Jump to content
Annons

EQ distad rytmelgitarr


Growingart

Recommended Posts

Har ni några frekvenser/områden som ni alltid börjar att utgå från för att lyfta fram eller dra ner när det gäller distad rytmgitarr? Eller varierar det för gitarr och dist med mera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Beror på. Spelar du in med riktig stärkare eller ampsim? I senare fall får man allt som oftast skruva en hel del för att det ska låta bra och få bort både vassa ljudet och LP för fizzen. Ja det senare får man många gånger göra med riktig stärkare också och givetvis hipass. Oavsett vad du använder, ställ in EQ på stärkaren/ampsim så att du slipper göra det i efterhand så lite som möjligt. Om du vill lyfta fram strängattacken lite så höj lite runt 14-16khz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar in med Blackstar förstärkare. Ställer in bra ljud med högtalare och sedan använder jag emulated output (familjen är inte riktigt metalfrälsta). Den är ganska bra. Det blir bättre med EQ i datorn men jag har inte greppat hur jag ska få det superfett. Dubbar och panorerar och så, men EQ i mix är jag mer oerfaren med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är lite intressant också. Jag spelar in ett riff med en ABY-switch och två stärkare. Jag gör ett riff med dämpning med högerhand och tar toner med vänster. Går till left and right channel i ljudkortet. Den till vänster är en rörförstärkare med dess OD och den andra är en transistor med dess OD. Inga delay eller reverb. Är det nivån av OD som gör att det blir skillnad i dynamik? Eller förstärkargrej?

post-37297-0-58424500-1436472999.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

För att få det fett så får inte alla dubbar vara exakt likadana och använda emulerade outputen, använder du cab impulser på det eller bara någon emulerad högtalare från stärkaren? Är det det sista så kan du aldrig få det fetare med att alla filer låter likadant som typ en sm57 riktad mot konen så att säga. Lite olika mikpositioner mellan vänster och höger sida. Lite olika på OD pedal, om du nu använder det, eller olika OD. Allt smått som gör skillnad gör att det blir separation och upplevs som fetare. Sist och inte minst att glömma så gör bas en stor skillnad för att få botten och låta fetare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte duktig nog att dubba ett riff helt exakt. Genom att använda en ABY så blir det två spår från ett riff, som skiljer sig genom att de två går genom två olika stärkare (exemplifierat genom bilden ovan). På dubbningen (när jag inte spelar exakt) så blir det två till. Så de gör det fetare genom olika spel och olika OD.

Sedan kan man göra det ännu mastigare genom EQ. Det är de frekvenserna (lyfta fram eller tona ner) som gör (det mesta) av resten.

Men det är väl som med det mesta. Många test, och köra på med örat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo men som sagt var det blir inte fett av det då dem är exakt likadana. Bara att öva och åter öva tills lite låter lite tightare. Du blir tvungen att lära dig det ändå så det är ingen större idé med att försöka med någon genväg då det inte finns någon. Kanske du som underskattar dig själv? En dubb kan aldrig vara helt exakt ändå och det är inte meningen heller. Däremot kan du använda två olika stärkare och göra ett ljud av det. Det är inte ovanligt. Du använder väl självklart klick när du spelar in?

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är bara att fortsätta träta! Det blir ok. Lite avigt eftersom det är taktvariationer (prog). Jag har två stärkare, fast inte provat satt ihop dem till ett. Bra tips, ska prova. Ja, jag har en click track. Spelar in slask, skickar click + slask till trummis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Börja med att spela in varje gång du övar och börja med enkla riff, typ ACDC aktigt tills det sitter bra dubbat och sen fortsätt med lite svårare tills det sitter osv. Det tar sin tid. Men även den bäste kan ha en dålig dag på jobbet så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så summa summarum, så verkar det inte finnas så många frekvenser som man kan börja utgå från, utan det är olika för varje inspelning.

Hur gör ni då för att hitta frekvenserna att framhäva eller dra ner?

Jag drar nu tillfälligt upp olika frekvenser ashögt, och hittar var det låter riktigt ugly. Vid dessa frekvenser så sätter jag -3 till -6 dB eller nåt med högt Q värde.

Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en klassisk variant, att sätt Q-värdet på en parametrisk EQ till ett ganska högt (=smalt) värde, vrida upp gain ordentligt och sen svepa över ljudet för att hitta frekvenser som en vill få bort.

Här är en bra länk med lite typiska gitarr-frekvenser; http://www.audio-issues.com/music-mixing/guitar-frequency-fixes/

Vad gäller tajtheten så skulle jag vilja påstå att det låter fetare ju tajtare du spelar, så länge du faktiskt gör riktiga dubbar (och inte kopierar spår). Det går dock att fixa det editeringsvägen också. Om du kopierar en tagning kan du dela upp den i lagom stora delar (hur långa beror på låtens tempo) och sen time-stretcha de olika segmenten några millisekunder (att göra spåret längre eller kortare spelar inte så stor roll). Då får du en "tagning" som är väldigt tajt med originalet, men ändå såpass olika att de går att panorera och få stereo-separation.

Det går såklart också att tajta till en tagning. Har du spelat in en helt ren signal (för att köra med ampsims, och inte via förstärkare som du gör nu) går det att klippa upp ett gitarrspår anslag för anslag och sen tajta till genom att flytta/sträcka/förkorta dessa.

