Jump to content
Annons

Program som kan få fram Hz (Hertz) från en låt


Reason_user

Recommended Posts

Annons

En hel låt innehåller nog förhoppningsvis en massa olika frekvenser men är det ett visst ljud du söker efter?

Jo precis men hur får jag fram vad en låts A är stämd till? Går det på något sätt?

Är det ett frekvensspektra du vill få ut?

Eller vilka toner som ligger på vilken Hz?

Kanske det, men mer specifikt t ex låtens A=Ton och frekvens

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis men hur får jag fram vad en låts A är stämd till? Går det på något sätt?

Kanske det, men mer specifikt t ex låtens A=Ton och frekvens

Jaha, du menar så!

Sedan 1939 är det bestämt att tonen A ligger på 440Hz. I klassisk musik är det vanligt att deras instrument var stämda lägre, ca. 435-438Hz.

Är det en modern inspelning kan du med säkerhet stämma till 440Hz. Ska du få ut det via ett program tror jag du behöver enbart ha en ren ton från ett instrument i mixen. Det enklaste är väl om du jämför med ett instrument i 440Hz, och lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

i logic finns det en tuner direkt i programmet

men det är ju svårt om det spelas flera toner samtidigt

men du kan sätta left/rightlocatorn runt en ton på repeat så har du tid att lyssna på enskilda toner

och då använda en stämmapparat helt enkelt för att se var du ligger

a varierar väldigt. jag spelar mycket historiskt tex fransk barock har a=392hz, kammerton=415Hz chorton=466Hz klassicistisk musik=430hz, romantisk musik=438Hz. i en vanlig symfoniorkester varierad det också. standard är kanske 442Hz i sverige men kan vara mellan 438-447Hz

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta personen som gjort låten och be han kolla.

Om det inte är möjligt, så .. leta upp ett naket parti i låten och testa lägg en naken synt i samma ton och lyssna efter hur det stämmer, kanske hålla i stämratten med handen och vrida sakta och kolla. Är det svårt att höra, eller om det mesta har chorus å shit på sig, så kan du klippa ut nån sekund med tydliga toner och loopa det, så kan du lyssna noggrannare.

Men som sägs^^, det är oftare med verkliga instrument som det kan svaja lite i stämningen. Är det syntar med i bilden så är det oftast 440, och då är det "bara spela".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...