Jump to content
Annons

Vilken av dessa två Macbooks


HALMIS

Recommended Posts

Till att börja med så har jag svamlat och blandat ihop modeller/nummer/år och processorer. Inte bara en gång utan tre... sorry 😕

Har inget mer att tillföra den här tråden förutom att.

TS:

Den nyare billigare modellen skulle jag valt till 100%

Snabbare disk

Snabbare processor

Thunderbolt 2

längre batteritid

Den gamla har

Snabbare grafikkort (som du nämnde att du inte prioriterar)

Stämmer bra

Nej det är inte bara klockfrekvens som räknas men den är fortfarande betydelsefull i vissa sammanhang. Mitt påstående var dessutom inte felaktigt den äldre och dyrare är en bättre dator totalt sett på grund av en bättre processor och separat grafikkort.

Det ändå marginellt, den dyrare äldre modellen sitter det Ivy Bridge. Nya billigare sitter det senaste, Haswell. 88 i benchmarksskillnad är ingen att hänga läpp över. Däremot så är det ett fetare separat grafikkort, som ändå TS inte eftersöker.

Aja.... Bra av Apple att försämra sina datorer.

Har inget mer att tillföra här.

Nej jag förstår, det har svamlats en del här, mest från mig 😆

Tack! Och tack allihop för alla svar. Det får nog bli den då!

Ja det gör du rätt i. 🙂

Den billigare modellen är ju mer av budgetmodell än den äldre dyrare med tanke på att den billigare saknar separat grafikkort.

Stämmer bra det

Håll dig till ämnet istället, TS prioriterar inte grafikkortet som han själv nämner.

Varken Photoshop eller Cubase kommer att säcka ihop på den billiga maskinen.

Jag hade inte valt någon av dessa Macar om jag hade prioriterat grafikprestanda, då hade jag tagit den NYA modellen med separat grafikkort PUNKT.

Är det självklart att man har en extern hårddisk och sparar sånt man inte använder så ofta på? SSD-disken ska man väl ha mest operativsystem och och program man ofta använder på eller?

Ska man spara det projekt man håller på med för tillfället på SSD:n eller går det lika bra på en extern?

Det är att föredra att du kör alla dina cubase-projekt på en extern hårddisk, och varför inte en extern Thunderbolthårddisk? Men du har ju ändå USB3 och det räcker till mer än väl. Men vill du vara värst och snabb så kör då en extern med Thunderbolt och med SSD-Disk

Det går bra vilket som men glöm inte att säkerhetskopiera om det är något viktigt projekt.

Ja det är viktigt. Köp en slö, billig hårddisk där du kör Timemachine på om du vill ha backup på dina filer.

Välj till mycket internminne, det kan ju vara bra att ha, själv har jag 16GB på min och allt flyter på hur bra som helst och har gjort det i snart ett år 🙂

Ja 16GB är ju att föredra. Nu när pluggarna/samplingsprogrammen är i 64 bitars så kan det sticka iväg i minnet.

Angående modellerna.

Finns bra historik här: http://support.apple.com/kb/ht4132

Haswell (som sitter i den billiga) är inte mkt snabbare än gamla Ivy Bridge (som sitter i den dyra) men däremot väldigt mkt mer strömsnål.

Haswell är den senaste från Intel som sitter i Macbook Pro's IDAG

Sen som det framgår så sitter det TB2 i den billiga, senaste.

Så köp den billiga. Sen om du kan så slå till med 16GB minne ist för 8GB 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...