Jump to content
Annons

respons på idé till kontrollrum, Please!


derfkir

Recommended Posts

Tjena!

Jag har tänkt att bygga mig ett kontrollrum i källaren. Har ett befintligt rum på 6,35x4,16 m. Takhöjd 2,22 m. Alla väggar och tak och golv är av betong.

Har tänkt att ha lyssningen mot ena kortväggen och där bygga in ett fönster och en baskamin till förmån för rejäla bredbandsabsorbenter.

Har fått tag på massor av 2 centimeters akustikplattor (typ nedsänkt tak i kontor) som jag planerar att limma i taket, samt att använda som yta på absorbenter. Absorbenter tänker jag bygga av lite hårdare isolering typ markisolering. Dessa blir fast monterade mot vägg, alltså inte löstagbara delar.

Planerar en 50 cm tjock bredbandsabsorbent på hela den främre och bakre väggen. Dessutom sneddade avsmalnande absorbenter på långväggarna från främre väggen till lyssningsposition.

Även absorbent som lutande tak (moln) från främre vägg till lyssningsposition. Tänker att detta ger en hyfsad RFZ.

På långväggarna i bakre delen av rummet vill jag ha bokhyllor med plats för böcker och diverse krimskrams. Tänker att det kan fungera som någon slags diffuser. Kommer att ha tre fåtöljer, digitaltrumset, ett gäng gitarrer och lite smått och gott i bakre delen av rummet. MEN ljudet ska endast anpassas för mixning, inte inspelning.

Se ritning med både befintligt rum och min plan på bygget.

Jag har browsat nätet efter information och efter det kommit fram till denna plan, men är ganska säker på att någon med mer kunskap om ämnet ser brister och förbättringsmöjligheter, så jag är väldigt tacksam för all respons jag kan få. Både detaljer och/eller helt nya idéer på planlösning.

Mina prioriteter ser i följande ordning ut så här:

1. Minsta möjliga påverkan av rummet på lyssningen. Vill kunna lita på mina mixar. Viktigare än ”bra/njutbart” ljud.

2. Vill helst inte offra mer yta än jag redan avsatt för absorbenterna och bokhyllorna.

3. Hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt. Bygger hellre själv än köper färdigt om funktionen blir densamma. Har en budget på ca 30 000. Går med på att spräcka den om det är absolut nödvändigt för ljudets skull, men inte för endast små eller försumbara förbättringar.

4. Utseende. Inte alls viktigt. Blir det snyggt är det en bonus. Men funktion går före. Är nöjd med att använda de kontorsabsorbenter jag har till ytskikt, om de fungerar akustikt sett.

Mina funderingar just nu är:

Är detta en fungerande plan? Är det något jag har förbisett?

Hur gör jag med golvet? Skulle vilja ha heltäckningsmatta, men har förstått att det är lite no-no med tanke på att den suger upp för mycket höga frekvenser? Blir också extra krångel att lägga laminatgolv pga att det är källare.

Om jag kan avvara 50 cm yta till absorbent på kortsideväggarna, hur använder man det mest effektivt, akustikt sett? Isolering på hela ytan eller tex 40 cm iso och 10 cm luftspalt? Eller klarar jag av att bygga resonerande absorbenter istället? Fattar det som det är lite riskabel akustikt sett, om man inte har 100% koll.

Kan/bör jag ha diffusorer på bakre väggen?

Är tacksam för alla synpunkter jag kan få!

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjocka helt fyllda är det enklaste att bygga och räkna på. Luftspalt går bra om man vill spara lite pengar och ändå behålla hyfsad absorption i samma basfrekvensområde. Vissa resonatorer är lite svårare och behöver ibland stämmas (ställbara funkar så klart) men bra när man inte vill göra åt lika mycket yta och vill komma åt specifikt frekvensområde.

Kolla vad plattorna har för värden och om ytskiktet absorberar eller reflekterar i olika frekvenser.

Att ha så tunna i taket skulle jag definitivt avråda ifrån. Bygg tjockare särskilt i tak framme vid monitorer och mix skulle jag göra.

Heltäckningsmatta går men absorberar som du sa ytterligare samt är svårare att hålla ren. 🙂 Det beror lite på hur dött man tycker är ok och hur mycket övriga ytor absorberar. Vissa gillar det, andra inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack cborg!

Har tänkt ha lutande tak med isolering i håligheten, så det blir tjockt vi monitorerna men tunnare vid lyssningsposition. Är det kanske bättre med ett jämntjockt tak ända fram till lyssningspositionen?

I bakre delen av rummet vill jag inte ta mer av takhöjden 2,22. Högst ett lager till 2 cm plattor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Bumpar upp den här tråden. Har inte kommit igång ännu. Planen är som tidigare, men funderar på att ha diffusorer i taket bakom lyssningsposition och även till viss del på bakre väggen. Framför lyssningsposition är planen fortfarande bredbandsabsorberation

Kommer i så fall de 50 cm tjocka absorbenterna bakom diffusorerna göra nytta i basfrekvenserna eller försvinner deras funktion av att de täcks.

Funderar på att sätta trekantslister i taket som en sorts diffusor. Låter det vettigt? Eller behöver man typ Golden horn eller liknande?

Glad för alla tips jag kan få!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...