Jump to content
Annons

Vilken av dessa två Macbooks


HALMIS

Recommended Posts

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Men nu hittar du väl ändå på igen för andra gången i den här tråden?

Lite oklart av mig där, sorry, fel av mig. Jag menar att Haswell är 20% snabbare än Ivy Bridge men är oxå mkt strömsnålare.

Vad det gäller i jämförelse mellan just dessa två datorer i tråden så är dom nog likvärdiga i prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

jeppeter (oregistrerad)

Satt precis och jämförde. Multicore, i 32 bit får den billiga 10903 och den nya dyrare får 10815

88 i mindre prestanda väl inte mycket att direkt bråka om, speciellt då den är väldigt mkt mer strömsnål.

Ja den billigare har en snabbare processor än den dyrare, men Lestud skrev att han utan tvekan skulle välja den dyrare då den har snabbare processor vilket är fel. Förstår inte ens vad han länka till, den här känns mer aktuell i så fall http://www.primatela...pro-benchmarks/ eller alla andra benchmarks som gjorts på dom båda processorerna.

Den billigare modellen har thunderbolt 2, snabbare disk (enligt Lestud) och snabbare processor. Ändå rekomenderar Lestud den dyrare datorn där det ända som är bättre är grafikkortet, även fast TS har nämnt att han inte prioriterar det.

Tycker det är lite underligt, har jag missat något?

Redigerat av jeppeter
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den billigare har en snabbare processor än den dyrare, men Lestud skrev att han utan tvekan skulle välja den dyrare då den har snabbare processor vilket är fel. Förstår inte ens vad han länka till, den här känns mer aktuell i så fall http://www.primatela...pro-benchmarks/ eller alla andra benchmarks som gjorts på dom båda processorerna.

Den billigare modellen har thunderbolt 2, snabbare disk (enligt Lestud) och snabbare processor. Ändå rekomenderar Lestud den dyrare datorn där det ända som är bättre är grafikkortet, även fast TS har nämnt att han inte prioriterar det.

Tycker det är lite underligt, har jag missat något?

Det hade jag missat? Sitter det TB2 i den äldre modellen alltså? Fan har noll koll på tiden här 😕

Är det så är det ju hugget som stucket om nu grafiken inte nåt TS eftersträvar. Googlade lite och tydligen så är det 40% bättre grafik men det är ju skit samma då.

Det som väger tyngst är väl då att den dyrare är mkt mer strömsnål. Mao längre batteritid. 13tummaren har tydligen upp till 2 timmar längre än med Ivy Bridge och 15-tummaren har 1 timme längre batteritid. Men eftersom den oxå är strömsnålare så blir den oxå inte lika varm, mindre fläktljud. Även om det är marginellt.

FEL FEL FEL KWS!!!!

Det är upp till TS vad pengarna ska läggas på!

2400 spänn kan man ju få en snabb extern TB-SSD att ha alla projekten på 🙂

EDIT: Simmar i sprit här!!! Fan vad jag blandar ihop 😲

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

jeppeter (oregistrerad)

Det hade jag missat? Sitter det TB2 i den äldre modellen alltså? Fan har noll koll på tiden här 😕

Är det så är det ju hugget som stucket om nu grafiken inte nåt TS eftersträvar. Googlade lite och tydligen så är det 40% bättre grafik men det är ju skit samma då.

Det som väger tyngst är väl då att den dyrare är mkt mer strömsnål. Mao längre batteritid. 13tummaren har tydligen upp till 2 timmar längre än med Ivy Bridge och 15-tummaren har 1 timme längre batteritid. Men eftersom den oxå är strömsnålare så blir den oxå inte lika varm, mindre fläktljud. Även om det är marginellt.

Det är upp till TS vad pengarna ska läggas på!

2400 spänn kan man ju få en snabb extern TB-SSD att ha alla projekten på 🙂

Nej alltså, den billiga = nyare och ingen av dom har 13" skärm och den gamla har TB"1"

Jag börjar bli lite förvirrad... 🙂

Redigerat av jeppeter
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag menade inget med 13-tummaren. Bara jämförelse mellan Ivy Bridge och Haswell på 13 var 2 timmars längre batteritid. Och på 15 (som dom här båda tråden handlar om) har 1 timmes längre batteritid.

Ja jag hade för mig att det kom TB2 först nu i höstas på MBP Retina. 🙂

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag menade inget med 13-tummaren. Bara jämförelse mellan Ivy Bridge och Haswell på 13 var 2 timmars längre batteritid. Och på 15 (som dom här båda tråden handlar om) har 1 timmes längre batteritid.

Ja jag hade för mig att det kom TB2 först nu i höstas på MBP Retina. 🙂

Den billigare är från nu i höstas.

Link to comment
Dela på andra sajter

jeppeter (oregistrerad)

Ja att det skiljer en del på praktik och teori. Minnesprestandan på den äldre verkar vara en del bättre vilket kan förklara en del och den interna grafiken påverkar också en del.

Förklara vadå?

Ditt argument var att processorn var snabbare men det är den inte, varken i praktiken eller teoretiskt.

