Jump to content
Annons

Är det verkligen möjligt att akustisk gitarr hörs så mycket?


JJRockford

Recommended Posts

Grannen var precis uppe och klagade. Igen. I höstas var det ju för att det sjöngs i lägenheten efter klockan sju. Idag var det tydligen en akustisk gitarr som var värre än studentkorridoren han hade bott innan.

Visst, en akustisk gitarr låter ju mer än en elgitarr. Men en ganska kompakt Taylor (=betydligt mindre resonans än en typisk dreadnought), plus att jag spelade med fingrarna? Hade jag vevat på för fullt på en fullstor gitarr hade jag förstått det hela. Plockade fram gitarren och visade lite hur jag spelade så att han skulle förstå att det handlade om en nivå som är ungefär som normal samtalston. Men det gick tydligen inte att sova p g a det en våning ner.

Vill för övrigt inget mer med detta inlägg än att skriva av mig lite frustration. Kanske har jag helt fel ute. Gick förmodligen i försvarsställning direkt, hade säkert rent taktiskt varit bättre att försöka be om ursäkt eller något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I lägenhet måste man tåla att det läcker ljud från andra fram till kl 22 - åtminstone så länge det inte rör sig om extrema volymer. En vanlig acke blir väl knappt mer ljud än om man tittar på TV med normal volym på ljudet...?

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är hopplöst att hålla på med musik i en lägenhethet om en eller flera grannar stör sej på det. Har varit med om det själv. Här på Studio forum finns ju mängder av utmärkta trådar som handlar om ljudisolering. Det är bara att dra igång ett projekt. Glöm inte att förvarna grannen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip antar jag att han sa åt mig att öva mera. Jag menar, spelar en "Romeo & Juliet" (Dire Straits) så dåligt att folk störs av det är det ju inte direkt någon komplimang om ens gitarrlir.

Jag skulle annars absolut inte ha någonting emot att bygga t ex ett ordentligt sångbås som verkligen är ljudisolerat. Men det verkar dyrt och krångligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid lämna in din gitarr och montera micar i den, och sen sitta och lira med headset. Inte alls samma feeling, men det tillåter dig i alla fall att träna på sena kvällar. 🙂

Sen om du har en förstärkare kan du ju alltid ha lite extra kul med ett sådant setup.. Är du RIKTIGT sur på grannen någon kväll är det bara att plugga in i stärkaren och dra på som fan. Han kommer be på knä att du skall spela akustiskt igen.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör grannen plinka på sin ackesnurra, en nylonsträngad. Det här pågått i 6-7 år. Tyvärr så utvecklas han inte överhuvudtaget. Samma bultiga kvintackord och riff hela tiden. Sover jag så kan jag ibland vakna hans usla lir (jobbar natt).

Men nu har han köpt sig an tamburin och den låter som fan. Den vaknar av direkt. Första gången så lät det som en dålig mobil med nåt percussiv signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter en akustisk gitarr mindre om man sätter i mick???

Har man mick kan man plugga igen ljudhålet, tror Tommy Emanuel gör så på scen ibland.

Eller så pluggar man igen utan mick, kanske är ett ganska bra förslag när jag tänker på det. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde man bara pluggade igen ljudhålet för att det inte skulle runda på scen? Men det kanske låter lite mindre iofs...

Det låter betydligt mkt mindre…

Bor grannen under kanske en lite tjockare matta kan dämpa nåt som redan är så tyst som en fingerplocks ak gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara tillägga med att jag bodde i en lägenhet i Malmö ett tag. Och var uppe sent på nätterna, och just en natt satt jag och lyssnade på musik i lurar och omedvetet trummade med händerna på knäna.

En person på våningen under knackar på, ilsk som ett bi, och ber mig at sluta klampa omkring när de försöker sova.

Så, vissa lägenheter är ju mindre isolerade mot ljud och har större medhörning mellan planen än andra :-P

Edit: kan ha spelat baskagge lite lätt med ena foten oxå...

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju att oavsett om man får föra ett visst oväsen till kl. 22 så uppstår det ju oftast konflikter när grannar tycker att man stör om man plinkar på gura eller sjunger en skvätt... och kommer man inte överens blir det ju lätt jobbigt att ha grannar springandes i tid o otid för att klaga... enda lösningen är väl att antingen flytta eller tok isolera rummet eller skaffa en isobox...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta hörs ju mellan, hör grannens telefon ringa (inte kul klockan nio en söndagmorgon). Hör hans samtal också. Fastighetsskötaren kom upp och sa att grannen klagade på oljud, jag hade suttit och flabbat åt " How I met your mother" ganska sent en kväll:-)

När jag hade hela studion i sovrummet var det ingen som klagade.

Köp congas, så kanske dom vill att du ska börja spela akke-gura igen:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist läge! Vilken jävla superhörsel din granne måste ha... 🙁

Jag minns en intervju med trumpetaren Magnus Johansson, han hade byggt ett HELT avskärmat rum i sin lya. Han kunde praktiskt taget gå upp mitt i natten och bränna av ett trumpetsolo på full maräng. Vilken dröm! Låter dyrt dock... 😏

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ÄR skillnad på lägenheter och lägenheter... Min flickvänn har en fullstor flygel i sin lägenhet. Det är relativt ofta hon sitter och övar på kvällar/nätter utan att någon någonsin har klagat. Hon ska dock flytta i vår (till ny lägenhet) blir spännande att se hur grannarna reagerar där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt avundsjuk. På flygeln alltså, fästmö har jag redan!

Som ska flyttas i vår. Flygeln alltså. Inte ett dugg avundsjuk på dom som åker på att tömma den lägenheten.

Men åter till ämnet, tyvärr nog inte mycket att göra. Svårt att få rätt mot grannar som klagar. Läste någonstans att man får spela precis så högt man vill oavsett tid på dygnet så länge man inte stör grannarna.

Lite märkligt ändå, musik klagas det över och även till hyresvärd, men folk som skriker och gapar på varandra snarare bara ägnas ett irriterat facebookinlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

i vissa lägenheter hör man när grannen knäcker fingrarna, i vissa hör man inte om man maxar en liten combostärkare... men kl 1 på natten får man tyvärr ha överseende, oavsett hur tyst man avser att vara - blir grannen störd så blir grannen störd, och vid den tiden är det mer eller mindre en rättighet att inte behöva stå ut med ljud/oljud. för övrigt brukar det höras mer från uppevåningen och till den som bor under.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bott i 4 olika lägenheter och hört grannar genom väggarna i samtliga. Om de har småbarn som har svårt att sova och behöver sömn så skulle jag ha förståelse, vanligt folk överlever 1-2h gitarr per dag.

I min första lägenhet kunde jag höra när min granne pratade i telefon, efter ett år visste jag det mesta om hennes liv och problem, där kan vi snacka väggar av wellpap. Det midre roliga var hennes väckarklocka som ringde 6 varje morgon.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

faan vad jobbigt med grannar som klagar!

Jag har tack och lov varit skonad från det, saknar dock uppfattning om ur mkt ljud som läcker till grannen. Var orolig när jag fick mina nya högtalare med större bas att det skulle klagas..men verkar inte så.

Hade jag varit dig hade jag nog försökt hitta någon annan lägenhet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...