Jump to content
Annons

Nu blir Studio 100 % digital


Recommended Posts

Studio satsar 100 % digitalt

Nu satsar Studio fullt ut på att bli den ledande digitala plattformen för Sveriges musikskapare. Den sista pappersutgåvan, nummer 6-2014, ges ut i slutet av maj.

Vårt diskussionsforum Studio forum kommer att ligga kvar på samma plattform. Vi har nu fler än 28 000 registrerade medlemmar. Inom kort kommer du få tillgång till en ny profilsida där du kan visa upp din studio, dina instrument och dina låtar.

Dagens musikskapare har varit snabba med att flytta över till den digitala domänen för att ta del av information om nya produkter och vidareutbilda sig. Med tanke på att allt vi skriver om ger ljud ifrån sig så innebär digital publicering stora fördelar för Studio. Ljudfiler och video som integreras i våra artiklar kommer att lyfta Studios innehåll. Vårt redaktionella fokus kommer att vara detsamma som tidigare, men vi kommer att bredda innehållet för att nå ut till nya målgrupper.

I början av maj lanserar vi en helt ny webbplats med flera spännande nyheter:

•Studiotoppen: en topplista med låtar som sammanställs varje vecka. Sveriges alla musikskapare kommer att vilja synas här med sina låtar. Och det är hit skivbolagen kommer för att leta nya talanger. Vi har inlett ett samarbete med skivbolaget Universal Music som innebär att deras talangjägare kommer att kommentera Studiobesökarnas låtar.

•Bloggar: häng med i vardagen för musikproducenter, musikstudenter, musikaffärsbiträden m.fl.

*Möjlighet att ladda ned ljudfiler och låtar för att öva mixning och remixning.

•Vi öppnar vår betalvägg och bjuder därmed på en fantastisk kunskapsbank med 500 artiklar om hur man spelar in och producerar musik. En mindre del premiuminnehåll kommer dock att flyttas över till Lajka.se, en webbtjänst på IDG som även ger dig tillgång till exklusivt material från varumärken som Macworld, M3 och PC för alla.

Vi har slutit ett avtal med Hansen förlag som innebär att du som är Studioprenumerant i stället kommer att få tidningen Musikermagasinet under återstoden av din prenumeration. Vi hoppas att du kommer att bli nöjd med denna ersättningsprodukt. Enligt avtalet har Hansen förlag tagit över det fulla ansvaret för Studios kvarvarande prenumeranter.

Studio kommer att finnas kvar som fristående varumärke med 100 procent fokus på vår digitala plattform. I den digitala kanalen når vi ut med information snabbare och till betydligt fler läsare än vad som tidigare varit möjligt med pappersutgåvan. Vi har redan i dag över 320 000 sidvisningar per månad på nätet.

Hör gärna av dig med önskemål om innehållet och tjänsteutbudet på Studios nya digitala plattform!

/Mats Stålbröst, chefredaktör, och Andreas Hedberg, projektledare på Studio

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En mindre del premiuminnehåll kommer dock att flyttas över till Lajka.se,

Blir inte på det klara med hur detta kommer att funka.

1. Hur får ni in pengar framöver, digital prenumeration av onlinetidning? - Kostnad?

2. Finns det delar av materialet som man endast kommer åt genom att betala?

Vad i så fall och vad kostar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är riktigt intressant 🙂

Tankar som slår mig är. Hur ska "tidningen" digitalt distribueras? Jag hoppas det blir så att man kan läsa och se inslag online/streamande precis som vilken websida som helst och att det inte blir en massa nedladdande ex pdf-filer. Samma med att man inte ska behöva "bläddra" som om det vore en tidning. En del nyhetsblaskor kör ju med det. Klicka och dra i sidan så bläddras sidan. Lite fånigt med en animerad sida som bläddras.

Det bör dock fortfarande finnas som pdf-format för den som vill kunna spara.

Samma vad det gäller filer, låtar, filmer, att man kan streama dom utan att man måste ladda ner först för att sen se och sen kasta filen om det inte är tilltalande. Samma gäller med demos man laddar upp. Jag vet att det har vart mkt tjat & tjafs ang detta. Men typ spotify webläsarvarianten fungerar bra. Nåt liknande vore trevlig. Eftersom det inte blir i pappersform och tryckerier så tror jag kostnaden kommer att sänkas rejält.

Ror ni i hamn med det här så tänker jag återuppta min prenumeration. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad ska man då ha som Toalett-lektyr ??? 😄

Musikermagasinet som ersättning ?? Hmmmm... Jag prenumenerar redan på den, 2 ex. kommer inte göra mig dubbellt så lycklig ! 😠😉

Nitlott till mig med andra ord.

