Jump to content
Annons

Min första hemmastudio and I'm desperate for YOUR help!


bfeocrkny

Recommended Posts

Sådär ja, igår fick jag hem en liten studio och har satt upp den, installerat cubase (LE AI elements 7 står det), microfonen fungerar, jag hör mig själv i hörlurarna och allt är frid och fröjd MEN.......... nu kommer dom frågor varje snille förmodligen hatar att svara på.. dam da dam

1. Hur spelar man in på cubase och hur får man ljud? Jag infogade t.ex en ljudfil med musik och försökte spela upp det men det hördes ingenting. Och så spelade jag in min röst men det hördes inte heller. Provade typ alla möjliga knappar. Hörlurarna var kopplade till den där interface saken och den var kopplad till datorn.... Ursäkta om jag missat en liten detalj.

2. Hur/vart laddar man ner instrumentala låtar från artister om man vill göra covers? Bara youtube? Gratis alltså hehe.

3. Hur går jag till väga om jag vill ha "livebild" samtidigt som jag sjunger? Antingen en kamera med filmfunktion eller iphone.. Typ som här - covers eller remixer ej tillåtet - länk borttagen - läs forumreglerna . Förstår att det bara är att filma samtidigt som jag spelar in, men sen då?? Orginalljudet måste ju bort och bilden måste klippas ihop med studioversionen..

Det var det så länge.. Uppskattar minsta hjälp jag kan få.. Också allmänna tips om cubase 🙂 Anledningen till att jag inte sätter mig ner i lugn och ro och ger det flera dagar är för att jag åker till min stuga om några dagar, där har jag begränsad internetuppkoppling och då vill jag gärna ha så mycket som möjligt på fötterna innan dess så jag kan spela in där! Tack och bock

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju alltid skaffa ett videoredigeringsprogram. Men jag tror att många DAWs har videofunktioner som du efterfrågar.

Det går ju att filma med vad som helst, men jag föredrar att hålla mig till det standardformatet som råder i vår del av världen, dvs 25/50 bilder per sekund. Iphone spelar in i Amerikanskt/Japanskt format (som är 30/60 bilder per sekund). Spelar kanske ingen roll om man laddar upp på nätet, men det kan vara enklare om man vill blanda ihop videosekvenser från olika videokameror, och vill få det att se bra ut.

Ang covers så kanske det finns karaoke-versioner att hitta på tex youtube.

Haken med covers är att du kan få problem med att visa dom. Här på Studio är det inte tillåtet enl reglerna. Spela in egna låtar istället så slipper du problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Angående punk 1

Har du laddat ned drivrutiner till ditt ljudkort? (Med ljudkort menar jag "den där interface saken" )

Har du valt drivrutinen för ditt ljudkort i Cubase?

Mick och lurar är inkopplade i ljudkortet?

Vilket ljudkort har du?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ingenting om cubase. Men om du vill synka video med audio vill du spela in i 48kHz, samt göra en "klappsync". Dvs att du startar inspelningen med både kamera och Mick och klappar en eller två gånger. Sen synkar du ljudspikarna med varandra.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massor av saker, som klappsynk, som kan underlätta. Det blir även mer levande om man klipper ihop med olika kameravinklar, osv.

Denna video filmade jag live på Sugar bar i Stockholm. Jag använde en kamera, en tagning. Sedan synkade jag läpprörelserna med en studioversion av låten jag fick i mp3-format. Videosnuttar användes från resten av spelningen, och soundcheck.

Om nåt verkar bekant så är den mörkhåriga gitarristen med Gibson-gitarren i bakgrunden samma person som vann studiomellon i våras. Dessutom samma sångare.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du saknar ljud... har du gjort alla inställnigar i Cubase under DEVICES i menyn ?

finns fler saker du kanske har missat. Kolla under EDIT/PREFERENCES oxå. Kan vara till stor nytta :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid skaffa ett videoredigeringsprogram. Men jag tror att många DAWs har videofunktioner som du efterfrågar.

Det går ju att filma med vad som helst, men jag föredrar att hålla mig till det standardformatet som råder i vår del av världen, dvs 25/50 bilder per sekund. Iphone spelar in i Amerikanskt/Japanskt format (som är 30/60 bilder per sekund). Spelar kanske ingen roll om man laddar upp på nätet, men det kan vara enklare om man vill blanda ihop videosekvenser från olika videokameror, och vill få det att se bra ut.

