Jump to content
Annons

Dina DIY-prylar?


rundgång

Recommended Posts

Som helt ny i denna världen och med begränsad ekonomi + att jag älskar att göra saker själv så är jag nyfiken på era DIY-lösningar.

Gärna bilder !

Som trådskapare borde jag ju givetvis lägga upp en egen ...men tyvärr så är det fattigt med detta. Ett litet mickbås är under konstruktion dock.

EDIT: Jo en sak är väll mitt bord kanske. Bara för att...

EDIT2: Behöver inte va din bästa ...rubriken borde va dina DIY-prylar !

img-20131204-221059.jpg

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

en enkel submickrofon till bastrumma. bästa skiten!

Ok ...känns avancerat. Hittat ritningar och komponenter på nätet?

Använt en högtalare? (ursäkta om det är en otroligt dum fråga)

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på att bygge en egen dawcontroller med motordrivna faders. Anledningen till att jag bygger själv är att jag vill ha det simpelt, endast faders, solo, mute och pan. Jag använder ett Arduino kort som har både digitala och analoga in/ut-gångar som programmeras med C.

I nuläget har jag fått igång det hyfsat så jag kan kontrollera en kanal i cubase via min fader, dock är kalibreringen svår att få till eftersom fadern ska vara mindre känslig ju närmare 0an.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på att bygge en egen dawcontroller med motordrivna faders. Anledningen till att jag bygger själv är att jag vill ha det simpelt, endast faders, solo, mute och pan. Jag använder ett Arduino kort som har både digitala och analoga in/ut-gångar som programmeras med C.

I nuläget har jag fått igång det hyfsat så jag kan kontrollera en kanal i cubase via min fader, dock är kalibreringen svår att få till eftersom fadern ska vara mindre känslig ju närmare 0an.

Det låter grymt kul! Skulle man kunna få se lite bilder på det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på att bygge en egen dawcontroller med motordrivna faders. Anledningen till att jag bygger själv är att jag vill ha det simpelt, endast faders, solo, mute och pan. Jag använder ett Arduino kort som har både digitala och analoga in/ut-gångar som programmeras med C.

I nuläget har jag fått igång det hyfsat så jag kan kontrollera en kanal i cubase via min fader, dock är kalibreringen svår att få till eftersom fadern ska vara mindre känslig ju närmare 0an.

Har ja fel om att dina effekter på din profilbild är egna med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter grymt kul! Skulle man kunna få se lite bilder på det? 🙂

Jag har tänkt göra en stor tråd när det fungerar bättre, det finns lite små problem i både programkod och elektroniken i nuläget. Just nu är allt i lösa delar och det är allmänt kaos med kablar hit och dit. Om du vill veta mer om delar, programmeringen osv kan du pma.

Har ja fel om att dina effekter på din profilbild är egna med?

Det är ibanez narrow box serien, från sent 70tal, ruskigt bra pedaler!

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

I nuläget har jag fått igång det hyfsat så jag kan kontrollera en kanal i cubase via min fader, dock är kalibreringen svår att få till eftersom fadern ska vara mindre känslig ju närmare 0an.

Spännande projekt! Gissar att du använder logaritmiska skjutpotar? Linjära till att justera ljudvolymer brukar inte bli så bra.

EDIT: stavning

Redigerat av pjocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ...känns avancerat. Hittat ritningar och komponenter på nätet?

Använt en högtalare? (ursäkta om det är en otroligt dum fråga)

Inte alls så svårt som man kan tro. en 8tums högtalare med ett XLR jack , bara löda polerna tvärtom och bam! subkick! dock blir signalen väldigt stark så en pad på preampen är att föredra. ska försöka slänga upp en bild på det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som helt ny i denna världen och med begränsad ekonomi + att jag älskar att göra saker själv så är jag nyfiken på era DIY-lösningar.

Gärna bilder !

Som trådskapare borde jag ju givetvis lägga upp en egen ...men tyvärr så är det fattigt med detta. Ett litet mickbås är under konstruktion dock.

EDIT: Jo en sak är väll mitt bord kanske. Bara för att...

EDIT2: Behöver inte va din bästa ...rubriken borde va dina DIY-prylar !

img-20131204-221059.jpg

både snus å cigg(ser en tändare iaf) både öl å vin och monitorerna är placerade så att du hör bra när du är på väg under bordet...Fy skäms!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som helt ny i denna världen och med begränsad ekonomi + att jag älskar att göra saker själv så är jag nyfiken på era DIY-lösningar.

Gärna bilder !

Som trådskapare borde jag ju givetvis lägga upp en egen ...men tyvärr så är det fattigt med detta. Ett litet mickbås är under konstruktion dock.

EDIT: Jo en sak är väll mitt bord kanske. Bara för att...

EDIT2: Behöver inte va din bästa ...rubriken borde va dina DIY-prylar !

img-20131204-221059.jpg

Med tanke på bilden, där dina monitorer står direkt på bordet, så kan jag tipsa om en enkel och bra budgetpryl. Köp ett Polyeten liggunderlag på Jula för ett par tior. Klipp sönder i lagom stora bitar och lägg 3-4 lager av det under högtalaren, så frikopplar du den från underlaget och slipper få ner vibrationer i bordet, som kan orsaka att basen smetas ut och ger otäcka resonanser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande projekt! Gissar att du använder logaritmiska skjutpotar? Linjära till att justera ljudvolymer brukar inte bli så bra.

EDIT: stavning

Den jag har är linjär, tanken är att jag ska använda någon slags kurva programmatiskt när jag konverterar mellan analogt och digitalt. Faden använder sig av pitchben i midiprotokollet så digital input/output ligger på 14-bitar.