Redigerat av uriah
Link to comment
Dela på andra sajter

Tidningen studio är död. Länge leve tidningen studio! 😎

Har man tänkt att behålla "Tidningen studio" som läsbar via iPad, iPhone och motsvarande Android-produkter hade det varit fint om vi som fortfarande har en gällande prenumeration får dessa gratis tills vår prenumeration går ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Återkommer med fler svar när jag har fått iväg nummer 5 till tryckeriet, men här kommer ett förtydligande: tidigare har vi låst in 95 % av innehållet bakom en betalvägg på nätet. Fortsättningsvis kommer förhållandet att vara det motsatta, den större delen av materialet kommer att vara fritt tillgängligt för alla som vill ta del av det.

/Mats

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad ska man då ha som Toalett-lektyr ??? 😄

Jag har aldrig förstått behovet av att läsa på toaletten. Är folk verkligen så förstoppade eller tycker de miljön är så mysig och stolen så bekväm att de vill sitta kvar och trivas en stund? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MARY ELLE (oregistrerad)

Jag har aldrig förstått behovet av att läsa på toaletten. Är folk verkligen så förstoppade eller tycker de miljön är så mysig och stolen så bekväm att de vill sitta kvar och trivas en stund? 🙂

HAHAHAaaaa jag dööör 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Visar sig väl nu, då man kan avgöra genom att se om folk tar med sig mobiler/paddor på Das House.

Åh, shit, kom just på att ... 100% digital, inget analogt, då förlorar vi nog Nilsson 😳

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul och spännande!

Givetvis kommer ju ens intresse bero på bl.a. pris och innehåll men även vem ni väljer för själva distributionen.

De "Paperton" ni använder idag tycker jag känns som en felsatsning (hoppas de inte är de ni tänker använda för denna satsning).

De har ingen app för Windows 8 och kvalitén känns (på min iPad 3) uppenbart lägre än tex Readly som också haft Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inget fel med att läsa tidning på toa, såg på ett annat forum att det var en kille som drack kaffe och läste tidning samtidigt.

Dricka kaffe känns lite konstigt när man är på toa.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

MM lade ut det på Facebook så att man nästan kunde tro att det var ett försenat aprilskämt, men det var den 2:e april som de lade ut det, så då gick det att tro på det trots allt. 😉 Tycker dock att infon borde ha kommit tidigare från Studios sida, än från MM - eller åtminstone ungefär samtidigt...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=731519350212886&set=a.111335102231317.10799.104680179563476&type=1&relevant_count=1&ref=nf

Nåja - det låter i alla fall som något spännande och fräscht med nya Studio. Att det mesta blir gratis är också intressant. Hoppas bara att det inte behöver bli helt nedlusat med reklam för att kunna gå runt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad ska man då ha som Toalett-lektyr ??? 😄

Musikermagasinet som ersättning ?? Hmmmm... Jag prenumenerar redan på den, 2 ex. kommer inte göra mig dubbellt så lycklig ! 😠😉

Ha den ena som lektyr, den andra som toapapper?
Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart! Ska bli intressant det här! En idé kan vara att utveckla detta till en fristående app för surfplattor och liknande, så man slipper gå via webbläsaren!

+1

Och som man kan göra innehåll offline i som i t ex Spotify.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad ska man då ha som Toalett-lektyr ??? 😄

Musikermagasinet som ersättning ?? Hmmmm... Jag prenumenerar redan på den, 2 ex. kommer inte göra mig dubbellt så lycklig ! 😠😉

Nitlott till mig med andra ord.

Skit också!

Tycker inte MM på några vägar kan motsvara vad Studiotidningen varit och betytt för mig. Ser med tillförsikt på framtiden vad gäller detta men vet att jag kommer sakna pappersupplagan. Papper är dyrt idag men de flesta nummer har varit värd sitt pris. Tänker dock antagligen inte betala mer än kanske 10-20% för en digital upplaga. Det lutar nog att köpa Sound on sound istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är intressant iallafall för nu behöver jag inte vara blödig med vad jag ska göra med platsen som fysiska tidningar tar upp.

En nackdel dock är ju att tidningen blir svårare att låna på biblioteket för de som inte har råd att betala för tidningen. De får väl iofs låna en dator på bibblan och titta på gratisinnehållet där.

Jag är glad att jag inte prenumerar för tillfället, för MM vill jag inte ha 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...