Jump to content
Annons

Spela in cleant eller inte ?


MRS8

Recommended Posts

använder cubase elements 7.5 och använder ez drummer. spelar in bas och gitarr via multieffekt boxar. då får jag det ljud jag vill ha direkt och slipper "skruva" en massa i efterhand, ibland kanske en nackdel men spelar in igen om jag vill ändra.

Inbillar mej att den färdiga låten då får ett bättre ljud än om jag spelar in cleant och sedan skruvar en massa. Har jag fel?

Kan ju mycket väl vara att jag är dålig på att skruva för ju mer jag skruvar desto mera "orent" typ "skrammel" låter det eller så är det brus som adderas.

Vad anser Ni som är duktiga på detta ?? Nåra tips ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle inte påstå att det ena ger bättre ljud än det andra. Visst, att spela in rent ger fler möjligheter att ändra ljudet i efterhand, men fler möjligheter är inte alltid bättre heller. Det finns något befriande i att besluta sig för ett ljud och stå fast vid det tycker jag. Ofta vet man ju vad man är ute efter men väntar ändå till sista stund innan man beslutar sig.

Ett alternativ är ju att spela in både en torr och blöt signal samtidigt. Då har du ett färdigt ljud, men även möjligheten att fixa till det i efterhand utan att spela om.

Det påverkar definitivt arbetsflödet och sinnesron mer än ljudet skulle jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det du spelar in är att betrakta som demos, och om du vet vilket ljud du vill ha och får till detta, fortsätt så. En del människor går helt överbord med att allt ska spelas in utan effekter.

inte ens demos 🙂 lirar för att det är kul och för mina egna öron (ibland nån nära anhörig som får chansen att tycka)

det trista med clean är att känslan försvinner, dessutom hörs inte alla fel om man distar till det rejält....

Link to comment
Dela på andra sajter

inte ens demos 🙂 lirar för att det är kul och för mina egna öron (ibland nån nära anhörig som får chansen att tycka)

det trista med clean är att känslan försvinner, dessutom hörs inte alla fel om man distar till det rejält....

Då är det väl bara att köra på som vanligt. En orsak att spela in utan effekter kan kanske va att man kan lära sej lite mer om mixning, men å andra sidan kan man ju lika gärna mixa medan man spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man kan ju lägga effekter i sin DAW samtidigt som man spelar in, då får man ju med effekter samtidigt som man lyssnar. Svårt att lira gitarr utan dist om det skall vara distgura på lpten. Samma sak med bas, distad bas känns ju annorlunda att spela på än odistad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fullt ställ på gain o alla distarna, sen spelar jag in med mick. De är gött det. Jag har ingen DAW att laborera med efteråt, men jag har heller aldrig känt att jag velat ändra på gitarrljuden efteråt. Som Rainy Days skrev, det är jäkla skönt att slippa fundera på gitarrljudet i det oändliga efteråt. Jag fipplar lite med stärkaren o eventuella dosor samtidigt som jag lär mig hur jag ska spela på pålägget. När jag kan det någorlunda har jag redan hittat rätt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fullt ställ på gain o alla distarna, sen spelar jag in med mick. De är gött det. Jag har ingen DAW att laborera med efteråt, men jag har heller aldrig känt att jag velat ändra på gitarrljuden efteråt.

Nä, men du spelar ju å andra sidan in hundratals verisioner av alla dina låtar.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar alltid in rent, för att göra alla justeringar vid mix, men det är inget fel i att skapa ett sound direkt vid inspelning istället, om man vill det. Nackdelen är att man inte är lika fri vid mix då - men har man kunnat få fram precis det sound man är ute efter och vet att man inte kommer att vilja justera det nämnvärt vid mix, så funkar det ju precis lika bra.

Det ena utesluter inte heller det andra, utan det går att spela in vissa saker rent och andra genom externa effekter. Det enda som räknas är ju att man själv blir nöjd med resultatet. Hur man nådde dit är faktiskt egalt - åtminstone om du frågar mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att ha en clean kopia av olika anledningar. Läck problem av trummor tex när man ska knuffa gitarrinsatserna tajtare.

Men tror att grundljudet kan ha något extra, då musikern nog spelat på gitarren så att ljudet man ställt in passar så bra som möjligt till musiken, det går ju förlorat om man ändrar grundljud efter. Men man gör det som blir bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...