Jump to content
Annons

Behov av hyfsad akut hjälp angående volymer efter bouncening!


Joel Liljekvist

Recommended Posts

Godkväll!

Jag vet inte om jag har lagt ämnet där jag ska men jag utgår från det då detta borde beröra ämnet mastring och mixning.

To put it short, jag har haft i uppgift att spela in våran senaste konsert på skolan och vi använde två kondesatormickar i stereo, dvs en fullt vänster en fullt höger. Inspelningen blev rätt så bra och efter två dagars automatiserande lite här och var har jag fått en hyfsad jämn ljudbild i varje låt.

Till problemet. Jag har nu märkt av att alla låtarna är väldigt "låga" efter exporteringen ur Logic. Jag skulle helt enkelt vilja få upp volymen på samtliga så det är ungefärligt lika högt som låt säga, Håkans nya skiva som jag har och refererar med nu i Itunes (utan ljudstabilisering etc) men när jag försöker få upp ljudet på olika sätt och bouncar så clip'ar det och har sig. Jag har exporterat dem som wav. filer och lägger in dem igen för att bara få upp volymen men det verkar inte vilja sig.

Ni som är mer händiga kring detta än vad jag är, snälla skänk några visdomsord hur jag ska gå tillväga för att endast få upp volymen på samtliga alster!

Med mycket vänliga hälsningar,

Joel Liljekvist

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lätt kompression på mastern, sedan tryck på lite med en limiter så borde du komma tillräckligt nära utan att komprimera allt för hårt!

+1

Kolla t ex på youtube hur kompression (och limiter) fungerar. Du kanske t o m hittar videos på det program du använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt kompression på mastern, sedan tryck på lite med en limiter så borde du komma tillräckligt nära utan att komprimera allt för hårt!

Har för mig att jag gjorde såhär förut men ändå blev det sprakigt vid exportering. Är det någon viss nivå man ska sätta, är inte helt 100 på hur jag faktiskt ska gå till väga. Kan försöka igen och då vara lite mer uppmärksam bara.

Kom till min Studio så fixar vi det här, gratis, bjuder på fika och bullar.

Martin

Hade jag bara bott närmre Örebro hade jag gärna dykt upp på bullar och mixning! Tack för erbjudandet 😉

+1

Kolla t ex på youtube hur kompression (och limiter) fungerar. Du kanske t o m hittar videos på det program du använder.

Som tidigare nämnt är jag inte 100 på hur man använder dessa, har jobbat lite med dem under mina år som elektroproducent men det har mest varit att sätta tak så man inte peakar och förstärk vissa enskilda samples med kompressor. Får kanske sätta mig in lite i det helt enkelt, ska kika youtube så får vi se om jag blir klokare!

Link to comment
Dela på andra sajter

det är precis ett tak du ska sätta på mastern för att undvika att det sprakar - om vi nu utgår från att spraket beror på det

det gör du med en limiter som du kan sätta på -0.3dB

sen har du fått rådet att komprimera lite före och sen trycka på med limitern

jag skulle testa tvärtom - kompression som går ganska långt ner i materialet med ratio på 2:1 bara

dra sen upp output gain tills du når nollan och vid enstaka ställen något över - sätt sen limitern att stoppa dom spikarna

Link to comment
Dela på andra sajter

det är precis ett tak du ska sätta på mastern för att undvika att det sprakar - om vi nu utgår från att spraket beror på det

det gör du med en limiter som du kan sätta på -0.3dB

sen har du fått rådet att komprimera lite före och sen trycka på med limitern

jag skulle testa tvärtom - kompression som går ganska långt ner i materialet med ratio på 2:1 bara

dra sen upp output gain tills du når nollan och vid enstaka ställen något över - sätt sen limitern att stoppa dom spikarna

Försökte göra som du sa, men får inte så mycket högre volym. Lite dock.

Jag använder Logic 9 och den kompressorn's Gain står original på 0.0db. Så är lite konfunderad på hur jag ska gå tillvägga kring detta.. Får kolla om man kanske kan jobba med limitern, men vet inte heller riktigt hur jag ska använda den just nu.

Att det sak vara så knåpigt att få upp volymen?

Tack för all hjälp so far i vart fall!

OBS! - Kan inte lägga varken kompressor eller limiter på "Mastern" utan bara på "Output". Antar att den går som master i det fallet, eller är jag ute och cyklar?

Redigerat av Joel Liljekvist
Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte göra som du sa, men får inte så mycket högre volym. Lite dock.

Jag använder Logic 9 och den kompressorn's Gain står original på 0.0db. Så är lite konfunderad på hur jag ska gå tillvägga kring detta.. Får kolla om man kanske kan jobba med limitern, men vet inte heller riktigt hur jag ska använda den just nu.

vad har du satt som compressorns ratio och threshold?

vad blir gain reduction? (den är viktig - här ser du hur mycket compressorn jobbar)

kan du inte höja output gain över 0dB menar du?

