Jump to content
Annons

Panorering av stämmor och melodislingar


evilrocker

Recommended Posts

Har svårt att hitta rätt plats för saker och ting i en del av låtarna här.

Alla låtar består trummor (närmickat, stereo-oh och stereo-rum)

dubbade gitarrer pan L och R, sen i många av refrängerna så

ligger det förutom trummor, bas, dubbade gitarrer även stämsång i mono plus en gitarrslinga.

Vet inte riktigt hur jag ska balansera det, i vissa av fallen har jag löst det så att jag

dubblerat stämsången och panorerat ut dom och lagt en timeadjuster på den ena och

sen lagt refrängslingan i mittan. men detta funkar inte alla låtar (oväntat) det blir alldeles

för rörigt. Har provat att lägga stämsången i vänster och gitarrslingan i höger… men blir

lite osäker. Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mix: Första lyssningen: Känns som det är lite mycket grejer, inte säker på varför. Kanske vill du att allt ska höras? Inte riktigt bestämt dig för vad som ska ligga i bakgrunden? Tar gitarrerna för stor plats, går det att få ut dom på kanterna mera eller eqa och lämna plats i mitten? Annars är det ett skönt sound på gitarrerna!

Andra lyssningen lät det bättre..

Stereo: Går det att lägga en stämma till och panorera den R? Usch det där med stereo är svårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mix: Första lyssningen: Känns som det är lite mycket grejer, inte säker på varför. Kanske vill du att allt ska höras? Inte riktigt bestämt dig för vad som ska ligga i bakgrunden? Tar gitarrerna för stor plats, går det att få ut dom på kanterna mera eller eqa och lämna plats i mitten? Annars är det ett skönt sound på gitarrerna!

Andra lyssningen lät det bättre..

Stereo: Går det att lägga en stämma till och panorera den R? Usch det där med stereo är svårt!

Tack 🙂 Svårt som fan, jo jag gjorde så med stämmorna i denna:

https://soundcloud.com/evilrocker/fromthenbassmaster

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

I sån här rockmusik tycker jag det är snyggt, mest rätt, med bara en ensam körstämma. Man kan ju panorera den bara aningen, typ fem eller tio över tolv så den inte ligger examt i samma spår som leaden. Om du sjunger versen ensam kan du ha den i mitten, när refrängstämman kommer in lägger du ut leaden till fyra minuter i tolv, och stämman till åtta minuter över.

Edit: Lyssnar lite mer…. Nu tycker jag gitarrerna är för mycket isärpannade, det blir ett litet hål i mitten utan drivet från gitarrerna. Mot slutet när en gitarr jobbar på i mitten låter det mer rätt o drivande. Om du drar in de två första gitarrerna lite skulle de ändå inte störa sången.

Det är när jag lyssnar i lurar. Min personliga smak är att det blir lite stressigt att höra en gitarr som spelar egna grejer långt ut åt ena hållet. Andra tycker det är snyggt antar jag.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

I sån här rockmusik tycker jag det är snyggt, mest rätt, med bara en ensam körstämma. Man kan ju panorera den bara aningen, typ fem eller tio över tolv så den inte ligger examt i samma spår som leaden. Om du sjunger versen ensam kan du ha den i mitten, när refrängstämman kommer in lägger du ut leaden till fyra minuter i tolv, och stämman till åtta minuter över.

Edit: Lyssnar lite mer…. Nu tycker jag gitarrerna är för mycket isärpannade, det blir ett litet hål i mitten utan drivet från gitarrerna. Mot slutet när en gitarr jobbar på i mitten låter det mer rätt o drivande. Om du drar in de två första gitarrerna lite skulle de ändå inte störa sången.

Det är när jag lyssnar i lurar. Min personliga smak är att det blir lite stressigt att höra en gitarr som spelar egna grejer långt ut åt ena hållet. Andra tycker det är snyggt antar jag.

