Jump to content
Annons

Hur spelar ni in gitarr?


Robol

Recommended Posts

Tjena!

Jag tÀnkte bara höra med er hur ni spelar in gitarrer pÄ bÀsta sÀtt.

För tillfÀllet spelar jag bara in med en line 6 ux1 nÀr jag ska spela in torrt och en line 6 pod hd500x nÀr jag ska spela in med effekter.

Är det stor skillnad att micka upp en förstĂ€rkare? Jag spelar mest in med mitt band, sen skickar vi ivĂ€g det till en annan som mixar och mastrar det.

Har hört att det ska vara bÀttre att micka upp och anvÀnda en DI-box, men har vÀldigt lite kunskap om det..

BerĂ€tta gĂ€rna hur ni gör sĂ„ blir jag glad 🙂

Spelar för övrig ganska "tung" musik.. typ metalcore/hardcore.

Tack pÄ förhand!

Robin

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Tchena !

Jag kör oftast via ljudkort och tillsamman med Ampltube som Àr

simulerad förstÀrkareprogram, men för det mesta blir det Revalvers

ampsimulator dÀr jag kan faktisk vÀlja IR- högtalare som jag tycker ger riktigt fint och naturtroget sound. Bli mindre jobb nÀr jag skall mixa sedan, dÄ jag Àr vÀldigt nöjd med hur det lÄter med denna simulator.

DI-box Àr ju kanon OM man mÀrker kanske vid mixning att man inte Àr nöjd med hur gitarren lÄter, dÄ kan man Àndra ljudet med den "rena" DI signal man har spelat in, och pÄ sÄ sÀtt rÀdda och rÀtta till det man inte Àr nökd med utan att behöva spela in gitarren pÄ nytt =)

LĂ„ter det vettigt det jag skrev ? ;-P

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har du en riktig stÀrkare som du Àr nöjd med sÄ ska du sjÀlvklart anvÀnda den istÀllet. Podden kan du anvÀnda för att spela in idéer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gitarren rakt in i ljudkortet, sen vÀljer jag ibland presets i först och frÀmst Overloud TH2, EZ mix Classic amps, Amplitube, Revalver light version, Guitar rig.... sen nÀr det börjar likna nÄgot gör jag försiktiga modifieringar efter mitt eget tycke!

Henric

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fördelen med att köra gitarren rakt in i ljudkortet Àr att du riskera aldrig att "mÄla in dej i ett hörn"

Henric

NÀ det enda man riskerar Àr trÄkiga,platta ljud med ampsims. :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Finns ett mellanting med: köra split pÄ signalen frÄn gitarren.

1 signal in i stÀrkaren, micka upp och skicka till mickförstÀrkare, ljudkort och in i datorn.

Andra signalen, rakt in i ljudkortets Hi-Z, rent ljud. Spelas in pÄ tvÄ separata kanaler i DAW.

Rena signalen kan anvÀndas för att re-ampa med vilken stÀrk eller ampsim man vill i efterhand, Àven ens egna stÀrk. Lite mer omstÀndigt, men det gÄr ju.

Revalver light version ...

Revalver Light? Har dom en LE version? MÄste jag helt ha missat. Hittar den inte pÄ deras hemsida ..... Redigerat av Signia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

VĂ€ntade bara pĂ„ att nĂ„gon skulle sĂ€ga Kemper. Har gjort det flera gĂ„nger att jag överlĂ„ter det till andra att göra det. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Öh, va? đŸ˜Č Det gĂ„r vĂ€l fortare att starta kemper Ă€n att byta ut sladden till ljudkortet och sitta och ladda in amplitube i DAW.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kör el-guran genom min PodXT in i ljudkortet. Finns Àven stÀrkar/högtalarsimulator i Logic/Guitar Rig som jag kommer att testa. Blir jag nöjd kanske det Àr dags att pensionera podden ; )

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tycker det Àr enkelt att skruva till ganska bra ljud genom att köra line-in. men det finns nÄgot som jag inte kan sÀtta fingret pÄ riktigt som skiljer att spela pÄ en riktig stÀrkare frÄn att lajna, nÄgonting med hur ljudet svarar nÀr man spelar. Àven om jag kanske inte fÄr lika snyggt ljud pÄ min enwattskombo med en sm57a framför som i vissa ampsims sÄ föredrar jag att köra pÄ det gamla hederliga sÀttet. kemper har jag aldrig testat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det finns nÄgot som jag inte kan sÀtta fingret pÄ riktigt som skiljer att spela pÄ en riktig stÀrkare frÄn att lajna, nÄgonting med hur ljudet svarar nÀr man spelar. Àven om jag kanske inte fÄr lika snyggt ljud pÄ min enwattskombo med en sm57a framför som i vissa ampsims

Kanske en analog amp med cabmsimulator i datorn funkar bra i sĂ„ fall? Inte för jag vill pusha för digitalt jĂ€mt, utan bara för att vĂ€cka tanken ... eller nĂ„t 🙂

Hört av flertalet gitarrister att de digitala preamp/cab kombinationer som ger bÀst spelkÀnsla Àr Magix Vandal och Axe FX (ej frÄgat runt om Kemper, Àn) tack vare att dom Àr modellerade pÄ rÀtt specifika sÀtt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Just nu tvÄ TSM mickar Ätta kopplade ca 40 cm frÄn min gura en mot stalket och en mot tolfte bandet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack sÄ hemskt mycket för alla svar! Har kollat in det mesta och fastnade för Kemper. Dock kostar ju dom en hel del..

Funkar en Kemper lika bra live som till inspelning? Ingen som testat pÄ Eleven rack?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...

Som du mÀrker Àr det rÀtt olika svar beroende pÄ vem som svarar och vad de anvÀnder inspelningen till.

SjÀlv, som keyboardist och lÄtskrivare, har jag aldrig anvÀnt förstÀrkare utan enbart multieffekter samt senare pluggar i datorn.

Först sista Äret har jag börjat spela gitarr pÄ lite mer allvar och i samband med det köpt pÄ mig nÄgra rörstÀrkare. Det har helt förÀndrat hur jag arbetar med gitarr. Nu spelar jag bara in via en förstÀrkare med nÄgra olika mickar.

Det jag gjorde tidigare var endast i demosyfte och en "riktig" gitarrist spelade alltid in med egen stÀrkare efterÄt, men nu lÀgger jag det oftast sjÀlv för en slutprodukt.

För mig finns det nÄgot frigörande i att inte ratta pÄ gitarrljudet och testa förstÀrkarmodeller och ljudet Àr lÄngt bÀttre Àn det var tidigare, mer luft pÄ nÄgot sÀtt.

SÄ det finns inget rÀtt eller fel, bara vad som funkar för dig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...