Jump to content
Annons

Waves Vocal Rider - före efter kompressor?


laban1

Recommended Posts

Annons

Talar för mig själv nu, hur jag gör ..

Skillnaden är väl att automation är transparent, medan kompressorn kan både jämna till nivån plus förändra karaktären på samma gång. T.ex. om man vill ge de högsta tonerna i sången ett mer pressat och mättat sound, som i rock. (såvida vi inte talar multiband-kompression då).

Använder jag kompressorn som karaktärs-förändrare av sången så ska kompressorn förstås ligga före automation. Annars tar ju automationen bort dom variationer som kompressorn ska agera på.

Och lägga kompressorn efter automation, ja, det skulle vara om man vill dämpa de högsta topparna ännu lite till. Men det är ju bara ställa automationen lite hårdare så får man i princip samma effekt.

Överlag så är kombinationen av automation och kompressor en krystad lösning. Använder man kompressorn som nivå-utjämnare så blir det ju kaka på kaka tillsammans med automation.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vocal rider behövs egentligen inte. Den kan ersätta automations eller viss form av kompression. De andra 2 kanske också ersätta de andra. Alla 3 har egentligen samma uppgift, men olika sätt att göra det på. Sedan är valet ditt, vilket sätt du vill jobba på. Det kan handla om låten, eller ditt arbetsflöde. Men det finns inget rätt eller fel.

När jag använt vocal rider (gör det sällan då jag kör egna rides med fysiska faders), så har jag haft EQ -> Vocal rider -> Kompressor -> De-esser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte haft tid/ork att sätta mig in i Vocal Rider förrän nu. Får den inte att rita automation till Cubase 7.0.6. Kan rita manuellt med fadern på vanligt sätt. Har VR i Write (längst ner), samt Cubase i Write. Vad har jag missat? (Det finns RW i överkanten på VR också, i listen. Har prövat olika kombinationer där.

Något tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte haft tid/ork att sätta mig in i Vocal Rider förrän nu. Får den inte att rita automation till Cubase 7.0.6. Kan rita manuellt med fadern på vanligt sätt. Har VR i Write (längst ner), samt Cubase i Write. Vad har jag missat? (Det finns RW i överkanten på VR också, i listen. Har prövat olika kombinationer där.

Något tips?

Pröva att klicka på "volymknappen" i automationsspåret i C7 och välj VocalRider. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag använt vocal rider (gör det sällan då jag kör egna rides med fysiska faders), så har jag haft EQ -> Vocal rider -> Kompressor -> De-esser.

Det är lite så jag tänker mig det, att Vocal Rider gör "grovjobbet" före kompressorn. Du har EQ först med LowCut så att inte VR jobbar på "fel" frekvens?

Link to comment
Dela på andra sajter

Talar för mig själv nu, hur jag gör ..

Skillnaden är väl att automation är transparent, medan kompressorn kan både jämna till nivån plus förändra karaktären på samma gång. T.ex. om man vill ge de högsta tonerna i sången ett mer pressat och mättat sound, som i rock. (såvida vi inte talar multiband-kompression då).

Använder jag kompressorn som karaktärs-förändrare av sången så ska kompressorn förstås ligga före automation. Annars tar ju automationen bort dom variationer som kompressorn ska agera på.

Och lägga kompressorn efter automation, ja, det skulle vara om man vill dämpa de högsta topparna ännu lite till. Men det är ju bara ställa automationen lite hårdare så får man i princip samma effekt.

Överlag så är kombinationen av automation och kompressor en krystad lösning. Använder man kompressorn som nivå-utjämnare så blir det ju kaka på kaka tillsammans med automation.

Jag tänker på funktionen music-sensitivity att man side-chainar den övriga musiken och får VR att "rida lite ovanför" mixen är den nåt att rekommendera? Låter lite konstigt i mina öron men det kanske är hela idén med VR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för input!

Ni som använder VR, låter ni den "Jobba på allt" eller ställer ni vocal sensitivity så att lampan blinkar, dvs bara jobbar på topparna?

Eller tycker ni om att jobba med att sätta "max min tak" på fader-rörelsen?

Kort sagt, hur tycker ni om att jobba med VR?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger den för det mesta efter kompressor och låter den jobba max +/- 3 dB. Ofta mindre. Försöker ställa den så att den jobba mot nollan på regeln/fadern. I princip alltid i slow mode på sång. Ibland ställer jag den i fast mode på speaker. D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...