Hmm jo, fast jag försöker ju göra det lätt för mig, eller svårt, genom att använda endast tre lägen, vänster, mitten eller höger 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack 🙂 Svårt som fan, jo jag gjorde så med stämmorna i denna:

F-n! Det här lät ju svin-mycket bättre, jag kunde lyssna utan att störa mig på nåt egentligen!

Även virveln är bättre, mer diskant i den. Det enda jag tänkte på var väl "solot" i vänster lur mot slutet.

Petade ut lite mycket, drog för mycket uppmärksamhet till sig. Bra jobbat!

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med laban1. Det där lät bra. Min enda invändning är att i det lugna partiet i mitten så tar stämman i höger över litegrann jämfört med melodin. Kanske skulle den sänkas lite där (eller melodin höjas?). Men i stort sett låter det kalas, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med laban1. Det där lät bra. Min enda invändning är att i det lugna partiet i mitten så tar stämman i höger över litegrann jämfört med melodin. Kanske skulle den sänkas lite där (eller melodin höjas?). Men i stort sett låter det kalas, tycker jag.

Ja det håller jag med om, har inte automatiserat volymen på stämmorna än 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

@evilrocker: Du verkar haft ett helt annat tänk på din länk nr 2! Vill du utveckla?

Jo versen är ju som den är, den består ju av de två kompgitarrerna som är med hela låten igenom bara att den till höger spelar en slags slinga istället för kompackord I versen, lätt gitarrerna åt varsitt hall. 2. Upptackten, här ville jag få den snygga slingan att låta lite annorlunda så jag kopierade den och la en fördröjning på den högra så att det skulle låta lite I stereo, stämsången hamnade då I mitten tillsammans med min sang vilket gick bra. 3. Refrängen, här funkade refrängslingan tillsammans med leadsång I mitten och då dublerade jag stämsången och la fördröjning på den ena. Kanske trist att köra samma recept I alla låtar? Sen här equade jag gitarrerna lite mer, ökade runt 700-800hz så att dom hordes mer utan att störa virveln och sången allt för mycket, sen gjorde det även att dom inte lät lika ihåliga och lika vassa efter hyllan på 9db vid 8k som jag lagt på dom. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter generellt riktigt bra.! Gitarren L tycker jag stör bilden lite fortfarande.

Gitarren "solo" i mitten lite mot slutet, skulle jag ge lite rörelse dvs något filtersvep eller wawh eller pan effekt för att göra den mer intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sänkte överhängen lite, märkte att dom drog upp för mycket iom volymhöjningen av mixen.

Ah den slingan, den ligger i mitten för att i alla övriga upptakter så är den just stereo, den upptakten har ju ingen sång heller därför tänkte jag att den fick plats i mitten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det börjar låta riktigt bra nu.

Några reflektioner:

Tycker elbasen kan få komma upp i nivå ett uns. Virveln tycker jag kan sänkas i niva, eller framförallt ha en lite annan karaktär. Har du sejarmick inspelad, testa att plocka upp den i mix. Lite spretigt i panorering och nivåer på pukor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det börjar låta riktigt bra nu.

Några reflektioner:

Tycker elbasen kan få komma upp i nivå ett uns. Virveln tycker jag kan sänkas i niva, eller framförallt ha en lite annan karaktär. Har du sejarmick inspelad, testa att plocka upp den i mix. Lite spretigt i panorering och nivåer på pukor.

Menar du volymen på elbasen? gillar ju höga pukor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle prova att skära bort lite botten ur stämsången, och lägga den mitt bakom leadsången, som en skugga liksom.

I breakdowndelen (0:16 i inlägg #13), har du provat att lägga både powerchord OCH gitarrmelodislinga i full stereo? Alltså dubbla gitarrmelodislingan med, inte bara lägga typ kopiera och lägga chorus på kopian.

Även vid 0:43 skulle jag prova att dubba den tuggande gitarren i full stereo tillsammans med powerchorden. Blir det för brett, så tryck in en tredje tagning som du lägger i mitten.

Spontana idéer ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...