Jump to content
Annons

Minoritets-dominans på studioforumet?


Signia

Recommended Posts

På forumet har många reggat sig genom åren, drygt 27500 konton. (När startade Studio detta forum btw?). Många konton är förstås "tomma" eller har bara ställt 1-2 frågor och sen försvunnit.

Men antalet konton som postat 5 gånger eller fler, och dessutom har varit aktiv senaste månaden ... då har vi i runda slängar 600 pers som är aktiva här. Senaste månaden bara. Jag menar att man skapar konto för att skriva här. Att bara läsa går ju bra ändå.

Känns det så? Att det finns typ 600 pers i månaden här?

Vad tycker ni?

Personligen tycker jag det känns mer som … 40 kanske.

Har studioforum börjat bli dominerat, av en mindre skara ihållande besökande inkl den kultur som utvecklats inom den kretsen?

Man ser ibland nytillkomna, som frågar om råd, åsikter och tips, och möts då av en ganska däst och intolerant inställning, där de mest erfarna känner sig nästan besvärade, ofredade av en så ”enkel” frågeställning. Och svaren får tonfall därefter.

Man slås ofta av hur folk verkar ha glömt hur man själv var som ung, hela världen låg öppen och möjligheterna var många. Och hur blir det då att mötas av ”Men du får väl googla lite? använd sökfunktionen med!”.

Jag ser mindre och mindre sådana frågor, tycker jag. Och skulle alla använda sökfunktionen skulle vilket forum som helst vara utdött på ett par veckor, lätt. Tror inte jag är ensam om att få PM från folk som frågar om sånt som egentligen trådar är till för.

Är det här en rimlig fråga att ställa sig?

Om ja, kan det vara så att studioforum håller lite på att bli ett gryt för en mer eller mindre ordinarie skara personer, som då ovetande kultiverar egna ribbor av vad som ses som gott tonfall, rätt slags kunskap, och klanderfri kunskapsribba ska ligga? Samt vilka som tillåts bete sig på ett sätt andra skulle bli utsparkade på stubben för?

Just a thought …

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har vid ett par tillfällen bett nytillkomna medlemmar att söka på forumet, via google eller forumets egen sökfunktion. Detta vid de tillfällen jag vet att det finns riktigt bra svar att finna. Eller om frågeställaren är otrevlig och dryg. Det har hänt upprepade gånger att frågeställaren använder en otrevlig ton om hen inte får det svar hen ville ha.

Min uppfattning är också att många användare mest läser och följer med. Kanske för att de inte känner att taket är högt nog, eller för att de inte känner att de kan eller vill bidra. Jag håller dock med om att det saknas lust för samtal. Allt som oftast är det snarare en debatt och en debatt är något som kan vinnas, med argument men även känslouttryck. Samtal präglas snarare av lust att lära och viljan att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som ses som gott tonfall osv bestäms i slutändan av oss moderatorer och admin. Anser man att någon brutit mot någon regel så skall man anmäla och skriva också i sin anmälan vad den avser.

MVH

Anders

Så kan man absolut se det. Men det finns även mer generella regler för vad som är förutsättningarna för ett gott samtal. en av dessa regler är att man använder sig av generositetsprincipen. Motsatsen till denna har vi sett lite för mycket av på forumet när medlemmar går in för att missförstå och tolka. En annan princip är att vara ödmjuk när man deltar i ett samtal, dvs är öppen för att man kan ha fel och att man därför behöver motivera och belägga sina påståenden. Även detta lyser tyvärr då och då med sin frånvaro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ser ibland nytillkomna, som frågar om råd, åsikter och tips, och möts då av en ganska däst och intolerant inställning, där de mest erfarna känner sig nästan besvärade, ofredade av en så ”enkel” frågeställning. Och svaren får tonfall därefter.

vad är ditt eget bidrag i en tråd som denna tex?

just a thought...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kan man absolut se det. Men det finns även mer generella regler för vad som är förutsättningarna för ett gott samtal. en av dessa regler är att man använder sig av generositetsprincipen. Motsatsen till denna har vi sett lite för mycket av på forumet när medlemmar går in för att missförstå och tolka. En annan princip är att vara ödmjuk när man deltar i ett samtal, dvs är öppen för att man kan ha fel och att man därför behöver motivera och belägga sina påståenden. Även detta lyser tyvärr då och då med sin frånvaro.

