Jump to content
Annons

Nybörjare - Försöker lära sig mastra pop/rock


überfuzz

Recommended Posts

Hejsan

Den senaste tiden har jag försökt att lära mig att spela in själv. Jag tycker att jag har hyfsad koll på de grundläggande grejarna på inspelningssidan. Mixningen känns lite mer osäker. Värst av allt, mastringen.

Jag tänkte att jag skulle ha enklast möjliga pop/rock upplägg att jobba med, så jag arrade om en låt vi brukar spela i mitt band. Den här versionen har ackegura, bas(midi) trummor(midi) och flöjt. Ja, och sång förståss. De 'mastrings' pluggar jag försökt är Vintage varmer och en som heter Maximizer. Om än så lite så tycker jag att det distar. Har ni några tips till en som vill lära sig att göra snygga mastringar? Finns det några (mastrings) kompress-pluggar jag borde testa.

Sen tycker jag att det är supersvårt att veta vilken effekt mastringen kommer att ha, eller har, på mixningen mellan olika instrument. Finns det några knep jag borde kunna där också kanske?

God Jul!

Prinsessa test.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Försökte du lära dig en svår låt det första du gjorde när du lärde dig att spela ett instrument eller en lätt? Samma sak. Du har noll koll på mixning och du hoppar redan till mastring fast du inte ens vet vad det innebär och hur man går tillväga? Kan resultatet bli något annat? Varför tror så många att mixning och mastring ska vara något lätt som man snabbt lär sig bara man har bra pluggar? Ingen tror väl att man kommer spela bra bara för att man införskaffar ett bra instrument? Det kommer att ta dig minst lika lång tid att bli bra på mixning som det tar dig att lära dig bemästra ett instrument=tusentals timmar. Innan du har lärt dig mixa så glöm allt vad mastring heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastringsövning 1: Ta en 31 bands grafisk eq alla spakar på noll. Testa att höj två db vid 80 hz. Lyssna noga, låter det bättre eller sämre? Ta bara en db boost sen.

Testa att skära en eller två db vid 250 hz, det är en frekvens med mkt "fula" ljud, ofta låter det bättre om man tar bort aningen där.

Testa att boosta vid 4, 5 och 6 khz, där ligger mycket av sången o instrumenten. Lyssna noga, det är lätt att tycka att "oh jäklar här låter det bra om jag gasar på", men man missar lätt att man istället dränker nån annan frekvens. Lyssna noga o länge o jämför med köpe-cd med ett sound du tycker du gillar. Det finns inga ideal bland dyra nyare produktioner heller, det kan variera väldigt tex hur mkt lågbas man vill ha. Tex ända ner vid 40 hz finns det mkt fint man ev kan gasa en db eller så på. Eller också måste man absolut skära där för att det inte ska bumla sönder hela skiten. Hoppa fram o tillbaka mellan elbasens eq o master eq, kaggens eq o master eq.

Tycker man att det låter bättre med en höjning på hela 5 db vid nån frekvens i master eq har man troligen gjort fel i mixen. Max 2 db upp eller ner kan vara ett tips…

Die Hard har ganska rätt i det han skriver, det är ju inte så att bara man vet vilken plugg man ska ha så blir allt bra, det verkar ju lite som att du tror det på frågeställningen. Grejen är att man måste lyssna noga så ini h-e och sen själv ta beslutet därifrån. fattar man inte vad man hör så fattar man inte. Pluggarna fattar det inte dom heller, de måste styras av en tänkande och lyssnade person.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tanka izotope ozone

Ok... Jag läste din post noggrant. Du lyckades skriva en lååång post utan att säga något matnyttigt alls. Jag antar och hoppas att du hör till en liten obskyr minoritet i det här forumet.

Finns ju inget sätt som är rätt egentligen, men för att ge exempel så brukar jag göra såhör:

- Referenslyssna mot olika låtar och lägger EQ därefter, om det visar sig att jag måste boosta eller skära för mycket så går jag tillbaka till mixningen och börjar ändra i individuella spår istället.

