Jump to content
Annons

Vad är vitsen med Dolby (brusreducering)?


LejonLeo

Recommended Posts

Dolby B och Dolby C

Brusredusering.

Det enda de gör är att ta bort diskanten.

Då jag har en stor samling kassettband och även en del rullband är vissa inspelade med Dolby B eller C.

Visst förvinner bruset när man aktiverar detta fantastiska brusreduceringssystem på bandspelaren/rullbandspelaren

men ärligt talat är det exakt samma funktion man får när man drar ner diskanten på en EQ.

Är hela grejen med Dolby är en bluff?

post-4675-0-66947600-1395180524.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du måste spela in med dolby och återspela det med detsamma för att få rätt effekt

har för mig att (åtminstone nån av dolbyfunktionerna - det finns ju flera) funkar som att man skjuter på extra diskant vid inspelningen

vid uppspelning dämpas det med samma värde och effekten blir då +/- 0 för diskanten men bara minus för det bakgrundsbrus som genereras av tapen

sen finns det dolby som fungerar mer som gate för att släcka bort brus när det hörs som mest - när det är tyst

fast lite krångligare funkar det: http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_noise-reduction_system

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså. Är det inspelat med Dolby så måste det avkodas med Dolby också annars försvinner ju finessen! Att slå Dolby vid avlyssning på ett material som inte är Dolbykodat innebär bara diskantbortfall! 🙂

http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_noise-reduction_system

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni missförstår mig. Frågan gäller alltså för de kassettband och rullband jag har som är inspelade med Dolby B eller C.

Aktiverar jag motsvarande dolby som de är inspelade med, tex Dolby B som är det vanligaste, ja då är det som att vrida ner diskanten. Det låter ju mycket tydligare och öppnare UTAN dolby aktiverat. Visst, det blir mer brus, men hellre det än att cymbalerna försvinner.

Använder man Dolby-funktionen på material som är inspelat UTAN dolby noise reduction får man exakt samma resultat. Enda HÖRBARA funktionen med dolby B och C är att ta bort mer eller ännu mer av den högre diskanten. Sen har jag sett mätkurvor och förklaringar på nätet men sådant intresserar mig föga eftersom jag enbart är intresserad av det klingande resultatet och VITSEN med det. Som jag ser det finns det ingen vits att använda dolby när jag tex spelar av mina rullband till datorn eftersom om jag märker att diskanten är för vass (vilket knappast händer när det gäller gamla magnetband) eller bruset är för påträngande hellre använder en EQ i efterhand än att skära i toppen vid själva inspelningsmomentet där jag såklart vill ha med så många frekvenser som möjligt av originalet

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak här, har en kassett-spelare (dvs ett bra kassett-rack med riktiga input, output och till och med mikrofon-ingångar) som har dolby-funktion. Lämnar jag dolby av så blir det lite mer brus men ljudet blir öppnare, så föredrar att lämna den spaken av.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni missförstår mig. Frågan gäller alltså för de kassettband och rullband jag har som är inspelade med Dolby B eller C.

Aktiverar jag motsvarande dolby som de är inspelade med, tex Dolby B som är det vanligaste, ja då är det som att vrida ner diskanten. Det låter ju mycket tydligare och öppnare UTAN dolby aktiverat. Visst, det blir mer brus, men hellre det än att cymbalerna försvinner.

Det som nämns ovan stämmer. Inspelat + avspelat med Dolby X är tanken och ska ge en viss brusreducering.

Men det finns baksidor med brusreducering med, och det är att om bruset ska bort så åker en smula av det önskvärda original-ljudet med på köpet. Det går aldrig att komma ifrån. Jag vill minnas att det lät en smula dovare och mer dämpat med Dolby B rätt använt - och ännu mer med C - än helt utan brusreducering. Personligen störde jag mig lite på det så jag körde alltid utan Dolby och stod ut med lite brus.

Använder man Dolby-funktionen på material som är inspelat UTAN dolby noise reduction får man exakt samma resultat. Enda HÖRBARA funktionen med dolby B och C är att ta bort mer eller ännu mer av den högre diskanten.

Det här får en att misstänka att grundmaterialet trots allt inte är inspelat med Dolby(?)

