Jump to content
Annons

I färd med att skaffa ny dator


Algotezza

Recommended Posts

Hej!

Mitt gamla ålderstigna tröskverk till dator, en Packard Bell från 2007, är på väg att säcka ihop. Den är seg och skärmen släcks ner lite då och då och så slutar den funka. Gäller att spara ofta... 🙁

Jag är i valet och kvalet: fortsätta med PC eller skaffa en Mac. Hittills har ju s.k. kreativa människor talat sig varma för Mac.

Jag är inte så intresserad av det rent tekniska, vill bara saker och ting ska funka. Snabbt. Finns det något fabrikat som är bättre än andra när det gäller att göra musik? Eller det är skit samma...

Vänliga hälsningar

Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...Jag är inte så intresserad av det rent tekniska, vill bara saker och ting ska funka. Snabbt.

...Går i samma tankar. Jag kom fram till att skaffa en MAC Mini. Folk verkar nöjda med den här på forumet.

Har dock ingen erfarenhet med MAC.

Min IPAD funkar dock så bra så mitt behov att byta ut den åldrade HPn mot Minin är inte akut. Men nya Minis kanske dyker upp i höst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är så att ni väljer att köpa en Mac kan jag rekommendera att ni tittar på Geekbench för att se processor/RAM-minnes prestandan. Därefter kan ni titta på macrumors och se vilka modeller som nyligen är uppdaterade samt läsa det senaste "skvallret" för appleprodukter.

Mac Mini är inte uppdaterad sedan Oktober 2012, så om ni inte måste ha en Mac Mini nu, hade jag valt att vänta med att köpa en Mac Mini, om det nu är så att ni bestämmer er för att köpa just en sådan.

Oavsett ert val hoppas jag att ni finner en dator/OS som passar just er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg rekommenderar datorer från HP:s Z-serie. Köpte själv en sådan för någon månad sen. I princip helt knäpptyst och verkar hur stabil som helst.

Generellt så är det väl sen några år tillbaka sällan några problem med datorer när det kommer till att göra musik. I a f inte på samma sätt som förr när t ex ett visst firewire-chipset inte fungerade med vissa ljudkort o s v. Och det här med att Mac skulle vara bättre för musik kan vi väl släppa vid det här laget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för svar så långt.

När det gäller Mac ansågs det ju ofta "de kreativas dator" - för några år sen i alla fall. På medieutbildningen på mitt jobb var det bara Mac'ar som gällde. Min svärson, fotograf, kan inte tänka sej nåt annat än Mac.

Jag har musikprogram från Magix och Ableton och de kan väl fungera med gott resultat med vilken dator som helst idag skulle jag tro. Enda kravet jag har är att det ska gå snabbt och ändamålsenligt, lätt att få gjort det jag vill få gjort - fast med en ny dator vilken-som-helst - är det väl inget problem. Allt är bättre än mitt sex år gamla tröskverk. Men det kan ändå skära i hjärtat att göra sej av med den... Datorn blir ju ens sidekick på nåt sätt... 🥰

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Mac förmodligen fortfarande används i större utsträckning i proffesionella sammanhang är nog numera mest av historiska skäl. En gång i tiden var Mac verkligen bättre och stabilare än Windows-burkar i t ex ljud-och bild-sammanhang.

Nuförtiden spelar det nog inte någon större roll, så länge de program man använder finns för den plattform man väljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

När man väl fått igång sina grejer spelar mac eller pc mindre roll.

Mina macar har varit närmast noll med krångel för att få igång mina ljudkort med mera, medan mina PC med Windows har jag fått lägga allt från några timmar till flera dagar innan jag fått det att funka som det skall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med DMM. Inte för att MAC skulle vara "bättre" datorer på något sätt. Det är helt enkelt lättare för en programmerare att skriva program till en dator som ser identisk ut, än till en dator som man aldrig vet vad den innehåller för delar.

har kört pro tools på både mac och pc. På mac fungerar det alltid så länge man följer de råd som Avid lämnar. På PC är det en chansning. Har testat två pc- datorer av samma märke och modell, och på den ena fungerade pro tools klockrent och på den andra inte alls. Så min slutsats va att delarna inuti datorn ej var identiska fast det va av samma fabrikat och modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Du får som jag fundera på vad du vill göra med den. Jag vill surfa lite, betala räkningar, spela in demos - utan att ha uppstarttider, krångel med hårdvara. Jag är nöjd med Ipad som är mycket kvickare på allt än den laptop som jag använder (ca 3 år gammal) eller den gamla PCn som är från då seklet var ungt. Om tex en MAC är lika snabb och användarvänlig som en padda så testar jag gärna den billigaste modellen då det kommer nya i höst (?). PC brukar alltid kräva att man får läsa på om man ska installera nåt, och surfningen är inte lika snabb som med padda.

