Jump to content
Annons

Uppgradering från Adam A7X


Martin

Recommended Posts

Annons

Har du pengar så ligger min röst hos Genelec 8040

eller yamaha hs8

Lyssnat på Genelec's mindre och HS8:orna.

De lät bra men vill ha ännu mer upplösning i mellanregistret.

Focal Twin gillade jag midden på men hade en nasty puckel i övre-midden/diskant

som jag inte gilla direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska säga att jag gärna föredrar monitorer som låter musikaliskt och levande snarare än analytiskt och stelt.

70% musikalitet 30% analytism.

är det studiomonitorer du söker, eller hifi-högtalare? 😛

Vill inte vara den som är den, men om du ska ha bra studiohögtalare vill du ju ha så transparanta som möjligt. Låt dig inte luras av "bra ljud". Därför valde jag Genelec 8030 istället för A7X. Även om A7X lät "bättre", så kände jag att de ljög för mig. Vilket jag inte vill att mina studiomonitorer ska göra.

Gamla Yamaha ns10 ska vara rika i mellanregistret. Testa dem!

Redigerat av Terror
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Söker studiomonitorer som låter väldigt musikaliskt helt enkelt.

Exempelvis hög känslighet på högtalarna så dem spelar väldigt dynamiskt. Detta har få moderna studiomonitorer då dem är speccade för höga volymer snarare än dynamik.

NS10 är dynamiska med rätt förstärkare just därför används dem av många.

Att påstå att Adam A7X låter för snyggt då måste vi ha otroligt olika hörsel.

998 av 1000 kommersiella låtar i mina Adam skär sönder min hörsel.

Dels i mellanregister där det finns massa onotchat, och sen ofta för hög diskant i förhållande till resten.

Dessutom har diskanten för hög dynamik i förhållande till basen i många mixar. Just för att basen komprimeras först i en digital miljö.

Skit låter det om det mesta.

Skit för att Adam är väldigt annorlunda högtalare som spelar diskant väldigt dynamiskt tack vare Tweetern. Skit för att folk är döva / stressar. Skit för att när det mastras så läggs det på boostar och även tidigare i mixen som inte låter bra när man lyssnar på medelhög volym utan enbart på låg volym eller med slappa högtalare. Och ja kompression.

Off The Wall med Michael Jackson låter bra däremot.

Och lite annat.

Men detta orkar jag inte ens prata om.

Fyfan varför gjorde jag det ens =(((((((((((

Hur som helst letar efter högtalare med svinfint mellanregister helt enkelt i rimlig prisklass! Röster är det viktigaste instrumentet för mig det ska låta bäst om rösterna.

Väldigt viktigt.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du behöver lyssna in dig på midden, så kan du också komplettera med ett par Avantone Mixcubes och en switch så att du kan växla mellan dina A7X och Mixcubes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du behöver lyssna in dig på midden, så kan du också komplettera med ett par Avantone Mixcubes och en switch så att du kan växla mellan dina A7X och Mixcubes.

Precis vad jag tänkte skriva. Mixcuberna är verkligen guld att switcha över till. I dag lyssnade jag på ett nyare album med Willie Nelson med helt sjukt bra ljud

Willie Nelson – Heroes

Först genom JBL L50 + sub. Sen stängde jag av subben, och jodå, kaggen fanns med fint utan subben. Sen lyssnade jag enbart i mixcuberna, lagomt med kagge även där. Nåt jag förr misslyckats få att låta i små högtalare, nu är det mkt enklare att med en mindre eqjustering få fram kaggen. Cuberna låter inte alls supervackert, men fan vad bra man hör all mid, o på de här låtarna hör man kaggen även genom mixcuberna fast de inte går lägre än 90 hz. Jag kan nästan slå vad om att de vid mixandert av Heroes haft både dunderfina stora fullrange monitorer och även mixcuber o skruvat tills de fått det att låta bra i bägge. Jag lyssnar på en hel del musik genom cuberna nu för att försöka lära mig hur de låter o dra nytta av dem sen.

