Jump to content
Annons

Låta så LIVLIG ?


MarcusAit

Recommended Posts

Annons

Det där får du nog utveckla. Mig veterligen är "Livlig" inte ett vedertaget audioterminologiskt begrepp per sé, men högst troligen är svaret på din fråga användandet av musiker, instrument, mikrofoner, uppmickning, rum, utrustning, efterbearbetning - framför allt MIXNING ( och till viss del MASTERING). Glöm heller inte bort LÅTEN. När dessa, och mkt annat, gifter sig i samklang och harmoni uppstår ljuv musik - och för all del: livlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där får du nog utveckla. Mig veterligen är "Livlig" inte ett vedertaget audioterminologiskt begrepp per sé, men högst troligen är svaret på din fråga användandet av musiker, instrument, mikrofoner, uppmickning, rum, utrustning, efterbearbetning - framför allt MIXNING ( och till viss del MASTERING). Glöm heller inte bort LÅTEN. När dessa, och mkt annat, gifter sig i samklang och harmoni uppstår ljuv musik - och för all del: livlighet.

aaokej.

Jag tänker nog lite så att jag tycker min låt är lite ''fyrkantig/hård''. Det känns som ljuden kommer upp från ingenstans liksom 😛

Kanske förklarar ännu lite konstigt :/

aaokej.

Jag tänker nog lite så att jag tycker min låt är lite ''fyrkantig/hård''. Det känns som ljuden kommer upp från ingenstans liksom 😛

Kanske förklarar ännu lite konstigt :/

Det är House jag håller på med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det vore lättare om du helt enkelt laddade upp och länkade dina låtar. Då kan du få mer konkreta förslag från de som kan, angående ljudbilden/mixen och hur du kan förbättra den! Beskrivningar som "fyrkantig" eller "livlig" är lite för vaga, imho 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det vore lättare om du helt enkelt laddade upp och länkade dina låtar. Då kan du få mer konkreta förslag från de som kan, angående ljudbilden/mixen och hur du kan förbättra den! Beskrivningar som "fyrkantig" eller "livlig" är lite för vaga, imho 🙂

Aa det vore bra men jag har ingen låt än så länge 😛 För jag blir bara så missnöjd hela tiden. Vill att det ska låta så bra så snabbt, mitt tålamod är inte det bästa om jag kan säga så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du snackar om exciters tror jag, upriser/upsweeps etc. Finns massa kring detta. Du kommer inte att lära dig allt på en dag, det tog flera år för mig att komma dit jag är nu i FL. Mycket handlar om balans och tålamod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får man sin låt att låta så "livlig" ? Alltså på något sätt så när man lyssnar på en riktig låt så låter den inte "hemma" gjord. Men när man lyssnar på sitt eget så låter det bara konstigt.

Mvh/ Marcus A

Att en låt uppfattas "livlig" är inte bara en soundmässig sak även om det blir lite bättre om man kan använda EQ och kompressor på ett bra sätt.

Det är nog en kombination av en massa saker. En bra låt, bra sångare som kan förmedla en känsla, arrangemanget, musikerna, val av instrumet, utrustningen, rummet, mixaren, mastring etc.

Om alla dom här punkerna är lite eller mycket bättre, förstår man lätt att det inte är lätt att få det att låta som en "riktig" låt. Tänk också på att det kan vara en hel hög med personer som är inblandade i en produktion där alla mer eller mindre är specialister på det dom gör. Då är det inte så konstigt att det låter lite bättre än vad man som ensam? hemmapulare gör, konstigt vore det väl annars...

Jag tycker dock inte att du ska låta dig nedslås av detta utan ha kul med musiken, och man lär sig saker efterhand. Om du spelar fotboll jämför du dig väl inte med Zlatan?

Det finns säkert någon här som kan ge dig mer handfasta tips. Ha kul med musiken! 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg ut nåt du gjort då får du konkreta tips!

Man ska absolut inte vara rädd att lägga ut ofärdiga låtideer. Fast jag tror många har en jäkla prestationsångest o på nåt vis skäms om det inte direkt låter som senaste floorfillersen. Men lägg ut bara, jag var lagt mycket som låtit förjävligt, men inte skäms jag för det.

Det är kul för övriga att höra sen hur du utvecklas o gör nästa grej lite bättre.

Lägg ut nåt du gjort då får du konkreta tips!

Man ska absolut inte vara rädd att lägga ut ofärdiga låtideer. Fast jag tror många har en jäkla prestationsångest o på nåt vis skäms om det inte direkt låter som senaste floorfillersen. Men lägg ut bara, jag var lagt mycket som låtit förjävligt, men inte skäms jag för det.

