Jump to content
Annons

Få bättre gitarrljud


Bunkert

Recommended Posts

Testade telekablar på elbas igår i studion. Oh lord vilka olika sound de hade.

Kopplade om på ca 3-4 sek, så det var lätt att höra skillnaden i ljuden. Det som var mest häpnadsväckande var hur annorlunda det kändes att spela med de olika kablarna. Kablarnas ljud hade helt olika timing.

På detta forum verkar det vara flera som inte tror på detta. Men kom på söndag säger jag och hör. Den som inte hör skillnad är antagligen nybörjare på att lyssna och analysera det en hör, eller så har personen i fråga fel på sin hörsel. Den som känner sig trampad på tån, eller örat, kom och lyssna och låt en ny ljudvärld öppna sig.

Tre olika kablar från Analysis Plus

Fenderkabel

Monster Cable

Silk 050 med Furutechkontakter

Samt en ordinär sak med Amphenolkontakter.

Varje kabel hade sitt unika sound. Vi tar med alla sju kablar på söndag.

Det är såvitt jag vet ingen som sagt emot dig om att det är skillnad på kablar för analoga signaler. Tvärtom. Att kabelns längd och kapacitans påverkar frekvensspektrat är välkänt och lätt att räkna på: http://www.sengpielaudio.com/calculator-cable.htm

Det som ifrågasatts är om löd-tennet skulle kunna påverka samma sak, eller att val av telekontakt skulle påverka gitarrsignalens upplösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte så konstigt om det blir skillnad med instrumentkabel (något som också har nämnts tidigare), eftersom kabeln tillsammans med den höga utimpedansen från gitarr/bas-mickarna, skapar ett högst påtagligt diskantfilter - om inte kabelns kapacitans är tillräckligt låg (och/eller kabellängden tillräckligt kort) för att hela det hörbara registret ska kunna släppas igenom.

Olika timing är däremot placebo. Ljudet går genom kabeln i ca 50-85% av ljusets hastighet (beroende på materialet i isoleringen mellan ledare och skärm), så det går inte att få någon hörbar skillnad där, om man inte har en VÄLDIGT lång kabel. Redan efter någon km har det hunnit hända rätt mycket mer med signalen på vägen också - och inte ens då är fördröjningen uppe på mer än några få mikrosekunder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är såvitt jag vet ingen som sagt emot dig om att det är skillnad på kablar för analoga signaler. Tvärtom. Att kabelns längd och kapacitans påverkar frekvensspektrat är välkänt och lätt att räkna på: http://www.sengpiela...lator-cable.htm

Du måste läsa lite av ämnet du ger dig in på.

Att det är skillnad på analoga kablar var precis det som va grejen här.

"Problemet är väl att det marknadsförs överprissatta varor med icke belagda funktioner" (#) samt "ljudmässigt är det totalt försumbart om det inte gäller uppenbara dåligt byggda saker" (#).

TS anklagades för att bedriva masshypnos och det förekom drypande sarkasmer, foliehattjämförelser m.m. Man tyckte TS var en bluffmakare, som försökte sälja verkningslösa kablar till dyra priser. En ballongförsäljare.

Kolla i demonproducentens signatur får du se. Han har just hämnats på mig, för han själv anser att analoga kablar m.m. inte har någon nämnvärd skillnad; nåt han inte belägger.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste läsa lite av ämnet du ger dig in på.

Att det är skillnad på analoga kablar var precis det som va grejen här.

"Problemet är väl att det marknadsförs överprissatta varor med icke belagda funktioner" (#)

Jag tror du ska vara lite försiktigare med att påstå att folk inte läser. DP:s citat ovan gällde uppenbarligen en teleplugg.

samt "ljudmässigt är det totalt försumbart om det inte gäller uppenbara dåligt byggda saker" (#).

Jag vågar inte påstå att jag nu gör rätt tolkning av det DP skriver. Men för mig är det ganska självklart att ett sådant påstående gäller två kablar som har rätt kapacitans och längd för att kunna föra över signalen mellan två prylar med en given impedans utan märkbar dämpning i diskanten. Annars använder en ju fel kablar.

TS anklagades för att bedriva masshypnos och det förekom drypande sarkasmer, foliehattjämförelser m.m. Man tyckte TS var en bluffmakare, som försökte sälja verkningslösa kablar till dyra priser. En ballongförsäljare.