Absolut, ödmjukhet och allmän god ton kommer man långt på i ett samtal. Jag menade nog när det just är någon som känner att någon annan gått över gränsen att det är då man anmäler. Om vi alla bara kommer ihåg att det sitter en människa bakom varje avatar och bemöter varandra på ett ödmjukt och trevligt sätt så kommer det oftast fungera bra tror jag. Iaf hoppas jag på det 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Man slås ofta av hur folk verkar ha glömt hur man själv var som ung, hela världen låg öppen och möjligheterna var många. Och hur blir det då att mötas av ”Men du får väl googla lite? använd sökfunktionen med!”.

Glöms inte ofta alls, enligt min mening.

När "folk" ber någon att "du får väl googla lite? använd sökfunktionen med!, så är det givetvis inte för att tvinga frågeställaren att söka sin egen fakta bara för att "folk" själva inte pallar svara, utan för att "folk" faktiskt redan svarat på ställd fråga XX gånger och att frågeställaren gör bäst i att vända sig till befintliga svar.

Varför skulle det vara fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är obefintligt f.n.

Mitt bidrag skulle nog vara att han kan använda en limiter post-fader för att höja upp volymen utan att det klipper. Hurså?

då skriver du på fel ställe

jag tänker att det påfallande ofta är samma personer som gnäller över forumet och bemötande som sällan eller aldrig själva bidrar konkret i nån större omfattning - man lägger mer krut på att kritisera andra

det kanske inte är fallet gällande dig men titta på en sån som martin som slänger ur sig det ena konstiga och meningslösa inlägget efter det andra

eller nilsson som hakar på i var å varannan tråd för att nämna sina hårdvaruburkar eller hörlurar eller säga plojty-plojty

lite underhållande på sin höjd men sällan till nån egentlig hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog hur frågan ställs och även tonen avgör mycket hur man kommer att svara. Har man en väldigt odefinierad fråga typ "hur spelar man in?" framförd i en tråkig ton, blir svaret därefter.

En del verkar nästan tro att man har betalt, eftersom de kan vara duktigt krävande. Många orkar inte skriva en väl formulerad fråga utan de förväntar sig att man ska läsa flera gånger för att möjligen förstå. Den söndercurlade generationen har hört talas om något som heter manual, men har aldrig läst någon.

Och varför skriver man inte direkt vilken utrustning man har som är relevant för frågan, slött tycker jag.

Oops, blev lite av ett klagobrev det där..som sagt det ligger inte enbart på oss som svarar på frågorna, utan lite på frågeställarna också. 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det kan vara så att en del nya som kommer hit skräms av det verbala underhållningsvåldet som pågår i vissa trådar här (de som slutar med låsning). Den nya tänker kanske "shit här för man ligga lågt, vill inte bli inblandad". Till de som är nya här: det går bra att skriva här utan hamna i detta, fått bra hjälp här, läst mycket intressant. Fått någon enstaka butter kommentar också men inte brytt mig om att svara på den. Ofta svarar den på sig själv.

Jag uppskattar att folk är generösa här på sitt vis, med sin kunskap och på andra sätt. Om något gör någon schyst musik eller bidrar med bra kunskap, så kan man skriva det. T ex så tycker jag "tråd som denna" fick väldigt bra hjälp, jag hade uppskattat den i hans kläder. Många som är här och skriver "mycket" bidrar med väldigt bra innehåll, bra så. Om sedan alla de som inte skriver, kan sluta blygas för skriva så får vi ett riktigt vitalt forum.

Edit: Joel är en han

Redigerat av stol
Link to comment
Dela på andra sajter

då skriver du på fel ställe

jag tänker att det påfallande ofta är samma personer som gnäller över forumet och bemötande som sällan eller aldrig själva bidrar konkret i nån större omfattning - man lägger mer krut på att kritisera andra

det kanske inte är fallet gällande dig men titta på en sån som martin som slänger ur sig det ena konstiga och meningslösa inlägget efter det andra

eller nilsson som hakar på i var å varannan tråd för att nämna sina hårdvaruburkar eller hörlurar eller säga plojty-plojty

lite underhållande på sin höjd men sällan till nån egentlig hjälp

Du själv är en av de som gnäller mest på andra och forumets moderatorer och upplägg, ändå gnäller du på de andra som också gnäller på moderatorerna och forumupplägget. Det är ju lite komiskt o dåligt på samma gång. De enda jag vet som har varit ännu otrevligare än vad du ofta är är Analogfreak och som tvåa, Valle. Brons till dig Demon.