(kallas ibland make up gain också)

du kan lägga pluggarna på den kanal ljudet ligger på också - behöver inte vara mastern

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressorn borde börja jobba på en gång med de inställningar som är default om det inte är väldigt låg nivå på signalen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad har du satt som compressorns ratio och threshold?

vad blir gain reduction? (den är viktig - här ser du hur mycket compressorn jobbar)

kan du inte höja output gain över 0dB menar du?

(kallas ibland make up gain också)

du kan lägga pluggarna på den kanal ljudet ligger på också - behöver inte vara mastern

Just nu har jag ljudfilen på ett spår. På detta spåret ligger "Compressor", "Limiter" samt en"Level meter".

På compressorn har jag nu BARA röst ratio som tidigare nämnt och lagt den på 2.1! Sen har jag dragit limiterns "Output level" till -0.3db! Och spårets "Audio2" samt "Stereo Out" som är de två mixerkanalerna eller vad man kan kalla det på själva ljudklippet, dessa ligger på 0.0.

Alltså inte rört något annat nu, för jag vet inte vad jag ska göra mer på dessa sakerna. När låten nu spelas så kommer "Gain reduction" på compressorn till ungefär 1db, eller -1db hur man nu skriver det. På limitern händer inget.

Det finns ju andra saker som man kan dra i och justera. Vet inte vad någon av dessa gör.

Om vi nu utgår från hur det ser ut i detta aktuella läget, hur får jag upp volymen härifrån? Vilka rattar ska man dra i, vad ska höjas etc?

Hoppas verkligen du och alla andra förstår hur jag menar, börjar känna paniken krypa lite smått när dagarna inför jul går åt! x)

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa på kompressorn med ratio 2:1 att sänka threshold mer och mer och ställ makeup-gain på 0 db och se vad som händer när threshold sänks. När du bara testat så kan du ju kolla var du landade på för värde när det började låta skumt. Ändra även ratio och attack lite under tiden. Slå sen av 0 db på makeup och ställ threshold på ett par db innan det lät konstigt och ställ ratio och attack på det som inte mosar topparna för mycket.

Prova sen bara att sänka threshold på limitern med massor för att bara lyssna och prova och sen backar du och stannar där det låter högre men inte distat eller så. Kollar du så ser du ju där låten har mest volym, låter det ok där så funkar ju resten med.

Är inget proffs men det skulle jag gjort iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa på kompressorn med ratio 2:1 att sänka threshold mer och mer och ställ makeup-gain på 0 db och se vad som händer när threshold sänks. När du bara testat så kan du ju kolla var du landade på för värde när det började låta skumt. Ändra även ratio och attack lite under tiden. Slå sen av 0 db på makeup och ställ threshold på ett par db innan det lät konstigt och ställ ratio och attack på det som inte mosar topparna för mycket.

Prova sen bara att sänka threshold på limitern med massor för att bara lyssna och prova och sen backar du och stannar där det låter högre men inte distat eller så. Kollar du så ser du ju där låten har mest volym, låter det ok där så funkar ju resten med.

Är inget proffs men det skulle jag gjort iallafall.

Okej, jag försökte göra som du sa, men fastnade vid "makeup gain", antog att det är Gain i compressorn du talar om? För isåfall blev detta ingen skillnad? Drar jag ner den till 0 blir ju låten tystare och med sänkt threshhold blev det ännu tystare, så förstod faktiskt inte vad jag skulle göra riktigt.. Ursäkta min okunskap! 🙁

nu förstår jag inte

dra ner threshold så gain reduction ligger runt 3-6dB och jobbar samtidigt som du ökar output gain lika mycket - vad händer?

Skrev fel, menar att jag bara RÖRT ration, alltså ställt den på 2.1!

Testade som du sa, och det går till en viss gräns, sen låter det liksom som att ljudet, slår emot ett tak. Blir liksom dämpat vid höga slag och så, på något konstigt skumt sätt. Som att det trycks ihop alldeles för mycket. Men till en viss gräns blev det högre utan konstigheter.

Är det såhär jag ska jobba? Med threshholden och gainen? Börjar man närma sig något? 😮

Tusen tack för all hjälp so far gott folk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ljudet jämnt i karaktären eller är det mycket toppar? Beroende på det så kanske du bara behöver en limiter på det? Ställ output på -0,3 och dra ner threshold tills det börjar bli för limiterat och låta illa och släpp sen tillbaka lite på limiterns threshold tills det låter rent igen så är det nog det du kan göra.

Kompressor är ju mest för att limma ihop ljudet eller tämja höga toppar. Behövs den inte så räcker kanske limiter?

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Är ljudet jämnt i karaktären eller är det mycket toppar? Beroende på det så kanske du bara behöver en limiter på det? Ställ output på -0,3 och dra ner threshold tills det börjar bli för limiterat och låta illa och släpp sen tillbaka lite på limiterns threshold tills det låter rent igen så är det nog det du kan göra.

Kompressor är ju mest för att limma ihop ljudet eller tämja höga toppar. Behövs den inte så räcker kanske limiter?

De flesta låtarna är hyfsat raka. Vissa låtar var de svårt att inte få några höga toppar på, live och allt. Men ska man låta compressorn ligga i bakgrunden, med 2.1 och resten av inställningarna som vanligt, eller försöka hålla reduction vid t.ex 3 och sedan göra limiter proceduren som du beskrev? Då borde man kunna undvika topparna samt få lite högre ljud generellt?