När någon påstår att byte av telekontakt kan ändra upplösningen i en analog i signal, utan att ta tillbaka det oavsett påstötningar, så kan jag nog tycka att den sortens påståenden är befogade.

Kolla i demonproducentens signatur får du se. Han har just hämnats på mig, för han själv anser att analoga kablar m.m. inte har någon nämnvärd skillnad; nåt han inte belägger.

Jag klistrar in citatet här, se om du hittar några likheter med denna post i övrigt:

"Att olika kontakter, legeringar o ledare kan ha dramatisk inflytande på ljudet, det är inte främmande för nån som hållit på med ljud"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du ska vara lite försiktigare med att påstå att folk inte läser. DP:s citat ovan gällde uppenbarligen en teleplugg.

Jag vågar inte påstå att jag nu gör rätt tolkning av det DP skriver. Men för mig är det ganska självklart att ett sådant påstående gäller två kablar som har rätt kapacitans och längd för att kunna föra över signalen mellan två prylar med en given impedans utan märkbar dämpning i diskanten. Annars använder en ju fel kablar.

Han refererar synligen till just kablar (#), likväl som kontakter = analoga kablar.

Ledare är ju en metall-legering. Även kontakter är ledare, en metall-legering. Han skrev: "givetvis leder olika material olika bra" (#). Enda sättet att få ihop det som du menar vore att alla delar av analoga kablar påverkas av bl.a. induktans - utom kontakter. Tror inte han menade så.

När någon påstår att byte av telekontakt kan ändra upplösningen i en analog i signal, utan att ta tillbaka det oavsett påstötningar, så kan jag nog tycka att den sortens påståenden är befogade.

Naiv och destruktiv inställning. Folk har inte fel med flit. Tycker man nån har fel, då säger man Det, istället för att kasta ur sig smädelser, och förklarar o sansat lite om varför man tycker så och hur ens egna uppfattning skiljer sig. Forumregel §2 är bra. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Han refererar synligen till just kablar (#), likväl som kontakter = analoga kablar.

Är en kontakt samma sak som en kabel??? Eller vad menar du?

Ledare är ju en metall-legering. Även kontakter är ledare, en metall-legering. Han skrev: "givetvis leder olika material olika bra" (#). Enda sättet att få ihop det som du menar vore att alla delar av analoga kablar påverkas av bl.a. induktans - utom kontakter. Tror inte han menade så.

Ett materials ledningsförmåga kalla konduktivitet. Som du ser i länken är även tvärsnittsarean och längden av ledare samt potentialskillnaden mellan ändarna faktorer en ska räkna med.

M a o. Har du ett material med sämre ledningsförmåga kan du t ex kompensera genom att t ex göra ledare tjockare och/eller kortare.

Därför tycker jag fortfarande att det är konstruktionsfel om en viss kabel inte släpper igenom den signal som den är gjort för att transportera.

Naiv och destruktiv inställning. Folk har inte fel med flit.

Det tror jag absolut dom kan ha, om dom kan lura folk på pengar genom att påstå att dom har rätt.

Tycker man nån har fel, då säger man Det, istället för att kasta ur sig smädelser, och förklarar o sansat lite om varför man tycker så och hur ens egna uppfattning skiljer sig. Forumregel §2 är bra.

Började någon kasta ur sig smädelser direkt? Eller kom det först när den som hade fel överhuvudtaget inte verkar ta åt sig av vad som skrivs?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett materials ledningsförmåga kalla konduktivitet. Som du ser i länken är även tvärsnittsarean och längden av ledare samt potentialskillnaden mellan ändarna faktorer en ska räkna med.

M a o. Har du ett material med sämre ledningsförmåga kan du t ex kompensera genom att t ex göra ledare tjockare och/eller kortare.

Sämre konduktivitet innebär dessutom bara att signalen dämpas mer (inte att den blir sämre upplöst eller liknande), men det handlar inte om särskilt mycket dämpning...

Det tror jag absolut dom kan ha, om dom kan lura folk på pengar genom att påstå att dom har rätt.