- Lägger ofta en kompressor som tar ca 1-3db, API 2500 eller izotope ozone 5.

- Låter det fortfarande tråkigt så brukar jag testa med saturation och stereobredd, eller gå tillbaka till individuella spår.

- Limiter

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! I ärlighetens namn 'gasade' jag på lite extra för att förstärka det jag upplever som svagheter i mina försök till mastring. Till att börja med ska jag pilla med EQ:n (jag har gjort det men bara med väldigt bredfrekventa justeringar på någon dB upp och ner). Jag tror inte så mycket på pluggläsningen heller, avskyr POD:s etc. Samtidigt ville jag så att säga få något gjort och jag har ingen hårdvara i dagsläget. Kompressorn kommer förmodligen att vara vintage varmer även framgent...

God fortsättning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag lyssnar på resultatet av en mastringskandidat, lyssnar på vad Nilssons knep gör, låter det ofta ganska olika beroende på vad jag lyssnar i. Jag suttit och A/B testat ett basig och ett lite rakare par hörlurar ett tag... Finns det några knep att tillgå för att, så att säga, anpassa sin musik för ansköns olika typer av lysningsutrustning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några knep att tillgå för att, så att säga, anpassa sin musik för ansköns olika typer av lysningsutrustning?

Nja, det enda "knepet" är att lyssna i så många olika utrustningar som möjligt, skriva upp vad du hör och försöka hitta en gyllene medelväg.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl egentligen så att ju mer man lär sig, desto mer inser man att man inte kan. Bästa du kan göra i det här läget är att gå på feeling och försöka få det att låta bra utifrån alla tips du kan få. Både från personer och youtube, med tiden kommer kraven öka och då söker du även mer kunskap.

Jag har hållit på sedan 2003, men jobbat professionellt dom senaste 3 åren. Jag krigar fortfarande med varje mix. Vissa är givetvis enklare än dom andra, men ibland är det jävligt svårt. Ofta så sitter det i arrangemang och ljudval.

Som sagt. Gå på feeling, kolla youtube och läs här/gearslutz 🙂

Lycka till.

Edit: Glöm Mastering i det här skedet. Få stenkoll på mixen först och jobba mot en buskompressor. Avsluta med en limiter för att få upp volymen när du gör en bounce. Men inte mer avancerat än så. Då får du bättre koll på mixen.

//F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs även den här så fort det går: http://www.amazon.co.uk/Mixing-Audio-Concepts-Practices-Tools/dp/0240520688

Kan också vara matnyttigt att implementera lite kunskaper inom akustik vad gäller kamfiltereffekt, rumsnoder, stående vågor, akustikbehandling osv så man vet varför man kan tänkas höra det man hör - oavhängigt all annan utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och framförallt, öva på att lyssna. Det kan man inte lära sig teoretiskt. Man måste lära sig att lyssna och sen lita på att man gör rätt, att det verkligen blir bättre av att tex lägga en liten hängmatta som ligger som lägst vid 250 hz. Det är att först lyssna o tolka vad man hör, o sen åtgärda det med tex eq som är det svåraste tycker jag.

Jag har ganska nyligen gjort mig av med en hårdvaruburk jag mastrat i förr o skaffat en riktigt fin analog eq-burk, den gör en jäkla skillnad. Nu kan jag få det att låta hyfsat lika som riktigt bra nyare nashvilleinspelningar.

Testade en grej nyss…. Först mixade jag så bra jag kunde, med aningen av både kompressor o eq på mastern.

Sen mastrade jag det stereospåret så noga jag kunde med mer eq o kompressor, och faktiskt lät det märkbart bättre än orginalmixen. Men sången lät ev anings vass efter mastringen även om helheten lät bra.

Då behöll jag inställningarna på kompressorn och eq´n o gjorde om mixen från början, nu kunde jag ta bort den lilla boost vid 4 khz på sången jag hade från början för att få den att bita igenom.

Som ett sista steg så mastrade jag igen, fast nu nästan noll eq, och nästan noll kompressor. Blev grymt nöjd med resultatet jmf med allt jag tidigare fått till.