Det är kul för övriga att höra sen hur du utvecklas o gör nästa grej lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Ordet du söker är psykoakustik och handlar om vi upplever ljud förutom stereo.

Denna kille kan sin sak om sådant, hoppas du förstår engelska, det är som ett måste för att lära sig mer från youtube (Gratis Utbildning)

http://www.youtube.com/watch?v=vDXxOGN4tc8

Hoppas det ger svar på det du söker. Ha det bra!

Redigerat av Rajly
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Att en låt uppfattas "livlig" är inte bara en soundmässig sak även om det blir lite bättre om man kan använda EQ och kompressor på ett bra sätt.

Det är nog en kombination av en massa saker. En bra låt, bra sångare som kan förmedla en känsla, arrangemanget, musikerna, val av instrumet, utrustningen, rummet, mixaren, mastring etc.

Om alla dom här punkerna är lite eller mycket bättre, förstår man lätt att det inte är lätt att få det att låta som en "riktig" låt. Tänk också på att det kan vara en hel hög med personer som är inblandade i en produktion där alla mer eller mindre är specialister på det dom gör. Då är det inte så konstigt att det låter lite bättre än vad man som ensam? hemmapulare gör, konstigt vore det väl annars...

Jag tycker dock inte att du ska låta dig nedslås av detta utan ha kul med musiken, och man lär sig saker efterhand. Om du spelar fotboll jämför du dig väl inte med Zlatan?

Det finns säkert någon här som kan ge dig mer handfasta tips. Ha kul med musiken! 🙂

Tackar så mycket! Betyder! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får man sin låt att låta så "livlig" ? Alltså på något sätt så när man lyssnar på en riktig låt så låter den inte "hemma" gjord. Men när man lyssnar på sitt eget så låter det bara konstigt.

Mvh/ Marcus A

Det här kommer låta som jag försöker vara råttig, men jag är allvarlig. Svaret är att inspelningsteknikerna samt de som mixar inte bara vet vad de gör, utan även varför.

Det är flera saker som spelar in för att skapa en levande ljudbild. Hur bra musikerna och sångarna är spelar mindre roll för en "levande" ljudbild (vilket är en mycket bra beskrivning jag använder grymt ofta själv i jobbet för att förklara mig till regissörer), eftersom deras jobb, vilket i sig är viktigare än något annat (så länge de är duktiga vill säga...), inte har med livet i ljudbilden alls att göra utan performance-delen. man kan säga att en dålig musiker fortfarande kan låta människa genom bra ljudteknik (dock aldrig bra), och en fantastisk musiker kan låta nästan medelmåttig (dock aldrig någonsin dålig) genom dålig teknik. Vilka instrument som är rätt för tillfället har inget med prislappen att göra, utan om de är rätt lämpade eller inte. Bra instrument kan skapa mer liv i mixen, men även om de är avgörande för musikens kvalitet så är de är inte avgörande för livet i ljudbilden, och utan rätt teknik gör de ingen skillnad ändå.

Ett bra exempel är alla synthesizer-cover-plattor som finns ute. De låter skit, men är i många fall rakt av efter noterna från originalen.

Som sagt, det finns ingen gyllene genväg för sånt här, en teknik som funkar mycket bra för en sak kan döda nåt annat, men det finns de saker som är viktigast att bemästra.

Inspelningsteknik/Mickteknik: Av allt så är det här det viktigaste steget av alla. Teoretiskt sett kan bra mick-teknik och inspelningsteknik helt eliminera behovet av EQ, Compressor och Reverb, men i praktiken är det inte värt allt besvär och den löjliga prislappen för att nå så långt. Dock kvarstår faktumet att rätt val av mickar, rum, inspelningsmedia, pre-ampar, DAC/ADC, medhörning, och placeringar, samt en del andra variabler som kan dyka upp, är avgörande för hur bra mixen kommer bli. Skit In/Skit Ut.

EQ/Filter - Alla komponenter måste kunna samsas i mixen, och det gör det här till det viktigaste av allt. Efter själva inspelningen, alltså. Genom att ta bort orenheter, begränsa ljudet, och ta fram styrkor, kan ljudet komma till sin rätt utan att drunkna i resten av mixen.

