Jump to content
Annons

Vilken av dessa två Macbooks


HALMIS

Recommended Posts

http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/Apple-MacBookProRetina15ME293/196454.7300/

Eller

http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/Apple-MacBookProRetina15ME664/184339.7300/

Den ena är lite dyrare men har som jag ser det bättre processor och SSD istället för Flashdisk. Är det enda skillnaden?

Är det värt stålarna? Skall ha datorn till att spela in i Cubase och redigera bilder.

Är det så att man kan byta ut en SSD-disk men flashdisk är outbytbar? isf kan det ju vara bra att ha SSD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Den billigare är från sommaren 2012 och dyrare från våren 2013

Den äldre sitter det 2.3 Ghz Processor och den nyare 2.4Ghz. Småpotatis visserligen.

EDIT: Fel, gjorde sökningen på cpuer ist för modellsök

Satsa på den dyrare då den har ett nyare logikkort (moderkort) samt bättre grafikkort. Samt att du blir av med barnsjukdomar ju nyare modell du väljer. Småsaker som ex med batteri, infästning osv...

FÖ är dom båda mer eller mindre lika. Samma FlashSSD

Tyvärr så kom Haswell först i höstas (2013), annars så hade det vart att föredra då den drar ännu mindre ström än dom här två du länkar till, sen är det även Thunderbolt 2 dom nya (senaste)

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Diskarna i båda är SSD.

CPU i den billigare macen är faktiskt på pappret snabbare än i den dyrare.

Men den dyrare macen har bättre grafikkort.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu efter ett lite krafsande i hårbottnen...

Den billiga modellen med modellnummer ME293 är den gamla, Ivy Bridge.

Den dyrare modellen med modellnummer ME664 är från hösten 2013 Haswell.

Den dyra har även bättre grafik och även Thunderbolt 2

Historik: http://support.apple.com/kb/ht4132

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Retina MB går inte att öppna då dom är formgjutna , så det du köper är det du får.

M.a.o dessa datorer får inte att uppgradera.

Jo, att öppna går, men rubbet sitter fast på moderkortet och därmed så går det inte att uppgradera dom, mer än om man byter hela innanmätet, dvs moderkortet. Och då är det ju sak samma som att byta till en ny dator. 🙂

Men det går ex att byta batteri

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, att öppna går, men rubbet sitter fast på moderkortet och därmed så går det inte att uppgradera dom, mer än om man byter hela innanmätet, dvs moderkortet. Och då är det ju sak samma som att byta till en ny dator. 🙂

Men det går ex att byta batteri

Och SSD

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fast det är en dyr uppgradering tyvärr eftersom de inte använder standard mSATA-diskar. Om det inte har ändrats sen jag senast kollade.

Inte så dyrt http://eshop.macsale.../OWC/Air-Retina men ersättnings-SSD specifikt till de MBP som släpptes sent förra året kommer inte förrän runt april.

Redigerat av LeStud
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så dyrt http://eshop.macsale.../OWC/Air-Retina men ersättnings-SSD specifikt till de MBP som släpptes sent förra året kommer inte förrän runt april.

Du kanske inte tycker det är dyrt, men det är fortfarande dubbla priset mot vad en vanlig SSD kostar. Så ur det avseendet är det dyrt.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fast det är en dyr uppgradering tyvärr eftersom de inte använder standard mSATA-diskar. Om det inte har ändrats sen jag senast kollade.

Tråkig utveckling tycker jag.

Det är pcie och inte sata. Vilket jag tycker att det är bra. Sata är en lastgammal standard som ligger efter pcie som är väldigt mycket snabbare. Men det återstår att se hur sata 4 kommer att slå med 12 Gb/s. Men pcie är en rent kretskort likt ett ramminne. Ett sata så sitter kretskortet inne i ett chassi. Mao egentligen helt onödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Det låter på er som att det är lila bra att köra på den billiga modellen, eller? Grafiken bryr jag mig inte om, det är väl mest spel man har den till? Kan väl vara kul att kunna spela något ibland men det är inte det jag ska ha den till.

processorn verkar ju vara minst lika bra, eller? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon skrev att den dyra drar mindre ström, men en bärbar dator drar väl inte så jävla mkt ändå väl?

