Jump to content
Annons

Test, stem-mastrat på rullband


HoboRec

Recommended Posts

Halloj!

Borde kanske egentligen lagt upp under kritikavdelningen, men jag kommer förhoppningsvis inte göra några ändringar. Skulle bara uppskatta om någon ville lyssna och säga till om något är katastrof. Brukar inte vara så nojjig, men nu är jag det.

Allt är inspelat i Cubase, sedan har jag kört varje instrumentgrupp till subgrupper som sedan hamnat på rullband (Fostex B-16) och sen summerat genom bordet (Allen & Heath GSR24) för slutlimitering osv ITB.

Lite snabb feedback skulle uppskattas som sagt.

https://soundcloud.com/fnulf/07-1

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nilsson:

Nej jag gjorde mixen mer eller mindre klar först, sen körde jag alla grupper (trummor, bas, gitarr, solo, sång, kör, övrigt) till två spår var på bandaren. Sen kom jag på att jag ljög, för jag summerade inte alls genom bordet. Jag körde in alla spåren från bandaren till Cubase igen och gjorde lite sista finlir och limitering.

Jag körde igenom varje låt två gånger. Banden är gamla och välanvända så det svajar lite här och var, så då var det bra med alternativa "tagningar"

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter köttigt. Du har den inte på wav i minst 16 bit? Tycker det låter lite sizzligt i toppen. Souncloud är ju inga höjdare när det gäller kvalité. 128 mp3 är i det lägsta laget.

Är det inte bättre än så på Soundcloud? Trodde det, det var därför jag la upp det där. Vill inte gärna sprida runt wav-filer med ofärdiga versioner. Även om jag hoppas det är färdigt nu. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bättre än så på Soundcloud? Trodde det, det var därför jag la upp det där. Vill inte gärna sprida runt wav-filer med ofärdiga versioner. Även om jag hoppas det är färdigt nu. 😉

Du har inte Dropbox eller liknande? Gör egna mp3or och lägg upp dom där "public" och länka dom hit.

Men jag förstår dig med spridningen av matreal. Den kommer helt klar att låta bättre i wav. 128 är snäppet till skräp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte Dropbox eller liknande? Gör egna mp3or och lägg upp dom där "public" och länka dom hit.

Men jag förstår dig med spridningen av matreal. Den kommer helt klar att låta bättre i wav. 128 är snäppet till skräp 🙂

Det går inte göra så de bara går att spela men inte ladda ner då va?

Det kan också vara så att bandaren inte är superb i de högre frekvenserna. Jag upplevde ingen minskning av diskant när jag jämförde med orginalet, bara något fetare botten. Men gamla 1/2" band från gud vet när är ju inte direkt HiFi 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant... men det är fina minnen ;-) S/T är så gött skitigt å påminner om alla festivaler typ ungkraft å gig på kulturhuset.

Haha, ja det var tider, innan det mest blev östeuropa och nerpissade industrilokaler hehe. Det är sju år sen den släpptes… galet vad tiden går.

Är du från Jönköpingstrakten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra energi rakt genom hela låten.

Kan tycka det är lite aggresivt uppe vid fyra kilo.

Lider inte av väset längst upp men hade försökt klarna upp vokala insatsen något.

Den drunknar lite trots förmodad vilja att "klistra in den" i gitarrmattan!?

Väldigt skön botten och bra rumsljud.

Man är där!

Brillians är ordet jag sökte och saknar lite av i instrumenten.

Bra jobbat!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill skydda 'färdigt' material, men ändå kunna dela ut i liten skala, då kan gratispluggen Voxengo Beeper funka. Den lägger till ett kort tydligt skräpljud var x:e sekund. Inget bombsäkert förstås, men en högupplöst kopia kan i alla fall inte tryckas på andras skivor eller samlingsskivor med skräpljudet på. Bara en tanke. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar nu först. Det låter ju skitbra.

Tack tack!

Bra energi rakt genom hela låten.

Kan tycka det är lite aggresivt uppe vid fyra kilo.

Lider inte av väset längst upp men hade försökt klarna upp vokala insatsen något.

Den drunknar lite trots förmodad vilja att "klistra in den" i gitarrmattan!?

Väldigt skön botten och bra rumsljud.

Man är där!

Brillians är ordet jag sökte och saknar lite av i instrumenten.

Bra jobbat!

Piiiz!

/Mojje

Tack för detaljerad feedback, jag gick igenom och städade toppen lite i slutmastern. Tror det blev lite cleanare. Nu går det iväg på tryck i alla fall, så får vi väl hoppas att jag fortfarande tycker det blev bättre när jag får tillbaka det 😉

Om du vill skydda 'färdigt' material, men ändå kunna dela ut i liten skala, då kan gratispluggen Voxengo Beeper funka. Den lägger till ett kort tydligt skräpljud var x:e sekund. Inget bombsäkert förstås, men en högupplöst kopia kan i alla fall inte tryckas på andras skivor eller samlingsskivor med skräpljudet på. Bara en tanke. 🙂

Sant sant! Inte så orolig att det ska snos några låtar, mest att jag inte vill ha gamla versioner skräpa runt på ställen jag inte vet vart de finns.

Fan detta var de bästa musikaliskt jag hört här på studio forum! Jag diggar de som fan!

Är de ditt band? Vad heter ni? Jag måste verkligen följa upp de här släppet 🙂

Oj, det var väldigt snällt sagt. Får väl passa på att säga att jag lyssnat en del på God Mother på bandcamp. Riktigt grymt det med! Ni har inte släppt något på vinyl eller?

Och ja, det är mitt band. Grace.Will.Fall heter vi, och detta är tredje riktiga albumet som kommer släppas 28e Mars.

Gamla skivor finns på Spotify så länge 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det var väldigt snällt sagt. Får väl passa på att säga att jag lyssnat en del på God Mother på bandcamp. Riktigt grymt det med! Ni har inte släppt något på vinyl eller?

Och ja, det är mitt band. Grace.Will.Fall heter vi, och detta är tredje riktiga albumet som kommer släppas 28e Mars.

Gamla skivor finns på Spotify så länge 😉

Okej jag ska kolla upp de gamla släppen. Ser fram emot de nya! Bästa jag hört på länge.

Tack som fan! Kul att du gillar God Mother. Var håller ni till någonstans? Vi borde ordna en spelning tillsammans nån gång.

Vi har inte släpp någon vinyl än men vi håller just på och starta inspelningen av vår första fullängdare. Den kommer att släppas på vinyl förhoppningsvis till sommaren/hösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...