Vet inte om de är ute efter att luras, utan det kan vara att dra det för långt. Det är kanske så, att de försöker göra bästa tänkbara kabel, men att de då inte tänker på att konstruktionen inte gör någon skillnad i hörbara frekvenser, utan de kör på och blir lite fartblinda i sin iver att det ska bli "perfekt". Visst kan dessa kablar säkert mäta lite bättre än standardkablar vid 100kHz eller något, men när det inte påverkar det hörbara ljudet, så tycker nog de flesta att det är meningslöst att betala en massa extra för dem - men så länge det finns folk som tror att mer alltid är bättre och att dyrast alltid är bäst, så kommer det att finnas en marknad, även om det i många fall bara handlar om placeboeffekt.

Det har varit flera kabeltrådar 😛 på sistone, så det är lätt att blanda ihop. I just denna tråden handlar det om att förbättra gitarrljudet - och då HAR ju faktiskt kabeln inverkan och man bör välja en kabel med så låg kapacitans som möjligt, men det finns tyvärr "instrumentkablar" som egentligen har alldeles för hög kapacitans för att användas i längre bitar än kanske 2-3m till vanliga gitarrmickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är en kontakt samma sak som en kabel??? Eller vad menar du?

Men vilket tjabbel! Som du ser talar han synligen om såväl själva 'sladden' som kontakter. Tråden kom att domineras av 'sladd'-perspektivet o demonis gav då inget ljud ifrån sig om att han enbart skulle mena kontakter.

Som jag skrev till dig i #303: det var kabel(sladd) perspektivet som var angreppspunkten, med eller utan kontakter skitsamma. Men inte 'bara' kontakter. Därför skrev jag till dig 'läs det du vill ta del av först', när du påstod det bara var kontakter tvisten gällde.

Ett materials ledningsförmåga kalla konduktivitet. Som du ser i länken är även tvärsnittsarean och längden av ledare samt potentialskillnaden mellan ändarna faktorer en ska räkna med.

Ja det är rätt. Jag skrev fel, skrev motsatsen. Är grymt trött nu.

Det tror jag absolut dom kan ha, om dom kan lura folk på pengar genom att påstå att dom har rätt.

TS sålde inget, mer än idén att gå på ett gratis evenemang, där han själv ställer upp med tid o utrymme, där man även blir bjuden på käk och kan nog grundligt kontrollera kablarna i hans studio själv. Det är inte ens han som tjänar på om kablarna blir sålda. Det är ju raka motsatsen till vad en bluffare skulle göra.

Så syftet var inte att bluffa, framkom redan efter några få inlägg. Ändå fortgick häcklandet. Så häcklandet hade inte speciellt mycket med sakfrågan att göra öht. Du vet ju att demonis gillar att provocera o röra om i var o varannan tråd. Han gjorde bara samma sak här.

Grov anklagelse att ålägga någon för övrigt, kalla nån bluffmakare. Man bör ha rejält mycket på fötterna innan man ens antyder nåt sånt. Samma på fötterna man skulle acceptera att nån annan skulle ha på fötterna för att kala en själv bluffmakare. Fanns inte tillstymmelsen till sånt här.

Började någon kasta ur sig smädelser direkt? Eller kom det först när den som hade fel överhuvudtaget inte verkar ta åt sig av vad som skrivs?

Jag tyckte du sa du läst om ämnet du gav dig in på? Se efter själv.

Ett ironiserande förkastande direkt, helt grundlöst förstås, av demonis(#2), följdes av sympatigarv av DMM (#5), och vidare avsnäsande uppläxning av demonis som där antyder att TS är för omedveten för att känna till "placebo", och sen masshypnos-lustigheten av Die Hard. Därefter rullade det på ...

TS svarar (som du ser) sakligt på alla frågor som ställs under samma tid, efter bästa förmåga och med försonligt tonfall. Han ber folk även diskutera detaljer i annan tråd, och hålla sig till evenemanget i denna. Något som närmast hånfullt avvisades av t.ex. DMM.

Som jag sa, du kommer in 'efter allt lagt sig'. Du rör upp känslor igen. Låt det ligga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som skall ligga?

JAG! med skitsnygg tjej, tjernobyl-blond, 15cm midjemått, FFFFF-kupa, tvångsmässigt nudistsyndrom, i julrött raff-set med vitt fluff på, typ nu!

