Jump to content
Annons

Hur spelar ni in gitarr?


Robol

Recommended Posts

Tjena!

Jag tänkte bara höra med er hur ni spelar in gitarrer på bästa sätt.

För tillfället spelar jag bara in med en line 6 ux1 när jag ska spela in torrt och en line 6 pod hd500x när jag ska spela in med effekter.

Är det stor skillnad att micka upp en förstärkare? Jag spelar mest in med mitt band, sen skickar vi iväg det till en annan som mixar och mastrar det.

Har hört att det ska vara bättre att micka upp och använda en DI-box, men har väldigt lite kunskap om det..

Berätta gärna hur ni gör så blir jag glad 🙂

Spelar för övrig ganska "tung" musik.. typ metalcore/hardcore.

Tack på förhand!

Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tchena !

Jag kör oftast via ljudkort och tillsamman med Ampltube som är

simulerad förstärkareprogram, men för det mesta blir det Revalvers

ampsimulator där jag kan faktisk välja IR- högtalare som jag tycker ger riktigt fint och naturtroget sound. Bli mindre jobb när jag skall mixa sedan, då jag är väldigt nöjd med hur det låter med denna simulator.

DI-box är ju kanon OM man märker kanske vid mixning att man inte är nöjd med hur gitarren låter, då kan man ändra ljudet med den "rena" DI signal man har spelat in, och på så sätt rädda och rätta till det man inte är nökd med utan att behöva spela in gitarren på nytt =)

Låter det vettigt det jag skrev ? ;-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har du en riktig stärkare som du är nöjd med så ska du självklart använda den istället. Podden kan du använda för att spela in idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren rakt in i ljudkortet, sen väljer jag ibland presets i först och främst Overloud TH2, EZ mix Classic amps, Amplitube, Revalver light version, Guitar rig.... sen när det börjar likna något gör jag försiktiga modifieringar efter mitt eget tycke!

Henric

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fördelen med att köra gitarren rakt in i ljudkortet är att du riskera aldrig att "måla in dej i ett hörn"

Henric

Nä det enda man riskerar är tråkiga,platta ljud med ampsims. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett mellanting med: köra split på signalen från gitarren.

1 signal in i stärkaren, micka upp och skicka till mickförstärkare, ljudkort och in i datorn.

Andra signalen, rakt in i ljudkortets Hi-Z, rent ljud. Spelas in på två separata kanaler i DAW.

Rena signalen kan användas för att re-ampa med vilken stärk eller ampsim man vill i efterhand, även ens egna stärk. Lite mer omständigt, men det går ju.

Revalver light version ...

Revalver Light? Har dom en LE version? Måste jag helt ha missat. Hittar den inte på deras hemsida ..... Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Väntade bara på att någon skulle säga Kemper. Har gjort det flera gånger att jag överlåter det till andra att göra det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Öh, va? 😲 Det går väl fortare att starta kemper än att byta ut sladden till ljudkortet och sitta och ladda in amplitube i DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör el-guran genom min PodXT in i ljudkortet. Finns även stärkar/högtalarsimulator i Logic/Guitar Rig som jag kommer att testa. Blir jag nöjd kanske det är dags att pensionera podden ; )

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det är enkelt att skruva till ganska bra ljud genom att köra line-in. men det finns något som jag inte kan sätta fingret på riktigt som skiljer att spela på en riktig stärkare från att lajna, någonting med hur ljudet svarar när man spelar. även om jag kanske inte får lika snyggt ljud på min enwattskombo med en sm57a framför som i vissa ampsims så föredrar jag att köra på det gamla hederliga sättet. kemper har jag aldrig testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns något som jag inte kan sätta fingret på riktigt som skiljer att spela på en riktig stärkare från att lajna, någonting med hur ljudet svarar när man spelar. även om jag kanske inte får lika snyggt ljud på min enwattskombo med en sm57a framför som i vissa ampsims

Kanske en analog amp med cabmsimulator i datorn funkar bra i så fall? Inte för jag vill pusha för digitalt jämt, utan bara för att väcka tanken ... eller nåt 🙂

Hört av flertalet gitarrister att de digitala preamp/cab kombinationer som ger bäst spelkänsla är Magix Vandal och Axe FX (ej frågat runt om Kemper, än) tack vare att dom är modellerade på rätt specifika sätt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Just nu två TSM mickar åtta kopplade ca 40 cm från min gura en mot stalket och en mot tolfte bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack så hemskt mycket för alla svar! Har kollat in det mesta och fastnade för Kemper. Dock kostar ju dom en hel del..

Funkar en Kemper lika bra live som till inspelning? Ingen som testat på Eleven rack?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Som du märker är det rätt olika svar beroende på vem som svarar och vad de använder inspelningen till.

Själv, som keyboardist och låtskrivare, har jag aldrig använt förstärkare utan enbart multieffekter samt senare pluggar i datorn.

Först sista året har jag börjat spela gitarr på lite mer allvar och i samband med det köpt på mig några rörstärkare. Det har helt förändrat hur jag arbetar med gitarr. Nu spelar jag bara in via en förstärkare med några olika mickar.

Det jag gjorde tidigare var endast i demosyfte och en "riktig" gitarrist spelade alltid in med egen stärkare efteråt, men nu lägger jag det oftast själv för en slutprodukt.

För mig finns det något frigörande i att inte ratta på gitarrljudet och testa förstärkarmodeller och ljudet är långt bättre än det var tidigare, mer luft på något sätt.

Så det finns inget rätt eller fel, bara vad som funkar för dig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...