Ska kika på det nu!

EDIT: Kollade in min limiter nu och det jag har att jobba med är: Gain, Lookahead, Realese samt en knob som det står Output level på. Under den finns även en liten ruta där det står Softknee. Finns ingen threshhold på limitern vad jag kan se..

Redigerat av Joel Liljekvist
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att det är Gain du ska justera i så fall, du ser ju om det händer på på Gain-reductionmätaren, rör sig den så arbetar ju limitern. Kompressorn gör du ju som du vill med, sätt den på det du sa och låt den jobba lite lite bara, och se om det blir en förbättring av det du hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Logics egen? Är inte hemma just nu...

Det är det!

Om du menar att jag ska höja gainen där kommer jag inte så värst långt innan det börjar låta dåligt. Då har jag samtidigt kompressorn där under som vi nämnde förut. Fick ut mer ljud när jag höjde Gainen där och sänkte threshholden..

Klurigt värre alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade som du sa, och det går till en viss gräns, sen låter det liksom som att ljudet, slår emot ett tak. Blir liksom dämpat vid höga slag och så, på något konstigt skumt sätt. Som att det trycks ihop alldeles för mycket. Men till en viss gräns blev det högre utan konstigheter.

Är det såhär jag ska jobba? Med threshholden och gainen? Börjar man närma sig något? 😮

Tusen tack för all hjälp so far gott folk!

japp du är på rätt väg

nu ska du börja kolla hur du ställt attack och release - det är den korta tid innan kompressorn reagerar på det som kommer in resp den tid kompressorn fortsätter jobba efter att materialet sjunkit under threshold

det hade vart tusen ggr enklare att visa istället för att försöka guida genom text 🙂

testa med en attack på 10ms och realease på 100ms

Link to comment
Dela på andra sajter

japp du är på rätt väg

nu ska du börja kolla hur du ställt attack och release - det är den korta tid innan kompressorn reagerar på det som kommer in resp den tid kompressorn fortsätter jobba efter att materialet sjunkit under threshold

det hade vart tusen ggr enklare att visa istället för att försöka guida genom text 🙂

testa med en attack på 10ms och realease på 100ms

Förstår, jag uppskattar verkligen all kunskap ni alla delar med er av. Tro mig. Ska kolla hur det låter snarast! Ska jag efter att jag ställt dessa två så, gå tillbaka och jobba med threshhold och gain igen? Är det ett slags magiskt medianvärde man vill åt här emellan alla dessa attributer? Eller är jag ute och cyklar?

Du har inte hittat ngn video än Joel, så du får känsla för det grundläggande menar jag? 🙂

Hittat några, dock har jag så sjukt slött internet här att det tar evigheter att streama. Dock har jag kollat igenom lite basics på youtube, blir inte så mycket klokare på hur jag ska gå tillväga dock, men gör så gott jag kan!

Vore kul att höra en snutt av materialet för att kunna säga något om hur man skulle gjort själv...

Jag förstår det, jag vill dock inte av respekt för de andras verk sprida något innan det är klart. Inte ens sprida det då jag inte vet om dem vill att det ska spridas över nätet. Hoppas du förstår!

Ska kika in den. Påminner väldigt mycket om den jag kollade på förut. Men den här killen verkar tala lite mindre slangfylld brittiska. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett slags magiskt medianvärde man vill åt här emellan alla dessa attributer?

om det vore så enkelt 🙂

nej du är ute efter en specifik kombination av dom olika värdena som passar just ditt material och vad du vill göra med det

det enda vi kan ge dig tips på är vissa utgångsvärden men eftersom vi inte hör ursprungsmaterialet eller vilken effekt inställningarna ger - eller vet exakt hur du vill det ska låta - så kan vi inte ge dig så mycket mer konkret

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara skriva några sista rader här i denna tråden!

Jag har nu sammanställt allt så gott jag kunnat de senaste dagarna med hjälp av era tips. Jag applicerade dessa tekniker och tänk på både de äldre liveversionerna samt de få som fick spelas in efteråt pga. olika tekniska problem.

Det jag gjorde på i stort sätt alla låtarna var att använda compressorn, limitern samt en eq. Jag satt ratio'n på 2.1 och arbetade med threshholden och gainen, limitern fick verka genom att hålla tillbaka toppar, sprak och dylikt (rätt sagt?) och sedan fixade jag småsaker med eq'n. Jobbade lite med själva ljudfilens volym också, men väldigt lite bara för att lyfta det en smula. Använde också ett väldigt sparsmakad reeverb på några projekt så det inte skulle bli så tomt (de efterinspelade låtarna) och summa sumarum, så blev det faktiskt helt okej för att vara gjort såhär amatörmässigt av mig.

Men jag ville bara ge er alla i tråden ett stort tack för all hjälp! Jag hade inte klarat detta utan er! Så tusen tusen tack och så vill jag önska er en riktigt god jul och ett gott nytt år såhär i förskott. Tack igen för allt!

Mvh Joel Liljekvist

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...