Nämen, tyckte det kändes onödigt att elda på folks känslor o detalj-rabblande igen. Infekterat. Bättre ta diskussionen om man vill om nån månad, eller när det inte är så kopplat till den här tråden, och känslor o .. shit. Låta det ligga.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vilket tjabbel! Som du ser talar han synligen om såväl själva 'sladden' som kontakter. Tråden kom att domineras av 'sladd'-perspektivet o demonis gav då inget ljud ifrån sig om att han enbart skulle mena kontakter.

Som jag skrev till dig i #303: det var kabel(sladd) perspektivet som var angreppspunkten, med eller utan kontakter skitsamma. Men inte 'bara' kontakter. Därför skrev jag till dig 'läs det du vill ta del av först', när du påstod det bara var kontakter tvisten gällde.

Du tog ett citat (detta) där DP ifrågasätter nyttan med en rodium-pläterad telekontakt eller att vända stickproppen i ett vägguttag, och använder det sen som argument för att han ifrågasätt skillnaden i olika kablar.

Vi läser tydligen samma text väldigt olika 🙂

TS sålde inget, mer än idén att gå på ett gratis evenemang, där han själv ställer upp med tid o utrymme, där man även blir bjuden på käk och kan nog grundligt kontrollera kablarna i hans studio själv.

Jag har inte påstått att TS ljuger (tänkte nog mer på Josef Svalander om jag ska vara ärlig). Men jag tycker inte att en ska förutsätta att alla fantastiska påstående som folk kommer med beror på ren okunskap.

Det är inte ens han som tjänar på om kablarna blir sålda.

Ren spekulation från din sida.

Så syftet var inte att bluffa, framkom redan efter några få inlägg.

Hur framkom det? Om vi tar den rent hypotetiska situationen att TS verkligen ville bluffa, tror du att han omedelbart skulle erkänna efter ett par inlägg?

Grov anklagelse att ålägga någon för övrigt, kalla nån bluffmakare. Man bör ha rejält mycket på fötterna innan man ens antyder nåt sånt.

Tror du att en telekontakt kan ändra upplösningen på en analog signal?

Ett ironiserande förkastande direkt, helt grundlöst förstås, av demonis(#2), följdes av sympatigarv av DMM (#5),

Helt grundlöst?? I sådana fall får du gärna förklara hur det skulle gå till att höja upplösningen i en signal genom att byta ut telekontakten.

och vidare avsnäsande uppläxning av demonis som där antyder att TS är för omedveten för att känna till "placebo", och sen masshypnos-lustigheten av Die Hard. Därefter rullade det på ...

Det är väl ändå fullt rimliga antydningar när någon omedelbart börjar länka till Svalander-sidor?

TS svarar (som du ser) sakligt på alla frågor som ställs under samma tid,

Jag har fortfarande inte hittat någonting sakligt om hur telekontakter skulle kunna påverka upplösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sämre konduktivitet innebär dessutom bara att signalen dämpas mer (inte att den blir sämre upplöst eller liknande), men det handlar inte om särskilt mycket dämpning...

För mig är det ett mysterium att överhuvudtaget prata om upplösning när det gäller analoga signaler.

Det kan säkert finnas någon förklaring, men det är ju ingen här i tråden som gett den än i sådana fall.

Vet inte om de är ute efter att luras, utan det kan vara att dra det för långt.

Nej, det förstår jag också. Mitt påstående var väl mer som någon slags motpol till Signias i mina ögon naiva tro på att alla typer av hokuspokusteorier när det gäller ljud beror på ren okunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tog ett citat (detta) där DP ifrågasätter nyttan med en rodium-pläterad telekontakt eller att vända stickproppen i ett vägguttag, och använder det sen som argument för att han ifrågasätt skillnaden i olika kablar.

Vi läser tydligen samma text väldigt olika 🙂

Jag har inte påstått att TS ljuger (tänkte nog mer på Josef Svalander om jag ska vara ärlig). Men jag tycker inte att en ska förutsätta att alla fantastiska påstående som folk kommer med beror på ren okunskap.

Ren spekulation från din sida.

Hur framkom det? Om vi tar den rent hypotetiska situationen att TS verkligen ville bluffa, tror du att han omedelbart skulle erkänna efter ett par inlägg?

Tror du att en telekontakt kan ändra upplösningen på en analog signal?

