Jump to content
Annons

Gitarrerna låter skit


HALMIS

Recommended Posts

Tjena.

Håller på att spela in en hårdrockslåt i replokalen och trummor, sång och bas låter kalas men gitarrerna låter as. Inspelat alltså.

Spelar man cleant låter det bra men drar man på lite dist så låter det liksom digitalt, som att man spelat in med en värdelös transistorstärkare. Det sprakar nästan istället för distar. Som om man spelar för högt med en gammal klockradio, typ.

Vi har ju bra stärkare som låter sketbra men inte när det väl kommer in i datorn.

Använder Shure sm57 och en Zoom r16 som ljudkort. Har ställt gainnivån lagom högt. Pc med Cubase.

Kan det vara preamparna i zoomen som är dåliga måntro? Har tänkt köpa nytt ljudkort men vill vara säker på att det inte kan vara något annat som gör att det låter skit. Eller är det micken som inte pallar trycket?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag spelar in med en Mustang V v.2 (2x12 celestion vintage 70 låda) och lyckas få ljudet varmt och vintage. Jag brukar köra två tagningar sm57 och två tagningar sm7b. Jag kör alltid min sm57 genom min Vintage Design M87D och driver den ganska hårt eftersom att dom vassa transienterna runt 4-5 khz bankas ner ordentligt, blir riktigt fett!

Kör basen genom DI:n till samma mikstärkare och kör -10db PAD med en sån här så jag kan driva den ännu hårdare så det blir lite fin analog saturation, låter jävligt bra till rock/metal/punk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar mika några cm ifrån men har provat med en halvmeter också. Still shit 🙁

http://www.prosoundweb.com/images/uploads/GuitarAmpsConePlacement.jpg

Tänk på position i sidleds också samt vinkel. Så här brukar jag göra:

1. Hitta ett bra sound på stärkaren.

2. Sätt dig ner på golvet så du är närmre i öronhöjd med stärkaren, står du upp så tenderar du till att ha för mycket diskant och för lite mitt. Provspela lite sittandes med guran i knät, justera ljudet lite grann.

3. Välj mik efter vilket ljud du vill ha

4. Ställ mikrofonen 1,5 dm från stärkaren, testa spela in, och börja först med att justera i sidled, sedan vinkel, sedan sidled och sen vinkel osv.

5. Justera avstånd

6. allra sist kan du börja justera gain och volym på din Zoom efter behag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Orange Or50. Ska se om jag kan lägga upp ett exempel idag.

Ska prova med positionen.

Replokalen är helt i betong så det rummet är nog inget vidare. Har iofs lagt mattor över hela golvet och satt upp grejjer på väggarna och sådär men det hjälper väl inte så mkt.

Men, vi ska byta replokal nästa vecka. Ett avlång rum i trähus på 24kvm. Kanske blir bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Hur högt ligger inspelningsvolymen? Så som du beskriver det så låter det som ett gain-problem, antingen digitalt eller genom pre-amparna in i ljudkortet. SM57 borde ju tåla.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Jag ställer gainen så att det aldrig peakar iaf. Har provat med jättelåg gain men det låter fortfarande konstigt.

Gain in i ljudkortets preamps eller gain in i Cubase? Jag antar att du testat olika kanaler på ljudkortet också? Möjlighet att testa en annan mick?
Link to comment
Dela på andra sajter

I ljudkortet. Hur ställer man gain i Cubase? Menar du volymreglagen?

Jag har faktist inte testat olika kanaler för gitarren, ska testa det.

Jag har Thomann sm57 som jag kan prova, men dom borde ju låta ännu sämre. Värt ett försök iaf.

Är det ingen som tror att det kan vara preamparna? Zoomen är ju ganska billig så jag kan tänka mig att dom inte är de bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattat det rätt så är det en mick du mickar upp med.

Men om det nu skulle vara två så kanske det är fasfel?

Fast nu när jag tänker efter lite så skrev du ju att det lät bra när det var rent ljud, så då kan det ju inte vara det......never mind.....

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

I ljudkortet. Hur ställer man gain i Cubase?

Nej men du ställer nog volym från ljudkortet till Cubase antar jag? Den är väl som en liten mixer? Hur hög blir inspelningsvolymen i programmet?
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudexempel! Tror inte att det handlar så mycket om dina preamps, så länge du håller koll på nivåerna, mer om hur du bär dig åt när du mickar samt rummet. Bra preamps ska inte underskattas men du bör få fram ett helt ok gitarrljud även med billiga grejer.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har koll på nivåerna. Man ser ju när det peakar och då låter det ännu sämre. Ska försöka micka upp bättre, visste inte att det var så känsligt med gitarrerna. Trumsettet låter ju ok hur vi än sätter mickarna känns det som.

Jag har provat olika positioner på micken och ljudskillnade blir mest dovare/ljusare, inte sprakande och konstigheter. Det är liksom som att micken inte fångar upp disten på något sätt. Låter bara digitalt och kasst.

Link to comment
Dela på andra sajter

låter det som en sprakande klockradio är det ju knappast rummet eller fasfel som spökar

byt ut komponenterna i ljudkedjan ett efter ett tills du hittar felet

om du nu som du säger verkligen har koll på nivåerna

Och börja med en så rak och enkel kedja som möjligt, som du sedan uvidgar.

Börja med t ex ljudkortet och se om du kan konstatera att det fungerar felfritt.

Går det att lina en gitarr, bra.. Funkar det med olika mickar kablar, med och utan phantom etc etc

Använd gärna ett rent (odistat) ljud så hör du antagligen fel lättare.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är så pass stark volym på stärkaren att du får sätta gainratten på nästan noll kan det ev bli dist direkt på zoomens ingång, alltså före gainratten. Har du ingen tele lineingång på zoomen? Testa den i stället, då får du ställa gainen högre.

På min Tascamporta kör jag alltid in den ljudstarka baskaggen via en teleingång som har lägre känslighet. Det funkar även på XLR ingången om jag ställer gainen väldigt lågt, men det låter helt klart renare på teleingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...