Jump to content
Annons

Skadligt att dista en analog mixer?


Halkbi

Recommended Posts

En kort fråga gällande att överstyra ingångsstegen i en analog mixer:

Är det direkt skadligt för mixern att låta ingångsstegen klippa? Jag har börjat göra lite elektronisk musik utanför datorn och tycker att min trummaskin har en del att tjäna på att överstyra mixerns ingångssteg något. Bara i ingångssteget alltså, övriga nivåer hålls på lämplig nivå.

Jag har bara fått lära mig att klippta signaler (=likström) inte är bra för högtalarelement, men aldrig att man behöver oroa sig för mixern. Spontant får man ju intrycket att man bör undvika den typen av överstyrning för att skydda mixerns hårdvara, men handlar det egentligen bara om att bibehålla ett rent ljud/skydda högtalarna? Även om det (enligt mina öron) låter lite bättre överstyrt så vill jag ju inte sabba mixern bara för det.

Kan någon reda ut detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det händer inget med mixern oavsett hur mycket du överstyr (annat än att du får mycket dist förstås), men om du får ut väldigt kraftig dist, så kan diskantelementen i högtalarna ligga i riskzonen...

Link to comment
Dela på andra sajter

I bland brukar jag dista munspel direkt i mixern, det blir nästan lika bra som att blåsa bluesmunspel genom en rör gitarrförstärkare. Jag drar ner på bas o diskant, höjer midden o sist gainen så det lyser rött så fort jag tutar i micken. Ingen mixer har tagit skada av det vad jag vet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara fått lära mig att klippta signaler (=likström) inte är bra för högtalarelement,

klippta signaler liknar snarare squarewave och har rikare övertonsinnehåll,

men likströms komponent finns bara om medelvärdet över tid inte är noll.

(onödigt förtydligande?)

Link to comment
Dela på andra sajter

är du 100% säker på det claes?

inte för att jag tror det är nån överhängande risk att göra det då å då men konstant kraftig överstyrning?

Jag är rimligt säker på det i alla fall... 😉

Även om förstärkarkretsarna kör med maxad förstärkning hela tiden, så att de kör ut fyrkant, så kan utsignalen ju inte bli högre än drivspänningen - och komponenterna tål ju drivspänningen, så jag kan inte se någon rimlig orsak till att komponenterna skulle kunna ta skada av att det är överstyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rimligt säker på det i alla fall... 😉

Även om förstärkarkretsarna kör med maxad förstärkning hela tiden, så att de kör ut fyrkant, så kan utsignalen ju inte bli högre än drivspänningen - och komponenterna tål ju drivspänningen, så jag kan inte se någon rimlig orsak till att komponenterna skulle kunna ta skada av att det är överstyrt.

på samma sätt tål väl högtalarelement att kopplas med en likspänning som flyttar elementet till ett maxläge

fyrkantvåg tycker den ju sämre om

aja... spekulerar lite bara

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att ni påpekar faktafel här. Hade för mig att jag läst att klippt signal är lika med likström men när jag kollade igen så var det mitt minne som förvrängt det hela. All logik förklarar ju att klippta toppar är lika med fyrkantsvågor. Märkligt också att jag inte tänkte på batteriknepet för att kolla en högtalares polaritet.

Bonusfråga: Borde det då inte vara förbjudet att spela synthar med ofiltrerade fyrkantsvågor rakt ut genom alla sorters högtalare?

Link to comment
Dela på andra sajter

på samma sätt tål väl högtalarelement att kopplas med en likspänning som flyttar elementet till ett maxläge

fyrkantvåg tycker den ju sämre om

aja... spekulerar lite bara

Njae - där handlar det ju om mekaniska delar som kan skadas av extrem hantering. I mixern finns det inget mekaniskt att ta hänsyn till, utan där är det bara elektronik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit lite halvorolig för att munspelsdisten skulle kunna sabba mixern, men jag har aldrig märkt nåt. Skulle man dista som fan med fullt på både gain och bas, det vete f-n om det vore bra i längden. Fast det gör man ju aldrig heller. Som att tokvarva en bilmotor utan olja bara för att se hur länge den snurrar innan den rasar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...