Jag hittar ingen bra info om vilken logaritmisk funktion som faders generellt använder sig av, någon som har koll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd..Tankade hem ritningar och komponent spec för en Fairchild 670 klon men insåg att det skulle ramla iväg på en jättemassa tid och en hel del pengar så det får ligga till sig lite.. stor som en mindre studentlägenhet hade den blivit också..tanken att bygga kloner av känd utrustning lockar.. inte för att man inte har råd att köpa originalen, men det kreativa att använda något man själv satt ihop.

Tyvärr är mina byggen lagda i lådor på vinden så jag har inga up-2-date bilder, men en god vän till mig hade kontruerat en fullparametrisk 4 bands analog equaliser som jag byggde ihop med vero-board från ELFA.. och nån komplicerad Midi-patchbay med 6 vägs vridpot'ar som jag knappt själv kunde hantera efteråt..

Senaste prylen är en talkbox, som egentligen inte är annat än en slang, delningsfilter och en låda.. får se om jag bygger den som något av original boxarna från 60 /70 talet som elementet jag fick idag efterliknar.

Har mest konstruerat och byggt olika motorfordon, bilar och motorcyklar tidigare..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

I tidernas begynnelse så byggde jag hela min basrigg själv, från förförstärkare till slutsteg, bashorn, toppar och hela medevitten. Det var över 30 år sedan och jag har tyvärr inga bilder - och prylarna är skrotade för länge sedan...

Hade också mycket långt framskridna planer på att bygga en hel 24-kanalsmixer med alla sorters routingmöjligheter, balanserade inserter och allt (hade gjort färdigt alla kretskortslayouter så att jag kunde börja etsa korten), men kom sedan på att det blev så in i h-e mycket jobb med att bygga ihop allt, så jag skrotade planerna efter många om och men.

Byggde också en passiv 8-kanalsmixer bara för att testa. Det är nog 20 år sedan, långt innan det började hypas med passiva mixrar - men det var ingen avgörande skillnad mot en aktiv mixer, så det var inte så kul egentligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättespännande att se allas diy-projekt!

<snip>men det var ingen avgörande skillnad mot en aktiv mixer, så det var inte så kul egentligen...

Haha, har visserligen inte gjort något avancerat men känner igen det där "jaha, varför gjorde jag det här egentligen" ... 🙂

Har också gett upp påtänkta projekt pga av tidsbrist och för mycket annat på gång. Däremot så experimenterar jag ju ständigt med akustik, så det räknar jag nästan inte längre.

Någon moddad diy-theremin eller liknande hade varit skoj. Har några andra ideer också, får se om jag får in någon i planen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina bästa DIY-prylar är min hemgjorda U87a med fin knapp för val av karaktär. Sen kommer nog en bandmikrofon jag byggde av ett avgasrör, men bandet gick av när jag försökte micka en bastrumma. Vilket jag egentligen visste att det skulle hända. Har bara inte tagit mig tid att laga den igen. Sen gillar jag mitt bord som jag har min konsol och mina rack i. Och så klart en 1176-kompressor. Som jag dock inte lyckats kalibrera riktigt ännu, men det kommer väl.

0054c114c16211e2b5f422000a1f9a34_7.jpg

b006916a8bce11e2b9a022000a1fa535_7.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina bästa DIY-prylar är min hemgjorda U87a med fin knapp för val av karaktär. Sen kommer nog en bandmikrofon jag byggde av ett avgasrör, men bandet gick av när jag försökte micka en bastrumma. Vilket jag egentligen visste att det skulle hända. Har bara inte tagit mig tid att laga den igen. Sen gillar jag mitt bord som jag har min konsol och mina rack i. Och så klart en 1176-kompressor. Som jag dock inte lyckats kalibrera riktigt ännu, men det kommer väl.

0054c114c16211e2b5f422000a1f9a34_7.jpg

b006916a8bce11e2b9a022000a1fa535_7.jpg

Vad är det för mixerbord du har?

Link to comment
Dela på andra sajter

både snus å cigg(ser en tändare iaf) både öl å vin och monitorerna är placerade så att du hör bra när du är på väg under bordet...Fy skäms!

Inga cigg ...ljus är ett måse när man myser ute i stöva och högtalarna har precis placeras så inte hunnit ta hand om detta än ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina bästa DIY-prylar är min hemgjorda U87a med fin knapp för val av karaktär. Sen kommer nog en bandmikrofon jag byggde av ett avgasrör, men bandet gick av när jag försökte micka en bastrumma. Vilket jag egentligen visste att det skulle hända. Har bara inte tagit mig tid att laga den igen. Sen gillar jag mitt bord som jag har min konsol och mina rack i. Och så klart en 1176-kompressor. Som jag dock inte lyckats kalibrera riktigt ännu, men det kommer väl.

0054c114c16211e2b5f422000a1f9a34_7.jpg

b006916a8bce11e2b9a022000a1fa535_7.jpg

Underbara byggen Ulf!

Vilka byggsatser har du utgått ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ok ...känns avancerat. Hittat ritningar och komponenter på nätet?

Använt en högtalare? (ursäkta om det är en otroligt dum fråga)

1512806_520271918080561_8932476_n.jpg

Här är min Subkick mick, inte det vackraste men den gör jobbet =)

1526947_520271881413898_2115852456_n.jpg

och den här snodde jag ihop med lite delar från en kontorslampa och lite trumskrot.

kom igen allihopa , med DIYtips! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde en egen lokalradiostation i en behållare för älgstudsarpatroner. Sände bara musik till de närmaste grannarna dock då räckvidden kanske var 3 km på sin höjd, och det var gott och väl 15 år sedan. ELFA är väl fortfarande en källa för aldrig sinande kreativitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...