Jump to content
Annons

Använder ni färdiga MIDI-trummor i slutproduktion?


rainydays

Recommended Posts

Jag har varit på jakt i snart ett år efter en vettig trummis att jobba med som bor i närheten men jag har börjat ge upp hoppet. Att jobba med någon över nätet kanske skulle kanske fungera men jag tycker det är lite svårt när man inte kan vara i samma rum och testa olika saker tillsammans.

Så, det lutar väl åt att programmera trummor själv istället. Men problemet är att jag inte är en trummis och jag kan inte alls komma på en sån massa intressanta komp och smådetaljer som en duktig trummis kan. Med andra ord blir slutresultatet ganska trist om jag programmerar dem från grunden själv.

Men ofta så kan jag hitta färdiga midi-loopar som fungerar mer eller mindre perfekt i låten och har just dedär små finesserna som jag själv har svårt att få till. Men det bär mig emot att använda dem i slutproduktionen. Just för att tusentals andra sitter med samma loopar hemma och de kanske redan används i hundratals låtar där ute. Känns lite billigt på något vis.

Även om jag vet att de flesta inte skulle känna igen dem så är det ju min känsla i det hela.

Fast å andra sidan varför ska jag sitta och pilla ihop något unikt när jag redan har något som fungerar? Och allt annat i låten är ju helt unikt framfört och inspelat så det är ju bara en liten del av alltihop.

Jag vet inte. Hur tänker ni kring sådant? Använder ni färdiga loopar i låtar utan betänkligheter eller använder ni dem bara till komposition och gör om det "på riktigt" senare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För mig beror det helt på musiken jag gör. Just nu sysslar jag med ganska mycket kött- och potatishårdrock och där måste jag erkänna att jag får till det rätt bra med programmerade trummor men det beror också mycket på att det är väldigt rättfram. Det är inte mycket dynamik i slagen (det är bara banka på) och sen så är jag inte speciellt förtjust i avancerade fills och tycker att det räcker gott med kick/virvelfills och kanske nån fläskig puka att dundra på med. När jag sedan mixar mina demos så känner jag att jag skulle komma undan med det men nu har jag en kanontrummis att tillgå som jag vet kommer ta mina programmerade trummor och ta låten ytterligare en nivå.

Jag har dock suttit med andra låtar där jag inte kan få till ett vettigt trumspel hur mycket jag än sliter mitt hår. Hur jag än försöker så låter det inte rätt. Där någonstans, där jag känner att jag måste analysera trumspelet för mycket och lägga timmar på att försöka programmera trumfillen, tappar jag helt intresset. Då vill jag kunna skita i det och kunna luta mig tillbaka på att jag gör en demo/förprod för att sedan få riktiga trummor.

Någonstans landar det väl i det klassiska "låter det bra, så är det väl bra". 🙂 Jag ska inte sticka under stol med att jag tycker att en bra trummis verkligen tillför till en låt men vissa låtar spelar det kanske mer roll än andra.

Ett tips i denna nya värld av internet är ju att det faktiskt går att hyra in riktigt grymma trummisar online. Jag minns att vi skickade en 2 track till Morgan Ågren för att spela på en ballad och det vi fick tillbaka var helt fantastiskt. Det kan ju vara värt att kolla upp några trummisar vars spel man gillar och kolla vad de tar. Det värsta som kan hända är att de säger att de är dyrt men då har man frågat i a f. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger just nu andra plattan till en snubbe i philadelphia via mitt Yamaha DTX900 och olika samplingsbilbiotek. Han är nöjd hittills och fortsätter kasta låtar. Så även annat löst folk från hufvudstaden, så visst är det gångbart. De betalar mig för spelet - inte vilka verktyg jag använder. Men de föredrar att jag använder just samplingar så skickar jag midifilerna till dem - ghosting n'all. Även exporterade audiofiler givetvis. Går dessvärre inte att replikera medelst musklickningar.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Loopar för min del. Ändrar ofta lite i dem.Oftast tar bort några kickslag eller lägger till,ride istället för hat, etc. Tycker att du ska sluta oroa dig för att det inte låter unikt använda loopar. Det är som ackord,riff på guran. Finns massor av variationer. Oavsett vad man gör kommer det aldrig låta helt unikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meh. Som sagts är det inte mången % som kommer märka någon skillnad. Om du vill vara originellare så testa ta bort eller lägg till något slag varannan takt eller så. Sen hur du mixar det och mixar det i kombination med resten av din egna inspelning kommer också göra det unikt. Lev och fröjdas i teknikens dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll. Låter det bra så låter det bra. Låter det dåligt så låter det dåligt. Verktygen eller arbetsmetoderna för att nå målet, är bara intressant för den som gör musiken - inte för den som lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder loopar och programmerade trummor i låtskrivandet och när jag börjar spela in men aldrig i slutproduktionen. Men det är mest för att jag inte får till det som jag vill ha det med dem. Även om jag använder loopar som är lite off och inte tok-kvantiserat. Saknar alltid lite nerv som jag hittills inte lyckats återskapa i midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...