Tar jag tid på mig med mixen igenom bägge de här systemen, och även med lurarna HD600 kan det inte bli fel. Att ha bara ett par monitorer är knappast optimalt, ja visst kan man bränna en cd o gå ut i bilen o lyssna eller till granne, men det är inte på långa vägar lika effektivt som att kunna switcha mellan dem. För mig funkar det bra att ha både sub, JLB L50 och cuberna på samtidigt.

Går det inte att dra ner diskantvolymen lite på AX7an? Även om du skulle byta huvudmonitorer tror jag aldrig du skulle ångra ett inköp av ett par mixcuber som alternativlyssning. Har du bestämt dig för att byta bort AX7 är ju ett alternativ att gå över till passiva högtalare o slutsteg. Då blir cuberna billigare, de finns som både aktiva o passiva. Fast passiva större studiomonitorer är det inte så stort utbud på. JBL L50 kan du få för 2500 paret... trevägs o nö-läckra.

Jag har alltid tyckt att om man ska höra midden bra så måste man ha en trevägs monitor med ett element som jobbar med sången mm, utan att det reghistre delas nånstans av ett delningsfilter. Just det tar de upp i reklamen för de envägs Avantone Mixcuberna, de menar att det inte finns några helt bra delningsfilter, alla ger mer eller mindre fasfel mm....

Googla på Avantone Mixcubes så blir du nog intresserad...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hör dessa problem när jag spelar lika högt som man fiser.

Mitt rum är faktiskt det bästa jag haft och det är inte i basen jag hör såna här fel.

🙂

Avanttones är nog fantastiska att mixa mellanregister med. Men jag vill helt enkelt ha mer 3D och finare mellanregister helt enkelt. Men jag vet att det knappt går att hitta något som spöar A7X i prisklassen. Men jag letar vidare och håller denna tråd öppen för tips.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Går det inte att dra ner diskantvolymen lite på AX7an? Även om du skulle byta huvudmonitorer tror jag aldrig du skulle ångra ett inköp av ett par mixcuber som alternativlyssning. Har du bestämt dig för att byta bort AX7 är ju ett alternativ att gå över till passiva högtalare o slutsteg. Då blir cuberna billigare, de finns som både aktiva o passiva. Fast passiva större studiomonitorer är det inte så stort utbud på. JBL L50 kan du få för 2500 paret... trevägs o nö-läckra.

Passivt är ett bra tips. Sänker jag Tweetern så faller även det viktiga från 2500 hz till 5000 hz bort.

Sänker jag på diskantswitchen i Adam så faller 12-18 khz bort och det blir dött ljud.

Men problemet är ju att jag använder monitorer att lyssna på musik i. Ska ju egentligen ha dubbla uppsättningar men har liten yta att ställa högtalare på och vill gärna ha ett "Allt i ett" paket 🙂

Ett alternativ är att köpa en mycket neutral EQ och ha innan mina Adam och skruva på den så jag får det ljudet jag vill ha på varje platta jag lyssnar igenom (för att forska).

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Passivt är ett bra tips. Sänker jag Tweetern så faller även det viktiga från 2500 hz till 5000 hz bort.

Sänker jag på diskantswitchen i Adam så faller 12-18 khz bort och det blir dött ljud.

Men problemet är ju att jag använder monitorer att lyssna på musik i. Ska ju egentligen ha dubbla uppsättningar men har liten yta att ställa högtalare på och vill gärna ha ett "Allt i ett" paket 🙂

Ett alternativ är att köpa en mycket neutral EQ och ha innan mina Adam och skruva på den så jag får det ljudet jag vill ha på varje platta jag lyssnar igenom (för att forska).

En helt ofärgande eq-burk är nog dyr som fan...