Ang covers så kanske det finns karaoke-versioner att hitta på tex youtube.

Haken med covers är att du kan få problem med att visa dom. Här på Studio är det inte tillåtet enl reglerna. Spela in egna låtar istället så slipper du problem.

Daws? Jag ville mest veta hur jag går till väga för att synkronisera ljud och bild, inte vad jag ska spela in med hihi.

Jag gör egna låtar i första hand men vill göra covers också och lägga upp på youtube. Hade ändå inte tänkt lägga upp dom här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående punk 1

Har du laddat ned drivrutiner till ditt ljudkort? (Med ljudkort menar jag "den där interface saken" )

Har du valt drivrutinen för ditt ljudkort i Cubase?

Mick och lurar är inkopplade i ljudkortet?

Vilket ljudkort har du?

Hej, jag har en sån här http://www.thomann.de/se/steinberg_ur22.htm . Mikrofonen och hörlurarna är inkopplade. Det är bara i cubase inte ljud hörs. Drivrutiner? Där har vi kanske något. Hur fixar man det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du saknar ljud... har du gjort alla inställnigar i Cubase under DEVICES i menyn ?

finns fler saker du kanske har missat. Kolla under EDIT/PREFERENCES oxå. Kan vara till stor nytta :-)

Likt förbannat har jag ju inte gjort något med inställningarna i cubase utan bara försökt spela in på en gång hehe. Vad är det man ska fixa för att få ljud? Ska gå in där och kolla om jag ser något så återkommer jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ingenting om cubase. Men om du vill synka video med audio vill du spela in i 48kHz, samt göra en "klappsync". Dvs att du startar inspelningen med både kamera och Mick och klappar en eller två gånger. Sen synkar du ljudspikarna med varandra.

Okej, tack. Nu blev det dock mycket nytt. 🤪😊 Vad är 48kHz och klappsync? Klappa en eller två gånger? Synka ljudspikarna? Vet du om man kan göra detta i cubase eller behövs det något annat program?

Link to comment
Dela på andra sajter

...Cubase är ett DAW och har säkert videofunktioner, om jag minns rätt. Man lägger bild och ljud-spår så nära som man kan med handklapp, vågformsspikar, ... Man får se vad ens program erbjuder, och sedan justera nån tiondels sekund fram och tillbaka.

En klappsynk borde vara att man gör en visuell och en ljudlig markering samtidigt så man har nåt att justera separat video och ljud.

48kHz har väl varit ljudstandard på video men kanske är överkurs att veta.

En kamera som enl manual klarar att filma med massor av format, och verkar smidig. Finns bla på Teknikmagasinet, men här är en länk till en musik-bundle av GoPro Hero3+ black edition där adapter för ljudkabel ingår:

http://www.dlxmusic.se/Product/product.aspx?id=355384

En tanke bara ang covers... Det finns massor av coverinspelningar på tuben. Att ladda ner originalljudet och bara sjunga kan bli trist. Man måste sjunga minst lika bra som originalet för att tillföra nåt, om man inte bara vill visa hur bra man är för att erbjuda sin röst. Prova annars istället att göra en egen tolkning. Tex göra en balad av en hårdrockslåt eller nåt liknande som kontrasterar originalet

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har du installerat alla drivrutiner som man ska, så kan det vara den enkla detaljen att klicka på ikonen med en högtalare (som heter monitor när du hoovrar musen över den) på det tilltänkta spåret, så att du får medhörning.

Redigerat av John Doe
Link to comment
Dela på andra sajter

På ljudkortet har du en liten ratt som heter "Mix". Denna vill man oftast ha full till höger, alltså "DAW", vilket betyder att det ljud man lyssnar på i sina hörlurar/monitors är det ljud som kommer från datorn (DAW, ditt musikprogram). Är den vriden åt "Input" så går ingångens, i ditt fall mikrofonens, ljud att gå direkt till utgången, dina hörlurar. Har du den alltså fullt åt "Input" så kommer du inte att få något ljud alls från datorn och musikprogram oavsett vilka inställningar du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...