Andra ljudskruvare använder aldrig varken eq eller kompressor på mastern. Så man får hitta ett sätt som passar en själv…

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här typ enormt mkt bättre blev det med en ganska diskret hängmatta i master -eq:

Först med nästan rak master-eq, jag gjorde så bra jag kunde med inställningarna på varje spår:

https://soundcloud.com/user7908154/kura-skymning-131219

Sen satt jag o petade ett bra tag med 30 bands grafisk eq. (Eq-burken har både grafisk och parametrisk eq)

Det är alltså den här jag tycker låter mkt bättre…

https://soundcloud.com/user7908154/kura-skymning-131225

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är många intressanta tankar kring mastring i tråden nu... Jag ska be att få tacka för det! Förmodligen blir det så att jag kan ta till mig en del av det ni skrivit och hamnar på någon form av nivå. Om något år eller så blir jag kanske sugen på att lära mig mer och ser den här tråden igen och tänker, men shit, de skrev ju om just det i den gamla posten.

Nilsson, jag ser att du kör sound cloud. Är det bra? Själv har jag inget 'eget' ställe att lägga upp musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är många intressanta tankar kring mastring i tråden nu... Jag ska be att få tacka för det! Förmodligen blir det så att jag kan ta till mig en del av det ni skrivit och hamnar på någon form av nivå. Om något år eller så blir jag kanske sugen på att lära mig mer och ser den här tråden igen och tänker, men shit, de skrev ju om just det i den gamla posten.

Nilsson, jag ser att du kör sound cloud. Är det bra? Själv har jag inget 'eget' ställe att lägga upp musik.

Soundcloud är väl enkelt i alla fall. Men det sabbar ljudet ganska rejält, skickar man dit en WAV fil så låter det ändå sämre än en MP3. O ofta knäpper det o har sig med så man får för sig att det är så på det man skickat dit, men backar man Soundclouden o tar om samma ställe så är knastret o knäppande borta.

Om jag inte vore för korkad för att göra enkla stillbildsvideos i min Mac skulle jag mkt hellre använda enbart Youtube…

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundcloud är väl enkelt i alla fall. Men det sabbar ljudet ganska rejält, skickar man dit en WAV fil så låter det ändå sämre än en MP3. O ofta knäpper det o har sig med så man får för sig att det är så på det man skickat dit, men backar man Soundclouden o tar om samma ställe så är knastret o knäppande borta.

Om jag inte vore för korkad för att göra enkla stillbildsvideos i min Mac skulle jag mkt hellre använda enbart Youtube…

Jag förstår, jag tycker iofs att youtube sabbar ljudet rätt mycket det med. Har du testat att komprimera ljudfiler innan du lägger upp på soundcloud. Det kan ju vara så att deras boot helt enkelt suger. Dina öron lär ju inte göra det. ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår, jag tycker iofs att youtube sabbar ljudet rätt mycket det med. Har du testat att komprimera ljudfiler innan du lägger upp på soundcloud. Det kan ju vara så att deras boot helt enkelt suger. Dina öron lär ju inte göra det. ;-)

Skickar man mp3 blir det ännu sämre. Och mina öron är tyvärr ganska sönderrockade efrer många års oljud och ylanden.

Det är nog fler som kollar på youtube än på soundcloud. Fast jag länkar mina moln på Facebook, det funkar bra det med, de flesta FB-surfare verkar kunna lyssna direkt utan att behöva ladda ner nåt program. Soundcloud tillsammans med FB gör bra reklam för mig så det kommer folk när jag är ute o spelar på krogar osv. Utan Facebook ger nog inte Spundcloud nån pr alls.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp detta nummer och kör mix-skolan i 10 delar:

Där finns även en del artiklar om mastring, men jag håller med övriga här om att en nog ska koncentrera sig på grundmixningen först. Mastringen handlar ju mer om att t ex anpassa låtar på en skiva så att dom påminner om varandra volym/eq-mässigt, eller att tweaka ljudet så att det låter bra i så många olika miljöer som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...