Compressor/Limiter/Gate - Överanvänt låter det fan...om det inte är meningen. Då kan det bli ett sound, men det måste användas med omdöme. Omvänt, underanvänt blir ljudbilden spretig, påfrestande och okontrollerad. Ju bättre inspelningstekniker man är, desto mindre blir kravet på processing, men det upphör aldrig helt, blir bara mindre kritiskt.

Reverb - Rumsklang ger dimension. Helt sinnessjukt lätt att överanvända, men även att använda för lite kan ge en väldigt amatörmässig känsla, samma sak med att använda fel reverb till fel saker. Vad som funkar beror på tillfälle och behov, det går inte att generalisera särskilt väl, för mig personligen (och det här är en väldigt personlig fråga) använder jag exempelvis mest Altiverb. Det låter bra och naturligt, men ibland blir det för anonymt. Jag har ett flertal olika reverb, bla ett Vesta Kozo fjäderreverb och en Boss SE-50, båda väldigt onaturliga, men med en musikalisk och artistisk kvalitet som kan vara just det för vissa saker.

Medlyssning - Det hela är väldigt enkelt: Kan du inte höra vad du gör, så kan du inte göra det. Du kommer nå någon form av resultat, men det kommer inte bli bra. Finns många myter om detta, dummast av alla är att vilka högtalare som helt funkar så länge man lyssnar in sig på dem. Det är skitsnack. Så länge alla frequenser finns där, och de inte diffar FÖR mycket (starka frequenser maskerar närliggande lägre frequenser) så är det inga problem, man måste alltid lyssna in sig på alla högtalare oavsett vilket då alla låter olika. Men finns inte allt i ljudet, och/eller ljudet är väldigt ojämt och inte riktigt går att fixa med EQ, och detta gäller särskilt mycket för okorrade rum, så blir det exakt som att försöka måla en tavla i ett rum med enbart en färgad lampa som belysning. Du ser vad det föreställer, och du ser skuggningarna...men hur den faktiskt ser ut kommer bli en obehaglig överraskning i dagsljus...

Även ljudkort och

Din Hörsel - Dålig hörsel eller självförtroende, dålig inspelning. Som otränad lyssnare är öronen lättlurade. De hör skillnad på bra och dåligt, men vänjer sig lätt vid exempelvis mixning och längre lyssning på nåt. Ett tränat öra låter sig inte luras. Man lär sig att låta det undermedvetna, där ljudet normalt sett processas till perfektion, komma upp till ytan, och man kan därmed lita till 99% på sina öron.

Varför inte 100%? Därför att det är väldigt många fler variabler som spelar in. Är du i din egen inlyssnade studio så kommer säkerheten vara 100%-ig så länge du är pigg. Dock sänker sig det kritiska lyssnandet i samma takt som du tröttnar, och en mix låter aldrig likadant morgonen efter ett hårt pass som det gjorde innan du la dig. Detta är något man som professionell mixare är medveten om och arbetar med i bakhuvudet.

Välmenande Råd - Om någon säger "Det här ska du göra för att få en proffsig mix!" utan att ens känna dig så betyder det att personen i fråga inte har den blekaste aning om vad han/hon säger, och ska tas med en nypa salt. Det betyder inte att personen ifråga inte har nåt matnyttigt att säga, bar att du inte kan förvänta dig snabba svar av någon son inte vet vad dina brister är.

Än en gång - kan du lita på dina öron så kommer du lära dig. Tycker du att en sak låter på ett sätt men någon annan säger att du har fel så är det oftast deras bekymmer, men det kan vara en god idé att klura på VARFÖR den andra tycker på sitt sätt. Som med allt annat så finns det gott om gnälliga besserwissers, men det kan även vara nåt du inte tänkt på. Använd ditt omdöme med omdöme, och lita på dina känslor. Lyssna till alla du träffar, men ta inte alla på allvar. Det finns alltid något spår av sanning i det folk säger, och är det professionella tekniker du snackar med finns det sjukt mycket matnyttigt, men det gäller att avgöra vad som gäller för dig och vad som inte funkar. Se skillnad på filosofisk applikation och praktisk användning, ljudteknik är lika mycket beroende av tekniken som kunnandet, och tekniken förändrar sig hela tiden.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Vet inte hur länge du gjort musik i FL, men jag brukar ofta ge tipset att återskapa en låt som du verkligen gillar och vet är bra. Om du till exempel gillar Avicii så kan du försöka återskapa en av hans låtar. Du behöver inte ha exakta syntar som han använder, men övergångarna, uppbyggnaden, etc, kan vara bra att försöka återskapa. Sedan när du känner att du har fått ett kläm på det hela, så kan du börja skapa ditt "egna sound". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...