Men mig gör det inget, du bidrar med lite vettigt också ibland.

Love is all, okay?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

då skriver du på fel ställe

jag tänker att det påfallande ofta är samma personer som gnäller över forumet och bemötande som sällan eller aldrig själva bidrar konkret i nån större omfattning - man lägger mer krut på att kritisera andra

Ja finns en som aldrig har någonsin bidragit med något överhuvudtaget i en enda tråd. Inget namn men tänk på en övermogen banan så ramlar polletten ned för somliga. 🙂 Det får en att undra varför man är med överhuvudtaget.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja finns en som aldrig har någonsin bidragit med något överhuvudtaget i en enda tråd. Inget namn men tänk på en övermogen banan så ramlar polletten ned för somliga. 🙂 Det får en att undra varför man är med överhuvudtaget.

Jag undrar oxå varför du är med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja finns en som aldrig har någonsin bidragit med något överhuvudtaget i en enda tråd. Inget namn men tänk på en övermogen banan så ramlar polletten ned för somliga. 🙂 Det får en att undra varför man är med överhuvudtaget.

tomten? 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

det tror jag inte men jag kan ha fel

du kanske har några exempel?

Ett exempel:

https://www.studio.se/index.php/topic/104027-inte-bara-ironiskt/

Men som sagt, jag stör mig inte på att du är störig. Lite kan jag undra hur ditt drömforum skulle se ut, det skulle väl enbart bestå av såna experter som du själv? Ingen skulle ha nåt behov av att fråga nåt eftersom de vet allt och starkt ogillar de som inte vet allt eller kan visa siffror på vilken mikrofon eller mixer som låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel:

http://forum.studio....-bara-ironiskt/

Men som sagt, jag stör mig inte på att du är störig. Lite kan jag undra hur ditt drömforum skulle se ut, det skulle väl enbart bestå av såna experter som du själv? Ingen skulle ha nåt behov av att fråga nåt eftersom de vet allt och starkt ogillar de som inte vet allt eller kan visa siffror på vilken mikrofon eller mixer som låter bäst.

starkt jobbat att du hittar ett helt inlägg som i grunden syftar till att hitta en bättre lösning än det vi ser idag - verkligen ett tecken på nån som klagar och gnäller på forumet och moderatorer allra mest

om jag hade nåt emot att folk frågar saker skulle jag knappast svara när folk frågar

vare sig det gäller i trådar eller via pm som i ditt fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Solstrålen (oregistrerad)

Glöms inte ofta alls, enligt min mening.

När "folk" ber någon att "du får väl googla lite? använd sökfunktionen med!, så är det givetvis inte för att tvinga frågeställaren att söka sin egen fakta bara för att "folk" själva inte pallar svara, utan för att "folk" faktiskt redan svarat på ställd fråga XX gånger och att frågeställaren gör bäst i att vända sig till befintliga svar.

Varför skulle det vara fel?

Dom som varit med ett tag vet ju vid det här laget att du inte hänger här för att utvecklas. Då kan man ju få fråga vad din agenda är. Det är väl en relevant fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag undrar oxå varför du är med.

Till skillnad från dig så har jag bidragit. Det är stora skillnaden mellan oss. Förväntade mig inte att du skulle skriva nåt annat heller. Det är typiskt för dig.

tomten? 🙂

Jäpp men den här tomten tar tillbaka alla klappar och behåller allt för sig själv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom som varit med ett tag vet ju vid det här laget att du inte hänger här för att utvecklas. Då kan man ju få fråga vad din agenda är. Det är väl en relevant fråga?

Korrekt: frågan är definitivt relevant, om man tror att min avsikt att hänga här inte är/har varit för att utvecklas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...