A legendarisk på sång.

Dock så kommer den hamna utanför din budget då den verkar landa på 1100-1200 euro då den släpps.

Kommer en kort artikel om den i morgon på studio.se - Och listpriset jag fick reda på var 900 dollar.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, listpriset ska vara 899 dollar men Warm Audio har sagt att priset i Euro kommer ligga högre pga valutakursen.

Men om du har fått reda på att det priset gäller även i sverige så är jag den första att gilla det!

Redigerat av pressrec
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slänger även in RNC i frågan. I super nice läget kan den ge väldigt transparent och fin kompression. Jag brukar inte vilja tok-komprimera vid inspelningen utan föredrar en lätt kompressor då. Dock så är ju orginaeln 1176 och la2a båda riktiga klassiker och jag har ingen erfarenhet av WA. Men jag anser att RNC ger mycket för pengarna, speciellt om du vill ha ett transparent sound av kompressorn.

MVH

Anders

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sitter du med för DAW? Precis som PME skriver så kommer du långt med mjukvaru kompressorer.

ISA One från Focusrite alt. Grace Design Model 101 kan vara två vettiga alternativ på hårdvara.

Jag kör Logic Pro X (och ibland Pro tools). Jag har ganska mycket mjukvarupluggar, allt från Waves ( använder ofta CLA-2A, Rvox osv). Lite Softtube-prylar och annat smått. Men nu var jag lite sugen på hårdvara, de finns något som är lite skönt att få ratta lite ibland också och förhoppningsvis blir det schyst 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har införskaffat mig kompressorn nu men är lite osäker på exakt hur jag bör koppla den.

Tänkte Sm7b -> Cloudlifter -> Wa76 -> Duet 2.

Cloudliftern har ingen egen fantommatning utan det gör man via Maestro (programmet som följer med till Duet 2). Men det gör mig också osäker på hur jag ska ställa in.

Har fått för mig att jag ska välja "4+db" och linje istället för "Mic", men då kan jag inte fantommata Cloudliftern.. Eller är det bara att köra på vanlig "Mic" och fantommata som vanligt, tänkte så man inte skadar kompressorn..

Sorry om det är en aning otydligt beskrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...