Jag tycker mina JBL L50 tillsammans med den aktiva subben låter så bra att lyssna på köpe-cd eller spotify att det inte är klokt, jag har aldrig hört bättre. Subben matar jag från en subutgång på Yamahaförstärkaren. Med en sån Yamaha går det ju även att tillfälligt ändra bas o diskantrattarna för att höra hur det låter med boost på både bas o diskant. Det ska ju funka det med utan att det börjar rossla. Den har även en knapp som helt bypassar tonkontrollerna. Med Yamahan får jag även ännu ett hörlursuttag.

Med snålt om utrymme för högtalare kan man ställa mixcuberna uppepå de andra, när man lyssnar i dem kan man resa sig, skönt för ryggen.... O de är inte så känsliga heller på sweetspot, skruvar man rätt ska det låta bra även offaxis eller hur man nu säger

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker varken genelec lr hs80 (har inte hört nya modellen) INTE är särskilt klara i midden. Ns10 är ju galet klara i midden. Vill du ha ett dyrt mid-it ljud så gillar jag personligen focal twins

Exakt. Det låter inte 3d i midden på båda. (edit: Men man hör ju tydligt vad som händer dock!)

Focal Twin har min kompis. Gillar midden som fan. Men de har en puckel ovanför midden som jag inte gillar i stället och deras tweeter var lite för hård.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Neumann KH120! Jag bytte ut mina genelec 8030 mot dem för en dryg månad sen. Bästa jag har gjort i hela mitt liv. Så sjukt raka monitorer hela registret igenom (Grym mid) och sanslöst mycket mer lättjobbade än genelec. Valde mellan dem och Focal Solo 6 men gillade neumann mer.

Jag rekomenderar starkt Neumann KH 120.

Link to comment
Dela på andra sajter

Crillemannen, jag sa inte att genelecs var rika I midden, tycker bara de är transparanta och bra. Men det var också därför jag nämnde och tipsade om Yamaha ns10. Klassiska monitorer med gott rykte 🙂 ska skaffa 2 sånna när jag hittar några 🙂

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer antagligen att få på tafsen lite lätt av Claes här...

Ha ha ha!

Martin, kolla up Dynaudio BM5.

Samma size men helt annan waveguide.

Separation på riktigt hög nivå likaså 3D-känsla som du efterfrågar.

Dom har karaktär så det visslar men för att få bra stereospearation på liten yta så är det få som spöar dom.

Ett alternativ som jag oxå tror kan fungera för dig är de diffusorer som Björn Melander installerat i sin studio.

Dom öppnar upp ljudet med lite smart tänkande och hantering av delaytider i ljudet.

Slutligen.

Om möjligt finns.

Pröva att höja dina monitorer i höjdled och vinkla dom svagt nedåt.

"Storleken" på ljudet förändras avsevärt med minskad separation i det direkta ljudet.

Ge ljudet en studs till i rummet för att minska hjärnans chans att kunna separera direkt och reflekterande ljud. Alternativt, flytta isär lådorna utanför lyssningstriangeln.

Piiiz!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer antagligen att få på tafsen lite lätt av Claes här...

Ha ha ha!

Martin, kolla up Dynaudio BM5.

Samma size men helt annan waveguide.

Separation på riktigt hög nivå likaså 3D-känsla som du efterfrågar.

Dom har karaktär så det visslar men för att få bra stereospearation på liten yta så är det få som spöar dom.

Ett alternativ som jag oxå tror kan fungera för dig är de diffusorer som Björn Melander installerat i sin studio.

Dom öppnar upp ljudet med lite smart tänkande och hantering av delaytider i ljudet.

Slutligen.

Om möjligt finns.

Pröva att höja dina monitorer i höjdled och vinkla dom svagt nedåt.

"Storleken" på ljudet förändras avsevärt med minskad separation i det direkta ljudet.

Ge ljudet en studs till i rummet för att minska hjärnans chans att kunna separera direkt och reflekterande ljud. Alternativt, flytta isär lådorna utanför lyssningstriangeln.

Piiiz!

Tack för alla tipsen och jag kör redan monitorerna exakt som du säger. Det gör mycket!

Diffusorer på bakväggarna är ett hett tips. Men har inte så mycket cash för att köpa något så jag får bygga.