Helt grundlöst?? I sådana fall får du gärna förklara hur det skulle gå till att höja upplösningen i en signal genom att byta ut telekontakten.

Det är väl ändå fullt rimliga antydningar när någon omedelbart börjar länka till Svalander-sidor?

Jag har fortfarande inte hittat någonting sakligt om hur telekontakter skulle kunna påverka upplösningen.

Att leta reda på en massa meningar från en enda person, ta dem ur sitt sammanhang, rada upp dem på det här viset kryddade med diverse motfrågor och påståenden och vilja bygga en diskussion vidare på det är rent ut sagt befängt.

Låt oss sluta där.

Låt oss sluta där allting började.

Vissa tror. Andra tror inte.

Vissa hör. Andra hör inte.

Vissa mäter. Andra mäter inte.

Etc etc.

För min egen del kan jag säga att jag har runt 100st kontakter från Furutech och ett par fördelardosor i min studio. Bara dessa har kostat mig runt 50.000kr. Jag kan säga att jag köpte dem därför att de förbättrar ljudet något så djävulskt.

Sedan har jag ett par hundra meter kabel också som har gett ett lika stort lyft de med. Också för väldigt mycket pengar.

Anledningen till att jag under ca ett års tid successivt bytt ut varenda kabel och kontakt är att det låter så sagolikt mycket bättre med de nya kablarna och kontakterna. Jag kallar det upplösning, andra kallar det något annat.

Jag har suttit i 10, 20, 30, 40, 50... timmar vid lödstationen.

Jag har gjort den här stora investeringen och lagt ned tiden på det för att det verkligen var värt det.

Sedan kan det sitta massa demonproducenter m.fl. vid sina tangentbord och säga att jag bluffar.

Men vem är det som bluffar egentligen? Har ni hört min studio före och efter? Nej. Och ändå sitter ni på era stolar i vårt avlånga land och tokbluffar vid era hemmadatorer. Eller sitter ni i studion och mailar? Har ni tid med det? Uppenbarligen för lite jobb kanske...

Jag har också en preamp för 65.000kr. Den köpte jag dock olyssnad. En ren chansning, dock på rekomendation från en inspelningstekniker som jag verkligen litar på. Det är det ingen som raljerar om.

Well. Imorgon smäller det. Kom till gitarrljudsträffen och hör med egna öron vad jag snackar om.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

och sen masshypnos-lustigheten av Die Hard.

Lustighet? Det var allt annat än lustighet. Det har gjorts många vetenskapliga test genom åren och bevis på att man påverkar folk till att höra det man vill få dem att höra. Avfärdar du det med? Lustigheten står du för i såna fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Sedan kan det sitta massa demonproducenter m.fl. vid sina tangentbord och säga att jag bluffar.

Men vem är det som bluffar egentligen? Har ni hört min studio före och efter? Nej. Och ändå sitter ni på era stolar i vårt avlånga land och tokbluffar vid era hemmadatorer. Eller sitter ni i studion och mailar? Har ni tid med det? Uppenbarligen för lite jobb kanske...

Så du vill vända till att alla som har en annan åsikt är bluffare? Du hänvisar till humbugaren Svalander t om och förväntar dig att vi ska ta dig på allvar? Jag är övertygad att du verkligen vill tro att det låter så bra som du vill tro med dessa kontakter och du har all rätt att tro på det. Men förvänta dig inte att andra ska göra det. Du verkligen bra reklam för dig genom att anklaga andra för att vara bluffar. Smart du är. :rolleyes: Jag trodde också en gång att bra kabel skulle göra skillnad så jag pös iväg och köpte en dyr gitarrkabel och tyckte wow det låter verkligen bättre. Spelade in en kortare snutt med den och en med den gamla kabeln. Lyssnade senare på båda och kunde inte höra någon skillnad alls. Det var bara placebo.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa tror. Andra tror inte.

Vissa hör. Andra hör inte.

Vissa mäter. Andra mäter inte.

Ju mer man tror desto mindre vet man.

Man hör det man vill höra

Vissa mäter, andra stannar kvar vid tro...

Hjärnan funkar så att man med självsuggestion bekräftar att det val man gjort var rätt.

Köper man dyra grejer vill man ju gärna tro att det blir en tydlig skillnad mot billigt.

Så funkar de flesta, även jag...

Redigerat av Robert Smedberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer man tror desto mindre vet man.

