Jump to content
Annons

"Clipping" i mix - trots låga levels både på I/O


Fredrik Osterman

Recommended Posts

Tjenare!

Jag lider av att det klipper eller sprakar ibland i mina mixar - detta är ett problem som uppkommit alldeles nyligen (lustigt nog i samma tidpunkt som jag köpte studiohögtalare).

Tidigare körde jag på vanliga datorhögtalare (Logitech 5.1), och var aldrig besvärad av detta problem, detta trots att jag då var ganska oförsiktig med mina nivåer.

Nu för en vecka sedan köpte jag ett par M-Audio BX5 D2. Jättefina enligt mig.

Som sagt så har dock mina mixar börjat "klippa", trots att jag håller alla mina nivåer i god kontroll och den röda lampan på ljudkortet aldrig lyser rött.

Kan detta bero på defekta högtalare eller ligger felet hos mig?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag sitter i Logic Pro X. Kan det alltså ha att göra med att det är svårt för datorn?

Det måste inte alls ha med det att göra, endast en gissning. Använder du mycket pluggar? Vad har du för dator speccs? Jag själv som sitter med stora ljudbibliotek har behövt dra upp min latency lite, då fungerar det för mig. Sen om det kommer hjälpa för dig vet jag inte.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med hur man går till väga i Logic, då jag aldrig använt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste inte alls ha med det att göra, endast en gissning. Använder du mycket pluggar? Vad har du för dator speccs? Jag själv som sitter med stora ljudbibliotek har behövt dra upp min latency lite, då fungerar det för mig. Sen om det kommer hjälpa för dig vet jag inte.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med hur man går till väga i Logic, då jag aldrig använt det.

Det är en hel del plugin, ja. Sitter med en MacBook Pro Late 2013 2.0Ghz QC 8GB.

Det är väl egentligen inte en riktigt bra dator för tung musikredigering antar jag, men jag behövde något portabelt.

Ska kolla in latencyn! Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror det är latencyn som spökar. Höj den till runt 500+ om du inte trackar. Ingen idé att sitta med låg L om du bara ska mixa. Bypassa skit när du trackar så kan du pressa ner till 64 eller typ 48, beroende på hur kraftig datorn är. Jag trackar med den inställd på 32 (om jag har få pluggar) och 64 (om jag har massa krävande pluggar), sen när jag mixar brukar jag ligga på 768.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror det är latencyn som spökar. Höj den till runt 500+ om du inte trackar. Ingen idé att sitta med låg L om du bara ska mixa. Bypassa skit när du trackar så kan du pressa ner till 64 eller typ 48, beroende på hur kraftig datorn är. Jag trackar med den inställd på 32 (om jag har få pluggar) och 64 (om jag har massa krävande pluggar), sen när jag mixar brukar jag ligga på 768.

Okay! Jo, jag läste på ett annat form att det kan börja spöka i mixen om din dator inte är den bästa - samtidigt som du har låg latency och en massa "mastering"-plugins. Jag har i dessa fall en compressor på mer eller mindre alla kanaler. Bypassade dessa - och vips, mindre till inget spökeri!

Tack för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du CTRL-klickar någonstans uppe där räknaren och play/stop finns det något som heter "CUSTOM" och då blir det typ alla grejer synliga, även CPU-mätaren som är bra att ha om man får sprak. Står den i topp så vet man vad det är..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intressanta är ju att detta problem uppstod i samma veva som du bytte högtalare.

Det kan ju så klart vara en ren slump men var det något annat som förändrades i samma veva?

Använde du t ex lika mycket plugins med dem förra högtalarna som med dem nya?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alltså, jag tycker detta är en aning konfunderande.

Det jag kan komma på som jag gör annorlunda nu, är att jag har HI-Q knappen i GR5 aktiverad, samt att jag har börjat använda en del tape saturation på vissa kanaler, däribland vissa gitarrer.

Men, alltså, till 95 procent gör jag allting på samma sätt som innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...