(Jag antar att paddan hårdvarumässigt motsvarar en flera år gammal dator, men programmen är ju optimerade för detta, precis som Giz är inne på. Man kan spela in upp till 24 spår samtidigt i den DAW jag använder med passande USB-ljudkort.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

mac kostar orimligt mycket. de sista åren har jag använt en bärbar pc för 4000 kr och den klarar det mesta

vill du ha mac är det för att du gillar operativsystemet, hårdvaran är densamma. så tänker du köpa en mac hoppas jag att du verkligen gillar operativssystemet - det är vad mellanskillnaden i priset är för. Det och varumärket..

kan även nämna att det finns ett specifikt delforum för datorer. där finns det mycket matnyttigt du kan läsa

https://www.studio.se/index.php/forum/59-datorertillbehoer/

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läser mitt inlägg igen så är det inte bara operativet som skiljer om man ser det ur ett användarperspektiv. För mig är det oerhört viktigt att ha ett stabilt system som jag vet kommer vara stabilt. Det kan jag få med en PC om jag har tur, men med MAC så vet jag att jag får det så länge jag följer alla anvisningar från Avid och inte gör några uppdateringar utan att kolla upp det först. Det handlar förstås inte om att MAC är en bättre dator på något sätt, utan om att de är identiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

mac kostar orimligt mycket. de sista åren har jag använt en bärbar pc för 4000 kr och den klarar det mesta

vill du ha mac är det för att du gillar operativsystemet, hårdvaran är densamma. så tänker du köpa en mac hoppas jag att du verkligen gillar operativssystemet - det är vad mellanskillnaden i priset är för. Det och varumärket..

kan även nämna att det finns ett specifikt delforum för datorer. där finns det mycket matnyttigt du kan läsa

http://forum.studio....orertillbehoer/

Ooops, jag missade den avdelningen. Det kom en annons före så jag trodde Allmänt var den sista avdelningen på forumet. Tack för tipset!

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läser mitt inlägg igen så är det inte bara operativet som skiljer om man ser det ur ett användarperspektiv. För mig är det oerhört viktigt att ha ett stabilt system som jag vet kommer vara stabilt. Det kan jag få med en PC om jag har tur, men med MAC så vet jag att jag får det så länge jag följer alla anvisningar från Avid och inte gör några uppdateringar utan att kolla upp det först. Det handlar förstås inte om att MAC är en bättre dator på något sätt, utan om att de är identiska.

aldrig varit med om att ett program "inte fungerar" i pc. varit med om macs som hänger sig om man öppnar safari och itunes samtidigt... både dina och mina empiriska erfarenheter är begränsade, och den skillnad du vill påvisa är jag skeptisk till om den är så stor du försöker få den att framstå.

vill man inte pyssla och fixa med sin dator utan bara använda den, vilket jag uppfattade det som att TS ville, kommer den så småning om strula oavsett om det är mac eller pc.

som jag ser det är den avgörande skillnaden att du kan köpa tre funktionella PC-datorer för den billigaste macen. men att det i vissa fall eventuellt kan vara så att ett program är marginellt bättre anpassat för det ena operativssystemet och inte det andra... ja, för mig är det iaf inte en prioritet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera en Mac av en orsak.. Är man nyfiken av sig och vill testa många olika program så kan man köra Windows program superenkelt på en Mac men det tammetusan omöjligt att köra ett OS X program på en Windows dator, 😉

jag kör gladeligen Reason, GarageBand och FL studio bredvid varandra och kan dra och släppa spår mellan dom på min gamla MacBook PRO 13" från 2011. Kör ljudkortet Balance från Propellerheads och det funkar även ypperligt för FL studio fast jag kör det under en sandbox virtuell på macbooken..

Link to comment
Dela på andra sajter

aldrig varit med om att ett program "inte fungerar" i pc. varit med om macs som hänger sig om man öppnar safari och itunes samtidigt... både dina och mina empiriska erfarenheter är begränsade, och den skillnad du vill påvisa är jag skeptisk till om den är så stor du försöker få den att framstå.

vill man inte pyssla och fixa med sin dator utan bara använda den, vilket jag uppfattade det som att TS ville, kommer den så småning om strula oavsett om det är mac eller pc.

som jag ser det är den avgörande skillnaden att du kan köpa tre funktionella PC-datorer för den billigaste macen. men att det i vissa fall eventuellt kan vara så att ett program är marginellt bättre anpassat för det ena operativssystemet och inte det andra... ja, för mig är det iaf inte en prioritet