Man hör det man vill höra

Vissa mäter, andra stannar kvar vid tro...

Hjärnan funkar så att man med självsuggestion bekräftar att det val man gjort var rätt.

Köper man dyra grejer vill man ju gärna tro att det blir en tydlig skillnad mot billigt.

Så funkar de flesta, även jag...

Visst är det så det funkar. Tankens kraft är skapande och gäller även på samma sätt åt "andra hållet", dvs. har vi bestämt oss för att inte höra någon skillnad så upplever vi mest troligt ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att leta reda på en massa meningar från en enda person, ta dem ur sitt sammanhang, rada upp dem på det här viset kryddade med diverse motfrågor och påståenden och vilja bygga en diskussion vidare på det är rent ut sagt befängt.

Det hade gått mycket lättare om t ex du och Signia svarade på det folk frågade om och inte skrev flera meter text om andra saker. Nu blir det ganska rörigt 🙂

Låt oss sluta där.

Låt oss sluta där allting började.

Vissa tror. Andra tror inte.

Vissa hör. Andra hör inte.

Vissa mäter. Andra mäter inte.

Etc etc.

För min egen del kan jag säga att jag har runt 100st kontakter från Furutech och ett par fördelardosor i min studio. Bara dessa har kostat mig runt 50.000kr. Jag kan säga att jag köpte dem därför att de förbättrar ljudet något så djävulskt.

Sedan har jag ett par hundra meter kabel också som har gett ett lika stort lyft de med. Också för väldigt mycket pengar.

Anledningen till att jag under ca ett års tid successivt bytt ut varenda kabel och kontakt är att det låter så sagolikt mycket bättre med de nya kablarna och kontakterna. Jag kallar det upplösning, andra kallar det något annat.

Jag har suttit i 10, 20, 30, 40, 50... timmar vid lödstationen.

Jag har gjort den här stora investeringen och lagt ned tiden på det för att det verkligen var värt det.

Sedan kan det sitta massa demonproducenter m.fl. vid sina tangentbord och säga att jag bluffar.

Men vem är det som bluffar egentligen? Har ni hört min studio före och efter? Nej. Och ändå sitter ni på era stolar i vårt avlånga land och tokbluffar vid era hemmadatorer. Eller sitter ni i studion och mailar? Har ni tid med det? Uppenbarligen för lite jobb kanske...

Jag har också en preamp för 65.000kr. Den köpte jag dock olyssnad. En ren chansning, dock på rekomendation från en inspelningstekniker som jag verkligen litar på. Det är det ingen som raljerar om.

Well. Imorgon smäller det. Kom till gitarrljudsträffen och hör med egna öron vad jag snackar om.

Alltså, om en väljer att använda ord som är etablerade i ljudsammanhang för att beskriva någonting annat än det som vanligtvis menas så får en nog finna sig i att andra ifrågasätter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi läser tydligen samma text väldigt olika 🙂

Nej då. Du isolerar enskilda ord, meningar, avsikter och detaljer för sig själv. Man blir närsynt då. Och du blandar in spekulationer, och ”teoretiskt sett skulle det kunna vara”. Det som är sant för 1 del är inte sant för helheten. Bara för att en människa har ett medvetande, och ett arsle är en del av en människa, så har inte ett arsle ett medvetande.

Läs hela sammanhanget, läs mellan raderna, läs i historisk kontext, läs vad som inte sagts osv osv.

Ska man motivera vartenda påstående här så blir det en alldeles outhärdlig miljö. Tänk dig ”Hej forumet, vi håller på avsluta mixningen till vår första EP. Mixkritik önskas”. Och så kommer nån in i tråden och ”jahapp, vad har ni för belägg att det är ni som har gjort det här? Ni måste belägga påståenden, se forumregel 1”. Det blir ju rena vansinnet.

I många fall är det betydligt mer rimligt att förklara varför man tvivlar, snarare än tvärtom. Annars kan du ifrågasätta precis vad som helst, och använda det som rena terror-tekniken på forum. Och den går inte att försvara sig mot heller.

