Jump to content
Annons

Tips på bra EQ plugg


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag undrar om någon har något tips på en bra eq-plugg. Jag funderar på "FabFilter Pro-Q 2"

men det kanske finns andra som är bättre/billigare men gör samma sak osv.

Vill ha en plugg där jag kan se instrumentets vågform så att jag vet vilka frekvenser instrumentet rör sig inom.

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Jag undrar om någon har något tips på en bra eq-plugg. Jag funderar på "FabFilter Pro-Q 2"

men det kanske finns andra som är bättre/billigare men gör samma sak osv.

Vill ha en plugg där jag kan se instrumentets vågform så att jag vet vilka frekvenser instrumentet rör sig inom.

Tacksam för svar

Fabfilter-Pro-Q 2 är "tyvärr" svårslagen. Andra alternativ är DMG Equilibrium, Air EQ Premium, eller Voxengo Gliss.

Skumma gärna igenom min pluggblogg och se om du hittar något, där finns även ett avsnitt om gratispluggar.

http://bloggar.m3.idg.se

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Fabfilter-Pro-Q 2 är "tyvärr" svårslagen. Andra alternativ är DMG Equilibrium, Air EQ Premium, eller Voxengo Gliss.

Har använt GlissEQ som huvud-eq i många år. Det förändrades när Fabfilter släppte Pro Q2. Den låter inte bättre, men dom har fått in i princip allt man behöver, och i ett smidigt arbetsflöde dessutom. Det jag kan sakna är väl kanske dynamiska filter och någon slags distortion.

Air EQ är trevlig och snygg. Men den erbjuder inte samma smidiga arbetsflöde som Pro Q2. Sedan vet jag inte om jag tycker Character är så speciell. Går att få till likande resultat med Q2.

Har Fabfilter Pro-Q, vad gjorde det värt att uppgradera till Pro-Q2?

Jag använde inte Q lika mycket som jag använder Q2, så jag har lite svårt att hålla isär vad som fanns innan och vad som är nytt. Men utöver det jag nämnt ovan tycker jag autolevel-funktionen är riktigt bra. Det gör det lättare att eq'a i mix utan att sola. Match-funktionen är smidig.

Och sedan finns det en smidig funktion där spektrumanalystorn skapar en kurva som man sedan kan ta tag i och justera. Analysator och eq har liksom tagit ett steg närmare varandra.

Sdan gillar jag det nya läget Natural Phase. Som ett slags mellanting mellan linear och minimum phase.

Och att den erbjduer 96 dB/oct på alla filtertyper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hej,

Jag undrar om någon har något tips på en bra eq-plugg. Jag funderar på "FabFilter Pro-Q 2"

men det kanske finns andra som är bättre/billigare men gör samma sak osv.

Vill ha en plugg där jag kan se instrumentets vågform så att jag vet vilka frekvenser instrumentet rör sig inom.

Tacksam för svar

Det kan vara intressant ibland ha mätare på EQ men inget måste. Sen bör man inte stirra sig blind på den utan lita mer på sina öron. AIREQ är min favorit tillsammans med VMR. Använder inga andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...