Det är inte bara mina erfarenheter jag bygger argumentet på. Avid har själva sagt att de inte kan garantera att pro tools fungerar på just din pc då det är omöjligt för dem att veta vad du har för delar i den. Men en mac som är godkänd kan de garantera då alla ser lika dana ut. Nu orkar jag dock inte leta upp citatet, va länge sedan jag läste det, men det låter rätt självklart i mina öron att det är lättare att skriva ett program för en viss dator och OS än bygga en dator efter programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är mycket möjligt att det gäller för pro tools men pro tools är ett undantag då. kan ju även poängtera att det väl ändå finns program som bara funkar för pc och inte mac också? vill knyta det här till min tes i mitt första inlägg, att det inte är hårdvaran du betalar för utan endast den potentiella mjukvara du vill använda. kan du leva med att använda cubase istället för pro tools kan det vara skönt att spara in några tusenlappar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig haft problem att installera program på min PC, varken vad gäller musik eller bild. Vad jag vill kunna göra är fixa bilder, göra musik och musikvideor, surfa, betala räkningar, göra texter. Det var alltid en bagatell att installera på Magix' och Abletons program, liksom Abletons Push. Problemet är att processorn antagligen är på väg att säcka ihop på min nuvarande PC. Jag har en bärbar på jobbet, en Lenovo men den är inte problemfri trots den är ny. Och den kan jag ju inte ha en massa privat på. Någon bärbar tror jag inte det blir.

Det lutar åt en ny stationär PC. Tack för alla tips!

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är inte problem att installera mjukvaror på Pc, det är drivrutiner till ljudkort som stkar till det.

På min bärbara PC är jag tvungen att stänga av trådlösa nätverket för att kunna uttnyttja den fullt ut. Trist, finns ingen workaround. Med trådlöst nätverk på så får jag bara ut ca 50% av CPUn innan det börjar knastra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här typen av jämförelser som görs i tråden är ju otroligt vaga. Det framgår ingenstans om det är 1 månad eller 8 år sen, prisklass på datorerna man provat på, vilka program det är man haft problem med o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 20-25 år sen var Amiga den kreativa datorn, men de flesta musikanter envisades med att köra med den toktråkiga grådatorklumpen, med näst intill obefintligt operativsystem, Atari för att det fanns förinstallerade midiportar på den.

Vet inte riktigt vad sensmoralen i den här historian är.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Väldigt lite när det gäller Mac. Tycker du att något av det jag skriver ät tokigt?

Nej, men det är faktiskt svårt att veta hur det förhåller sig om man inte har erfarenhet av båda plattformarna eller hur?

Skitsamma, grabben köper en PC och är nöjd för Magix finns inte till mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac är lite bättre för dom som inte gillar datorer så mycket. Gammalt talesätt. 🙂

Macen är lite mer avsedd för att vara just en personlig dator/workstation. Direktanvändning som funkar bra så länge man håller sig till vad som finns för den och inte behöver så specifika saker. Att bygga en skräddarsydd server-station på Mac går inte så bra t.ex., finns inga som gör det. Så det kan vara lite lättare om man börjar från noll. Nackdelarna uppstår om den börjar strula, eller om du vill ha tag i ett specifikt fungerande som inte är så standard. Då kan man vara rätt rökt.

Det gamla Mac vs PC gnabbet är mest ett eko från typ 15-20 år sen, då Macens förberedda och iordningsställda karaktär tilltalade de som ville få saker gjorda, snarare än ha friheten att göra saker själv. Idag är glappet mellan dom båda plattformarna likadant i karaktär, men betydligt mindre. Flera legender i världens största inspelnings-mecka (Los Angeles) testamenterar ibland (på forum) att användningen av Windows vs Mac är ungefär 50/50 där, och har länge varit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas också att man inte läser mitt inlägg som att mac är bättre datorer. Pro tools funkar även kanon på pc. Jag har använt det där och flera kollegor har det. Men jag har även varit med om det motsatta. Dock aldrig på mac med pro tools så länge jag följt avids kompatibla lista. Men detta va iaf några pr sedan när le 8 släpptes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men det är faktiskt svårt att veta hur det förhåller sig om man inte har erfarenhet av båda plattformarna eller hur?

Ptja, någon slags uppfattning kan man ju få genom att läsa tester i olika tidningar, på olika forum o s v?

Jag tror det blir svårt att hitta någon som verkligen kört likvärdiga WIndows-och Mac-burkar för samma saker under samma tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac är hutlösa prismässigt. Det var bara att tuta och köra med min dell vostro 460. Koppla in ljudkort via USB och hitsen fullkomligt haglar ur den.

Finns väl fler som tillverkar PC än Mac, så att säga. Mer konkurrens sänker väl priset, eller...? Plus att man kanske är redo betala betalar en del för "märkeskänslan"...

/A

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...