Jump to content
Annons

Får man ta melodin av en sång på en låt?


Modern Rockstar

Recommended Posts

Hej! 🙂

Nu är det såhär att jag har hittat en skön sång av en gammal låt från 80-talet, det är två meningar jag gillar skarpt.

Nu undrar jag om det är OK att endast ta melodin från de två meningarna och, i mitt fall, låta en munspels-slinga spela den melodin. Det är alltså INTE texten jag vill åt utan ENDAST melodin av de sång-partierna och som sagt översätta till ett annan instrument. Är detta lugnt enligt lagen? Har aldrig hört något annat nämligen förutom när det gäller övriga instrument förstås.

Tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bara en fråga av ren nyfikenhet, varför vill du så gärna använda en melodi skriver an någon annan? Jag personligen förstår inte det roliga i det, så skulle vart kul att se hur du resonerar! 🙂

Melodin är rätt "klyshig" aka lätt att sjunga med till, en typisk melodi för en sommarplåga. Då jag håller på med elektronisk musik så kan jag även se det som en remix vilket jag även tycker är roligt att göra på sidan av min egen musik 🙂

Jag undrar fortfarande, vad behöver jag göra för att kunna släppa denna låt med denna melodi? Som sagt, släpper den mer än gärna gratis men det kanske behövs göra mer grejer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Vad krävs för att jag ändå ska kunna släppa låten med den melodin på munspelet? Låten är viktigare än pengarna så jag gör den gärna gratis för allmänheten. Är det något mer jag måste tänka på?

Man kan bli ersättninsskyldig. Steely Dan gjorde upp i godo med Keith Jarret när han anklagade dom för att ha använt en av hans kompositioner som grund för en låt. Det lär ha kostat dom en miljon dollar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men med tanke på alla remixer som alla ej kända (inkl mig själv) lägger ut på internet idag. Det känns tveksamt att dem har kontaktat upphovsägarna till tex en remix på Rihanna?

...Om man strävar efter att bli känd kanske en del dörrar hålls öppna om man även är känd för att göra rätt för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar nej, det är plagiat

Så enkelt är det inte. Det finns inga tydliga regler om hur mycket eller lite du får kopiera från annan musik. Vilket så klart är ganska vettigt.

Såvitt jag vet finns bara ett (1) enda känt fall i Sverige där plagiat gått till domstol. Drängarna åkte dit för någon fiolslinga i "Vill du bli min fru".

Snarare är det väl så att kompositörer kör på. Klagar någon gör dom upp i godo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer information:

Låten skrevs 1980 och han som skrev den dog 1994. Jag får heller inte upp någon hemsida för skivbolaget som denna låt var signad på. Det finns redan en låt (som var 1:a i USA, Sverige & mm länder) som har dessa två meningar samplade i en refräng av sin hip-hop låt. Dessa två meningar har hip-hopgruppen själva satt ihop efter varandra då dem i originallåten är i olika delar av låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan bli ersättninsskyldig. Steely Dan gjorde upp i godo med Keith Jarret när han anklagade dom för att ha använt en av hans kompositioner som grund för en låt. Det lär ha kostat dom en miljon dollar.

Det var väl den här. Jag tycker likheten är slående.

http://www.youtube.com/watch?v=dWFo1CA_9yk

http://www.youtube.com/watch?v=9QNK4Pc8W2A&list=PL33D4FAC0E0D6282A

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer information:

Låten skrevs 1980 och han som skrev den dog 1994. Jag får heller inte upp någon hemsida för skivbolaget som denna låt var signad på. Det finns redan en låt (som var 1:a i USA, Sverige & mm länder) som har dessa två meningar samplade i en refräng av sin hip-hop låt. Dessa två meningar har hip-hopgruppen själva satt ihop efter varandra då dem i originallåten är i olika delar av låten.

Du har två olika intressenter att ta hänsyn till.

Den ideella upphovsrätten gäller tills 70 år efter upphovsmannens död. Det innebär att du måste kontakta honom eller hans arvingar för att få tillstånd att spela/sjunga identiska fraser,

Om du vill sampla, så är det istället skivbolaget som har rättigheterna till själva inspelningen och som du då måste kontakta för att få tillstånd att sampla deras egendom, men upphovsmannen kan också behöva kontaktas eftersom den ideella upphovsrätten kan omfatta din användning av samplingen också.

Gör hellre något eget, så slipper du fundera över det - och slipper riskera bli ersättningsskyldig eller behöva ta bort "din" låt överallt där den finns.

Du kan också göra någonting som är snarlikt, så att man nästan känner igen det, genom att ändra ett par toner. Då kan din modifierade version få egen verkshöjd och du slipper problem med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så enkelt är det inte. Det finns inga tydliga regler om hur mycket eller lite du får kopiera från annan musik. Vilket så klart är ganska vettigt.

Såvitt jag vet finns bara ett (1) enda känt fall i Sverige där plagiat gått till domstol. Drängarna åkte dit för någon fiolslinga i "Vill du bli min fru".

Snarare är det väl så att kompositörer kör på. Klagar någon gör dom upp i godo.