Har du några shysta ritningar?

Hur blir det egentligen om man flyttar isär högtalarna så det blir jättestor lyssningstriangel?

Ska absolut testas nån dag, tack för tipset! Ska kika på Dynaudio om jag får chansen med.

Neumann KH120! Jag bytte ut mina genelec 8030 mot dem för en dryg månad sen. Bästa jag har gjort i hela mitt liv. Så sjukt raka monitorer hela registret igenom (Grym mid) och sanslöst mycket mer lättjobbade än genelec. Valde mellan dem och Focal Solo 6 men gillade neumann mer.

Jag rekomenderar starkt Neumann KH 120.

Sant är att tweetern i dem är väldigt rak. Jag gillar ljudet speciellt low-mid i dessa men tyckte de kändes lite för små men med en sub kanske de blir helt perfekta. Tack för tipset i alla fall.

Du kan läsa min recension av PSI A17-M här: http://www.gearslutz...-psi-a17-m.html

mvh Jon

Otroligt intressanta men lite väl dyra för mej tyvärr.

Martin! Jag tror att det är ett par Ino pi60s du bevöver... http://www.bigscreen...ar/?artikel=116

För stora och för mycket cash. Men otroligt fina högtalare ser det ut att vara. Blir en speciell klang i stora lådor som bara ger så mycket mer känsla.

----------------

Så här ser mitt rum ut ganska stort som jag skurit av med absorbenter i flera etapper mot sidoväggarna.

Fönster bakom högtalarna släpper igenon lågbasen som tur är. Men skulle behöva högtalarna som är gjorda i mer massivt trä (stål?) så inte low-midden blir så grötig som med Adam A7X som är känsliga för placering på ett helt annat sätt.

Återklangen från bakväggen är inget problem alls. Precis så jag klarar mig från det som tur är.

image.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Adam A7X igen.

"Misstaget" i konstruktionen med dessa ligger i att de inte är så anpassade för placeringar nära andra ytor.

De är inte tillräckligt massiva i träet, där tyngre trälådor och stålmaterial slår dessa i hemstudios.

Ett par A7X i en pro-studio som kan placeras utom räckhåll för väggar och liknande låter nog fantastiskt mycket bättre. För det är inget fel på dem alls på det sättet det är nog snarare lådorna som skulle behöva lite mer tyngd i sig.

(Vice versa kan det faktiskt vara fördelaktigt att ljudet går UT ur högtalarna i ett free-standing mode!)

'

Edit: är det nån som minns vad det här indiska märket som gjorde sina monitorer i samma material som Genelec?

Edit 2: fann... Sonodyne

Dessa med en sub skulle nog bli kalas:

http://www.sweetwate.../detail/SM100AK

dit 3: såg att tysken äntligen fått in dem! 🙂

http://www.thomann.d...ne_sm_100ak.htm

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Martin, hur går det med ditt letande efter monitorer?

Tänkte ge ett tips för stabilare låda: tryck in en pinne i lådan 😛 Det låter riktigt konstigt nu, men om man gör en träpinne som man gör precis lagom för lång så att man kan tvinga fast den mellan de största ytorna av lådan, i detta fall höger och vänster sida av lådan, så kan man få lite bättre stabilitet i lådan. Det är inte alltid fallet, men ibland fungerar det. Jag ska själv prova det med mina monitorer någon gång då de är lite tunna i lådan med. O som sagt, lagom för lång, bara nån millimeter kanske. Den ska sätta fast sig själv, man ska inte behöva ta i allt vad man har.

Det här tycker jag är intressant också: http://dtmblabber.blogspot.se/2013/03/adam-a5x.html

Tydligen får man ett lite jämnare frekvensomfång när man sätter något i porten/portarna. Det är ju dock a5x och a3x han har provat detta med och inte a7x, men kanske värt att prova o se vad som händer? Blir lite jämnare som sagt, och lite djupare till o med i basen. Dock så blir inte basen lika hög, med detta kan man nog kompensera med inställningarna på baksidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...