Helheten är enkel: TS har hittat nåt som gett hans musikintresse ett lyft. Precis som när du hittar en grym plugin som går t.o.m. orsakar högra musik-lusta. Man blir exalterad, flera skapar en tråd då som säger ”Vill dela med mig av grymt bra plugin” o dylikt. TS gjorde samma sak, kände sig upprymd o ville dela med sig. Han erbjöd folk i allmänhet att komma och lyssna och titta för sig själva (plus mycket annat).

Demonis (o andra) bidrar med olika saker men som du vet har han även en sida av sig själv som älskar att irritera sig på saker, störa till saker och sätta ner andra. Det vet du, sett dig försvara dig mot det dussintals gånger själv. Och här fanns ett tacksamt ämne för det, och då släppte han loss den sidan av sig själv.

That’s it.

Det hade inget direkt med intresse för sakfrågan att göra, utöver vad man kunde roa sig med att slå ner i skoskaften. Han är inte intresserad av sakfrågan, kommer inte undersöka själv, eller ändra på sitt arbetssätt oavsett kablar/kontakter får anses färga eller inte. Handlar inte om kablar visavi kontakter, o han kommer inte gå på seminariet, nåt seminarium alls ens, och har inga kunskapsmässiga belägg ang om- eller hur mycket kablar/kontakter färgar osv, har inte diskuterat detaljer i sakfrågan vare sig då eller nu. Han gillar att irritera sig på saker, gillar dramatik o trycka ner folk i skoskaften när han känner så, med sina korta, trotsiga o sarkasmdrypande kommentarer.

Det är först när folk tycker han går för långt (och det händer en del), då blir han förnärmad och då reagerar han nästan alltid på samma sätt: tar skydd bakom fasad av legitimitet: ’Jaha, får man inte ens ifrågasätta nu heller?’ Han blir missnöjd när han inte får vädra sin subjektiva frustration. Det är bara motkäftande, ren trots, av samma slag som en tjurig 8-åring som inte får som han vill, fast med en 40-årings retorik.

Men han kan ju inte visa det offentligt, så då döljer han frustrationen bakom en tunn fernissa av fog, medvetna misstolkningar osv. typ ”Man måste faktiskt belägga vad man påstår, enligt forumregel 1”. Men hur mycket av allt som påstås på forumet avkrävs på belägg?

Och när han gör så, avkräver han mångfaldigt större rationalitetskrav på omgivningen än han själv varit i närheten av att uppfylla. Det är inget konstigt med det här. Det tråkiga är hur ofta folk går på det här.

För dig kanske det låter som ett ’fantastiskt’ påstående att kablar o kontakter skulle kunna färga ljud på ett anmärkningsvärt sätt. För dig kanske det blir intressant i meningen att undersöka saken närmare – för att avvisa eller bekräfta, vilket som. För Demonis, Die hard, DMM osv var det inte intressant i den meningen. För dom var det intressant i meningen att ha roligt på nån annans bekostnad. Den vänliga o bekymmersfria tonen hos TS föreföll vid första anblick vara en personlighet med lägre erfarenhet o överlagdhet. Det är ju såna som mobbare ger sig på; dom som ger intryck av att ha mindre motståndskraft.

Spekulationer, kan man hålla för sig själv. Då kan du lika gärna spekulera i att .. tja .. att jag är TS äldre bror t.ex. som tar sin lille-bror i försvar .. eller att jag är son till villverkaren av kablarna, eller .. att TS egentligen är Olsberg under cover, som gör ett socialt stresstest på forumet för att .. ja .. varför .. utvärdera modereringsmetoderna t.ex. ? Finns gott om möjliga skäl att peka på som stöd för det med. Men det är bullshit, o det vet du med.

Spekulationer hör mer till kategorin OT för dom saboterar 100 gånger mer än dom tillför. Och att gå så långt att antyda att andra forumedlemmar är lögnare o bedragare, för få sina egna spekulationer att ens gå ihop överhuvudtaget, det är lågt, lättsinnigt och bara obstinat. Det är bara avsiktlig fault-finding.

Se hela bilden, inte bara detaljerna.

Jag har fortfarande inte hittat någonting sakligt om hur telekontakter skulle kunna påverka upplösningen.

Tekniska förklaringar av hur teknik går till, varför det funkar som det gör, sånt kommer i princip alltid till EFTER den tekniska effekten upptäckts. Och upptäcks, det gör det i huvudsak via improvisation. Man t.ex. provar olika legeringar och upptäcka att vissa medför olika förändringar. Den som provar, hands on, vet vad som gör vad (inom området för vad man testat). Men man vet inte alltid varför det är som det är. Varför det är som det är, det tar man reda på efteråt, som förklaringar till varför ens upptäckter blev som dom blev. Man lär av tekniken.