Du har självklart rätt. Men det finns inte bara en gråzon. När det börjar bli tveksamt om något är lagligt, så gör man bäst i att avstå helt om en med full säkerhet vill följa lagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man ta melodin av en sång på en låt?

Upphovsrätt innefattar text och Musik, där melodin klassas som den viktigaste ingrediensen.

Kan för mitt liv inte förstå vad som kan vara oklart.

Kan du förklara varför du behöver ställa denna fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man ta melodin av en sång på en låt?

Upphovsrätt innefattar text och Musik, där melodin klassas som den viktigaste ingrediensen.

Kan för mitt liv inte förstå vad som kan vara oklart.

Kan du förklara varför du behöver ställa denna fråga?

För att jag fortfarande är ung och dum! Men nu har vi kommit så långt i diskussionen att det är vad jag måste göra för att få en möjlighet att kunna använda melodin i en sång, eventuellt hur mycket som behöver ändras för att det inte ska räknas som plagiat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har självklart rätt. Men det finns inte bara en gråzon. När det börjar bli tveksamt om något är lagligt, så gör man bäst i att avstå helt om en med full säkerhet vill följa lagen.

När det kommer till vad som är att kopiera om musik så handlar det ju bara om rent godtycke. Tänk bara på alla tusendals blues-låtar eller rocktolvor... Som Neosus säger, det mesta påminner till 99.9% om något som redan finns. Var gränsen går för plagiat är extremt otydlig.

Det är inte som att köra för snabbt med en bil. Det är olagligt oavsett om du åker fast eller ej. Om du där emot gör en låt så är det helt lugnt tills någon tycker att det är för likt någonting annat, vilket väl ändå händer relativt sällan. Där tar förhandling vid och det brukar också stanna där. Som sagt, enda fallet jag känner till som hamnat i domstol är det med Drängarna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Får man ta melodin av en sång på en låt?

Upphovsrätt innefattar text och Musik, där melodin klassas som den viktigaste ingrediensen.

Kan för mitt liv inte förstå vad som kan vara oklart.

Vad gäller för rap och hiphop?

Kan du förklara varför du behöver ställa denna fråga?

Kanske för att TS observerat att det finns mycket musik i världen som är väldigt lik annan musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du använder delar av en känd melodi och slänger på andra ackord så är det knappast plagiat i mina ögon (öron)... Sånt som händer hela tiden m.a.o.

Det mesta är redan snott, än vad ni gör.

fast frågan gäller vare sig dina ögon eller vad du menar händer hela tiden

claes har svaret

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore kul att veta vad du menar med det där dryga inlägget, Demonen...

Har inte påstått att Claes har fel! Tvärtom!

precis det jag skriver: att din bedömning av om det är plagiat eller inte är totalt ointressant - särskilt som du inte hört hur det låter

dessutom har du fel eftersom en återanvänd melodi med andra ackord ofta ses som en omarbetning eller ett omarr av en låt - inte en ny låt

att påstå att det mesta redan är snott är ett drygt påstående - vad menar du med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa och hitta info på nätet om just det bolaget/artisten. Vissa bolag/verk är det ok om du inte tjänar pengar på det.

När det begav sig för klubb-musiken så levde dj:s i ett gränsland där alla testade gränserna men idag är reglerna mycket hårdare. Såg en dokumentär med Norman Cook (fatboy slim) där han pratade om detta.

Han vägrade betala royaltys till artister som redan var rika men gjorde en luspank dam trollrik för han använde hennes röst från en platta från 70-talet.

http://www.youtube.com/watch?v=4ULVQOneeZE

Försökt komma på vad namnet på dokumentären hette men inte hittat, va ett tag sedan så kunde varit i någon tv-produktion som handlade om dj:s eller liknande med...

Vad som kan hända om du inte tjänar pengar på det vet jag inte, svårt och tro på att du skulle få något "straff".

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa och hitta info på nätet om just det bolaget/artisten. Vissa bolag/verk är det ok om du inte tjänar pengar på det.

När det begav sig för klubb-musiken så levde dj:s i ett gränsland där alla testade gränserna men idag är reglerna mycket hårdare. Såg en dokumentär med Norman Cook (fatboy slim) där han pratade om detta.

Han vägrade betala royaltys till artister som redan var rika men gjorde en luspank dam trollrik för han använde hennes röst från en platta från 70-talet.

http://www.youtube.com/watch?v=4ULVQOneeZE

Försökt komma på vad namnet på dokumentären hette men inte hittat, va ett tag sedan så kunde varit i någon tv-produktion som handlade om dj:s eller liknande med...

Vad som kan hända om du inte tjänar pengar på det vet jag inte, svårt och tro på att du skulle få något "straff".

Vet inte om det var den du tänkte på men fat boy slim var med i svts hitlåtens historia tror jag det hette och snackade om samplad sång som han köpt loss genom royaltydeal med sångerskan som också intervjuades och var väldigt tacksam. Dans inte min nisch så minns inte vad låten heter men som jag fattade det hade han endast betalat för utförande och ej upphovsrätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...