Så minnet är snabbare? varför inte säga det på en gång istället för att påstå att processorn är snabbare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara vadå?

Ditt argument var att processorn var snabbare men det är den inte, varken i praktiken eller teoretiskt.

Så minnet är snabbare? varför inte säga det på en gång istället för att påstå att processorn är snabbare...

Processorn i den äldre MB:n är snabbare men inte på allt och med minnesprestandan så menar jag förstås hur det hanteras internt i processorn inte minneskretsarna i sig.

Redigerat av LeStud
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.netonnet.se/CompareView/7300?btnCompare=&itemList=196454&compareItemId=196454&itemList=184339

Detta var konstigt.. Måste vara Netonnet som krånglat till det, Det står att den ena inte har Retinaskärm. Det har den väl?

Det står även att den dyra bara har Thunderbolt 1 och att den billiga har bättre batteritid så den billiga verkar ju vara bättre för mig.

Den har 2 tum större också så det är ju bra =)

Link to comment
Dela på andra sajter

jeppeter (oregistrerad)

Processorn i den äldre MB:n är snabbare men inte på allt och med minnesprestandan så menar jag förstås hur det hanteras internt i processorn inte minneskretsarna i sig.

T.o.m Benchmarken du själv länkar till visar klart och tydligt att den nyare har bättre processorprestanda än den gamla.

Link to comment
Dela på andra sajter

T.o.m Benchmarken du själv länkar till visar klart och tydligt att den nyare har bättre processorprestanda än den gamla.

Nej det gör den faktiskt inte på en del men inte på allt som sagt och med högre klockfrekvens både normalt och i Turbo så har den äldre processorn en edge över den nyare i praktiken.

Redigerat av LeStud
Link to comment
Dela på andra sajter

jeppeter (oregistrerad)

Inte på allt som sagt och med högre klockfrekvens både normalt och i Turbo så har den äldre processorn en edge över den nyare.

Nu är det du som sitter och tänker i "teorier"

Du påvisar återigen att du är precis den där personen som desperat försöker hitta argument för att försöka rätta dina felaktiga påståenden. Ring Intel och säg åt dom att lägga ner all forskning, för hur mycket dom än utvecklar sina processorer så är det bara klockfrekvensen som räknas... lol

Link to comment
Dela på andra sajter

jeppeter (oregistrerad)

Har inget mer att tillföra den här tråden förutom att.

TS:

Den nyare billigare modellen skulle jag valt till 100%

Snabbare disk

Snabbare processor

Thunderbolt 2

längre batteritid

Den gamla har

Snabbare grafikkort (som du nämnde att du inte prioriterar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det du som sitter och tänker i "teorier"

Du påvisar återigen att du är precis den där personen som desperat försöker hitta argument för att försöka rätta dina felaktiga påståenden. Ring Intel och säg åt dom att lägga ner all forskning, för hur mycket dom än utvecklar sina processorer så är det bara klockfrekvensen som räknas... lol

Nej det är inte bara klockfrekvens som räknas men den är fortfarande betydelsefull i vissa sammanhang. Mitt påstående var dessutom inte felaktigt den äldre och dyrare är en bättre dator totalt sett på grund av en bättre processor och separat grafikkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

jeppeter (oregistrerad)

Nej det är inte bara klockfrekvens som räknas men den är fortfarande betydelsefull i vissa sammanhang. Mitt påstående var dessutom inte felaktigt den äldre och dyrare är en bättre dator totalt sett på grund av en bättre processor och separat grafikkort.

Aja.... Bra av Apple att försämra sina datorer.

Har inget mer att tillföra här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är inte bara klockfrekvens som räknas men den är fortfarande betydelsefull i vissa sammanhang. Mitt påstående var dessutom inte felaktigt den äldre och dyrare är en bättre dator totalt sett på grund av en bättre processor i praktiken och ett separat grafikkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget mer att tillföra den här tråden förutom att.

TS:

Den nyare billigare modellen skulle jag valt till 100%

Snabbare disk

Snabbare processor

Thunderbolt 2

längre batteritid

Den gamla har

Snabbare grafikkort (som du nämnde att du inte prioriterar)

Tack! Och tack allihop för alla svar. Det får nog bli den då!

Link to comment
Dela på andra sajter

jeppeter (oregistrerad)

Den billigare modellen är ju mer av budgetmodell än den äldre dyrare med tanke på att den billigare saknar separat grafikkort.

Håll dig till ämnet istället, TS prioriterar inte grafikkortet som han själv nämner.

Varken Photoshop eller Cubase kommer att säcka ihop på den billiga maskinen.

Jag hade inte valt någon av dessa Macar om jag hade prioriterat grafikprestanda, då hade jag tagit den NYA modellen med separat grafikkort PUNKT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det självklart att man har en extern hårddisk och sparar sånt man inte använder så ofta på? SSD-disken ska man väl ha mest operativsystem och och program man ofta använder på eller?

Ska man spara det projekt man håller på med för tillfället på SSD:n eller går det lika bra på en extern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...