Den som inte provar, hands on, utan bara utgår ifrån att den tabellkunskap man bildar sin uppfattning utifrån är otvivelaktig, och inte utmanar den, förstår ju inte varför den som provat hands on påstår något annat än det man redan tycker sig veta. Att den som provat dessutom inte kan förklara på teknisk väg varför nåt skulle vara som det är heller, det blir till ”bevis” för att han ljuger - i tvivlarens öron. Den dumme har alltid lättare att få rätt, för han har mycket lägre krav. Vill du få se hands on själv kan du ju gå på TS seminarium.

Att du inte hittat nåt sakligt, än att saker skulle vara på ett annat sätt än det du är övertygad om, det kan bero på en mängd orsaker. Vanligaste orsaken för sånt är att man inte ideligen utmanar och ifrågasätter sina egna övertygelser. Det kan även vara på ett annat sätt på grund av något som du ännu inte känner till. Att utgå ifrån att den bild man själv har är helt korrekt, det är ju bland det mest enfaldiga man kan göra. Men du kan inte begära att andra ska jobba med att hitta dina belägg åt dig. Det får du ju söka rätt på själv.

Men som jag sagt många gånger nu, så tycker i alla fall jag vi ska låta alla detaljdribblande ligga. Sist vart det 3 trådstängningar, fara för uteslutningar, rätt grova personangrepp som även Mats_S fick utstå en del av. Tror INTE det är läge att börja röra upp det här igen.

Ännu en gång, kan vi inte låta TS tråd vara nu? Alla som vill få sina belägg/motbelägg bekräftade (om kablar eller TS hederlighet) kan gå på seminariet. Behöver icke dribblas här. Tror jag måste ägnat flera arbetsdagar nu, på att säga exakt samma sak om och om och om igen på 100 olika sätt. Allt man får tillbaka känns som avsiktliga missförstånd och trots.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

11 sidor...

Någon som kan/vill/törs sammanfatta läget?

Ja. Nu är det nog dags att skotta snö.

Och visst är det skillnad i ljud på gitarrkablar.

Men, visst blir man fullare av 40% visky än av alla annan 40% rusdryck?

Allra fullast och mest idiot blir man av Beyaz, fast den är klassad som lättvin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då. Du isolerar enskilda ord, meningar, avsikter och detaljer för sig själv. Man blir närsynt då. Och du blandar in spekulationer, och ”teoretiskt sett skulle det kunna vara”. Det som är sant för 1 del är inte sant för helheten. Bara för att en människa har ett medvetande, och ett arsle är en del av en människa, så har inte ett arsle ett medvetande.

Skriver du sanning när du menar åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

............. 🤪

"Allt man får tillbaka känns som avsiktliga missförstånd och trots."

Nej, jag kan inte bara svara på en rak fråga om jag inte förstår vare sig poäng eller sammanhang av den. Hade jag görstått poäng och sammahnag hade jag ju gjort det. Så därför frågade jag.

Och med det där så var du avsiktligt nedlåtande, så du kommer få stå ut med att jag cashar ut den checken tillbaka - utan att klaga.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

För att få slut på denna eviga (verkar det som iaf) diskussion så kan väl någon med en av dessa kablar och kontaktar köra en reamping med utrustning som ser till att kabeln ser impedance etc etc som är detsamma som om det vore kopplat från en gitarr och sedan spela in det så att vi kan abx:a? Måste vara exakt samma ljud som spelas in med de olika kablarna. Räcker inte med en livegitarrist som spelar samma riff för det blir för mycket variationer i framförandet. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

............. 🤪

"Allt man får tillbaka känns som avsiktliga missförstånd och trots."

Nej, jag kan inte bara svara på en rak fråga om jag inte förstår vare sig poäng eller sammanhang av den. Hade jag görstått poäng och sammahnag hade jag ju gjort det. Så därför frågade jag.

Och med det där så var du avsiktligt nedlåtande, så du kommer få stå ut med att jag cashar ut den checken tillbaka - utan att klaga.

Bludder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...