Thunderbolt 2, behöver jag det? Till vad? Sådana ljudkort, skärmar och hårddiskar är ju svindyra.

Kvalitet kostar men inte så det mycket finns externa Thunderbolt SSD från 1700 kronor. och skärmar från några tusen.TB är framtiden idag supersmidigt sätt att koppla ihop skärmar diskar ljudkort med mer.

Thunderbolt 2 är inte nödvändigt men bra att ha när fler TB2 enheter släpps.

Är OWC disken 3-4 gånger snabbare än en vanlig SSD?

Nej.

Redigerat av LeStud
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Det låter på er som att det är lila bra att köra på den billiga modellen, eller? Grafiken bryr jag mig inte om, det är väl mest spel man har den till? Kan väl vara kul att kunna spela något ibland men det är inte det jag ska ha den till.

processorn verkar ju vara minst lika bra, eller? 🙂

Den är runt 20% snabbare men väldigt mkt mer strömsnål. Mao bättre batterilängd än den billigare modellen.

Någon skrev att den dyra drar mindre ström, men en bärbar dator drar väl inte så jävla mkt ändå väl?

Thunderbolt 2, behöver jag det? Till vad? Sådana ljudkort, skärmar och hårddiskar är ju svindyra.

Det sitter Thunderbolt på båda modellerna. Men på den billigare modellen är det Thunderbolt 1 dvs 10Gbit/s i båda riktningarna och den nya dyrare är det Thunderbolt 2 (20Gbit/s) vilket är dubbelt så snabb som Thunderbolt 1.

Thunderbolt är en förlängning av pci-express. Vilket betyder att du kan koppla in i princip vad du vill. En hårddisk, ljudkort, bildskärm eller alla tre.

Link to comment
Dela på andra sajter

en liten tanke, som någon med mera kunskap får utveckla.

Jag har den nya macbooken med "extra" grafikkort, och har en app installerad som visar när den switchar från IRIS till grafikkortet, och tillbaka.

Så fort jag tittar på film, öppnar logic, spelar spel osv, switchar den över till grafikkortet.

tänker jag fel om jag då gissar att man även, i dessa moment, avlastar processorn från det jobbet? eller? vilket då borde ge bättre prestanda på övrigt jobb för processorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

jeppeter (oregistrerad)

Den är runt 20% snabbare men väldigt mkt mer strömsnål. Mao bättre batterilängd än den billigare modellen.

Men nu hittar du väl ändå på igen för andra gången i den här tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

en liten tanke, som någon med mera kunskap får utveckla.

Jag har den nya macbooken med "extra" grafikkort, och har en app installerad som visar när den switchar från IRIS till grafikkortet, och tillbaka.

Så fort jag tittar på film, öppnar logic, spelar spel osv, switchar den över till grafikkortet.

tänker jag fel om jag då gissar att man även, i dessa moment, avlastar processorn från det jobbet? eller? vilket då borde ge bättre prestanda på övrigt jobb för processorn?

Njae till viss del processorer med inbyggd grafik har just ett separat grafikkort integrerat det är sällan lika bra som ett separat, men de integrerade grafikkretsarna blir bättre och bättre.

Finns en del program som föredrar separata grafikkort och fördelarna med separata grafikkort brukar visas mest när man har många fönster igång.

Redigerat av LeStud
Link to comment
Dela på andra sajter

jeppeter (oregistrerad)

Snabbare processor och bättre grafikkort. Den billigare har iofs snabbare lagring men processorn väger tyngre.

Men 4750HQ (den billigare) är snabbare än 3635QM (den dyrare)

Så den ända fördelen med den dyrare är grafikkortet som TS redan nämnt att han inte bryr sig om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...