Att spela in rent och sen köra ampsims gör också att det blir väldigt enkelt att blanda flera olika förstärkare. Då kan du kopiera upp tagningen (här kan den vara exakt som originalet) och dela upp på flera spår och sen köra olika ampsims på varje spår. En ampsim kan vara med ett ganska rent ljud och tydlig attack, en annan har mycket dist o s v.

I den "analoga världen" har jag själva ofta tyckt att en treble booster gör det där lilla extra på ljudet. En bra distljud får bättre bett, känns luftigare o s v när en lägger in en treble booster innan förstärkaren. Har tyvärr ingen VST-variant på den. Men det går att uppnå liknande effekt med en eq; Det en treblebooster gör är ju att öka signalen i ett givet (lite högre) frekvensområde. Som jag har förstått det gör det att förstärkare slipper dista basfrekvenserna i gitarrsignalen lika mycket (vilket brukar vara det klurigaste att få till).

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det går såklart också att tajta till en tagning. Har du spelat in en helt ren signal (för att köra med ampsims, och inte via förstärkare som du gör nu) går det att klippa upp ett gitarrspår anslag för anslag och sen tajta till genom att flytta/sträcka/förkorta dessa.

Jo visst går det att att sitta med slip editing och tajta till men det är ett för djävulen trist jobb som tar mycket tid. Det är okej med vissa här och var som har kommit in för tidigt/sent men sitta med en hel låt och göra det.... 😏 Det är bättre öva och ha tålamod tills man sätter det bättre. Och framför allt öva på låten ordentligt så kommer det låta klart bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så summa summarum, så verkar det inte finnas så många frekvenser som man kan börja utgå från, utan det är olika för varje inspelning.

Hur gör ni då för att hitta frekvenserna att framhäva eller dra ner?

Jag drar nu tillfälligt upp olika frekvenser ashögt, och hittar var det låter riktigt ugly. Vid dessa frekvenser så sätter jag -3 till -6 dB eller nåt med högt Q värde.

Hur gör ni?

Arrangera låten rätt så löser det en hel del...ju mer instrument ju svårare.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst går det att att sitta med slip editing och tajta till men det är ett för djävulen trist jobb som tar mycket tid. Det är okej med vissa här och var som har kommit in för tidigt/sent men sitta med en hel låt och göra det.... 😏 Det är bättre öva och ha tålamod tills man sätter det bättre. Och framför allt öva på låten ordentligt så kommer det låta klart bättre.

Ja, jag önskar såklart att jag lirade gitarr som t ex Tommy Denander och sen slapp editera 🙂 Men om en sitter och lirar in en låt, märker att det är t ex ett riff som inte sitter riktigt, så är det i alla fall för mig otroligt mycket effektivare (om en utgår från att få en färdig låt så fort som möjligt) att lägga en halvtimme eller timme på att editera än att öva i två veckor. Har väldigt svårt att tro att det på något avgörande sätt skulle påverka slutresultatet.

Men det är säkert olika i olika genres, eller vad folk själva tycker känns viktigt. Har lirat med folk som anser att en i princip ska spela in allt live i studion för att vara säker på att det går att lira live sen.

Själv har jag mer varit av åsikten att en i studio försöker göra låtarna så att de låter så bra det bara går, oavsett vad en kan behöva använda för trix för det. Om en sen ska spela en låt live så får det bli en utmaning där och då. De flesta låtar tål att arras om. Tycker att t ex Queen är ett utmärkt exempel på det. Deras studio-inspelningar hade ju i många fall varit helt omöjliga att återskapa live. Men själv är jag mycket glad att de gett oss så mycket fantastisk studio-musik, plus att de ju också var ett mycket uppskattat live-band (även om låtarna framfördes mycket "råare" än i studion).

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Shit...man måste EQ:a på annat sätt med riktig stärk?!?!

Är du säker på det diehard?

Ampsims är ju digitala och har en massa frekvenser som man behöver ta bort. Sen är de tunnare än en riktig och behöver trixa lite för att få dem lite fetare. Gäller speciellt om det är distat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja, jag önskar såklart att jag lirade gitarr som t ex Tommy Denander och sen slapp editera 🙂 Men om en sitter och lirar in en låt, märker att det är t ex ett riff som inte sitter riktigt, så är det i alla fall för mig otroligt mycket effektivare (om en utgår från att få en färdig låt så fort som möjligt) att lägga en halvtimme eller timme på att editera än att öva i två veckor.

Jo men övar man in den så slipper man förhoppningsvis editera så lite som möjligt och lär sig bli tightare som TS ändå önskar. Säger absolut inte att det är fel att editera. Gör själv det ibland på vissa bitar där det är för stor skillnad. Eller så kan man kopiera och klistra istället för att spara tid och slippa editera. Båda delarna används nog oftare än man tror av band man lyssnar på men hur många som skulle våga erkänna det? Självklart är huvudsaken att man når dit man vill i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag tycker att man ofta måste reducera 1600 och 2000-4000. Kanske boosta lite högre upp för att kompensera. Ofta har riktiga gitarrspår också nån ringig frekvens som man måste döda. Distade gitarrer är ett fan att ha och göra med överlag, tycker jag och jag har nog aldrig blivit 100% nöjd med ett gitarrljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...