Visst finns misstanken att Dolby B eller C tillämpades i lite olika mängd på olika kassett-däck, men jag misstänker att skillnaden inte är så stor.

Det finns även möjligheten att materialet är inspelat med Dolby, fast när man lyssnar på det långt efteråt så får man man intrycket att 'det låter som det ska', för man har inga andra referenser att jämföra med. Originalet kanske faktiskt lät dovare än man vill minnas.

Få till uppspelningen så den låter så bra den kan, och kör på det. Spela av bandet både med- och utan Dolby så är du säker.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar precis vad LejonLeo menar. När det begav sig hade jag ett avancerat Nakamichi kassettdäck med Dolby. Inte gjorde Dolbyn några underverk med bruset som jag mindes. Och ja, jag gjorde rätt när jag jämförde med och utan. Vill minnas att Dolbyn gjorde en viss förvrängning av diskanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktiverar jag motsvarande dolby som de är inspelade med, tex Dolby B som är det vanligaste, ja då är det som att vrida ner diskanten. Det låter ju mycket tydligare och öppnare UTAN dolby aktiverat.

ja självklart

men det betyder ju inte att den ökade diskanten du hör när dolby är avaktiverat är den korrekta ljudbilden - det är snarare en ljudbild med boostad diskant

i övrigt vet jag också att det ibland fungerade dåligt om materialet var kodat på en maskin och avkodades på en annan - det stämde inte överens riktigt

nackdelen med analogt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett kassettdäck från Yamaha 1987 vill jag minnas. Ett KX-800 som kostade närmare 5000:- med allsköns finesser, bla. ett antal olika varianter med Dolby. Tyckte alltid att det enda det gjorde vara att ta bort diskant. Frågan är om inte Dolby är/var en gigantisk blåsning?

Redigerat av Bullerbyn
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett kassettdäck från Yamaha 1987 vill jag minnas. Ett KX-800 som kostade närmare 5000:- med allsköns finesser, bla. ett antal olika varianter med Dolby. Tyckte alltid att det enda det gjorde vara att ta bort diskant. Frågan är om inte Dolby är/var en gigantisk blåsning?

och du använde det korrekt?
Link to comment
Dela på andra sajter

och du använde det korrekt?

Det var ju som sagt ett tag sen, men jag vill minnas att jag alltid tyckte det tog bort en massa diskant. Detta trots att jag använde det korrekt. Köpte dyra metalband på den tiden kommer jag ihåg också.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

och du använde det korrekt?

Det ska väl rätt mycket till att kunna använda Dolby fel? Jag har två knappar på mitt kassettdäck. Dolby B och Dolby C. Inte så mycket att göra fel på. Och kassetterna och rullbanden är märkta med det de är inspelade med: Dolby B eller Dolby C. Eller inget alls. Inte så mycket att ta miste på där heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dolbyn var väl det vanligaste som fanns att tillgå på kassettiden för brusreducering. Lite mer av ursprungsdiskanten slapp igenom jämfört med att bara dra ner på diskanten. Visst upplevdes det som att man drog ner på diskanten när dolbyn var på vid uppspelning men en hel del bandbrus försvann också. Idag kan var och en processa ljud på ett helt annat sätt när det mesta är digitalt och få använder analoga magnetband. Dolby lever väl idag mest på att sälja licenser till olika surroundformat. De fick väl en slant för vare kassettdäck som försågs med dubbel-D-loggan på den tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska väl rätt mycket till att kunna använda Dolby fel? Jag har två knappar på mitt kassettdäck. Dolby B och Dolby C. Inte så mycket att göra fel på. Och kassetterna och rullbanden är märkta med det de är inspelade med: Dolby B eller Dolby C. Eller inget alls. Inte så mycket att ta miste på där heller.

du kan ju bara svara för dig själv

finns gott om folk som använt dolby utan att inspelningen gjorts med dolby och konstaterat att "det lät ju skit"

har du jämfört samma inspelning utan dolby med en med dolby b tex och konstaterat att det var mindre diskant på den med dolby b?

det finns som sagt problem med funktionen om den inte görs på samma maskin som den spelas upp på

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dolby C och Dolby SR har jag använt mycket vid inspelning och dessa funkar utmärkt. På multispårsinspelning gör det stor skillnad på brusnivån med Dolby SR eller Dolby C.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...